Szukaj: w


recenzje

Happy Death Day (妃ier nadejdzie dzi)



Zd捫yli鄉y si ju przyzwyczai, 瞠 w okresie jesiennym filmowcy daj odpocz望 nam i naszym portfelom od wielkich superprodukcji. Prze這m pa寮ziernika i listopada jest wdzi璚znym czasem na wypchni璚ie wszelkiej ma軼i thriller闚 i horror闚, o kt鏎ych 鈍iat zapomina tak szybko, jak szybko schodz z ekran闚 naszych kin. I jednym z takich sezonowych „straszak闚” jest film Christophera Landona, 妃ier nadejdzie dzi (Happy Death Day). Najnowsze dzie這 tw鏎cy kultowego Paranormal Activity jest w gruncie rzeczy po陰czeniem komediowych w徠k闚 Dnia 鈍istaka z najs造nniejszym dzie貫m Wesa Cravena, Krzyk. Otrzymujemy bowiem histori m這dej studentki, Tree, kt鏎a w niezrozumia造 dla niej spos鏏 wpada w p皻l czasu, ci庵le prze篡waj帷 ten sam dzie. Nie by這by w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, 瞠 kolejn p皻l inicjuje jej 鄉ier. I to 鄉ier z r瘯i tajemniczego mordercy skrywaj帷ego si za mask du瞠go dziecka. Jedyn opcj na przerwanie tej kl徠wy jest odkrycie to窺amo軼i i powstrzymanie napastnika. Mimo wielu klisz stosowanych przez Landona, jego widowisko ogl康a si ca趾iem przyjemnie – tak, jak przyjemne dla statystycznego widza by造 swojego czasu filmy Cravena. Nie dziwne, 瞠 妃ier nadejdzie dzi sprzeda這 si znakomicie, przynosz帷 producentom prawie dwudziestokrotne zyski wzgl璠em koszt闚 produkcji.

Jaki wp造w na ten sukces mia豉 oprawa muzyczna autorstwa Beara McCreary? Ci篹ko powiedzie, bo dosy idealnie wtopi豉 si ona w filmow rzeczywisto嗆, nie pozostawiaj帷 zbyt wiele przestrzeni do nawi您ywania bezpo鈔edniego kontaktu z odbiorc. Anga do tego projektu przyszed dosy wcze郾ie, na wiosn poprzedniego roku. Po p騧niejszym zapoznaniu si ze scenariuszem i obejrzeniu wst瘼nego monta簑, Bear i re篡ser doszli do wniosku, 瞠 potrzebuj z jednej strony klasycznej w brzmieniu ilustracji. Z drugiej natomiast 軼i郵e identyfikuj帷ej si z g堯wn bohaterk – m這d, niepokorn studentk, kt鏎a korzysta z 篡cia ile tylko mo瞠. I tutaj tkwi zasadniczy problem, bo jej postawa w miar kolejnych ods這n p皻li czasu, w jakiej si znalaz豉, ulega zmianie. Najpierw w kierunku paranoicznego, schizofrenicznego wr璚z przyt這czenia niezrozumia陰 rzeczywisto軼i, a p騧niej w determinacj i wol prze豉mania tego fatum. I takim tropem stara si pod捫a r闚nie muzyka.


Dlatego te dosy niepozorne, mo積a wr璚z powiedzie, 瞠 wyj皻e z ram statystycznego filmu m這dzie穎wego, pierwsze sceny widowiska, zilustrowane s ciep陰 liryk. Radosna inkarnacja tematu g堯wnego w niczym nie zwiastuje p騧niejszej grozy, ale kolejne dni nanosz ju na ten sielankowy pejza troszk wi璚ej ciemniejszych barw. Muzyka staje si bardziej przyt豉czaj帷a, mniej energiczna i w rytmiczne do tej pory struktury coraz cz窷ciej wkrada si nutka chaosu. Najwi璚ej rzecz jasna w scenach, kiedy na ekranie pojawia si tajemniczy no穎wnik, ale kompozytor nie potrzebuje jego wizerunku, aby sia niepewno嗆 i groz w g這wach odbiorcy. Popadaj帷a w paranoj Tree jest wystarczaj帷ym argumentem, aby si璕a po bardziej zdecydowane, dzia豉j帷e na wyobra幡i, 鈔odki.

Wprowadzanie muzycznego terroru nie stanowi dla Beara wi瘯szego problemu. Do鈍iadczenie ubieg這rocznych film闚 grozy, w kt鏎ych partycypowa zrobi這 swoje. Zrobi造 r闚nie lata do鈍iadcze z rzemios貫m telewizyjnym, kt鏎e najbardziej odbi這 si na jego umiej皻no軼iach tworzenia rytmicznej akcji. Niestety, w przypadku 妃ierci twardo zderzamy si z jego licznymi przyzwyczajeniami – szczeg鏊nie na p豉szczy幡ie specyficznego wykorzystywania perkusjonali闚 i miksowania pod nie pozosta造ch element闚 faktury muzycznej. Specyficzny j瞛yk, w jakim przemawia do nas ameryka雟ki kompozytor ma swoje z貫 i dobre strony. Szczeg鏊nie dobre wydaj si one w zestawieniu z wartkim monta瞠m, kiedy takie punktowanie konkretnych moment闚 wydaje si 鈍ietnym rozwi您aniem. I gdyby nie nowe eksperymenty nanoszone na te leciwe struktury, mo積a by by這 przej嗆 obok tej pracy z wi瘯sz oboj皻no軼i. Dosy interesuj帷ym zabiegiem wt這czonym w trzewia omawianej partytury by造 r騜nego rodzaju g這sy, kt鏎e w efekcie ko鎍owym tworz taki schizofreniczno-surrealistyczny efekt. Pod wieloma wzgl璠ami mo瞠 si kojarzy z zabiegami, jakie Alan Silvestri podejmowa podczas tworzenia 軼ie磬i d德i瘯owej do drugiego Predatora. W tym przypadku czu jednak wi瘯sz swobod w operowaniu tymi przetworzonymi wokalami. I 瞠by by這 jeszcze ciekawiej, lektorem, kt鏎y u篡cza swojego „g這su” by豉... c鏎ka kompozytora. Zreszt ten filmik m闚i chyba najwi璚ej o tym procesie...



Jakkolwiek oryginalne by nie by這 takie podej軼ie, w efekcie ko鎍owym ginie ono gdzie w filmowej rzeczywisto軼i. Oczywi軼ie 軼ie磬a d德i瘯owa dobrze wywi您uje si ze swoich powinno軼i ilustratorskich, strasz帷 tam, gdzie powinna i wprowadzaj帷 wi瘯sz swobod w analogicznych scenach. Nie jest ona jednak aktywnym uczestnikiem prze篡 g堯wnej bohaterki, a i zanurzony w tej historii widz jako specjalnie nie zwr鏂i uwagi na warstw muzyczn.

Si璕ni璚ie po album soundtrackowy wydany nak豉dem Back Lot Music b璠zie wi璚 opcj skierowan tylko dla wyj徠kowych entuzjast闚 tw鏎czo軼i Beara lub po prostu tej cz御tki widowni, kt鏎a najwi璚ej przyjemno軼i czerpa豉 z ogl康ania dzie豉 Landona. Trzeba przyzna, 瞠 jak na standardy, do jakich przyzwyczai nas McCreary, oficjalny soundtrack jest wyj徠kowo kr鏒kim i tre軼iwym s逝chowiskiem. Zamkni皻e w niespe軟a trzech kwadransach, dzieli przestrze na cztery suity przypisane pierwszym czterem dniom p皻li czasu, w jakiej si znalaz豉 bohaterka. Tak瞠 kilku wybranym fragmentom z dalszej cz窷ci filmu. Wszystko usystematyzowane wzgl璠em filmowej chronologii, pozwala nam prze郵edzi ewolucj tematu Tree w zderzeniu z eksperymentatorskimi zabiegami kompozytora. Akcja na dobre rozkr璚a si dopiero mniej wi璚ej w po這wie albumu, ale ju pod koniec ka盥ej z suit otrzymujemy przedsmak nadci庵aj帷ej grozy. Sama tre嗆 soundtracku nie zrywa przys這wiowych kapci z n鏬 s逝chacza. Je瞠li mia on w do鈍iadczeniu kilka innych partytur Beara, to proponowane w 妃ierci utwory nie powinny zrobi na nim wi瘯szego wra瞠nia. Zar闚no muzyczna akcja, jak i element grozy nie uk豉daj si tutaj w jak捷 skomplikowan opowie嗆, a 篡j raczej tym, czego w danej chwili dostarcza kontekst filmowy. Efektem jest zatracanie si w tre軼i, kt鏎a nie pozostawia w odbiorcy konkretnego obrazu – wszystko wydaje si kontynuacj narzuconej wcze郾iej my郵i. W naturalny spos鏏 wyd逝瘸 to czas sp璠zony przy soundtracku, czyni帷 z niego produkt raczej 鈔edni, niezobowi您uj帷y i stroni帷y od ingerowania w sfer intelektualn s逝chacza.

Wracaj帷 wi璚 do tego, co napisa貫m wcze郾iej... Nie jest to najwspanialsze s逝chowisko w bogatym, albumowym dorobku Beara. Owszem, satysfakcjonuj帷e na pewnych p豉szczyznach i pozwalaj帷e zasmakowa przynajmniej namiastki eksperymentatorskiego podej軼ia Amerykanina. Aczkolwiek w ostatecznym rozrachunku dosy przewidywalne w kontek軼ie jego szerokich mo磧iwo軼i. P造ta l康uje wi璚 na p馧ce niezobowi您uj帷ych 鈔edniak闚, do kt鏎ych na pewno od czasu do czasu b璠 si璕a, ale bez wi瘯szych emocji.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Day One (05:26)
  • 2. Day Two (06:05)
  • 3. Day Three (04:18)
  • 4. Day Four (02:17)
  • 5. Hospital Pursuit (05:55)
  • 6. The Bell Tower (03:30)
  • 7. Righting Wrongs (03:40)
  • 8. Tree Takes Control (04:30)
  • 9. The Cupcake (04:16)
Czas trwania: 39:57
Komentarze
Mystery 2017-11-27
15:08
Nawet ciekawa oprawa takiego horroru/komedii, s逝cha si r騜nie, ale w obrazie robi swoje.

Happy Death Day (妃ier nadejdzie dzi)

Kompozytor:

  • Bear McCreary

Dyrygent:

  • Bear McCreary

Orkiestrator:

  • Sean Barrnett
  • Benjamin Hoff
  • Jamie Thierman

Soli軼i:

  • Sonatine Yarbrough McCreary (wokal)

Wykonawcy:

  • The City Of Prague Philharmonic Orchestra

Wydawca:

  • Back Lot Music (2017)

Producent:

  • Bear McCreary
  • Steve Kaplan

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie