Szukaj: w


recenzje

async




Nie ulega w徠pliwo軼iom, 瞠 Ryuichi Sakamoto poza swoj ojczyzn jest g堯wnie kojarzony jako autor muzyki filmowej. Jednak jego dorobek artystyczny wykracza daleko poza prac na rzecz kina. Karier rozpoczyna w kultowym zespole Yellow Magic Orchestra, a tak瞠 r闚nolegle rozwija swoj solow dzia豉lno嗆. Z pocz徠ku albumy studyjne Japo鎍zyka zdominowane by造 przez muzyk popow i elektroniczn, ale z czasem, wraz z rosn帷 popularno軼i w bran篡 filmowej, jego styl zacz掖 ewoluowa.

W nowym millenium stylistyka proponowana przez Sakamoto zacz窸a stopniowo ukierunkowywa si w stron brzmie ambientowych, cz瘰to eksperymentalnych. Tym samym Japo鎍zyk, znany z niema貫j smyka趾i do komponowania zapadaj帷ych w pami耩 temat闚, regularnie wycofywa si z melodyki i szerszego aparatu wykonawczego na rzecz muzyki atmosferycznej, opartej g堯wnie na solowym fortepianie i rozmaitych syntezatorach. Te zainteresowania Sakamoto zaowocowa造 w ko鎍u wsp馧prac z wieloma tw鏎cami muzyki elektronicznej, min. z Christopherem Williitsem, Christianem Fenneszem, czy wreszcie, chyba najpopularniejszym z nich, Alv Noto. Jednocze郾ie nie poprzesta on tworzy albumy solowe. Jednym z najciekawszych tego typu pozycji w dyskografii Sakamoto jest kr捫ek async.

async jest, mo積a powiedzie, efektem fuzji dw鏂h pasji Sakamoto – muzyki filmowej i muzyki koncepcyjnej. Japo鎍zyk za這篡 sobie bowiem, 瞠 tworzy 軼ie磬 d德i瘯ow do nieistniej帷ego filmu Andrieja Tarkowskiego, autora pami皻nego Stalkera (Sakamoto uwa瘸 s造nnego Rosjanina za jednego ze swoich ulubionych re篡ser闚). Pracuj帷 nad albumem japo雟ki kompozytor nie ogl康a jednak obraz闚 Tarkowskiego, a muzyk tworzy jedynie w oparciu o to, co zapami皻a z jego dzie.

Na swojej p造cie Sakamoto stawia przede wszystkim na budowanie tajemniczego i enigmatycznego klimatu, jednocze郾ie zahaczaj帷 o metafizyczny wyd德i瘯, co te udaje mu si osi庵n望 nierzadko poprzez modernistyczne eksperymenty. Zreszt podobne rozwi您ania stosowa niegdy Eduard Artiemjew, jeden z najwa積iejszych kompozytor闚, kt鏎zy pisali dla Tarkowskiego. Wypada jednak zaznaczy, 瞠 tego typu stylistyka ju na pierwszy rzut ucha dobrze koresponduje z filozoficznym, nierzadko zawieraj帷ym elementy science-fiction, kinem Tarkowskiego.

Japo鎍zyk si璕a cz瘰to po g瘰te, ch這dne i duszne brzmienie syntezator闚, a tak瞠 ogranicza warstw tematyczn. W zasadzie jedyn wyr騜niaj帷 si melodi na async znajdziemy w pierwszym utworze, Andata. 荑, co by nie powiedzie, 豉dny motyw jest jednak bardzo prosty, jak gdyby Sakamoto jeszcze bardziej chcia uzmys這wi s逝chaczowi (widzowi zmy郵onego filmu?), 瞠 istot tego projektu s barwy i efekty brzmieniowe, a nie tak silnie kojarzona z nim przecie melodyka.

Zbie積o軼i z filmow tw鏎czo軼i Sakamoto b璠 nam si trafia raczej sporadycznie. Jedynie utw鏎 Zure faktycznie potrafi przywo豉 na my郵 prace Japo鎍zyka powsta貫 na rzecz kina. Kompozycja ta oparta jest na powtarzalnych, dwunutowych frazach, pomi璠zy kt鏎ymi pojawia si wyra幡a pauza, co te nasuwa do嗆 oczywiste skojarzenia z tematem g堯wnym z renomowanej Zjawy (cho podobnych zabieg闚 nale瘸這by doszukiwa si w jeszcze wcze郾iejszej 軼ie盧e d德i瘯owej z filmu Harakiri - 妃ier samuraja). Sakamoto podkre郵a, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa z obrazu Alejandro Gonz嫮eza Iñ嫫ritu mia豉 znacz帷y wp造w na kszta速 async.


Sakamoto nie stroni te od do嗆 typowego dla siebie fortepianu, kt鏎ego spokojne, delikatne frazy, jakby inspirowane tw鏎czo軼i Claude'a Debussy, nadaj muzyce stricte „organicznego” i poetyckiego wymiaru. Pojawiaj si te szybkie elektroniczne rytmy, przypominaj帷e osi庵ni璚ia tzw. berli雟kiej szko造 muzyki elektronicznej (min. starsze dokonania Klaus Schulze i Tangerine Dream). Moim osobistym faworytem na recenzowanym albumie jest jednak Solari (czytelny odno郾ik do Solarisa, jednego z najs造nniejszych film闚 Tarkowskiego), gdzie pi瘯n i nastrojow atmosfer buduj syntezatory.

Materia zawarty na albumie cz窷ciowo nale瘸這by zakwalifikowa do muzycznej awangardy, w kt鏎ej Sakamoto, jak przekonuje nas ods逝ch, czuje si do嗆 komfortowo. Przyk豉dem takowego podej軼ia jest utw鏎 Walker, w kt鏎ym s造szymy bli瞠j nieokre郵one szelesty li軼i i ga喚zi. Jak si okazuje, Japo鎍zyk nagra po prostu sw鎩 spacer po lesie, a nast瘼nie nani鏀 na to odpowiednie plamy elektroniczne. Co ciekawe, pod koniec kompozycji d德i瘯 stawianych krok闚 znacz帷o si zmienia, co ma oznacza dotarcie spacerowicza do okre郵onego, cho nieznanego s逝chaczowi, celu. Jeszcze innym dowodem na modernistyczne zap璠y Sakamoto jest 軼ie磬a Desintegration. S造szymy tam jedynie pojedyncze d德i瘯i wyra幡ie rozstrojonego pianina. I nie by這by w tym nic szczeg鏊nie interesuj帷ego, gdy nie fakt, 瞠 instrument ten zosta zniszczony w 2011 roku przez tsunami. Kolejnym muzycznym eksperymentem jest kawa貫k Tri, oparty na pracy trzech tr鎩k徠闚.

Pod wzgl璠em instrumentacyjnym na p造cie wyr騜niaj si utwory Life, Life i Honj. W pierwszym z nich us造szymy d德i瘯i sho (instrument d皻y), a w drugim szamisenu (instrument strunowy). Z jednej strony wykorzystanie tych wywodz帷ych si z Kraju Kwitn帷ej Wi郾i instrument闚 mo瞠 si wydawa dziwnym pomys貫m w muzycznej wizualizacji kina Tarkowskiego, niemniej skoro Artiemjew pozwoli sobie na zastosowanie w Stalkerze azerbejd瘸雟kiego taru, to czemu Sakamoto nie mia豚y skorzysta z rodzimego instrumentarium.

Jeszcze innym urozmaiceniem albumu s dwa utwory, w kt鏎ych Sakamoto si璕n掖 po g這s ludzki. Najpierw napotkamy go w utworze Fullmoon, gdzie us造szymy recytacj fragmentu powie軼i Pod os這n nieba Paula Bowlesa (w wykonaniu autora). Nagranie powsta這 oczywi軼ie w zwi您ku z hollywoodzk adaptacj Bernardo Bertolucciego, do kt鏎ej Japo鎍zyk mia sposobno嗆 napisa nagrodzon Z這tym Globem muzyk (Sakamoto musia zg這si si do w這skiego re篡sera o zgod na zsamplowanie g這su Bowlesa). Warto zauwa篡, 瞠 w dalszej kolejno軼i kompozycja nabiera uniwersalnego wymiaru, poniewa tekst zaczyna pojawia si w r騜nych j瞛ykach wyg豉szany przez r騜ne osoby, w鈔鏚 kt鏎ych znajdziemy min. Alv Noto i samego Bertolucciego. Melorecytacja stanowi tak瞠 trzon bardzo wyciszaj帷ego Life, Life, w kt鏎ym na warsztat poszed tekst jednego z najwa積iejszych poet闚 radzieckich XX wieku, Arseny'a Tarkowskiego, ojca Andrieja. Tym razem us造szymy g這s David Sylvaina, kt鏎ego mi這郾icy film闚ki b璠 kojarzy z piosenki Forbidden Colours z Weso造ch 鈍i徠, pu趾owniku Lawrence. Osobi軼ie nie jestem mi這郾ikiem recytacji na p造tach z muzyk, niemniej w przypadku async ich obecno嗆 dodaje nieco kolorytu i intelektualnego pierwiastka.

Gdybym mia uwypukli mankamenty tej pracy, to najpierw wskaza豚ym na utw鏎 tytu這wy, kt鏎y opiera si na stricte modernistycznej (w tym przypadku czytaj „ci篹kiej”) artykulacji sekcji smyczkowej, co w moim odczuciu niezbyt dobrze wkomponowuje si w ascetyczn i kontemplacyjn aur, skrupulatnie zreszt budowan przez reszt materia逝. Pewnym zgrzytem s dla mnie tak瞠 dwie ostatnie kompozycje, kt鏎e jawi si jako do嗆 typowe, ambientowe pr鏏y, kt鏎e nie tylko niewiele wnosz do albumu, ale tak瞠 niepotrzebnie go rozwlekaj. W ko鎍u godzina dla tego typu medytacyjnej muzyki to wcale nie jest ma這.

A zatem async to p造ta z ca陰 pewno軼i nie豉twa, aczkolwiek maj帷 na uwadze obecn tw鏎czo嗆 Ryuichiego Sakamoto, to raczej nikt nie spodziewa si przyst瘼nego i melodycznego materia逝. Zaproponowana przez Japo鎍zyka stylistyka wydaje si przemieszcza pomi璠zy muzyczn kontemplacj a pr鏏 wykreowania nowego, muzycznego 鈍iata. Jest tu sporo poszukiwania 鈍ie篡ch brzmie i nowych efekt闚 d德i瘯owych, troch kompozytorskich fanaberii, ale Japo鎍zyk nie popada w nadmiern eksperymentalno嗆, unikaj帷 tym samym zaw篹ania grona odbiorc闚 do najbardziej zagorza造ch mi這郾ik闚 awangardy. Tak te je郵i kto pragnie si wyciszy i pomedytowa przy niebanalnej muzyce, to async z pewno軼i mu to zagwarantuje.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Andata (4:39)
  • 2. Disintegration (5:46)
  • 3. Solari (3:52)
  • 4. Zure (5:12)
  • 5. Walker (4:20)
  • 6. Stakra (3:41)
  • 7. Ubi (4:03)
  • 8. Fullmoon (5:13)
  • 9. Async (2:45)
  • 10. Tri (3:29)
  • 11. Life, Life (4:24)
  • 12. Honj (3:42)
  • 13. FF (5:13)
  • 14. Garden (4:16)
Czas trwania: 60:35
Komentarze

async

Kompozytor:

  • Ryuichi Sakamoto

Soli軼i:

  • Christian Fennesz (gitara)
  • Honjoh Hidejiro (szamisen)
  • Ko Ishikawa (sho)
  • Ian Antonio (tr鎩k徠)
  • Levy Lorenzo (tr鎩k徠)
  • Ross Karre (tr鎩k徠)

Wydawca:

  • Milan (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie