Szukaj: w


recenzje

Sorcerer (Cena strachu)



Momentem prze這mowym dla muzyki elektronicznej, w kontek軼ie jej wykorzystania w muzyce filmowej, by造 z pewno軼i lata 70. To w豉郾ie wtedy powsta造 tak wa積e dla gatunku soundtracki, jak min. Midnight Express Giorgio Morodera, Aguirre: Gniew bo篡 Popol Vuha, Solaris Eduarda Artemieva, Spalone stodo造 Jean Michel-Jarre'a, czy kilka mniej znanych prac Vangelisa. Kolejnym dzie貫m, kt鏎e ugruntowa這 pozycj elektroniki w muzyce filmowej lat 70., by豉 軼ie磬a d德i瘯owa kultowego zespo逝 Tangerine Dream do filmu Cena strachu. Obraz wyre篡serowa William Friedkin, kt鏎y kilka lat wcze郾iej zrealizowa s豉wetnego Egzorcyst.

O Egzorcy軼ie wspominam zreszt nieprzypadkowo. Ot騜 Friedkin latem 1974 roku uda si do Europy, aby tam w r騜nych miastach wizytowa premiery swojego s造nnego horroru. Gdy przebywa we Frankfurcie (w jednym z wywiad闚 twierdzi, 瞠 by這 to Monachium), zosta zaproszony przez znajomego na koncert pewnego nowatorskiego zespo逝. Tym bandem, jak mo積a si domy郵i, by這 oczywi軼ie Tangerine Dream. Wyst瘼 rozpocz掖 si po p馧nocy w starym, opuszczonym ko軼iele, w kt鏎ym, jak wspomina re篡ser, by這 kompletnie ciemno. Hipnotyczne, cz瘰to mroczne i elektroniczne tekstury, kt鏎e dominowa造 zw豉szcza we wczesnej tw鏎czo軼i Tangerine Dream, a tak瞠 niesamowita aura panuj帷a podczas koncertu, zrobi造 na Friedkinie ogromne wra瞠nie. Amerykanin zaraz po ostatnim utworze uda si za kulisy, aby tam przedstawi muzykom, w tym ich frontmenowi, Edgarowi Froese, propozycj wsp馧pracy przy swoim nast瘼nym projekcie. Friedkin jeszcze wtedy nie wiedzia, jaki to b璠zie film, ale ju by pewien, 瞠 na stanowisku autor闚 軼ie磬i d德i瘯owej chce ch這pak闚 z Tangerine Dream. Z pocz徠ku Froese nie by zbyt ch皻ny, poniewa s康zi, 瞠 b璠zie to sequel Egzorcysty. Jaki czas p騧niej spotka si jednak z Friedkinem, kiedy to ten przedstawi mu skrypt projektu, nad kt鏎ym pracowa. By豉 to w豉郾ie Cena strachu. Zaintrygowany tematyk Froese przysta na ofert.

Film Friedkina jest remakiem tak samo zatytu這wanego obrazu Henriego-Georges'a Clouzota z 1957 roku. Fabu豉, w du篡m skr鏂ie, opowiada o grupce 鄉ia趾闚, kt鏎zy pr鏏uj przewie潭 przez d簑ngl transport nitrogliceryny (jedna z ci篹ar闚ek nosi nazw Sorcerer). Niestety produkcja nie doczeka豉 si takiego rozg這su, jak jego zaliczany ju do klasyki kina francuskiego poprzednik. G堯wnym aspektem, kt鏎ym dzie這 Friedkina wybija si na tle innych produkcji tamtych czas闚, jest 軼ie磬a d德i瘯owa Tangerine Dream.

Tangerine Dream ruszyli do pracy w 1975 roku, zaraz po uko鎍zeniu kolejnej trasy koncertowej. Co ciekawe, w owym czasie Froese i jego kapela w og鏊e nie widzieli filmu. Swoje utwory oparli jedynie na scenariuszu, kt鏎y dostarczy im sam Friedkin na wspomnianym wcze郾iej spotkaniu. Mo積a zatem powiedzie, 瞠 muzycy mieli do嗆 szerokie pole manewru, albowiem tworzenie utwor闚 inspirowanych filmem jest du穎 豉twiejsze, ani瞠li skrupulatne ilustrowanie gotowych scen i kadr闚. Niestety zazwyczaj r闚noznaczne jest to z tym, 瞠 przygotowana muzyka nie do ko鎍a jest kompatybilna z finalnym obrazem, przez co wymaga odpowiednich ci耩 i przemontowa. Tak jest i w przypadku Ceny strachu. Tangerine Dream napisali ostatecznie oko這 90 minut muzyki, z czego tylko cz窷 trafi豉 do filmu.


Specyfika tworzenia muzyki filmowej zmusi豉 cz這nk闚 Tangerine Dream do zmiany systemu pracy. Na wp馧 improwizowane, d逝gie, nierzadko kilkudziesi璚iominutowe, utwory musia造 zosta zast徙ione odpowiednio przemy郵anymi i du穎 kr鏒szymi 軼ie磬ami. Tak te mi這郾icy tw鏎czo軼i niemieckiej kapeli mieli przed sob zagwozdk - z jednej strony ich ulubie鎍y przygotowali co prawda materia nieilustracyjny, ale z drugiej strony by on jednak znacznie bardziej poszatkowany, ani瞠li w przypadku album闚 studyjnych.

Cen strachu od wcze郾iejszych dzie Tangerine Dream odr騜nia nie tylko konstrukcja albumu, ale tak瞠 aspekt melodyczny, na kt鏎ego w przypadku filmu Friedkina stawiaj wi瘯szy nacisk. I tak te mamy tutaj do czynienia z kilkoma motywami. Pierwszy, z utworu The Search, jest bardzo nietypowy. Oparty jest na do嗆 prostej, ale charakterystycznej linii melodycznej i jakby fiku郾ym rytmie. Synthy prowadz帷e temat wiod帷y r闚nie wypadaj nietuzinkowo, ich brzmienie kojarzy mi si z rozstrojon alt闚k. Jeszcze inne motywy pojawiaj si w nastrojowym The Call i 鈍ietnym Betrayal (Sorcerer Theme).

Tangerine Dream, jak w wi瘯szo軼i swoich projekt闚, skupia si g堯wnie na budowie klimatu. Ten jest jednak w przypadku Ceny strachu wyj徠kowo ch這dny i pe軟y napi璚ia, czasami nawet mroczny i depresyjny. Niekt鏎e utwory oscyluj wok馧 ambientu (闚cze郾ie dopiero raczkuj帷ego) i noise. Jest te troch miejsca dla improwizacji (np. chropowata, pseudowiolonczela w The Abyss albo gitara w Creation), kt鏎e cho nie stanowi trzonu audiowizualnego s逝chowiska, to jednak urozmaicaj recenzowany score. Natomiast tylko sporadycznie (np. w The Grind) niemieccy grajkowie zmierzaj w kierunku tzw. berli雟kiej szko造 muzyki elektronicznej, kt鏎ej wyr騜nikiem s szybkie i hipnotyzuj帷e frazy melotronu.

Od ponurych i pos瘼nych eksperyment闚 z syntezatorami nie ma zbyt wiele wyj徠k闚. Takowymi odst瘼stwami s w zasadzie tylko The Journey i The Mountain Road, brzmieniowo podobne do innych utwor闚, ale nieco bardziej lekkie i przyst瘼ne. Znakomitym podsumowaniem soundtracku jest natomiast Betrayal (Sorcerer Theme), bodaj najlepsza kompozycja na p造cie. Mo積a przy niej autentycznie dosta g瘰iej sk鏎ki.


Froese i jego kompani, gdy ju uda這 im si zobaczy film, nie byli do ko鎍a zadowoleni z ostatecznego efektu. Niekt鏎e sceny, jak twierdzi frontmen, dzia豉造 鈍ietnie z ich muzyk, ale inne ju znacznie gorzej. S瘯 tkwi oczywi軼ie we wspomnianej metodyce pracy, kt鏎a zak豉da豉 powstanie muzyki jeszcze przed uko鎍zeniem filmu. Ostatecznie kilka scen zosta這 zmontowanych pod score Tangerine Dream, jak chocia瘺y 鈍ietna sekwencja przygotowywania do wyjazdu do d簑ngli, i to one robi najwi瘯sze wra瞠nie. Z kolei niekt鏎e utwory zosta造 ewidentnie przyci皻e pod konkretne kadry, przez co nie maj okazji w pe軟i wybrzmie. Ambiwalentny stosunek Froese do filmowego oddzia造wania nie powinien zatem dziwi, cho nie da si ukry, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa potrafi „robi klimat".

Trzeba te przyzna, 瞠 cho Sorcerer to swoista klasyka muzyki filmowej, zw豉szcza pod k徠em jej elektronicznego odga喚zienia, to jednak dla statystycznego odbiorcy mo瞠 si okaza trudna w odbiorze. Styl Tangerine Dream, zazwyczaj zdominowany przez tzw. retro synthy, tutaj jest jeszcze niezbyt wykszta販ony. Brzmienie jest surowe, zimne, gdzieniegdzie ostre i szorstkie, co dla ucha przyzwyczajonego do elektroniki z nast瘼nej dekady b璠zie nie豉tw pr鏏. Tak swoj drog, warunki nagraniowe i sprz皻 pozostawa造 wiele do 篡czenia, co te daje si us造sze w trakcie obcowania z zamieszczonym na p造cie materia貫m.

Warto wspomnie, 瞠 kilka lat temu ukaza si na rynku dwup造towy album Sorcerer 2014 – Cinematographic Score. Jest to zapis wiede雟kiego koncertu Tangerine Dream, w czasie kt鏎ego grupa zagra豉 muzyk z filmu Friedkina. Na wydaniu znalaz造 si zar闚no znane z soundtracku utwory, jak i wcze郾iej nieopublikowane kompozycje. Ka盥y fan niemieckiego zespo逝 powinien si rozejrze za t edycj.

Reasumuj帷, na soundtracku z Sorcerera dominuje pewna surowo嗆 brzmienia, s造cha tu ci庵貫 eksperymentowanie i poszukiwaniu w豉snego j瞛yka muzycznego, co te nie ka盥emu musi przypa嗆 do gustu. Niemniej to w豉郾ie te cechy sprawiaj, 瞠 jest to dzi dzie這 o znaczeniu niemal瞠 historycznym. Co ciekawe, William Friedkin po latach przyzna, 瞠 gdyby wcze郾iej pozna Tangerine Dream, to by zaanga穎wa ich do swojego Egzorcysty. I cho dzi ci篹ko sobie wyobrazi ten kultowy horror bez utwor闚 Mike'a Oldfielda czy Krzysztofa Pendereckiego, to jednak po lekturze Sorcerera jestem w stanie uwierzy, 瞠 niemieccy muzycy byliby w stanie wysma篡 co naprawd interesuj帷ego.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (05:33)
  • 2. Search (02:59)
  • 3. The Call (02:10)
  • 4. Creation (05:02)
  • 5. Vengeance (05:36)
  • 6. The Journey (02:03)
  • 7. Grind (03:00)
  • 8. Rain Forest (02:41)
  • 9. Abyss (07:13)
  • 10. The Mountain Road (02:01)
  • 11. Impressions of Sorcerer (02:58)
  • 12. Betrayal (Sorcerer Theme) (03:44)
Czas trwania: 45:00
Komentarze
Wawrzyniec 2017-11-07
21:52
Niekwestionowany klasyk je瞠li chodzi o muzyk elektroniczn w filmie. W obrazie dobrze dzia豉, chocia na p造cie ju mniej. Nie wspominaj帷, 瞠 wersja 2 p造towa mocno mnie wym璚zy豉. Niech b璠zie czw鏎ka z bonusem dla klasyka.

Sorcerer (Cena strachu)

Kompozytor:

  • Tangerine Dream

Wydawca:

  • MCA Records (1976)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie