Szukaj: w


recenzje

Da Uomo a Uomo (妃ier je寮zi konno)


XIX wiek, Dziki Zach鏚. Kilkunastoletni ch這pak Bill jest 鈍iadkiem masakry w豉snej rodziny. Mija 15 lat. M篹czyzna wci捫 pa豉 膨dz zemsty; nie zamierza spocz望, dop鏦i nie odnajdzie oprawc闚. Pewnego dnia spotyka na swojej drodze rewolwerowca, kt鏎y ma rachunki do wyr闚nania z band, odpowiedzialn za 鄉ier jego familii. Kowboj闚 zaczyna 陰czy wsp鏊ny interes. Tak fabu喚 opowiada spaghetti western 妃ier je寮zi konno (Death rides a horse) w re篡serii Giulio Petroniego, z Lee Van Cleefem w roli g堯wnej.

Produkcja ta to jeden z tych wielu spaghetti western闚, do kt鏎ych muzyk napisa Ennio Morricone (pierwsza wsp馧praca z Petronim). Pomimo tego, 瞠 s造nny W這ch rokrocznie pracowa nad kilkoma tego rodzaju filmami, to niemal za ka盥ym razem 鈍ietnie wywi您ywa ze swojego zadania. Owe partytury nie by造 co prawda wolne od wad, ale zawsze oferowa造 sporo fajnych temat闚, nie wspominaj帷 ju o efektownym, filmowym oddzia造waniu. W ko鎍u 瘸den re篡ser nie anga穎wa Morricone po to, aby jego muzyka pe軟i豉 jedynie funkcje tapety. To wszystko widoczne i s造szalne jest w przypadku dzie豉 Petroniego.


Highlightem omawianej 軼ie磬i d德i瘯owej jest temat g堯wny, do嗆 osobliwy patrz帷 pod k徠em innych spaghetti western闚 Morricone. W這ch buduje go na szorstkim, gitarowym rytmie (kt鏎y przypomina jego „mocniejsz” odmian z powsta貫go w tym samym roku score'u z filmu Faccia a Faccia), trudnych, pseudo etnicznych partiach fletu, a tak瞠 charakterystycznym, agresywnym, m瘰kim ch鏎ze (odmiennym jednak od tego, kt鏎y pojawia si chocia瘺y w „trylogii dolarowej”). Jak to cz瘰to bywa na soundtrackach Morricone z western闚, z tematem g堯wnym spotkamy si kilkukrotnie w r騜nych aran瘸cjach - min. na solowy, m瘰ki g這s, kt鏎y przywo逝je na my郵 ameryka雟kie filmy o dzikim zachodzie. Warto wspomnie, 瞠 po tytu這wy utw鏎 si璕n掖 Quentin Tarantino, podk豉daj帷 go w jednej ze scen w pierwszej cz窷ci Kill Billa.

Partie gitarowe odgrywaj spor rol nie tylko w temacie g堯wnym, ale r闚nie w innych kompozycjach. Na brzmieniu tego instrumentu jest zbudowany chocia瘺y chwytliwy temat z Mystic Severe, lekkie Anger and Sorrow, epickie Monody for Guitar, czy zabarwione na meksyka雟k mod喚 Guitar Nocturne. W wi瘯szo軼i przypadk闚 Morricone pos逝guje si te wokalami, kt鏎e dodaj poszczeg鏊nym 軼ie磬om wi璚ej wyrazu i si造. Generalnie baza tematyczna, nie licz帷 motywu przewodniego, jest utrzymana w typowym dla Morricone stylu. Na przyk豉d Mystic and Severe odrobin przypomina Mysterioso e Ostinato z Faccia a Faccia, rozmach i majestatyczno嗆 Monody for Guitar nasuwa skojarzenia z fragmentami Strzelb dla San Sebastian, a s造sz帷 gwizd z A Man and a Whistle od razu mamy w g這wie L'arena z Zawodowca. Fakt faktem wszystkie powy窺ze tytu造 powsta造 mniej wi璚ej w tym samym czasie, co produkcja Petroniego. Rzeczone wy瞠j Mystic and Severe r闚nie upodoba sobie Tarantino. Popularny re篡ser wykorzysta ten utw鏎 w B瘯artach wojny.

Co wa積e, s造cha, 瞠 Morricone pr鏏uje bawi si 鈔odkami muzycznego wyrazu, pos逝guj帷 si wokalami, gitarami, fletami i perkusjonaliami. To wszystko przek豉da si na doznania s逝chowe podczas obcowania w domowym zaciszu z soundtrackiem, kt鏎y cho mo瞠 nie sprawia wra瞠nia szczeg鏊nie ambitnej pozycji w dorobku W這cha, to jednak zdecydowanie potrafi obroni si jako dzie這 autonomiczne, gwarantuj帷e odbiorcy mi貫 sp璠zenie trzech kwadrans闚. Czas trwania albumu zreszt jest bardzo optymalny, tematy nie pojawiaj si ani za cz瘰to, ani za rzadko, a do tego nie musimy przedziera si w cz瘰to obecny na soundtrackach ze spaghetti western闚, denerwuj帷y underscore (znajdziemy go w zaledwie dw鏂h 軼ie磬ach).

Ennio Morricone nie ma praktycznie takiego spaghetti westernu w swojej dyskografii, kt鏎y nie wart by by przynajmniej chwili uwagi. W przypadku 軼ie磬i d德i瘯owej z filmu 妃ier je寮zi konno nie jest inaczej. Charakterystyczny temat g堯wny, kilka fajnych motyw闚 pobocznych, bardzo dobre oddzia造wanie w filmie, a tak瞠 przyst瘼ny, pozbawiony zapychaczy album – to wszystko powinno zach璚i statystycznego mi這郾ika film闚ki do si璕ni璚ia po t prac.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Death Rides a Horse (03:21)
  • 2. Guitar Nocturne (02:51)
  • 3. Death Rides a Horse (#2) (02:02)
  • 4. Monody for Guitar (02:40)
  • 5. Ghost (00:46)
  • 6. Death Rides a Horse (#3) (02:55)
  • 7. Alone in the Night (03:26)
  • 8. Mystic and severe (03:08)
  • 9. Monody for guitar (#2) (03:38)
  • 10. A Man and a Whistle (03:23)
  • 11. Anger and Sorrow (02:57)
  • 12. Death Rides a Horse (#4) (04:19)
  • 13. Monody for Guitar (#3) (04:57)
  • 14. Death Rides a Horse (#5) (01:26)
  • 15. Mystic and Severe (#2) (02:28)
  • 16. Death Rides a Horse (Vocal version) (02:28) - 如iew: Raoul)
Czas trwania: 46:45
Komentarze
Koper 2017-01-05
20:21
Mo瞠 nie 軼is造 top ale jeden z fajniejszych spaghetti scor闚 od Ennia, a przecie jest w czym wybiera.
andrzejlobo 2017-01-07
19:05
Klasyka!!!!
Mefisto 2017-01-07
20:46
Warto te wspomnie o rozszerzonej wersji, z 10 utworami wi璚ej. Cho oczywi軼ie edycja podstawowa w豉軼iwie wyczerpuje temat. Jakby jednak nie by這 - klasyka.

Da Uomo a Uomo (妃ier je寮zi konno)

Kompozytor:

  • Ennio Morricone

Dyrygent:

  • Bruno Nicolai

Orkiestrator:

  • Ennio Morricone

Wydawca:

  • GDM Music (1967/2004)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie