Szukaj: w


recenzje

U-Boats The Wolfpack



Kt騜 z nas nie lubi ogl康a dobrze nakr璚onych dokument闚? Wsp馧cze郾ie gatunek ten ociera si ju wr璚z o sztuk, serwuj帷 odbiorcy 鈍ietnie zrealizowane widowiska, kt鏎ych bud瞠t nierzadko zawstydza pomniejsze hollywoodzkie produkcje. W po這wie lat 80. nie by這 to wcale tak oczywiste. Rzadko kt鏎a stacja telewizyjna mog豉 sobie pozwoli na zrobione z wielkim rozmachem rekonstrukcje wielkich bitew – dopracowane do granic mo磧iwo軼i wizualia i 鈍ietn, rozpisan na du篡 sk豉d orkiestrowy, muzyk. Mimo tego, kilka takich dokument闚 mog這 si poszczyci niewybrednymi oprawami muzycznymi. A jedn z nich by U-Boats: The Wolfpack. Pytacie jakim cudem w tak niszowym, zrealizowanym za grosze filmie znalaz豉 si tak pompatyczna i rozbudowana partytura? Historia jest nieco skomplikowana...

Kieruj帷y ca造m przedsi瞝zi璚iem Richard Jones, bardzo pragn掖, aby jego dokument o niemieckich 這dziach podwodnych wzmocni豉 jaka solidna, napisana z wielkim rozmachem ilustracja. Niestety bud瞠t mu na to nie pozwala, wi璚 jedyn sensown alternatyw by豉 pr鏏a pozyskania praw autorskich do zarejestrowanych ju nagra. Ciekawym zbiegiem okoliczno軼i by fakt, 瞠 Jones od kilku lat posiada w豉sn wytw鏎ni muzyczn zajmuj帷 si wydawaniem niszowych soundtrack闚. To w豉郾ie pod strzech Cerberus Records trafi造 pierwsze „kwiatki” Chrsitophera Younga: Def-Con 4 oraz The Power. Aczkolwiek uwag Amerykanina przyci庵n窸a inna praca, o kt鏎ej ma這 kto mia w闚czas prawo s造sze. Chodzi o 軼ie磬 d德i瘯ow do filmu Wheels of Fire - swoistego rodzaju niskobud瞠towej podr鏏ki Mad Maxa. Jak pod造 i 幢e zrealizowany by to film, przekona si ten, kto dotrwa do ko鎍a tego 80-minutowego potworka. Ponad fabularny chaos, kiepskie choreografie walk i ociekaj帷e seksem sceny, w spos鏏 szczeg鏊ny wybija si tutaj ilustracja muzyczna Christophera Younga, kt鏎a na wielu p豉szczyznach zawstydzi mo瞠 niejedn „pe軟okrwist” partytur stworzon do hollywoodzkiego blockbustera. Zreszt stoj帷y za Wheels of Fire producenci doskonale zdawali sobie spraw z talentu Chrisa Younga – szczeg鏊nie w kwestii podrabiania warsztatu 闚czesnego guru muzycznej akcji – Jerry’ego Goldsmitha. Oprawy muzyczne do Def-Con 4 oraz Invaders From Mars dobitnie o tym 鈍iadczy造. Anga Younga dyktowany by wi璚 takim czysto pragmatycznym podej軼iem, pozwalaj帷ym otrzyma wysokiej jako軼i produkt przy minimalnym nak豉dzie 鈔odk闚 finansowych. Skoro wi璚 na zapleczu upadaj帷ej wytw鏎ni zalega tak okaza造 score, grzechem by這by z niego nie skorzysta. Richard Jones dokona odpowiednich formalno軼i prawnych, ale na recyklingu i pod這瞠niu partytury pod U-Boats: The Wolfpack si nie sko鎍zy這. Produkowane w p騧niejszym czasie dokumenty: Secret Weapons of World War II, Luftwaffe: The Air Weapon czy B-17: The Flying Fortress r闚nie opatrzone zosta造 fragmentami ilustracji Christophera Younga. C騜, jak szale to po ca這軼i!

Istnym szale雟twem by豉 r闚nie decyzja wydania tej muzyki w postaci albumu soundtrackowego. Nie pod szyldem Wheels of Fire tylko dokumentalnego U-Boats! Jones pos逝篡 si rzecz jasna swoj wytw鏎ni, Cerberus Records, wi璚 gruntowna selekcja wykorzystanych fragment闚 sparowana zosta豉 z now tytulatur utwor闚. Nie maj帷 鈍iadomo軼i odno郾ie wspomnianych wy瞠j dzia豉, mo積a by這 faktycznie uwierzy, 瞠 40-minutowy soundtrack, to muzyka z telewizyjnego dokumentu. Tym bardziej, 瞠 wybrzmiewaj帷e w nim utwory faktycznie dosy dobrze radzi造 sobie z opisywaniem reali闚 II wojny 鈍iatowej. Wyra幡ie zarysowana tematyka osadzona na gruncie rytmicznych perkusjonali闚 i patetycznych d璚iak闚 zrobi造 swoje. U-Boats okaza這 si 鈍ietnym s逝chowiskiem, kt鏎e wyrasta這 na jedno z ciekawszych dzie dorobku Younga zanim jeszcze na jego filmowym horyzoncie pojawi造 si takie pere趾i, jak Hellraiser, czy The Fly II. Szkoda, 瞠 odby這 si to wszystko kosztem marki Wheels of Fire,


Mi這郾ik tw鏎czo軼i Christophera Younga nie powinien narzeka. Pod takim czy innym szyldem, niezwykle cieszy rynkowa obecno嗆 pracy Amerykania. Jeszcze bardziej cieszy sprawa reedycji dawno wyprzedanego nak豉du Cerberusa. Rynkow luk postanowi豉 wype軟i bowiem wytw鏎nia BSX Records, kt鏎a od jakiego ju czasu za punkt honoru wzi窸a sobie przypominanie dawno zapomnianych prac Younga. Rzeczony materia opublikowano na limitowanym do tysi帷a egzemplarzy kr捫ku, wzbogaconym obszernymi opisami przygotowanymi przez Randalla Larsona. I nale篡 tylko 瘸這wa, 瞠 przy okazji tego wznowienia nie pokuszono si o gruntowne odrestaurowanie materia逝 廝鏚這wego. Spore zaszumienie k豉dzie si cieniem na estetyce wydania, a w dobie dzisiejszych mo磧iwo軼i technicznych z pewno軼i mo積a by這 w tym temacie du穎 zdzia豉.

Techniczne niedoskona這軼i nie odbieraj ca貫j przyjemno軼i s逝chania tego kr鏒kiego, ale niezwykle tre軼iwego albumu. Nale篡 jednak zaznaczy, 瞠 odbiorcy nietuzinkowych rozwi您a ilustracyjnych raczej nie ugn si pod ci篹arem geniuszu U-Boats. Christopher Young czerpie bowiem pe軟ymi gar軼iami z dorobku swojego wielkiego idola – Jerry’ego Goldsmitha. Czyni to ju wielokrotnie przed anga瞠m do Wheels of Fire, o czym wspomina貫m mi璠zy innymi w recenzji Def-Con 4. I tak, jak w oprawie muzycznej do thrillera post-apo, tak i w przypadku omawianej tu pracy g堯wnym punktem odniesienia jest Capricorn One z ca造m stylistyczno-wykonawczym zapleczem charakteryzuj帷ym t ilustracj. Najwi璚ej skojarze budzi warstwa rytmiczna operuj帷a na tych samych marszowych strukturach, co partytury Goldsmitha. R闚nie w warstwie wykonawczej dos造sze si mo瞠my wielu zbie積o軼i. I tak oto perkusjonalia poruszaj帷e si po okre郵onych, stale repetowanych frazach, dosy cz瘰to punktowane s agresywnymi, „wcinaj帷ymi si” akordami fortepianowymi. Wok馧 warstwy rytmicznej nadbudowywana jest melodyka. Fakt, powiela ona wiele sprawdzonych przez Goldsmitha rozwi您a, ale w moim odczuciu bardziej czerpie z holstowskiej wizji Planet, a dok豉dnie z fragment闚 suity po鈍i璚onej Marsowi. Analogia do mitologicznego boga wojny wydaje si tutaj jak najbardziej zasadna.

Niemniej jednak w kwestiach tematycznych nie powinni鄉y liczy na przesadn wylewno嗆. Wszystko oscyluje wok馧 wspomnianych wy瞠j inspiracji pracami Goldsmitha i klasyk Holsta. Prym wiedzie wojenny marsz 鈍ietnie ilustruj帷y niemieck strategi osaczania wroga przez okr皻y podwodne, tzw. taktyk „wilczego stada”. Niespokojne, dynamiczne frazy cz瘰to rozci庵ane s r闚nie na inne w徠ki militarystyczne – niekoniecznie o charakterze bitewnym. Nie brakuje tak瞠 patetycznej melodii ilustruj帷ej momenty triumfu. W takim te tonie skonstruowany jest koniec albumu soundtrackowego od BSX.

Albumu dosy kr鏒kiego je瞠li we幟iemy pod uwag czas trwania, ale jak瞠 mi貫go w ods逝chu. W鈔鏚 prac Christophera Younga tamtego okresu pr騜no szuka analogicznie oddzia逝j帷ego na odbiorc soundtracku. Szkoda tylko (i tu po raz kolejny si powt鏎z), 瞠 dzieje si to wszystko kosztem ca這軼iowego produktu – oprawy muzycznej do Wheels of Fire. Chcia這by si us造sze kompletny, odrestaurowany materia jaki powsta do tego niszowego filmu, ale w obecnej sytuacji prawnej wydaje si to niemo磧iwe. Pozostaje wi璚 delektowa si tym p馧produktem, maj帷 w pami璚i, 瞠 鈍ietnie poradzi sobie z ilustracj dw鏂h zupe軟ie r騜nych obraz闚. Polecam!

Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Prelude (1:54)
  • 2. The German War Machin (1:55)
  • 3. Invasion (3:28)
  • 4. Aftermath (1:55)
  • 5. The Resistance (4:44)
  • 6. Panzers (1:03)
  • 7. Fotress Europe (1:39)
  • 8. Blitzkrieg (2:56)
  • 9. The Homefront (2:49)
  • 10. The Pacific Fleet (3:03)
  • 11. A North Atlantic Passage (2:58)
  • 12. The Prisoners (3:12)
  • 13. Operation: Overlord (2:42)
  • 14. The Price Of Victory (0:57)
  • 15. The Push To Berlin (2:14)
  • 16. Those Not To Be Forgotten (2:21)
  • 17. Liberation! (1:02)
Czass trwania: 40:52
Komentarze

U-Boats The Wolfpack

Kompozytor:

  • Christopher Young

Dyrygent:

  • Paul Francis Witt

Orkiestrator:

  • Christopher Young

Wydawca:

  • BSX Records (2014)

Producent:

  • Christopher Young
  • Mark Banning

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie