Szukaj: w


recenzje

Tenchi Meisatsu (Tenchi: The Samurai Astronomer)



Shunkai Shibukawa (1639-1715) jest zaliczany do najwa積iejszych postaci japo雟kiej astronomii. Zas造n掖 on przede wszystkim ze stworzonych przez siebie map nieba oraz zrewolucjonizowania tamtejszego kalendarza (przestarza造, lunarny, zosta zast徙iony przez tzw. kalendarz Jokyo autorstwa Shibukawy). Na podstawie jego 篡cia w 2012 roku powsta pe軟ometra穎wy dramat Tenchi: The Samurai Astronomer. Za kamer filmu stan掖 Yojiro Takita, tw鏎ca nagrodzonych Oscarem Po瞠gna.

Muzyk do filmu Takity skomponowa Joe Hisaishi, dla kt鏎ego by豉 to trzecia, po dramacie historycznym Kiedy dobyto ostatni miecz oraz wspomnianych Po瞠gnaniach, wsp馧praca z urodzonym w Toyamie re篡serem. Poziom oczekiwa mi這郾ik闚 muzyki filmowej m鏬 by zatem wysoki, zw豉szcza patrz帷 przez pryzmat drugiego z tych obraz闚. Co by nie powiedzie, na jego potrzeby japo雟ki kompozytor stworzy bezsprzecznie jedn ze swoich najlepszych prac z pierwszej dekady XX wieku. Czy zatem oficjalny soundtrack wydany nak豉dem Universal Sigma spe軟i pok豉dane w nim nadzieje? Z b鏊em serca musz napisa, 瞠 jest to praca w gruncie rzeczy rozczarowuj帷a.

W przeciwie雟twie do 鈍ie篡ch i na sw鎩 spos鏏 przebojowych Po瞠gna, tym razem Hisaishi podszed do filmu Takity w bardzo tradycyjny dla siebie spos鏏. Jego partytura obfituje przede wszystkim w partie sekcji smyczkowej i solowego fortepianu, gdzieniegdzie tak瞠 innych instrument闚, chocia瘺y dzwonk闚, harfy i tr帳ki. Z tych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu Japo鎍zyk stworzy 軼ie磬 d德i瘯ow stonowan, kt鏎a sprawnie odnajduje si w filmowych kadrach, ale raczej nie wykracza poza schematy ilustracyjne, tak jak chocia瘺y Po瞠gnania. Niestety w 瘸den spos鏏 nie dzia豉 to na jej korzy嗆. Przeb造ski niekwestionowanego talentu Japo鎍zyka s tutaj ledwo s造szalne.

Praktycznie ka盥a praca Hisaishiego broni si solidn baz tematyczn. W przypadku opisywanej pracy nie jest jednak tak kolorowo. Motyw g堯wny naturalnie jest obecny, i to do嗆 cz瘰to, niemniej wydaje si ma這 wyszukany i do嗆 p豉ski. Nie pomagaj mu w tym orkiestracje, kt鏎e cz瘰to ograniczaj aparat wykonawczy tej melodii do kilku instrument闚 (dopiero pod koniec p造ty us造szymy bardziej rozbudowane aran瘸cje). Nie inaczej prezentuje si drugi z wiod帷ych temat闚 (Fate, Celebration), kt鏎y jest niczym innym, jak liryczn, fortepianow miniaturk, pr鏏uj帷 zaczarowa s逝chacza zagrywkami dobrze znanymi z innych dokona Hisaishiego. Z drugiej strony, takowe dwa motywy pewnie przypasuj amatorom tw鏎czo軼i Japo鎍zyka.


I to tyle je郵i chodzi o tematy? Takie pytanie pewnie mog sobie zadawa czytelnicy obeznani w dyskografii japo雟kiego maestro. Niestety na soundtracku nie znajdziemy wi璚ej istotnych motyw闚, ani瞠li te dwie odtw鏎cze melodie, o kt鏎ych wspomnia貫m wy瞠j. Tak te Tenchi: The Samurai Astromer wydaje si prac do嗆 ubog je郵i chodzi o tematyczno嗆. Co prawda gdzieniegdzie pojawi si okazjonalne, skromne motywiki, ale wi瘯szo嗆 z nich przemija zupe軟ie niepostrze瞠nie. Na plus wyr騜nia si kilkukrotnie powt鏎zony, na wp馧 komiczny marszyk (min utwory zatytu這wane Arctic Outland), ale zn闚 nie jest to ani nic wywo逝j帷ego wi璚ej emocji, ani tym bardziej nic zapadaj帷ego na d逝瞠j w pami璚i.

Mo積a by si nawet pokusi o stwierdzenie, 瞠 w Tenchi: The Samurai Astronomer Hisaishi zjada sw鎩 w豉sny ogon. Japo鎍zyk jest tym razem a zbyt wierny swojemu stylowi, przez co powsta豉 partytura sprawia wra瞠nie bardzo odtw鏎czej, 瞠by nie powiedzie napisanej na kolanie. Nawet poziom techniczny, kt鏎ym cz瘰to zas豉niaj si recenzenci uporczywie broni帷 danej pracy, nie mo瞠 tu pos逝篡 za argument. Maestro raczej unika z這穎nych harmonii czy unikalnych orkiestracji. Podobnie jest zreszt z melodyk, ale o tym pisa貫m w poprzednim akapicie. Przy tych rozwa瘸niach oczywi軼ie nie mo瞠my popada w przesad – partytura, z kt鏎 mamy sposobno嗆 obcowa, jest bardzo klasycznie rozpisana, a wi璚 je郵i kto lubuje si w tego typu niezbyt wyszukanych, lirycznych d德i瘯ach, to na pewno nie b璠zie szczeg鏊nie narzeka na t pozycj. Ponadto co bardziej dynamicznie kompozycje, g堯wnie oparte o rytmiczn prac sekcji smyczkowej, wypadaj ca趾iem przyzwoicie. Tak samo jak i podnios造 fina.

Cho Tenchi: The Samurai Astronomer jest relatywnie m這d prac w dorobku Hisaishiego, to jednak obstawiam, 瞠 ju le篡 przykryta grub warstw kurzu na p馧kach mi這郾ik闚 tw鏎czo軼i Japo鎍zyka. Cz瘰te si璕anie po ni generalnie mija si z celem, poniewa niemal wszystko, co znajdziemy na albumie, s造szeli鄉y ju u Hisaishiego wielokrotnie, i to w dodatku zazwyczaj pod du膨 ciekawsz postaci. Oczywi軼ie recenzowany album mo積a darzy sentymentem, czy to ze wzgl璠u na film Takity, czy to ze wzgl璠u na bardzo charakterystyczny styl komponowania Japo鎍zyka, kt鏎ym dos這wnie kipi ta muzyka. Nie ma co si jednak oszukiwa. Jest to po prostu rzemie郵nicza, niezbyt anga簑j帷a praca, kt鏎a na tle wspania造ch dokona maestro nie wyr騜nia si dos這wnie niczym.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Prologue (01:27)
  • 2. Curiosity (02:05)
  • 3. Shote Tengen (00:46)
  • 4. A Serious Match (02:54)
  • 5. Premonition(01:25)
  • 6. Fate (02:24)
  • 7. Arctic Outland -Beginning (01:48)
  • 8. Brain-child of the Stars (01:21)
  • 9. Magnificent Becoming of an Incorrect Question (01:17)
  • 10. Arctic Outland -Unrest (01:46)
  • 11. Arctic Outland -Takebe (02:34)
  • 12. Appointment (01:40)
  • 13. Observation (02:32)
  • 14. Conviction (01:13)
  • 15. Three Calendar Match (01:53)
  • 16. Raid (01:28)
  • 17. Frustration (01:46)
  • 18. Celebration (03:46)
  • 19. Discovery (01:02)
  • 20. Imperial Envoy (01:15)
  • 21. Promise (00:56)
  • 22. Final Match (01:11)
  • 23. Decision (02:05)
  • 24. Time of Destiny (01:37)
  • 25. Insight into the Universe (03:43)
  • 26. Finale (00:46)
  • 27. Tenchi Meisatsu (04:33)
Czas trwania: 51:13
Komentarze

Tenchi Meisatsu (Tenchi: The Samurai Astronomer)

Kompozytor:

  • Joe Hisaishi

Dyrygent:

  • Joe Hisaishi

Orkiestrator:

  • Joe Hisaishi

Wykonawcy:

  • Tokyo New City Orchestra

Wydawca:

  • Universal Sigma (2012)

Producent:

  • Joe Hisaishi

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie