Szukaj: w


recenzje

Collateral Beauty (Ukryte pi瘯no)



Mo瞠cie si ze mn zgodzi lub nie, ale dla mnie Will Smith, to aktor wybitny. Za cokolwiek si nie we幟ie, to od razu podnosi rang projektu. I takim w豉郾ie skromnym przedsi瞝zi璚iem (po ca趾iem hucznym Legionie samob鎩c闚) by dramat Ukryte pi瘯no (Collateral Beauty). Film Davida Frankela opowiada o cz這wieku sukcesu – Howardzie – kt鏎y w wyniku choroby i 鄉ierci swojej c鏎ki traci sens swojego 篡cia. Odsuwa si w cie, pr鏏uj帷 poradzi sobie z trapi帷ym go 瘸lem. Sytuacj zmartwieni s jego wsp馧pracownicy, kt鏎zy za pomoc inscenizowanych sytuacji i wynaj皻ych ku temu aktor闚, staraj si postawi Howarda do pionu. Nie jest to jednak takie proste, a podj皻e przez tr鎩k ambitnych handlowc闚 dzia豉nia, okazuj si terapi dla nich samych. Wydawa by si mog這, 瞠 tak 鈍ietnie zapowiadaj帷ej si historii nie spos鏏 zmarnowa. Ale ogl康aj帷 dzie這 Frankela nie spos鏏 nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 potencja stoj帷y za tak doborow obsad nie zosta w pe軟i wykorzystany. Jak zwykle prawie stuprocentow uwag przykuwa tutaj Will Smith, kt鏎y bezb喚dnie steruje emocjami widza. Odmierzona od linijki, hollywoodzka formu豉, prowadz帷a nas do pozornie zaskakuj帷ego fina逝, pod wieloma wzgl璠ami przypomina mo瞠 inne dzie這 w dorobku aktora - Siedem dusz. Niestety analogicznych podobie雟tw nie u鈍iadczymy w warstwie muzycznej...

Dawno nie odczuwa貫m podobnej irytacji muzyk, ogl康aj帷 tak nasycony emocjami film. 圭ie磬a d德i瘯owa stworzona przez Theodore Shapiro, zdaje si robi wszystko, tylko nie dostrzega tytu這wego pi瘯na ukrytego w kadrach i chemii panuj帷ej mi璠zy aktorami. Uszyta na miar wsp馧czesnych trend闚 i schemat闚 w kreowaniu poczucia straty, wydaje si machinalnie skonstruowan, anonimow opraw, obok kt鏎ej wi瘯szo嗆 widz闚 przejdzie z oboj皻no軼i. Ci bardziej wyczuleni na melodyk z pewno軼i opuszcz sale kinowe z estetycznym kacem wywo豉nym licznymi inspiracjami ameryka雟kiego kompozytora. W gruncie rzeczy, Ukryte pi瘯no to idealny przyk豉d koncertowego zmarnowania potencja逝 stoj帷ego za ca造m przedsi瞝zi璚iem. Potencja逝 pozwalaj帷ego nie tylko rozwin望 si w tematycznej tre軼i, ale i szeroko poj皻ej narracji. Zamiast tego otrzymujemy zestaw randomowych utwor闚, postrzegaj帷ych film przez pryzmat poszczeg鏊nych scen, a nie opowiadania jako ca這軼i. Jedynym punktem zaczepienia wydaj si tutaj nie鄉ia這 dokonywane eksperymenty z utrzyman w duchu retro, elektronik – tak modn ostatnimi czasy. C騜 z tego, skoro muzyka skutecznie spychana jest przez d德i瘯owc闚 na dalszy plan filmowego miksu. Czy zatem istnieje jakakolwiek szansa, 瞠 statystyczny odbiorca zapa豉 ch璚i si璕ni璚ia po album soundtrackowy?

Najwyra幡iej wydawcy z WaterTower Music doskonale zdawali sobie spraw z mia趾o軼i tego tworu, skoro rzeczony soundtrack opublikowali tylko w wersji elektronicznej. Cho wydaje si kr鏒ki, bo zajmuje nam niespe軟a trzy kwadranse naszego czasu, to jednak potrafi wzbudzi poczucie znu瞠nia ju u progu wertowania albumowej zawarto軼i. By mo瞠 problem le篡 tu na p豉szczy幡ie wykonawczej, tudzie w wykorzystanych 鈔odkach muzycznego wyrazu. Zamiast bowiem tradycyjnej, orkiestrowej narracji, kt鏎a 鈍ietnie poradzi豉by sobie z wszechogarniaj帷 melancholi, otrzymujemy kliszowy zestaw pulsuj帷ych sampli wpisuj帷y si w ambientowy nurt. Symfonika stanowi tu tylko subtelne t這 wype軟iaj帷e aran瘸cyjne luki smyczkowymi frazami.


I takim w豉郾ie oszcz璠nym w 鈔odkach prologiem (Introducing Howard Inlet) rozpoczynamy nasz przygod z albumem soundtrackwoym. Je瞠li mia豚ym szuka tu por闚nania, to zwr鏂i豚ym si w kierunku tw鏎czo軼i Thomasa Newmana. Oczywi軼ie kolejne utwory ods豉niaj przed nami nast瘼ne 廝鏚豉 inspiracji. I tak oto do ameryka雟kiego kompozytora do陰czaj jeszcze mi璠zy innymi Alexandre Desplat, Cliff Martinez oraz Hans Zimmer. Obecno嗆 pierwszych trzech nie powinna tutaj dziwi, wszak zar闚no warsztatowo, jak i stylistycznie poruszaj si oni na zbie積ej z filmow tre軼i orbicie. Outsiderem wydaje si natomiast Hans Zimmer, kt鏎ego echa wybrzmiewaj w motywie g堯wnego bohatera. Po raz kolejny wi璚 jeste鄉y 鈍iadkami generalizowania w徠ku up造waj帷ego czasu, sprowadzaj帷 wszystko do zaczerpni皻ych z Incepcji schemat闚. Najpro軼iej si o tym przekona s逝chaj帷 takich utwor闚, jak The Dream and the Letters, Leaving the Boardroom, czy The Bridge. Najbardziej razi jednak beznami皻ne operowanie tymi idiomami. Kompozytor zdaje si skupia bardziej na istocie d德i瘯u, na tworzeniu jak najbardziej subtelnych struktur, a zapomina o funkcjonalnym aspekcie swojej pracy. 圭ie磬a d德i瘯owa pe軟i tutaj rol zwyk貫j kalki, przez kt鏎 odbijane s emocje bohater闚. Nie daje nic z siebie, nie pr鏏uje ingerowa w tre嗆, a o „sterowaniu” widzem nie wspominaj帷.

Tym trudniej doszuka si tutaj jakiej zwartej historii w oderwaniu od filmowego kontekstu. Zbi鏎 melodii i sampli (pozornie zbie積y pod wzgl璠em stylistycznym), nie ma zbyt wielu argument闚 na przyci庵ni璚ie uwagi odbiorcy. I tak na dobr spraw najbardziej charakterystycznym i rzucaj帷ym si „w ucho” elementem tej pracy, jest 郵adowo wykorzystywana muzyczna akcja. To ona w豉郾ie wyrywa 軼ie磬 d德i瘯ow Shapiro z okrutnego marazmu, pojawiaj帷 si g堯wnie w dynamicznych monta瘸ch przemieszczaj帷ego si po mie軼ie Howarda. O jej znikomych walorach estetycznych najwi璚ej m闚i: Oncoming Traffic lub segment Whit and Amy/Time Visit #2. Troszk wi璚ej wigoru wnosz r闚nie sceny spotka Howarda z adresatami swoich list闚. Ale nawet i one nie sprawi, 瞠 po wys逝chaniu wirtualnego kr捫ka zechcemy w najbli窺zym czasie do niego powr鏂i. Tym bardziej, 瞠 czterdziestominutow wycieczk po fabryce mainstreamowych d德i瘯闚 ko鎍zymy remiksem popularnego szlagiera grupy One Republic, Let's Hurt Tonight.

Nie b璠 ukrywa, 瞠 Ukryte pi瘯no totalnie mnie zawiod這 od strony muzycznej. Theodore Shapiro, to kompozytor, kt鏎ego sta na wi璚ej. Udowodni to mi璠zy innymi opraw do Sekretnego 篡cia Waltera Mitty, gdzie niewybredna melodyka 陰czy豉 si z pasj wykonania. Spogl康aj帷 na ten projekt w szerszym uj璚iu, mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 jest on takim niechcianym i na si喚 „zmajstrowanym” dzieckiem. Nie mam w徠pliwo軼i, 瞠 鈍iat szybko o nim zapomni, tak jak ja zapomnia貫m zaraz po pierwszym ods逝chu. Warto wi璚 ewentualnie zarezerwowane fundusze przeznaczy na wypraw do kina na film Frankela.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Introducing Howard Inlet (1:04)
  • 2. The Dream and the Letters (2:36)
  • 3. Oncoming Traffic (0:32)
  • 4. Whit Follows Amy (1:34)
  • 5. Death Visits Howard (1:01)
  • 6. Whit’s Plan (2:45)
  • 7. Grief Group (2:19)
  • 8. Time Visit #1 (1:39)
  • 9. The War Is Over (1:19)
  • 10. Love Visit #1 (1:04)
  • 11. Like Being in the Movies (1:09)
  • 12. Collateral Beauty (2:47)
  • 13. Whit and Amy/Time Visit #2 (3:04)
  • 14. Death Rides the F Train (1:57)
  • 15. Love Visit #2 (1:23)
  • 16. Boardroom (4:53)
  • 17. Leaving the Boardroom (1:01)
  • 18. Blink of an Eye (2:11)
  • 19. They Go Through You (1:19)
  • 20. Simon Pays Brigitte (0:54)
  • 21. Olivia (5:43)
  • 22. The Bridge (2:09)
  • 23. Let’s Hurt Tonight (Collateral Beauty Mix) – OneRepublic (3:21)
Czas trwania: 47:44
Komentarze
Mefisto 2017-01-27
17:21
W sumie zgoda - mia趾ie to i kompletnie nic nie zostaje w pami璚i. Niech b璠zie jednak dw鎩a z po堯wk - cho熲y za piosenk.

Collateral Beauty (Ukryte pi瘯no)

Kompozytor:

  • Theodore Shapiro

Wydawca:

  • WaterTower Music (2016)

Producent:

  • Theodore Shapiro

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie