Szukaj: w


recenzje

Hyperspace



Fenomen Gwiezdnych wojen mia swoje prze這瞠nie nie tylko na szeroko poj皻ej popkulturze. Tak瞠 na tw鏎cach filmowej fantastyki, kt鏎zy dwoili si i troili, aby uszczkn望 co z tego niespodziewanego sukcesu. Jak grzyby po deszczu wyrasta造 kolejne space-opery, analogiczne seriale osadzone w odleg造ch kra鎍ach galaktyki, ale i parodie przedstawiaj帷e dzie這 Lucasa w krzywym zwierciadle. T najbardziej rozpoznawaln s oczywi軼ie Kosmiczne jaja Mela Brooksa. Aczkolwiek nie ka盥y zdaje sobie spraw, 瞠 zanim kultowa komedia z Rickiem Moranisem w roli g堯wnej ujrza豉 鈍iat這 dzienne, na rynku funkcjonowa ju inny pastisz gwiezdnowojennej sagi. By nim bardzo niszowy, zrealizowany za gar嗆 dolar闚 Hyperspace, kt鏎y w kilku europejskich krajach wy鈍ietlano pod tytu貫m Gremloids.

Film Todda Durhama bezpardonowo wzi掖 na warsztat podstaw fabularn Gwiezdnych Wojen, stawiaj帷 w centrum wydarze z這wieszczego Lorda Bucketheada, przemierzaj帷ego galaktyk w poszukiwaniu ksi篹niczki Seriny. W wyniku b喚du nawigacyjnego trafia on na Ziemi, gdzie przy asy軼ie Gremloid闚 (ma造ch stwork闚 przypominaj帷ych Jaw闚), terroryzuje lokaln spo貫czno嗆. Ofiar Wiadrog這wego pada m這da dziewczyna pracuj帷a w warsztacie oraz ch這pak dorabiaj帷y przy dezynsekcji insekt闚. I na tym etapie ogl康ania wszystko wydaje si dzia豉 ca趾iem dobrze. Jest ca趾iem zabawnie, cho przez bud瞠tow produkcj przemawia kicz i wzgl璠ny brak pomys逝 na rozwini璚ie podj皻ego w徠ku. W豉郾ie ta niemoc staje si wkr鏒ce najwi瘯sz bol帷zk Hyperspace, kt鏎e w podr騜y do spektakularnego, finalnego pojedynku, ociera si o gatunkowy kamp. Mimo wszystko, podchodz帷 do w徠pliwego dzie豉 Durghana z nale篡t rezerw, mo積a przetrwa programowe 1,5 godziny bez wi瘯szego uszczerbku na zdrowiu fizycznym i psychicznym. Przy czym warto pami皻a, 瞠 poziom wyniesionych wra瞠 b璠zie wprost proporcjonalny do ilo軼i spo篡tego wcze郾iej alkoholu.

Czy po jakiekolwiek wspomagacze musieli si璕a tw鏎cy tej parodii, w tym kompozytor odpowiedzialny za opraw muzyczn? Ma這 prawdopodobne. Dla Dona Davisa rozpoczynaj帷ego dopiero swoj filmow karier, anga do Hyperspace (zrealizowany dzi瘯i studenckim znajomo軼iom) by niejako spe軟ieniem m這dzie鎍zych marze. Ukszta速owany na muzyce Johna Williamsa, oto stan掖 przed mo磧iwo軼i stworzenia swoistego rodzaju pastiszu, w kt鏎ym polichromatyka orkiestrowych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu komponowa si mia豉 z 豉two wpadaj帷 w ucho tematyk. Ju na pocz徠ku kszta速owania wizji 軼ie磬i d德i瘯owej, jasnym by這, 瞠 muzyka ma 軼i郵e identyfikowa si ze stylem, powag i rozmachem, z jakim powstawa造 gwiezdonwojenne partytury. Zasadniczym problemem w dalszym ci庵u by bud瞠t, ale i t kwesti uda這 si w ko鎍u rozwi您a. Ekip techniczn ograniczono do niezb璠nego minimum, a wykonawc闚 wybrano z grona os鏏 nie przynale膨cych do zwi您ku zawodowych. Oszcz璠zano nawet na sesjach nagraniowych, kt鏎e odbywa造 si bez odpowiedniego systemu synchronizacji obrazu z muzyk. Wszystko robione „po omacku”, w wielkim ferworze i z niema造m optymizmem oraz wiar w sukces tego przedsi瞝zi璚ia.

Przygl康aj帷 i przys逝chuj帷 si efektowi ko鎍owemu, trudno o inn reakcj, jak wzgl璠na satysfakcja powsta造m w ten spos鏏 dzie貫m. Czasami 軼i郵e identyfikuj帷ym si z wizualnym kontekstem, a innym razem kontrapunktycznie celuj帷ym w sedno komediowego tonu widowiska. To w豉郾ie rzeczowe, powa積e podej軼ie do opisywanych bohater闚 i ich czyn闚, sprawi這, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa Davisa rzuci豉 film Durhama w obj璚ia niczym nieskr瘼owanej przygody. Nas帷zona pot篹n dawk tematyczno-stylistycznych klisz, stawia豉 spraw jasno – jest to tylko i wy陰cznie pastisz, kt鏎y ma swoj moc sprawcz w 軼i郵e okre郵onych warunkach. Z jednej strony uwiarygodnia bowiem emocje prezentowanych postaci, z drugiej natomiast 鈍iadomie przerysowuje rang ich dzia豉 i podejmowanych decyzji. Imponuj帷ym jest fakt, 瞠 m這dy w闚czas kompozytor bez wi瘯szego do鈍iadczenia i praktycznie bez niczyjej pomocy stworzy i wyprodukowa tak rozbudowan partytur Wyniesione w ten spos鏏 do鈍iadczenie prze這篡造 si na p騧niejsze, bardziej szumne medialnie projekty.


W momencie premiery filmu o jakimkolwiek soundtrackowym larum na temat Davisa nie mog這 by mowy. Dopiero po ukszta速owaniu si kariery ameryka雟kiego kompozytora zacz皻o coraz cz窷ciej si璕a do jego pierwocin. W ten spos鏏 dzi瘯i staraniom wytw鏎ni Prometheus Records, w 1993 roku ukaza si album kompilacyjny, zawieraj帷y fragmenty 軼ie磬i d德i瘯owej do Hyperspace oraz suity z kilku epizod闚 serialu Pi瘯na i Bestia, ilustrowanego przez Davisa. Przez ponad dwie dekady by豉 to w豉軼iwie jedyna opcja wnikni璚ia w materia muzyczny opisywanej tu pracy. Dopiero pod koniec roku 2017 nak豉dem niszowej wytw鏎ni Dragon’s Domain Records ukaza si limitowany do tysi帷a egzemplarzy, kompletny soundtrack. Oryginalne ta鄉y dostarczone przez samego kompozytora poddano gruntownej renowacji, oddaj帷 na r璚e s逝chacza 鈍ietnie zremasterowany, niespe軟a 50-minutowy album, kt鏎y mo積a okre郵i mianem niez貫go s逝chowiska.

Nie przekonamy si o tym od razu. Wej軼ie w ten materia bez odpowiedniego kontekstu, a przynajmniej teoretycznej wiedzy o projekcie, mo瞠 pocz徠kowo budzi niesmak ilo軼i podejmowanych przez kompozytora klisz. Dopiero do鈍iadczenie filmowe rzuca 鈍iat這 na my郵 przewodni stoj帷 zar闚no za ca造m tym filmowym przedsi瞝zi璚iem, jak i ukrytymi w poszczeg鏊nych fragmentach odniesieniami. Czasami mniej lub bardziej subtelnymi, ale stanowi帷ymi integraln ca這嗆, sprawnie poruszaj帷 si po filmowych w徠kach.

I takie wra瞠nia pozostawia po sobie rozpoczynaj帷a film fanfara, zdobi帷a napisy pocz徠kowe ostentacyjnie parodiuj帷e intra do kultowych film闚 Lucasa. Materia tematyczny nie pozostaje w tyle. Cho motyw przewodni bardziej oscyluje wok馧 klimat闚 kina superbohaterskiego (np. Supermana), to jednak motyw g堯wnego antagonisty jak 篡w przypomni analogiczny marsz najs造nniejszego ze z這czy鎍闚. I chocia瘺y w tym kontek軼ie warto si璕n望 po film, a dok豉dniej po scen patetycznego przemarszu Wiadrog這wego przez ulic prowincjonalnego miasteczka. Podnios造 nastr鎩 towarzysz帷y komicznej wizualizacji przemarszu jest najlepszym przyk豉dem kontrapunktowego wykorzystania powa積ej w wymowie ilustracji. Wi瘯szo嗆 utwor闚 koncentruj帷ych si na dzia豉niach tego z這czy鎍y stara si przemawia w podobnym tonie. Aczkolwiek w miar rozwoju wydarze jest to coraz bardziej trudne. Do g這su dochodzi bowiem seria podnios造ch, heroicznych fraz, towarzysz帷ych dw鎩ce bohater闚, uciekaj帷ych przed przybyszami z kosmosu. Kiepsko zrealizowane sceny akcji otrzyma造 niewsp馧miernie dobrze skonstruowane oprawy muzyczne, cho w oderwaniu od filmowego kontekstu potrafi zm璚zy przerostem formy nad tre軼i. Swoistego rodzaju hiperdramaturgia odsy豉 nas my郵ami do prac Korngolda i Steinera z okresu Z這tej Ery. Owszem, s wyj徠ki wyrywaj帷e nas z tego rytmu i przek豉daj帷e si na urozmaicenie tre軼i. Jednym z nich jest organowa melodia ilustruj帷a scen pogrzebu… krowy. Innym przypadkiem b璠zie 篡wio這wy fragment ze sceny le郾ego po軼igu, kt鏎 Davis potraktowa parafraz prologu do s造nnej opery Bizeta, Carmen.

Wszystkie te niuanse sk豉daj si na kolorow, cho nie zawsze 豉tw w odbiorze 軼ie磬 d德i瘯ow. Z pewno軼i doskonale radz帷 sobie ze swoimi ilustracyjnymi powinno軼iami, ale nie zawsze wychodz帷ej naprzeciw oczekiwaniom odbiorcy. Oceniaj帷 t prac warto pami皻a, 瞠 tworzona ona by豉 przez jeszcze m這dego, nieukszta速owanego kompozytora przy bardzo niskim bud瞠cie. Na wielu p豉szczyznach przypomina wi璚 mo瞠 partytur, jak kilka lat wcze郾iej James Horner napisa na potrzeby Bitwy w鈔鏚 gwizad. Cho r騜ni je ranga i wymowa opisywanego widowiska, to jednak cech wsp鏊n pozostaje zaanga穎wanie i wk豉d w proces tw鏎czy. W obu przypadkach mia這 to p騧niej prze這瞠nie na dalsz karier. Dlatego moim zdaniem ka盥y mi這郾ik tw鏎czo軼i Davisa powinien przynajmniej jednorazowo si璕n望 po Hyperspace zwany inaczej Gremloidami.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1 HYPERSPACE Main Title / Pin Head (2:22)
  • 2 Meet The Mutants / Real Live Munchkins / Dad’s Gland / Basement Snoids (4:23)
  • 3 Alien Enzyme (2:00)
  • 4 Buckethead’s Promenade (2:01)
  • 5 Swamp Dog / Mister Ugly / March of the Carrot People / Wild Bill Schwartz / Avoid the Droid / My Favorite Mutant (5:11)
  • 6 One Step Forward (0:56)
  • 7 Tree Trek (1:21)
  • 8 Old MacDonald Had a Farm Dirge (2:26)
  • 9 Neurotic Karen / Mutants in Bondage / Terminate The Princess / Zapping Aliens (2:01)
  • 10 Ship Witch / Life in Gland Land / Laser Trail (3:04)
  • 11 Just Browsing / After the Brain Drain (4:55)
  • 12 Max’s Coronary / Let’s Zap Ed / See You Laser (1:09)
  • 13 There She Is (0:45)
  • 14 Ding Dong Daddy (1:16)
  • 15 Max Incognito / Humanoids From Pacoima (4:27)
  • 16 Rugburn/Boiled Snoids (1:49)
  • 17 Imbeciles From Uranus (1:06)
  • 18 Droid McNoid / Buckethead’s Remorse (4:00)
  • 19 HYPERSPACE End Credits (3:24)
Czas trwania: 48:31
Komentarze
Mystery 2018-02-06
20:24
Takie tam symfoniczne granie do kosmicznego kina klasy B, sporo by這 takich 軼ie瞠k na prze這mie lat 70/80 (Black Hole, Saturn 3, Battle Beyond the Stars), ta jednak niczym szczeg鏊nym si nie wyr騜nia, ale zapozna si mo積a 鄉ia這.

Hyperspace

Kompozytor:

  • Don Davis

Dyrygent:

  • Don Davis

Orkiestrator:

  • Don Davis

Wydawca:

  • Dragon's Domain Records (1984 / 2017)

Producent:

  • Don Davis

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie