Szukaj: w


recenzje

Urban Legend (Ulice strachu)



Komercyjny sukces Krzyku Wesa Cravena otworzy swoistego rodzaju puszk pandory. Abstrahuj od licznych kontynuacji, jakich doczeka si ten kultowy obraz, by on bowiem wa積ym punktem zwrotnym w powoli umieraj帷ym kinie grozy. Modne niegdy slashery zacz窸y w pewnym momencie traci zainteresowanie widowni. Wystarczy這 tylko znan od dekad konwencj przenie嗆 na grunt kina m這dzie穎wego i worek z pieni璠zmi sam si rozwi您a. Do kin zacz窸y masowo nap造wa kolejne produkcje oscyluj帷e wok馧 tematyki tajemniczego mordercy grasuj帷ego po studenckich kampusach... I jednym z takich protoplast闚 sukcesu Krzyku by造 Ulice strachu (fatalne t逝maczenie z oryginalnego Urban Legend). Film Jamie Blanksa by praktycznie kalk przyj皻ej przez Cravena konwencji. Mamy wi璚 grupk student闚, kt鏎zy zaczynaj gin望 w dziwnych okoliczno軼iach. Okazuje si, 瞠 morderca wciela w 篡cie tzw. miejskie legendy. Pocz徠kowo sceptycznie nastawiona do pojedynczych incydent闚, spo貫czno嗆 akademicka, w pewnym momencie staje si 鈍iadkiem istnej krwawej 豉幡i. Oczywi軼ie ca造 wysi貫k dw鎩ki g堯wnych bohater闚 koncentruje si na odnalezieniu sprawcy. I tradycyjnie, okazuje si nim najbardziej niepozorna osoba. Mimo wielu klisz, na jakich powsta這 to widowisko, ostatecznie przypad這 ono do gustu widowni, staj帷 si finansowym sukcesem studia TriStar. Kolejne cz窷ci by造 tylko kwesti czasu.

I jak wspomniany wcze郾iej Krzyk, tak i Ulice strachu zawdzi璚za造 cz御tk swojego sukcesu 鈍ietnie skonstruowanej i wykonuj帷ej kawa dobrej roboty, ilustracji muzycznej. Nie si璕ni皻o jednak po Marco Beltramiego, urastaj帷ego w闚czas do miana jednego z topowych kompozytor闚 film闚 grozy. Anga pow璠rowa na r璚e innego mistrza gatunku, Christophera Younga, kt鏎y pod wzgl璠em do鈍iadczenia i umiej皻no軼i zawstydza rozpoczynaj帷ego swoj karier Marco. Maj帷 w dorobku tak kultowe 軼ie磬i d德i瘯owe, jak Koszmar z ulicy Wi您闚, Wys豉nnik piekie, czy Mucha 2, wej軼ie w 鈍iat tajemniczych morderstw nie stanowi這 dla niego wi瘯szego wyzwania. Owszem, zmianie uleg豉 konwencja, w jakiej zanurzono ca貫 przedsi瞝zi璚ie. M這dzie穎wy film, okraszony cienk warstw humoru, odbiega nieco od powa積ego tonu wspomnianych wcze郾iej prac. Aczkolwiek Chris Young nie musia si tym zbytnio przejmowa. Ta cz御tka muzycznej przestrzeni zarezerwowana by豉 dla licznie przygrywaj帷ych w filmie piosenek. Ameryka雟ki kompozytor mia wi璚 bardzo uproszczone zadanie, polegaj帷e na zilustrowaniu scen grozy i dramat闚, jakie prze篡wali g堯wni bohaterowie. A czy jest wdzi璚zniejsze pole do zaprezentowania 鈍ietnie zaaran穎wanej symfoniki?

Chsristopher Young nie przebiera w 鈔odkach. Ale nie od razu wytoczy ci篹kie dzia豉, stawiaj帷 przed nami quasi-chaotyczn, ale mistrzowsko zaaran穎wan, muzyczn akcj. Kluczem by這 znalezienie odpowiedniego tematu, kt鏎y wprowadza豚y widza w prezentowan histori i konkludowa豚y j. I tutaj re篡ser filmu zasugerowa si璕ni璚ie po sprawdzone wcze郾iej rozwi您ania. Sprawdzone na gruncie jednego z poprzednich projekt闚 Yonga, Wy郾ionej kochanki. 疾雟kie trio wokalne wpompowa這 w struktur motywu odpowiedni dawk melancholii i mistyki odnosz帷ej si do tytu這wych legend. W ten spos鏏 otwarto furtk do dalszej zabawy konwencj – tym razem ju na gruncie bardziej zdecydowanych brzmie.


Na takowe nie trzeba d逝go czeka. Sceny, kt鏎e umuzyczni Chris promieniej doskonale dobranym zestawem symfonicznych barw i emocji. Aczkolwiek w odniesieniu do jego wcze郾iejszych osi庵ni耩 nie mo瞠my tu m闚i o wi瘯szej rewolucji – raczej o adaptowaniu pewnych wypracowanych wcze郾iej schemat闚 – ot jak w przypadku tematu. Niemniej doskonale sprawdzaj si jako budulec odpowiedniego napi璚ia i akcelerator scen akcji, krwawych po軼ig闚 i towarzysz帷ego bohaterom strachu. Intensywnie wype軟iaj帷a przestrze orkiestra tylko symbolicznie zdobiona jest elektronicznym ornamentem, maj帷ymi za zadanie utrzymywa w rytmicznych ryzach wszystkie sekcje orkiestry. R闚nie partie ch鏎alne, kt鏎ych w Ulicach strachu nie brakuje. Pocz患szy od narkotycznego, melancholijnego wst瘼u i zako鎍zenia, poprzez pe軟e grozy, niskie wokale, a na chaotycznych partiach krzyczanych sko鎍zywszy. Christopher Young nie by豚y sob, gdyby przy tej okazji nie dokona kilku ciekawych eksperyment闚 z artykulacj. W zestawieniu z filmow rzeczywisto軼i trudno to wszystko wychwyci, doceni, co nie zmienia faktu, 瞠 starania kompozytora przynios造 wymierne efekty w postaci kapitalnie sprawdzaj帷ej si w obrazie, ilustracji muzycznej.

Ale niestety, jak to w tego typu gatunkowych tworach filmowych bywa, praktycznie ca豉 uwaga producent闚 skupi豉 si na wybrzmiewaj帷ych w filmie piosenkach. To one mia造 koncentrowa uwag na okoliczno軼iowo wydanym albumie soundtrackowym. Albumie dosy kr鏒kim, bo 35-minutowym. Pi耩 z siedmiu zawartych na nim kawa趾闚, to s造szane w filmie piosenki, ale mi這郾ik闚 ilustracyjnej grozy nie pozostawiono z niczym. Kr捫ek zamkn窸y dwie tre軼iwe suity, kt鏎e w dosadny spos鏏 podsumowa造 to, co Christopher Young stworzy na potrzeby Ulic strachu. Tytu這we Urban Legend eksponowa這 tematyk, podczas gdy Sex Advice With An Ax bezpardonowo zanurza這 s逝chacza w wartkiej, 鈍ietnie sporz康zonej, muzycznej akcji. Po skosztowaniu tego pi皻nastominutowego smako造ka mia這 si apetyt na wi璚ej i tylko dzi瘯i determinacji samego kompozytora i jego przyjaciela z Intrady, Douglasa Fake'a, mo積a sobie by這 na to pozwoli. Nie, nie tradycyjn drog poprzez zakup oficjalnie wydanego kr捫ka. Na rynku pojawi這 si bowiem limitowane do kilkuset egzemplarzy, t這czone promo, kt鏎e w ten czy inny spos鏏 przenikn窸o do kolekcjonerskiego 鈍iata. Zgromadzony na nim 45-minutowy materia nie by kompletnym zestawem utwor闚 nagranych na potrzeby filmu, ale w zupe軟o軼i wyczerpa jego potencja. Zgrabnie przemontowane i zaprezentowane kawa趾i stworzy造 jedno z najciekawszych s逝chowisk w bogatej dyskografii Christophera Younga.

Rozpoczynamy od wprowadzaj帷ego w filmowe wydarzenia, melnacholijnego tematu g堯wnego, okraszonego 瞠雟kimi ch鏎kami. W dalszej cz窷ci partytury powraca on b璠zie w formie dramatycznego ostinato i to najcz窷ciej w scenach ukazuj帷ych terroryzowan spo貫czno嗆 akademick. Na zag瘰zczenie atmosfery nie trzeba d逝go czeka. Wr璚z bezceremonialnie rzucani jeste鄉y w wir dynamicznej, opartej na rytmicznych perkusjonaliach i elektronice, muzycznej akcji. Dopiero dalsza cz窷 albumu przynosi chwil wytchnienia, zatrzymania si nad natur prezentowanej grozy, budowaniem napi璚ia i systematycznego obni瘸nia nastroju. Demoniczne frazy nie stroni帷e od niskich, gard這wych 酥iew闚, 軼iel grunt pod kolejn porcj mocarnej symfoniki, kt鏎a uderza z pe軟ym impetem w fina這wej cz窷ci s逝chowiska. I zanim si spostrze瞠my, ju ko鎍zymy przygod z albumem soundtrackowym ponown prezentacj melancholijnego aran簑 tematu przewodniego.

Owszem, czas sp璠zony przy tym soundtracku mija b造skawicznie. Jak ju wcze郾iej wspomnia貫m, jest to jedna z najciekawiej rozpisanych i zaprezentowanych 軼ie瞠k w dorobku Christophera Younga. Na wielu p豉szczyznach bardzo wt鏎na, ale niezwykle przyjemna w odbiorze. Dlatego dziwi fakt, 瞠 nigdy nie uda這 si oficjalnie wprowadzi jej do sprzeda篡. Mo瞠 przyk豉dem Gatunku, po wielu latach partytura ta w ko鎍u doczeka si swojej rynkowej premiery. P鏦i co na 鈍ieczniku pozostaje kompozytorskie promo, kt鏎e w kontek軼ie wielu analogicznych dzie Christophera Younga pozostaje bezkonkurencyjnym tworem.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Urban Legend (02:18)
  • 2. Sexual Ax (04:06)
  • 3. Twilight Mercy (06:36)
  • 4. Ghost With The Red Hair (03:04)
  • 5. Auriculae (01:59)
  • 6. Hootie's In The Microwave (04:15)
  • 7. House Of Pain (01:55)
  • 8. One More Look In Your Eye (05:24)
  • 9. Funeral Music (01:21)
  • 10. King Sting (04:20)
  • 11. Devil Dog Dangling (03:21)
  • 12. Love Anagram (04:28)
  • 13. The Lucky One (01:42)
Czas trwania: 44:49
Komentarze

Urban Legend (Ulice strachu)

Kompozytor:

  • Christopher Young

Dyrygent:

  • Pete Anthony

Orkiestrator:

  • Pete Anthony
  • JOn Kullli>Frank Bennett
  • Patrick Russ
  • Christopher young

Wydawca:

  • Intrada promo (1998)

Producent:

  • Christopher Young
  • Douglass Fake

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie