Szukaj: w


recenzje

Copycat (Psychopata)



Poszukuj帷 廝鏚e unikatowego sposobu prowadzenia muzycznej narracji w filmach grozy ilustrowanych przez Christophera Younga, nale篡 spogl康a nie tylko na prze這mowe prace z lat 80., ot takie, jak Wys豉nnik piekie czy Koszmar z ulicy Wi您闚 2. To r闚nie tytaniczna praca wykonywana w p騧niejszym okresie, kiedy ameryka雟ki kompozytor coraz cz窷ciej anga穎wany by do wszelkiej ma軼i film闚 akcji, thriller闚 i horror闚. Najbardziej wdzi璚znym okresem do testowania nowych rozwi您a by豉 po這wa lat 90., kiedy na jego biurku zacz窸y l康owa flagowe projekty z kanonu tych trzech gatunk闚. Jednym z nich by Psychopata (Copycat).

Film Jona Amiela koncentrowa si na prze篡ciach psychologa s康owego, dr Helen Hudson. Zajmuj帷 si profilami psychologicznymi przest瘼c闚, skupia uwag jednego z nich. Od tego czasu nie opuszcza swego mieszkania. Kilka miesi璚y p騧niej w mie軼ie pojawia si nowy psychopata. Jego dzia豉nia s nieprzewidywalne, wymykaj帷e si nakre郵anym przez kryminolog闚 schematom. Policja zwraca si wi璚 o pomoc do odci皻ej od 鈍iata dr Hudson, kt鏎a odkrywaj帷 prawdziw natur dzia豉lno軼i seryjnego mordercy, staje si jego celem. Abstrahuj帷 od naprawd fajnie zarysowanej intrygi i wci庵aj帷ej narracji, trzeba tutaj wypunktowa kilka element闚, kt鏎e nie do ko鎍a si sprawdzi造. A jednym z nich by這 osadzenie w g堯wnej roli Sigourney Weaver, kt鏎ej ci篹ko przychodzi這 wykrzesanie z siebie g喚bszych emocji. Sam film mo積a by這 skr鏂i o co najmniej p馧 godziny nic nie wnosz帷ych do tre軼i scen eksponuj帷ych prywatne relacje mi璠zy policjantami. W ostatecznym rozrachunku otrzymali鄉y jednak dobrze zrealizowany thriller, kt鏎y doceniony zosta zar闚no przez 闚czesn widowni, jak i krytyk. A spor zas逝g w kreowaniu odpowiedniej atmosfery tego widowiska przypisywano r闚nie autorowi 軼ie磬i d德i瘯owej.

Do skonstruowania takowej zaanga穎wany zosta Christopher Young. Wej軼ie w ten brutalny, pe貫n dewiant闚 鈍iat nie by這 dla kompozytora wi瘯szym wyzwaniem. Jego dotychczasowa kariera oscylowa豉 bowiem albo wok馧 podobnych tre軼i albo analogicznych, ci篹kich gatunkowo twor闚. Niemniej jednak Psychopata wymaga od Younga wzi璚ia pod uwag nie tylko ci篹aru gatunkowego ca貫go filmu, ale i indywidualnych prze篡 poszczeg鏊nych bohater闚. Obok typowej dla Amerykanina filozofii budowania atmosfery grozy, nie mog這 wi璚 zabrakn望 i symbolicznej liryki roztaczaj帷ej p豉szczyk smutku nad postaci doktor Hudson. Co ciekawe, wyprowadzony na t okoliczno嗆, jazzuj帷y motyw, nie jest skojarzony tylko i wy陰cznie z prze篡waj帷 traum psycholo磬. Jej strach i poczucie samotno軼i udziela si r闚nie wsp馧pracuj帷ej z ni par agent闚 federalnych. Na gruncie tych do鈍iadcze rzeczony motyw wdziera si tal瞠 w intymne relacje mi璠zy M.J. Monahan a Reubenem Goetzem. Mo積a pyta o zasadno嗆 tak szerokiego wykorzystania pojedynczego motywu, ale Christopher Young nie raz wychodzi z za這瞠nia, ze zamiast skupia si na konkretnych bohaterach, woli po prostu podkre郵a emocje, porz康kowa je w grupy i w ten spos鏏 tworzy swoj muzyczn opowie嗆. A jest ona, co tu du穎 m闚i, bardzo wci庵aj帷a i pasjonuj帷a.

Kre郵ona szerokim spektrum symfonicznych barw, ociera si zar闚no o wspomnian wcze郾iej smutn liryk, troszk bardziej dynamiczn, muzyczn akcj, jak i klasyczn muzyk grozy. W wykonaniu Younga jest to swoistego rodzaju mini-arcydzie這, pozwalaj帷e doceni wyobra幡i autora. Si璕a ona nie tylko do sprawdzonych od lat sposob闚 artykulacji, czy budowania suspensu. R闚nie w eksperymentatorskim podej軼iu do 鈔odk闚 muzycznego wyrazu, sprowadzaniu ich na grunt atonalnych form. Kreowanie pozornego chaosu 鈍ietnie sprawdza si w scenach ukazuj帷ych szale雟two tytu這wego psychopaty, ale nie roztacza hegemonii nad tre軼i ca貫j partytury. Paradoksalnie, 軼ie磬a d德i瘯owa Younga, jak na swoj gatunkow przynale積o嗆, jest bardzo melodyczna, 豉two nawi您uj帷a kontakt z odbiorc i mocno wyeksponowana w wielu kluczowych scenach. Ten sam przywilej zyska造 r闚nie inne elementy oprawy muzycznej, czyli wykorzystane w filmie piosenki i utwory z kanonu muzyki powa積ej. Skonstruowana w ten spos鏏 軼ie磬a d德i瘯owa mia豉 prawo satysfakcjonowa nie tylko widza, ale i stoj帷ego za projektem Jona Amiela, dla kt鏎ego Psychopata by pocz徠kiem d逝giej wsp馧pracy z Christopherem Youngiem.


Prze這瞠nie tych wra瞠 na indywidualne do鈍iadczenie soundtrackowe nie wydawa這 si wielce skomplikowane. Potrzebna by豉 jednak wielka rozwaga w doborze muzycznej tre軼i i sposobie jej prezentacji. O ile wi璚 ze swojej cz窷ci zadania Christopher Young wywi您a si znakomicie, to ju producenci albumu soundtrackowego wydanego nak豉dem Milan Records nie podeszli do sprawy tak skrupulatnie. Wej軼ie w ten mroczny 鈍iat poprzedza bowiem seria skocznych kawa趾闚, kt鏎e wybrzmia造 w filmie Amiela. Rozstrojony s逝chacz b璠zie mia olbrzymi trudno嗆 w przeskoczeniu do bardziej wymagaj帷ej ilustracji Younga. Na szcz窷cie nie startujemy z pe軟ym impetem, ale od zachowawczego, zanurzonego w minorowym nastroju, tematu przewodniego. W dalszej cz窷ci partytury b璠zie on przewodnikiem po 郵edczym proceduralu odkrywaj帷ym kolejne elementy kryminalnej uk豉danki.

Na pierwszy utw鏎 o zwi瘯szonej dynamice nie musimy d逝go czeka. Stick Him or Shoot Him to jeden z flagowych akcyjniak闚 軼ie磬i, kt鏎y ilustruje… fina這w konfrontacj. Taki przeskok w tre軼i nie wydaje si niczym nadzwyczajnym w przypadku album闚 Christophera Younga. Ponad pedantyczne trzymanie si filmowej chronologii przedk豉da on bowiem estetyk prezentowanego materia逝, jego r騜norodno嗆 w uk豉dzie tre軼i, a zarazem sp鎩no嗆 pod wzgl璠em tematycznym. Nie ma wi璚 obaw o przyt這czenie nadmiarem intensywnej, muzycznej akcji, czy te zm璚zenie sennymi ilustracjami skupionymi wok馧 prywatnych spraw bohater闚.

Mimo kilku przestoj闚, jakie wprowadza kompozytor, to na senno嗆 bynajmniej nie b璠ziemy musieli narzeka,. Wdzi璚znym polem do odpoczynku od stale kumulowanego napi璚ia jest melancholijny, jazzuj帷y motyw Helen Hudson, kt鏎y jak ju wspomnia貫m wy瞠j, przenoszony jest na relacje mi璠zy innymi bohaterami. Osobi軼ie uwa瘸m t prost melodi za jeden z highlight闚 w karierze Christophera Younga i aby si o tym przekona warto si璕n望 chocia瘺y po kr鏒kie, ale pi瘯ne Housebound. Oczywi軼ie najwi璚ej uwagi koncentruj wok馧 siebie utwory o zwi瘯szonej dynamice. Te kreuj帷e atmosfer grozy, buduj帷e napi璚ie i uwalniaj帷e je w spektakularny spos鏏. W鈔鏚 wielu takich propozycji warto zwr鏂i uwag na Murder's an Art. i Pastoral Horror. Nie s to mo瞠 najbardziej wymy郵ne pod wzgl璠em orkiestracyjnym kawa趾i, ale niezwykle hipnotyczne i bardzo efektywne w zestawieniu z filmowym kontekstem.

Efektywno嗆 w przyci庵aniu uwagi mia豚y r闚nie album soundtrackowy, gdyby jego konstrukcja pozwoli豉 w pierwszej kolejno軼i zaistnie muzyce ilustracyjnej. Nie mam wi瘯szego problemu z zamykaj帷ymi go fragmentami oper Pucciego czy Rossiniego – maj one swoje odzwierciedlenie w muzycznych upodobaniach g堯wnej bohaterki, a i nie k堯c si z tre軼i partytury. Ale umieszczone na pocz徠ku kr捫ka piosenki, to ju klasyczny bat marketingowy ukr璚ony na wszystkich soundtrackowych laik闚. Z tego te powodu obni瘸m ocen za wydanie Milanu, maj帷 nadziej, 瞠 w czasach pr篹nie rozwijaj帷ego si rynku kolekcjonerskiego, kt鏎a z wytw鏎ni pokusi si o nale篡te zaprezentowanie tej muzyki – mo瞠 nawet w wersji rozszerzonej.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Get Up to This New World Beat (3:54)
  • 2. Carabu Party Steven Ray (2:55)
  • 3. Techno Boy Silkski (3:21)
  • 4. Main Title (3:00)
  • 5. Shoot Him or Stick Him (6:02)
  • 6. Housebound (2:05)
  • 7. Silent Screams (1:09)
  • 8. Murder's an Art (5:59)
  • 9. In Darkness (2:16)
  • 10. Take a Life (2:11)
  • 11. Next to the Devil (1:31)
  • 12. Pastoral Horror (4:18)
  • 13. Silhouette (2:39)
  • 14. Gallows (2:03)
  • 15. Butchers and Bakers (2:33)
  • 16. Panic (1:11)
  • 17. Who's Afraid (3:36)
  • 18. Lay Me Down (4:52)
  • 19. Largo al Factotum from The Barber of Seville (Rossini) (4:32)
  • 20. Vissi d'Arte from Tosca (Puccini) (3:20)
Czas trwania: 63:53
Komentarze

Copycat (Psychopata)

Kompozytor:

  • Christopher Young

Muzyka dodatkowa:

  • Daniel Licht

Dyrygent:

  • Pete Anthony

Orkiestrator:

  • Christopher Young
  • Pete Anthony

Soli軼i:

  • Gary Nesteruk (fortepian)

Wydawca:

  • Milan Records (1995)

Producent:

  • Christopher Young

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie