Szukaj: w


recenzje

Hatsukoi (First Love)


First Love to wyre篡serowany przez Tetsuo Shinohar s這dko-gorzki melodramat z 2000 roku. Fabu豉 opowiada o 17-letniej Satoce, kt鏎ej matka zostaje hospitalizowana z powodu terminalnej fazy nowotworu. Dziewczyna pewnego dnia odnajduje w domu list mi這sny napisany przez jej matk do tajemniczego adresata. Satoka pragnie, aby odnale潭 tajemniczego m篹czyzn sprzed lat. Wkr鏒ce okazuje si nim kloszard Shinichir Fujiki (w tej roli Hiroyuki Sanada, znany z wyst瘼u w kilku hollywoodzkich filmach oraz w japo雟kim Ringu).


Film Shinohary spotka si z umiarkowanymi recenzjami, przez co nie zawojowa rodzimych kin, nie wspominaj帷 ju o marketingowym sukcesie poza granicami Kraju Kwitn帷ej Wi郾i. Na zachodzie First Love jest by mo瞠 najbardziej znane ze wzgl璠u na 軼ie磬 d德i瘯ow, kt鏎 skomponowa Joe Hisaishi. Cho soundtrack nale篡 do bardzo ma這 popularnych w dyskografii Japo鎍zyka, to jednak temat g堯wny z tego obrazu pojawi si na popularnym zbiorze partytur Encore, dzi瘯i czemu w internecie mo積a napotka wiele cover闚 tej melodii. W niniejszym tek軼ie si璕niemy do 廝鏚e - zar闚no do oficjalnego soundtracku wytw鏎ni Universal Music Japan, jak i do filmu Shinohary. Warto si im przyjrze cho熲y dlatego, 瞠 to w豉郾ie score dodaje tej skromnej produkcji pierwiastek wyj徠kowo軼i.

Fortepianowy temat przewodni z First Love to jedna z moich ulubionych melodii Hisaishiego. Niezwykle pi瘯na, poruszaj帷a i nacechowana sentymentalno軼i, jakby gdzie po篡czon od dziewi皻nastowiecznych romantyk闚. Ju same pierwsze cztery nuty s niezwykle charakterystyczne. Ka盥e ich wej軼ie zwiastuje porcj niesamowitych emocji. Na szcz窷cie Japo鎍zyk nie szasta tym motywem na prawo i lewo, ostro積ie, ale sukcesywnie zapoznaj帷 go z odbiorc. W pierwszych pojawieniach si tematu s造szymy g堯wnie jego „zwrotk”. Innym razem, tak jak chocia瘺y w Tegami, wspania造 refren, serce tej melodii, wprowadzany jest zaledwie na moment. I tak naprawd 闚 temat g堯wny w ca貫j okaza這軼i us造szymy dopiero w drugiej po這wie albumu, w tytu這wej kompozycji. Jest to prawdziwe sze嗆 minut muzycznej poezji. Poza nieziemskimi nutami fortepianu w tej 軼ie盧e na uwag zas逝guje r闚nie cudny kontrapunkt fletu poprzecznego.

Poniewa Shinohara za這篡 sobie, 瞠 jego film zostanie obficie zilustrowany muzycznie, to te Hisaishi zobligowany by do napisania kilku motyw闚 pobocznych. Podobnie jak temat g堯wny, maj one wyd德i瘯 g堯wnie liryczny i nawet je郵i nie dor闚nuj mu ekspresj i przebojowo軼i, to r闚nie potrafi rozczuli niejednego s逝chacza. ζdnie wypada zw豉szcza tradycyjny motyw z Sakura No Ki No Shita D, czy bardziej emocjonalne z Toki Ha Nagarete. Bardzo urokliwy jest te do嗆 staromodnie rozpisany (retro elektronika), jakby ko造sankowy temat matki Satoki, kt鏎y dodaje tej pracy znacznie wi璚ej wyciszenia.


Co by nie powiedzie, przy tego typu w zasadzie czysto lirycznej partyturze kompozytor mo瞠 popada w nadmiern ckliwo嗆. Tym bardziej, 瞠 muzyki Hisaishiego podczas seansu jest bardzo du穎, czasem pojawia si ona nawet w scenach, kt鏎e na pierwszy rzut oka wcale nie potrzebowa造 軼ie磬i d德i瘯owej. Japo鎍zyk na szcz窷cie stopniowo dawkuje temat g堯wny, prezentuj帷 go w pe軟ej krasie dopiero w drugiej po這wie filmu, gdzie w jednej ze scen znalaz swoje miejsce wspomniany wy瞠j utw鏎 tytu這wy (bodaj najbardziej pami皻na sekwencja filmu Shinohary). Ciekawym zabiegiem by這 te kilkukrotne powt鏎zenie podczas ilustrowania perypetii Satoki i Fujikiego, humorystycznej aran瘸cji motywu g堯wnego, kt鏎a na albumie s造szana jest tylko raz, w Challenge, chyba najl瞠jszej 軼ie盧e na p造cie. Przet逝maczenie stricte lirycznego tematu g堯wnego na komiczny spos鏏 (smyczki, artykulacja pizzicato) nasuwa skojarzenia z podobnym zabiegiem z cenionego Hana-Bi.

Zar闚no w sposobie pisania melodii (poza tematem przewodnim), jak i w technikach aran瘸cyjnych, odnajdziemy tu troch zagrywek znanych z innych 軼ie瞠k d德i瘯owych Japo鎍zyka. Jak zwykle prym wiedzie niezast徙iony fortepian, za kt鏎ym, zn闚 jak zwykle, siedzi sam kompozytor. Smyczkowe harmonie nie s niczym rewolucyjnym, podobnie jak u篡te tu i 闚dzie syntezatory. Te ostatnie zreszt s bardzo charakterystyczne dla Hisaishiego (min. samplowana harfa), cho raczej dla jego mniej znanych prac, g堯wnie tych pisanych na potrzeby telewizji, a nie kina. Warto nadmieni, 瞠 by造 to jedne z ostatnich elektronicznych podryg闚 Japo鎍zyka, kt鏎y w kolejnych latach sta si niemal czysto symfonicznym kompozytorem.

First Love Joe Hisaishiego to muzyka pi瘯na i urzekaj帷a do tego stopnia, 瞠 w pewnym momencie nabiera wr璚z kontemplacyjnego i refleksyjnego wymiaru. Niespe軟a 40 minut czystej muzycznej zadumy, zbudowanej na brzmieniu romantycznego fortepianu, odpr篹aj帷ych instrument闚 smyczkowych i subtelnie zaznaczonych syntezator闚. Razem z czaruj帷ymi tematami, w tym jednym absolutnie znakomitym, powinno to pos逝篡 za wystarczaj帷 rekomendacj. Ci庵le nie mog si nadziwi, 瞠 tak prosty i skromny film zainspirowa Hisaishiego do napisania tak poruszaj帷ej partytury.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Prologue / Spring Rain (03:10)
  • 2. Tegami (02:41)
  • 3. Challenge (03:09)
  • 4. Sakura No Ki No Shita De (02:34)
  • 5. Toki Ha Nagarete (02:27)
  • 6. Spring Rain (00:41)
  • 7. Himitsu (00:56)
  • 8. Mother's Love (02:03)
  • 9. Omoide (01:24)
  • 10. Toki Ha Nagarete II (01:45)
  • 11. First Love (06:05)
  • 12. Saikai (02:47)
  • 13. Negaizakura (02:22)
  • 14. Portrait Of Family (02:55)
  • 15. Epilogue / First Love (03:02)
Czas trwania: 38:01
Komentarze
Mystery 2017-08-01
13:08
Pi瘯na muza, " First Love (06:05)" powinno by sta造m bywalcem sk豉danek "The Best Of" Joe.
R.R 2017-08-05
12:08
Tyle emocji podczas s逝chania dawno nie poczu貫m. Dzi瘯i za reck, bez niej bym tej muzyki nie pozna. Do tej pory zna貫m tylko jego tw鏎czo嗆 dla studia Ghibili, ale widz, 瞠 warto si bardziej zag喚bi. :D
DominikCh 2017-08-05
17:23
Warto, zapewniam. :)

Hatsukoi (First Love)

Kompozytor:

  • Joe Hisaishi

Wydawca:

  • Uniwersal Music Japan (2000/2005)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie