Szukaj: w


recenzje

Chamber, the



Za ka盥ym razem kiedy gwiazda sceny popowej/rockowej zabiera si za tworzenie muzyki filmowej, w mojej g這wie zapala si czerwona lampka. Jako wi瘯sz doz zaufania darz wirtuoz闚 elektronicznego asortymentu, bo w ich przypadku przynajmniej wiadomo kt鏎ymi szlakami b璠 pod捫a. Tw鏎cy popowi i rockowi nie s ju tak przewidywalni. Raz zdob璠 si na co elektryzuj帷ego, by innym razem postawi przed nami zupe軟ie transparentn, bylejak tapet. I pal licho gdy odbywa si to wszystko w ramach wy獞iczonego rzemios豉. Schody zaczynaj si dopiero wtedy, kiedy 鈍ie穎 upieczony kompozytor filmowy zaczyna eksperymentowa. I z jednym takim eksperymentem mia貫m ostatnio do czynienia.

James Dean Bradfield, to gitarzysta i wokalista zespo逝 Manic Street Preachers, kt鏎y jeszcze na etapie powstawania scenariusza do filmu The Chamber, „zwerbowany” zosta przez brytyjskiego re篡sera, Bena Parkera. Zwerbowany zosta oczywi軼ie do stworzenia oprawy muzycznej. W zamy郵e mia to by trzymaj帷y w napi璚iu, klaustrofobiczny thriller, opowiadaj帷y o grupce ameryka雟kich 穎軟ierzy wynajmuj帷ych do cel闚 zwiadowczych, cywiln jednostk podwodn. Kiedy pilot 這dzi podwodnej, Mats, poznaje prawdziw natur misji, dochodzi do konfliktu, czego efektem jest niefortunne utkni璚ie na dnie oceanu. Ka盥a kolejna, gor帷zkowo podejmowana decyzja pogarsza tylko po這瞠nie grupki uwi瞛ionych pod wod ludzi. Wydawa by si mog這, 瞠 jest to materia wprost idealny na trzymaj帷y w napi璚iu thriller akcji, ale stoj帷y za kamer Ben Parker nie zdo豉 wykorzystaj tego potencja逝. Zamiast przykuwa uwag, The Chamber najzwyczajniej w 鈍iecie nu篡, a fatalna gra aktorska budzi w odbiorcy poczucie za瞠nowania i zmarnowanego czasu.

Po kanonadzie zachwyt闚, jak Parker uprawia na temat pracy Bradfielda we wprowadzeniu do albumu soundtrackowego, mo積a by這 oczekiwa przynajmniej dobrego rzemios豉 uto窺amiaj帷ego si z filmowymi bohaterami i ich po這瞠niem. Niestety niczego takiego nie stwierdzono. Oprawa muzyczna, cho aktywna od samego pocz徠ku, nie ro軼i sobie wi瘯szych praw do przejmowania funkcji narracyjnych, budowania okre郵onych emocji lub po prostu zwracania uwagi odbiorcy jak捷 wymy郵n stron techniczn, czy melodyk. Niemal瞠 ca豉 ekspozycja g堯wnego w徠ku akcji odbywa si bez jakiegokolwiek akompaniamentu. I cho pojawia si on w momencie, kiedy bohaterowie schodz pod wod, to nie mo積a nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 jest to tylko ma這 istotne t這, praktycznie niezauwa瘸lne i absolutnie nic nie wnosz帷e do opowie軼i. Kiedy dochodzi do pierwszych, dramatycznych wydarze, oprawa Bradfielda zdaje si tylko ogranicza do funkcji metronomu, jakiego anonimowego t豉 nie maj帷ego wp造wu na dramaturgi. Pewnego rodzaju rehabilitacj jest ostatni akt widowiska, kt鏎y dostarcza bardziej charakternej, wyrazistej ilustracji, wy豉muj帷ej si z ciasnych szpon elektroniczno-gitarowego, pulsuj帷ego t豉. Zmiany te okraszone zosta造 odej軼iem w bardziej mainstreamowy spos鏏 opisywania filmowej rzeczywisto軼i. Natomiast ko鎍z帷e widowisko, gitarowe riffy, zakute w 豉two wpadaj帷 w ucho melodyk, pozwalaj my郵e o tej kompozycji w kategoriach dostatecznie spe軟iaj帷ego swoje funkcje rzemios豉.


Przeniesienie tego wszystkiego na indywidualne do鈍iadczenie soundtrackowe przychodzi stosunkowo 豉two. Recepta jest prosta – wystarczy zupe軟ie zapomnie o kontek軼ie filmowym i da si porwa surowej, narkotycznej muzyce, zaproponowanej przez Bradfielda. Album soundtrackowy wydany nak豉dem Sony Music, to optymalnie skrojone, 45-minutowe s逝chowisko, kt鏎e dosy szybko przeprawia odbiorc przez niemal瞠 ca這嗆 skomponowanego na potrzeby The Chamber materia逝. Na kr捫ku znalaz造 si r闚nie fragmenty, kt鏎e ostatecznie w filmie Parkera nie wybrzmia i to w豉郾ie one zamykaj kr捫ek energetycznymi, gitarowymi frazami.

Zanim si z nimi zmierzymy, przed nami kilka niezbyt wymy郵nych fragment闚, oscyluj帷ych na pograniczu ambientu i retro-elektroniki. Pulsuj帷e, troszk nerwowe Hawks odprowadza nas do bardziej stonowanego, klimatycznego grania w Uncertain Riptide, aczkolwiek na zag瘰zczenie atmosfery nie musimy d逝go czeka. Proces zej軼ia pod wod ilustrowany jest rytmicznymi, narkotycznymi frazami Good to Go, ale diametralna zmiana nastroju przychodzi dopiero w szorstkim, ambientowym Prime Explosion Breach. Pod pewnymi wzgl璠ami mo瞠 on przypomina to, co Steve Jablonsky stworzy na potrzeby Deepwater Horizon, cho u Bradfielda jest zdecydowanie mniej brawury w kreowaniu fantazyjnych, przestrzennych tekstur. Zapewne ma to zwi您ek z klaustrofobiczn sceneri, w jakiej toczy si akcja, wi璚 ch耩 zaw篹enia 鈔odk闚 muzycznego wyrazu do niezb璠nego minimum jest tu wyt逝maczalna. Podobnie postrzega nale篡 si璕anie po psychodeliczne, rozci庵貫 frazy gitarowe, stanowi帷e g堯wny element architektury ambientowej. Utwory takie, jak Red Reveals czy Desert or Depths dobrze odnajduj si w niepokoj帷ych d德i瘯ach wystawionej na dzia豉nie wysokiego ci郾ienia, 這dzi podwodnej.

Na wi瘯sz wylewno嗆 w 鈔odkach muzycznego wyrazu musimy poczeka do fina逝, kiedy do g這su dochodz nie tylko bardziej nerwowe, pulsuj帷e sample, ale i piskliwe, gitarowe riffy. Przyk豉dem jest tutaj Red Struggle ilustruj帷e pr鏏 wydostania si z 這dzi. Najwi瘯sz uwag skupiaj jednak ostatnie cztery kawa趾i na albumie soundtrackowym. Chwytliwe melodie w Alice Endless Ocean oraz Depth Charge zdobi napisy ko鎍owe, ale na nich bynajmniej nie ko鎍zymy przygody ze 軼ie磬 d德i瘯ow do The Chamber. Chwila refleksyjnego, troszk niespokojnego grania w Gathering Riptides, no i wracamy do rockowego grania w wie鎍z帷ym kr捫ek Depth to Floatation. Jest to utw鏎, kt鏎y ostatecznie (w takim kszta販ie) nie wybrzmia w filmie Parkera. Wielkiego sza逝 nie robi, ale i nie stanowi jakiego regresu wzgl璠em wcze郾iejszych, klimatycznych fragment闚.

I tak w sumie nale瘸這by podsumowa ca貫 to muzyczne do鈍iadczenie. Sza逝 nie robi, ale i nie jest jakim truch貫m, o kt鏎ym zechcemy jak najszybciej zapomnie. Po raz kolejny warto podkre郵i, 瞠 aby czerpa przyjemno嗆 ze s逝chania tego elektroniczno-rockowego miszmaszu, nie potrzebujemy kontekstu filmowego. A bior帷 pod uwag, 瞠 jest on po prostu s豉by, mo瞠 warto skupi si na samym albumie, kt鏎y z pewno軼i znajdzie amator闚 w鈔鏚 mi這郾ik闚 takich eksperyment闚.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Hawks (02:41)
  • 2. Uncertain Riptide (01:01)
  • 3. Good To Go (02:19)
  • 4. Tension Leading To Takeover (02:58)
  • 5. Prime Explosion Breach (04:46)
  • 6. So What About Getting Out (02:33)
  • 7. Death To Disclocation (02:44)
  • 8. Fury Of Abondonment (02:57)
  • 9. Red Reveals (02:17)
  • 10. Hatched (02:04)
  • 11. Desert Or Depths (02:39)
  • 12. Red Struggle (02:43)
  • 13. Red Sole Survivor (01:16)
  • 14. Alice Endless Ocean (04:20)
  • 15. Depth Charge (02:55)
  • 16. Gathering Riptides (00:40)
  • 17. Depth To Floatation (04:13)
Czas trwania: 45:06
Komentarze

Chamber, the

Kompozytor:

  • James Dean Bradfield

Wykonawcy:

  • James Dean Bradfield

Wydawca:

  • Sony Classical (2017)

Producent:

  • James Dean Bradfield

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie