Szukaj: w


recenzje

Colossal



Wcale nie trzeba setek milion闚 $, aby zrealizowa dobr fantastyk. Czasami wystarczy ciekawy pomys i odrobina 鄉ia這軼i w przenoszeniu tego wszystkiego na odpowiedni grunt fabularny. Takim te filmem jest w moim odczuciu Monstrum (Colossal), wymykaj帷y si standardom narzucanym przez klasyczn definicj monster movie. Jest to bardziej dramat, kt鏎y poprzez w徠ki fantastyczne uwypukla pewne trapi帷e bohater闚 problemy. A znajduj帷a si w centrum opowie軼i Gloria ma tych problem闚 nad wyraz du穎. Uwik豉na w problemy alkoholowe, m這da dziewczyna, ca貫 篡cie opiera na serii k豉mstw racjonalizuj帷ych jej post瘼owanie. Kiedy miarka si przebiera i l康uje na bruku opuszczona przez ch這paka, postanawia wr鏂i do rodzinnej miejscowo軼i, by spr鏏owa pouk豉da sobie 篡cie. Poznaje mi貫go w豉軼iciela baru, Oscara, kt鏎y oferuje jej prac, a ca造 ten czas towarzysz jej informacje o tajemniczym potworze pustosz帷ym Seul. Kiedy okazuje si, 瞠 dziewczyn co 陰czy z tragicznymi wydarzeniami w Koei, wtedy zaczyna co w niej p瘯a. Czy zrealizowany za 15 mln $ Monstrum ma prawo konkurowa z hollywoodzkimi superprodukcjami z gatunku monster movie? Nie bardzo widz tu przestrze na tworzenie por闚na do takich produkcji, jak Godzilla czy Pacific Rim. Poza kilkoma scenami ze 鈔edniej klasy efektami komputerowymi, jest w g堯wnej mierze dramat ukazuj帷y powoln metamorfoz dw鏂h skrajnie r騜nych postaci.

Tego typu filmowe eksperymenty s wdzi璚znym polem do konstruowania nieszablonowych partytur. Niekoniecznie epickich, symfonicznych monolit闚 przerywanych ckliw liryk, ale kompozycji bardziej z這穎nych pod wzgl璠em emocjonalnym. I z takimi te oczekiwaniami zatrudniono Beara McCreary. Zwerbowanie Amerykanina do tego projektu by pok這siem wsp馧pracy ze studiem Voltage Pictures nad obrazem Revolt. Podczas tworzenia tej partytury, Bear mia okazj obejrze robocz wersj Monstrum i tak bardzo przypad mu ten film do gustu, 瞠 postanowi zawalczy o anga. Warunkiem postawionym przez producent闚 by這 stworzenie utworu demo do ca貫j finalnej sekwencji widowiska. Materia zrobi na decydentach ogromne wra瞠nie, wi璚 nie tylko zdecydowano si zatrudni Beara, ale i umie軼i w finalnej wersji filmu rzeczony utw鏎. Jak si p騧niej okaza這, by to tylko jeden z kilku fragment闚, kt鏎y powsta na potrzeby Monstrum. Ca豉 praca kompozytora zamkn窸a si bowiem w 40-minutowej partyturze, kt鏎a odegra豉 niewielk rol w budowaniu nastroj闚 czy emocji. W filmie Nacho Vigalondo kr鏊uj licznie pojawiaj帷e si piosenki, ale nie brakuje te scen, gdzie jakikolwiek argument muzyczny wydaje si zb璠ny. Szkoda tylko, 瞠 w miejscach, w kt鏎ych pojawia si kompozycja Beara, jest ona spychana na szare t這 d德i瘯owego miksu. Wyj徠ek stanowi utw鏎 pod這穎ny pod finaln konfrontacj, gdzie oprawa muzyczna faktycznie daje tu o sobie zna. Czy jednak na tyle wyra幡ie i dosadnie, aby zwr鏂i uwag statystycznego odbiorcy? Moim zdaniem nie. 圭ie磬a d德i瘯owa Beara jest tylko poprawnie funkcjonuj帷ym t貫m, kt鏎e w ca這軼iowym uj璚iu nie ma wi瘯szej mocy sprawczej.

Rozczarowanie filmowym bytem oprawy muzycznej Beara poprzedzone by這 wielokrotnym si璕aniem po album soundtrackowy wydany nak豉dem Lakeshore Records. 40-minutowy soundtrack jest ca趾iem przyjemnym, cho niezobowi您uj帷ym s逝chowiskiem. W ostatecznym rozrachunku daleko mu jednak do najciekawszych p造t w dyskografii Amerykanina, aczkolwiek kr鏒ki czas prezentacji skutecznie rozmywa niekt鏎e braki. Zabrak這 tu przede wszystkim jakiego wyr騜niaj帷ego si tematu przewodniego, kt鏎y nada豚y widowisku Vigalondo wi瘯szego kolorytu. Borykaj帷a si z alkoholowym problemem dziewczyna i pustosz帷e korea雟k metropolie monstra nie zapewniaj 豉twego, wsp鏊nego mianownika do stworzenia jednokierunkowej my郵i tematycznej. Niemniej jednak, wzorem filmowc闚, mo積a by這 nieco wi璚ej poeksperymentowa z brzmieniem, aparatem wykonawczym. Zamiast tego pojawia si gitarowe ostinato zdolne d德iga r騜nego rodzaju sceny, niekoniecznie z udzia貫m filmowej Glorii. Ale nawet i ta prosta konstrukcja tematyczna nie jest najmocniejsz stron oprawy muzycznej do Monstrum.


Jest ni natomiast ca豉 reszta ociekaj帷ych powag i groz utwor闚. I to w豉郾ie od takiego fragmentu z filmowego prologu rozpoczynamy nasz przygod z soundtrackiem. Charakterystyczne orkiestracje wpisuj si w warsztatowe standardy Beara McCreary, ale uwag zwracaj wiolonczelowe sol闚ki zarzucaj帷e pomost mi璠zy tytu這wym monstrum, a dziewczynk przechadzaj帷 si po seulskim parku. Wszystkie te elementy b璠 si p騧niej przek豉da造 na muzyk zwi您an z postaci Glorii. Na p造cie dosy p造nnie przechodzimy do tych utwor闚, ale warto pami皻a, 瞠 w filmie Vigalondo, zaraz po tajemniczym prologu, symfoniczna oprawa idzie w odstawk na blisko trzy kwadranse. Sceny ukazuj帷e przeprowadzk i pierwsze spotkania Glorii z Oscarem up造waj w akompaniamencie fragment闚 piosenek. Dopiero kiedy dziewczyna zaczyna dostrzega zale積o嗆 mi璠zy jej czynami, a czynami potwora z Seulu, wtedy Bear McCreary zaczyna przejmowa inicjatyw.

Przera瘸j帷e odkrycie 陰czy si z drastyczn metamorfoz, jak stopniowo przechodzi spokojny wydawa by si mog這 Oscar. Swoistego rodzaju odwr鏂enie r鏊 jakie nast瘼uje w drugiej po這wie filmu jest okazj do o篡wienia snuj帷ej si do tej pory kompozycji. Poza rockowym fragmentem ilustruj帷ym irracjonalne zachowanie w豉軼iciela baru, na uwag zas逝guje kawa貫k opisuj帷y przemian mentaln Oscara. Melancholijny, owiany smutkiem wst瘼 ewoluuje do podnios貫go, nas帷zonego dramaturgi crescendo. Dalsza cz窷 albumu stoi ju pod znakiem muzyki akcji – najpierw konfrontacja z rzeczonym m篹czyzn, a p騧niej wielki fina ze wspomnian wcze郾iej, stworzon jeszcze przed otrzymaniem anga簑, muzyk. Podzielona na trzy cz窷ci, w pierwszej buduje napi璚ie rytmicznymi ostinatami, by p騧niej eksplodowa pe軟okrwistym, 鈍ietnie skonstruowanym akcyjniakiem z typowymi dla Beara perkusjonaliami. Fina jest ju z kolei ciep陰, gitarow aran瘸cj tematu g堯wnej bohaterki. I w takim te lekko sentymentalnym tonie rozstajemy si ze 軼ie磬 d德i瘯ow do Monstrum.

Jak ju wspomnia貫m wy瞠j, nie jest to praca, kt鏎a zrywa豉by przys這wiowe kapcie z n鏬. W tw鏎czo軼i Beara McCreary funkcjonuje wiele ciekawszych partytur, do kt鏎ych a chce si powraca. Monstrum nie czaruje ani unikatowym brzmieniem, ani jakimkolwiek wyr騜niaj帷ym si tematem uatrakcyjniaj帷ym tre嗆 軼ie磬i d德i瘯owej. Jest to po prostu bardzo poprawnie skonstruowana 軼ie磬a d德i瘯owa w typowym dla Amerykanina stylu. Nie widz wi璚 powodu aby jako specjalnie zach璚a do si璕ania po wydany za oceanem kr捫ek. My郵, 瞠 przygoda z dosy dobrym filmem Nacho Vigalondo b璠zie najlepsz form ocenienia potencja逝 tej ilustracji.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Colossal Prologue (2:20)
  • 2. A Monster Hypothesis (5:19)
  • 3. A Walk in the Park (2:18)
  • 4. Jealousy (3:13)
  • 5. Have a Beer (4:45)
  • 6. The Most Irresponsible Thing (3:06)
  • 7. Birth of the Monster (3:44)
  • 8. Confronting Oscar (4:15)
  • 9. Separate Ways (5:39)
  • 10. The Colossal Finale Part 1 (4:06)
  • 11. The Colossal Finale Part 2 (1:59)
Czas trwania: 40:44
Komentarze
Zibi 2017-09-05
18:19
Filmu nie widzia貫m. W oderwaniu od obrazu muzyka poprawna i tylko tyle. Do嗆 przyjemne s逝chowisko, ale zapami皻a cokolwiek trudno. Dwa plus i tyle...
Mystery 2017-09-06
14:49
Yep, mocno 鈔ednie.

Colossal

Kompozytor:

  • Bear McCreary

Dyrygent:

  • Bear McCreary

Soli軼i:

  • Gabriel DiMarco (wiolonczela)
  • Omer Ben-Zvi (gitary)

Wydawca:

  • Lakeshoire Records / Sparks & Shadows (2017)

Producent:

  • Bear McCreary

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie