Szukaj: w


recenzje

Vagrant, the (W堯cz璕a)



Ma這 jest film闚, kt鏎e z wielkim powodzeniem 陰cz elementy kina grozy, thrillera oraz czarnej komedii. Znalezienie z這tego 鈔odka mi璠zy strachem, a 鄉iechem wydaje si zadaniem niezwykle trudnym, wymagaj帷ym wci庵aj帷ej i dobrze opowiedzianej historii. Ale kiedy za tworzenie takiego filmu bierze si cz這wiek, kt鏎y pracowa ju wcze郾iej nad Gremlinami, to mo瞠my spa spokojnie. Chris Wales rozwija si w tej bran篡 dosy pr篹nie, ale z pozycji… speca od efekt闚 specjalnych. Dopiero realizacja drugiej cz窷ci Muchy pozwoli豉 mu spojrze na dzie這 filmowe z szerszej perspektywy. Umiarkowany sukces tego przedsi瞝zi璚ia otworzy mu drog do dalszej kariery re篡serskiej, ale jak si okaza這 nie na d逝go…

Szkoda, bo w moim odczuciu The Vagrant zas逝giwa na lepszy los ni ten, jaki zgotowa豉 mu niezbyt dobrze przeprowadzona kampania promocyjna. Historia ambitnego biznesmena, kt鏎y po przeprowadzce do nowego domu, zaczyna by n瘯any przez odra瘸j帷ego w堯cz璕, jest sama w sobie bardzo intryguj帷a. Tym bardziej, 瞠 ka盥y kolejny incydent poddaje pod w徠pliwo嗆, czy obawy i strach m篹czyzny nie s przypadkiem wytworem jego wyobra幡i. Kiedy pewnego dnia odnajduje w swojej piwnicy fragmenty cia豉 s御iadki, zaczyna podejrzewa, 瞠 on sam jest sprawc wszystkich tragedii. Czy natarczywy w堯cz璕a jest tylko projekcj zszarganego psychicznie m篹czyzny? A mo瞠 wszystko to jest prawd? O tym przekonujemy si pod koniec filmu Walesa. A warto po niego si璕n望 nie tylko przez wzgl康 na wci庵aj帷 histori i 鈍ietn kreacj Billa Paxtona i Michaela Ironside. R闚nie po to, aby przekona si jak wa積 cz御tk tego obrazu jest 軼ie磬a d德i瘯owa.

Odpowiedzialny za ni Christopher Young nie mia 豉twego zadania. W wypowiedziach podkre郵a jak trudnym wyzwaniem by這 dla niego doszukanie si odpowiedniej barwy i muzycznego nastroju dla tej nietypowej produkcji. Na pewno pomog豉 dobra komitywa z re篡serem, z kt鏎ym mia ju okazj wsp馧pracowa przy okazji filmu Mucha 2. Niemniej by to tw鏎 zupe軟ie odr瑿ny gatunkowo, pozwalaj帷y si璕n望 po klasyczne wzorce ilustracyjne. Osobny problem stanowi sk徙y bud瞠t, kt鏎ym dysponowa Young. Kompozytora pocz徠kowo nie sta by這 na zatrudnienie orkiestry, wi璚 ca這嗆 軼ie磬i d德i瘯owej musia豉 by wykonana przez kameralny zesp馧, sk豉daj帷y si z kilku wykonawc闚 graj帷ych na instrumentach smyczkowych i perkusji. Maj帷 to wszystko na wzgl璠zie, Christopher Young zacz掖 eksperymentowa z prostymi formami tanecznymi. I tak oto zrodzi si pomys na nietuzinkowy, ragtime’owy temat przypisany g堯wnemu bohaterowi. Rytmiczna melodia oparta na perkusjonaliach oraz d德i瘯ach akordeonowych i fortepianowych, sprawdzi豉 si tutaj wprost idealnie. Najciekawszym zabiegiem by這 jednak w陰czenie do aparatu wykonawczego partii wokalnych – krzyczanych lub szeptanych. W po陰czeniu z quasi-chaotycznie rzucanymi d德i瘯ami, stworzy造 i軼ie groteskow ilustracj, ocieraj帷 si miejscami o elfmanowsk filozofi ilustrowania obraz闚 Tima Burtona. W przeciwie雟twie jednak do partytur wspomnianego wy瞠j kompozytora, Chris Young niezbyt dobrze przy這篡 si do budowania muzycznej narracji. Jego 軼ie磬a d德i瘯owa mia豉 pe軟i w filmie Walesa tylko dwie podstawowe funkcje: podkre郵a pog喚biaj帷e si, schizofreniczne zachowanie g堯wnego bohatera i otwiera furtk do pyta o natur odra瘸j帷ego w璠rowca. I tak, jak gartime’owy, skoczny motyw, stanowi ciekawe uzupe軟ienie muzyki do scen grozy, tak te pozytywkowa melodia tworzy intryguj帷y kontrapunkt z filmowym punktem odniesienia – tytu這wym w堯cz璕.


Trzeba przyzna, 瞠 w po陰czeniu z obrazem tak skrajnie eksperymentalne podej軼ie sprawdzi這 si perfekcyjnie. Mimo 瞠 muzyka odarta zosta豉 z jakiej wi瘯szej my郵i przewodniej i absolutnie nie pe軟i tutaj funkcji narratywnych, a paleta tematyczna nie grzeszy 豉two wpadaj帷 w ucho melodi, to jednak nie spos鏏 nie doceni funkcji, jak spe軟ia w scenach grozy, gdy tam g堯wnie wybrzmiewa. Ani w徠ek mi這sny, ani relacje Grahama z krn帳rnymi policjantami nie zosta造 tutaj uwzgl璠nione w architekturze muzycznej. Nie mo積a powiedzie, 瞠 ze strat dla samego filmu, bo sugestywno嗆 wej嗆 oprawy muzycznej wydaje si tutaj rozgrzesza niezbyt pragmatyczne podej軼ie do spottingu. Czy jednak rozgrzesza z punktu widzenia odbiorcy mierz帷ego si z albumem soundtrackwym w domowym zaciszu?

B璠zie to zale積e od podej軼ia, z jakim s逝chacz si璕nie po soundtrack wydany nak豉dem Intrada Records. Odbiorc闚 przyzwyczajonych do mrocznych, ale klasowo rozpisanych partytur, na pewno zm璚zy eksperymentalny charakter tego (jakby nie by這) dziwnego tworu muzycznego. Wizerunku tej pracy nie poprawia brak wi瘯szego zr騜nicowania w tre軼i ci庵le odwo逝j帷ej si do dw鏂h sposob闚 interpretowania filmowej rzeczywisto軼i: mniej ju bardziej wylewnego ragtime’u przeplatanego pozytywkowymi melodiami. Kolejn przeszkod w bezproblemowym dobrni璚iu do ko鎍a tego albumu jest brak jakichkolwiek element闚 lirycznych, czy chocia瘺y skonstruowanych w klasycznym duchu, underscoreowych ilustracji (najbli瞠j tego by這by minorowe Dela Rue).

Programowy czas trwania albumu zamyka si w niespe軟a trzech kwadransach, ale muzyki s造szanej w filmie jest tutaj tylko niewiele ponad p馧 godziny. Soundtrack zamyka dziesi璚iominutowa, ragtime’owa suita, stworzona specjalnie na potrzeby tego wydania. Gdyby nie wyra幡ie odczuwalny brak melodii skojarzonej z tytu這wym w堯cz璕, by這by to idealne zestawienie wszystkich pomys堯w wyprowadzonych na potrzeby tej nietuzinkowej kompozycji. 圭ie磬i d德i瘯owej, kt鏎a wyrasta na jedn z najoryginalniejszych prac w dorobku Chstophera Younga. Wypracowane tu rozwi您ania stylistyczno-wykonawcze jeszcze niejednokrotnie pos逝膨 Amerykaninowi w p騧niejszych jego projektach, mi璠zy innymi przy tworzeniu r闚nie frapuj帷ej ilustracji do filmu Tales From The Hood. I jakkolwiek trudne by one nie by造, nie zmienia to faktu, 瞠 stanowi idealne odzwierciedlenie olbrzymiej wyobra幡i muzycznej Christophera Younga. Jego warsztatu i nieszablonowego podej軼ia do opisywania film闚 grozy. Chocia瘺y z tych powod闚 warto przynajmniej spr鏏owa swoich si z omawian tu kompozycj – tak w formie do鈍iadczenia filmowego, jak i indywidualnego kontaktu z soundtrackiem.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Vagrant (03:39)
  • 2. Lady Fingers (03:38)
  • 3. Trash Dreams (01:31)
  • 4. Rag Skin Blues (03:01)
  • 5. Dipiddy Doo (02:31)
  • 6. Dela Rue (01:53)
  • 7. Mine's Mine Mind (01:29)
  • 8. A Giblet To Tastey (02:20)
  • 9. Squish-O-Rama (02:46)
  • 10. Change The Meter (01:03)
  • 11. Jumbo Children Splat Fat (01:59)
  • 12. Heebie Jeebies (02:51)
  • 13. Cards On The Table (03:31)
  • 14. Vagrant Rhythms (09:45)
Czas trwania: 41:57
Komentarze

Vagrant, the (W堯cz璕a)

Kompozytor:

  • Christopher Young

Dyrygent:

  • Christopher Young

Orkiestrator:

  • Christopher Young

Wydawca:

  • Intrada (1992)

Producent:

  • Christopher Young

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie