Szukaj: w


recenzje

Genio, Due Compari, Un Pollo, un (A Genius, Two Partners And A Dupe)



Po wej軼iu na ekrany Za gar嗆 dolar闚 Sergio Leone rozpocz掖 si we W這szech prawdziwy bum na tzw. spaghetti westerny. W ci庵u nast瘼nych kilkunastu lat powsta這 ich bez liku. Z czasem jednak formu豉 zacz窸a si wyczerpywa, kolejne filmy odnosi造 coraz mniejsze sukcesy, tak finansowe, jak i artystyczne. W po這wie lat 70. spaghetti westerny go軼i造 na ekranie ju zdecydowanie rzadziej w por闚naniu z minionymi latami, aby pod koniec tej dekady niemal zupe軟ie wymrze 鄉ierci naturaln. S豉bn帷a popularno嗆 tego typu produkcji widoczna jest tak瞠 w filmografii jednego z ojc闚 gatunku, Ennio Morricone. W這ski maestro ma na koncie ponad 30 spaghetti western闚, ale wi瘯szo嗆 najwa積iejszych z nich powsta豉 jeszcze w latach 60. By mo瞠 by這 to efektem zm璚zenia materia逝, a mo瞠 niezbyt inspiruj帷ych scenariuszy lub ma這 kreatywnych re篡ser闚, niemniej w latach 70. maestro bardzo rozwa積ie dobiera rodzime filmy o Dzikim Zachodzie. Jego wk豉d w z這t er spaghetti western闚 ko鎍zy praca nad pochodz帷ym z 1975 roku A Genius, Two Partners and a Dupe Damiano Damianiego (maestro ostatecznie po瞠gna si z gatunkiem w kolejnej dekadzie, w powsta造m ju w formie ho責u filmie Buddy Goes West).

A Genius, Two Partners and a Dupe jest czwart i ostatni cz窷ci nieformalnej serii spaghetti-western闚, kt鏎a odznacza豉 si tym samym g堯wnym bohaterem, w kt鏎ego rol za ka盥ym razem wciela si Terence Hill. Obrazy te nie posiadaj fabularnego 陰cznika – zreszt nawet protagonista nosi czasami inne imiona (w przypadku A Genius, Two Partners and a Dupe - Joe Thanks lub Nobody). Najlepiej kojarzon produkcj z tego cyklu jest zapewne My Name is Nobody Tonino Valeriego. Nie przywo逝je tego filmu ca趾iem przypadkowo. Tak jak w przypadku dzie豉 Valeriego, tak i tym razem swoj cegie趾 do這篡 sam Sergio Leone, re篡seruj帷 jedn ze scen (by to zatem ostatni spaghetti western, nad kt鏎ym pracowa). Wsp鏊nym mianownikiem dla tych film闚 jest oczywi軼ie tak瞠 autor 軼ie磬i d德i瘯owej, Ennio Morricone. Zreszt w A Genius, Two Partners and a Dupe z 豉two軼i wy豉piemy stylistyczne nawi您ania do starszej o trzy lata 軼ie磬i d德i瘯owej z My Name is Nobody.

Echa My Name is Nobody us造szymy zaraz na pocz徠ku przygody z soundtrackiem. Tytu這wy utw鏎 z rzeczonego albumu subtelnie koresponduje bowiem z g堯wnym tematem z filmu Valierego. Co prawda nie dor闚nuje mu wyrazisto軼i i przebojow melodyk, ale z pewno軼i gwarantuje sporo przyjemnych dozna s逝chowych. Morricone stosuje tutaj do嗆 podobn koncepcj – humorystyczny motyw, zwiewna, lekka aran瘸cja (z zaznaczeniem roli fletu prostego i wokali), a tak瞠 perkusyjny, nap璠zaj帷y ca這嗆, gitarowy rytm. Jakby dok豉dnie przys逝cha si melodii wiod帷ej, to mogliby鄉y doszuka si w niej pewnych analogii z tematem z... Nienawistnej 鏀emki.

Wp造w My Name is Nobody na 軼ie磬 d德i瘯ow z A Genius, Two Partners and a Dupe jest najbardziej s造szalny w najwi瘯szym highlighcie kr捫ka, Cavalcata per Elisa. Utw鏎 ten wyra幡ie nawi您uje do The Wild Horde ze wspomnianego soundtracku. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z dynamicznym, agresywnym wr璚z, gitarowym rytmem, do kt鏎ego z czasem do陰czaj partie wokalne, okrzyki, perkusjonalia i inne rozmaite instrumenty. W The Wild Horde mieli鄉y gromki, m瘰ki ch鏎, w Cavalcata per Elisa niezawodny sopran Eddy Dell'Orso. Najistotniejszym wsp鏊nym elementem tych kompozycji jest jednak przeplatanie, na zasadzie zwrotka-refren, autorskiej melodii z cytatem z muzyki powa積ej. W przypadku tracka z My Name is Nobody by to Cwa walkirii Ryszarda Wagnera, w przypadku utworu z omawianej partytury jest to nie鄉iertelne Dla Elizy Ludwika van Beethovena. Wagner pojawia si jednak g堯wnie w formie 瘸rtu (zagranie s造nnego motywu Niemca na granicy fa連zu tylko potwierdza這 komiczny wyd德i瘯 tego zabiegu aran瘸cyjnego). Melodia Beethovena jest natomiast wpleciona bardziej sprawnie, 鈍ietnie dopasowuj帷 si do szale鎍zej dynamiki utworu i wspania造ch wokaliz Dell'Orso. Doprawdy kapitalna kompozycja.


Na soundtracku us造szymy tak瞠 kilka czysto rozrywkowych utwor闚. Morricone nie wytycza w nich nowych szlak闚, silnie odwo逝j帷 si do wypracowanego przez siebie schematu ilustracji spaghetti-western闚. Nie ma tu oczywi軼ie 瘸dnych kuj帷ych w ucho autoplagiat闚, ale niekt鏎zy czytelnicy, co bardziej zorientowani w tw鏎czo軼i W這cha, mog zabawi si w wyszukiwanie podobie雟tw do innych 軼ie瞠k d德i瘯owych geniusza z Rzymu. Co by jednak nie powiedzie, wiele tego typu kompozycji na pewno mo瞠 si podoba. Przyk豉dem jest chocia瘺y sympatyczne, odrobin podrasowane wp造wami country Pepper Chewing-Gum, przywo逝j帷e na my郵 jazd konn Ansia Dell'oro oraz motyw mi這sny z Quando Arriva L'amore, w kt鏎ym us造szymy g這s Eddy Dell'Orso. Materia zgromadzony na p造cie urozmaica, wzorowany na protestanck pie填 religijn, kawa貫k Glory, Glory, Glory.

Ka盥y, kto zna soundtracki Morricone ze spaghetti western闚, pewnie spyta, ile na albumie znajdziemy dysonuj帷ego underscore'u. Jak zwykle nie obesz這 si oczywi軼ie bez tego typu generalnie ma這 interesuj帷ych utwor闚, aczkolwiek musz przyzna, 瞠 jest ich relatywnie niewiele. Tym samym p馧godzinny materia zaprezentowany przez wytw鏎nie Sonopresse wydaje si ca趾iem przyst瘼ny. M鏬豚ym jedynie ponarzeka na ostatni utw鏎. Taka przyjemna 軼ie磬a d德i瘯owa, jak A Genius, Two Partners and a Dupe zas逝giwa豉 na zupe軟ie inne zako鎍zenie, ani瞠li nudne i nieciekawe La Miccia.

W filmie znalaz這 si znacznie wi璚ej muzyki, zw豉szcza aran瘸cji tematu g堯wnego. Na rynku nie ma jednak dost瘼nego bardziej obszernego wydawnictwa. Nie wydaje mi si, aby rozszerzona edycja mog豉by si okaza ciekawsz opcj od recenzowanego tutaj 30-minutowego kr捫ka. W鈔鏚 wad edycji Sonopresse nale瘸這by jedynie wskaza pomini璚ie podk豉du muzycznego ze sceny pojedynku Nobody'ego z czarnym charakterem. Z drugiej strony, nie jest to jaki szczeg鏊nie interesuj帷y utw鏎, albowiem wydaje si kuzynem analogicznej ilustracji z Za gar嗆 dolar闚 (zw豉szcza charakterystyczne partie tr帳ki).

A Genius, Two Partners and a Dupe wypada odrobin s豉biej w por闚naniu z My Name Is Nobody, bodaj sztandarowym komediowym spaghetti westernem w dyskografii Ennio Morricone. W這ch nie zjada jednak tutaj swojego ogona, bawi si muzyk, nawet je郵i nie rewolucjonizuje swojego warsztatu. Jest tu sporo przyjemnego, sympatycznego grania, czasem nawet przebojowego. Trzeba jednak te przyzna, 瞠 omawiany soundtrack nale瘸這by umie軼i zapewne w dolnej cz窷ci rankingu najciekawszych spaghetti western闚 Morricone, wszak wi瘯szo嗆 koncepcji muzycznych s造szeli鄉y ju w poprzednich pracach mistrza. I cho soundtrack ten gwarantuje mile sp璠zone dwa kwadranse, to chyba jednak dobrze sta這, 瞠 maestro po tym filmie niemal zupe軟ie porzuci gatunek, kt鏎y utorowa mu drog do s豉wy.



Inne recenzje z serii:
  • My Name is Nobody

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 31:40
    Komentarze

  • Genio, Due Compari, Un Pollo, un (A Genius, Two Partners And A Dupe)

    Kompozytor:

    • Ennio Morricone

    Wydawca:

    • Sonopresse (1975)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie