Szukaj: w


recenzje

Petit Poucet, le (Tomcio Paluch)


Bajki babci G御ki, pi鏎a francuskiego prozaika Charlesa Perraulta, to utw鏎 zaliczany do klasyki barokowej literatury. Nie kojarzycie tego tytu逝? Na pewno znacie za to takie postacie, jak Czerwony Kapturek, Kot w Butach, Kopciuszek i 如i帷a Kr鏊ewna. Wszyscy ci bohaterowie pojawili si najpierw w豉郾ie w tomiku Bajki babci G御ki Perraulta, kt鏎y czerpi帷 z poda ludowych stworzy kilka znanych po dzi dzie ba郾i (cz窷 z nich przerobili ponad 100 lat p騧niej bracia Grimm). Do wy瞠j wymienionych postaci, kt鏎ym w dziele Francuza po鈍i璚one zosta這 opowiadanie, zalicza si r闚nie Tomcio Paluszek. Historia mierz帷ego kilka centymetr闚, rezolutnego ch這pczyka sta豉 si bardzo popularna w鈔鏚 dzieci i m這dzie篡. A gdyby tak przenie嗆 histori Perraulta na du篡 ekran, jednocze郾ie ubieraj帷 j w mroczniejsze szaty? Takiej w豉郾ie koncepcji spr鏏owano w pochodz帷ym z 2001 roku Tomcio Paluchu w re篡serii Olivera Dahana.


Pod捫aj帷 za literackim orygina貫m, obraz przenosi nas do wiejskiego domku, gdzie mieszka ma鹵e雟two wraz z kilkoma synami. Najm這dszy i najmniejszy z nich, tytu這wy Tomcio, jest ci庵le dr璚zony i wy鄉iewany przez braci. Pewnego dnia na ich chat napada zbrojna armia, rabuj帷 wszystko, co nadawa這 si do jedzenia. Poniewa ojciec rodziny nie chce patrze na to, jak umieraj z g這du jego dzieci, postanawia wyprowadzi ca陰 pi徠k do lasu i tam瞠 porzuci. Pozostawieni na pastw losu ch這pcy musz stawi czo豉 niebezpiecze雟twom. Jak zatem wida, nie jest to lekka opowie嗆. A teraz dodajmy do tego ponur, teatraln scenografi, szarawe zdj璚ia, akcj tocz帷 si g堯wnie w nocy, symfoniczn muzyk, a otrzymamy ba填 pozbawion infantylno軼i i obdarzon nietuzinkowym klimatem. Oczywi軼ie Dahan nie popada te w skrajno嗆; nie zapomina, 瞠 tworzy film z kilkunastolatkami w rolach g堯wnych, z przes豉niem dla m這dych widz闚. Tak te Tomcio Paluch to wci捫 obraz dla dzieci, tyle 瞠 dla tych troch starszych. Ze wzgl璠u na odpowiednie wywa瞠nie tonu przedstawionej historii, r闚nie doro郵i mog wczu si w przygody ma貫go Tomcia.

W powy窺zym akapicie wspomnia貫m ju o symfonicznej 軼ie盧e d德i瘯owej, kt鏎a jest wa積ym elementem filmu. Skomponowa j Joe Hisaishi, co mog這 si wydawa bardzo intryguj帷ym i na pewno zaskakuj帷ym wyborem. Trzeba przyzna, 瞠 francuscy decydenci trafili w jeden z najlepszych okres闚 tw鏎czo軼i Japo鎍zyka. Maestro kilka lat wcze郾iej napisa swoje opus magnum, Ksi篹niczk Mononok, stworzy te kilka popularnych partytur do film闚 Takeshiego Kitano. W tym samym roku skomponowa rewelacyjne Sprited Away: w Krainie Bog闚, a przed sob mia jeszcze doprawdy 鈍ietn pierwsz dekad XXI wieku. O jako嗆 powsta貫j partytury Dahan nie musia si zatem martwi. Warto zauwa篡, 瞠 Tomcio Paluch by dla Japo鎍zyka projektem bardzo wa積ym z jednego wzgl璠u. By to bowiem pierwszy film zrealizowany poza granicami Kraju Kwitn帷ej Wi郾i, do kt鏎ego napisa muzyk. Nad francuskim obrazem b璠zie jeszcze pracowa sze嗆 lat p騧niej, komponuj帷 do familijnej przygod闚ki Sunny i s這. Wr鵵my jednak do sedna niniejszego tekstu, czyli tego, co oferuje nam oficjalny soundtrack z Tomcia Palucha. Ukaza si on nak豉dem wytw鏎ni Universal we Francji i Stanach Zjednoczonych.

Hisaishi z typowym dla siebie zwyczajem skomponowa fantastyczny temat przewodni (Little Tom Thumb (Main Theme)), z kt鏎ego bije pi瘯no i majestatyczno嗆. Patrz帷 przez pryzmat dyskografii Japo鎍zyka, nie jest to mo瞠 jaka niezwykle wyr騜niaj帷a si melodia – podobne frazy mo瞠my znale潭 w kilku jego starszych 軼ie磬ach d德i瘯owych, min. z film闚 Chizuko's Young Sister i Porco Rosso. Z drugiej strony echa tego tematu doszukamy si w powsta貫j sze嗆 lat p騧niej partyturze z korea雟kiego serialu The Legend. Jakkolwiek rzeczon melodi us造szymy w instrumentalnej aran瘸cji jeszcze tylko raz, w utworze The Queen Messenger, s逝膨cym za pompatyczne podsumowanie score'u. Szkoda tylko, 瞠 Hisaishi wprowadzi tam na moment, zapewne celem podrasowania kompozycji, elektroniczne ch鏎ki, kt鏎e brzmi z lekka kiczowato. Temat g堯wny z Tomcia Palucha pojawi si tak瞠 na dw鏂h albumach koncertowych Japo鎍zyka - Super Orchestra Night 2001 i American in Paris.

Na bazie tematu g堯wnego powsta豉 r闚nie pi瘯na piosenka promuj帷a film Dahana, La Lune Brille pour, kt鏎a bazuje na 鈍ietnym, orkiestrowym podk豉dzie. Wykonuje j w j瞛yku francuskim Vanessa Paradis, 闚czesna 穎na Johnny'ego Deppa. Co ciekawe, na ameryka雟kiej wersji soundtracku, poza rzeczon wy瞠j aran瘸cj, znajdziemy ten song 酥iewany po angielsku, tym razem pod tytu貫m Close Your Eyes. Tym samym gdybym mia wskazywa, kt鏎a wersja jest lepsza, ta wydana w USA, czy we Francji, to sk豉nia豚ym si ku tej pierwszej. Wszak co dwie wersje 鈍ietnej piosenki przewodniej, to nie jedna.


Temat g堯wny us造szymy na p造cie wzgl璠nie rzadko. Nie powinien to jednak by jaki szczeg鏊ny problem, poniewa w zamian za to Hisaishi przygotowa kilka bardzo interesuj帷ych motyw闚 pobocznych. Jeden z nich us造szymy w utworze Lost, opartym na pi瘯nej, bardzo dramatycznej melodii, troch jakby zakorzenionej w tw鏎czo軼i Georgesa Delerue. Kolejny temacik us造szymy w kompozycji Rose's Forest, w kt鏎ym pojawia si charakterystyczny dla Japo鎍zyka (k豉nia si min. powsta貫 mniej wi璚ej w tym samym czasie Spirited Away: W Krainie Bog闚) kola harfy i fortepianu, maj帷y wytworzy subtelnie magiczn aur. W dalszej cz窷ci tej 軼ie磬i Hisaishi wprowadza poruszaj帷y motyw na ken, troch przypominaj帷y fragmenty wcze郾iejszego Journey to the West z Ksi篹niczki Mononoke, czy p騧niejszego tematu g堯wnego z Kiedy dobyto ostatni miecz. W tym drugim przypadku zwraca te uwag podobie雟two w sposobie wykorzystania w warstwie rytmicznej dalekowschodnich perkusjonali闚. Ba郾iowy, ale jednocze郾ie do嗆 niepokoj帷y, klimat buduje tak瞠 鈍ietne On the Road of White Stone, gdzie smyczki graj帷e pizzicato nasuwaj troch skojarzenie z kawa趾iem Kodamas, r闚nie pochodz帷ym z Ksi篹niczki Mononoke. Warto zauwa篡, za zar闚no jedna, jak i druga kompozycja, trafi豉 pod podobne do siebie sekwencje, w obu przypadkach przedstawiaj帷e bohater闚 przemierzaj帷ych tajemniczy las.

Bardzo istotn p豉szczyzn omawianej partytury jest muzyka akcji. Po raz pierwszy natkniemy si na ni w The Pillagers Attack. Ca這嗆 zaczyna si do嗆 niepozornie, ale w pewnym momencie nast瘼uje gwa速owne wej軼ie wprost porywaj帷ego motywu na sekcj d皻 blaszan. 安ietne The Pillagers Attack wypada jednak blado przy absolutnie genialnym, tak瞠 w kontek軼ie filmowym, Wolves!. Hisaishi rozpisuje ten utw鏎 na nadaj帷e dziko軼i etniczne b瑿ny i shakuhachi (scena ucieczki Tomcia i jego braci przed wilkami), w pewnym sensie skoczn rytmik, a tak瞠 znakomity, pe軟i帷y rol refrenu, temat muskularnych waltorni. Pomimo szale鎍zego tempa i agresywno軼i dos這wnie kipi帷ej z nut Japo鎍zyka, ca豉 kompozycja wydaje si bardzo sk豉dna i znakomicie si jej s逝cha w oderwaniu od ruchomych kadr闚. M闚i帷 kolokwialnie, ten kawa貫k to mistrzostwo 鈍iata. Zastosowanie w muzyce akcji etnicznych perkusjonali闚 przypomina podobne zabiegi z Ksi篹niczki Mononoke.

Gdybym mia wypunktowa minusy, to prawdopodobnie wskaza豚ym na drug po這w albumu, gdzie po cz窷ci miejsce znakomitych temat闚 zajmuje do嗆 ilustracyjna muzyka. Wynika to z natury obrazu Dahana, kt鏎y w drugim i trzecim akcie, co w sumie wydaje si ca趾iem naturalne, stawia bardziej na rozw鎩 akcji i stopniowe pod捫anie do punktu kulminacyjnego, ani瞠li na zapoznawanie widza z ba郾iowym 鈍iatem i jego bohaterami. Mamy zatem odrobin swoistego, cho ci庵le interesuj帷ego, mickey-mousingu w At the Ogre's Dinner, czy trzeszcz帷e smyczki w The Ogre. Do tego zalicza si poza tym mocarna, pe軟okrwista akcja z kilku ko鎍owych utwor闚, aczkolwiek trzeba przyzna, 瞠 prezentuje si ona mniej przebojowo poza filmowym kontekstem, ni opisywane wy瞠j The Pillagers Attack i Wolves!.

Reasumuj帷, Tomcio Paluch to kolejna znakomita pozycja w dorobku Joe Hisaishiego, dla wielu mi這郾ik闚 tw鏎czo軼i Japo鎍zyka by mo瞠 jedna z najlepszych w jego karierze. Nie powinno to dziwi, wszak znajdziemy w niej wszystko to, za co kochamy Japo鎍zyka – rozmach, wspania貫 tematy, emocje, a tak瞠 鈍ietn akcj. Jedynie w drugiej po這wie albumie zdarzaj si pewne przestoje, g堯wnie w postaci ci篹szej w odbiorze ilustracji podyktowanej mrocznym tonem obrazu Dahana. Nie mo瞠 to jednak przys豉nia faktu, 瞠 mamy do czynienia z wykorzystuj帷 w stu procentach potencja produkcji, klasow i w wielu miejscach przebojow 軼ie磬 d德i瘯ow. Mo積a wr璚z powiedzie, 瞠 Hisaishi dla filmowej opowie軼i o malutkim ch這pczyku napisa doprawdy wielk muzyk.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Close Your Eyes (Edited Version) (2:28) - 酥iew: Vanessa Paradis
  • 2. Little Tom Thumb (Main Theme) (3:53)
  • 3. Rose's Forest (4:22)
  • 4. The Pillagers Attack (5:56)
  • 5. On the Road of White Stones (3:44)
  • 6. Lost (2:19)
  • 7. The Golden Coins (1:34)
  • 8. Wolves! (3:40)
  • 9. The Red House (4:53)
  • 10. At the Ogre's Dinner (2:34)
  • 11. The Private Secrets (1:30)
  • 12. The Ogre (2:23)
  • 13. The Red Forest (2:51)
  • 14. Between the Ogre and the Cliff (2:08)
  • 15. The Duel (2:33)
  • 16. The Queen Messenger (2:07)
  • 17. Close Your Eyes (Ending Theme Song) (4:31) - 酥iew: Vanessa Paradis
  • 18. La Lune Brille pour Toi (Bonus Track) (4:26) - 酥iew: Vanessa Paradis
Czas trwania: 58:03
Komentarze
Mefisto 2016-12-31
18:59
Klasyka Joe, cho raczej nie nale膨ca do grona moich ulubionych. Inna sprawa, 瞠 nie widzia貫m do dzi filmu, wi璚 jest co na rzeczy z t drug po這w albumu. Ale solidne cztery jak w mord strzeli si nale篡.

Petit Poucet, le (Tomcio Paluch)

Kompozytor:

  • Joe Hisaishi

Dyrygent:

  • Roger Boutry

Orkiestrator:

  • Joe Hisaishi
  • Kazunori Miyake
  • Jun Nagao

Soli軼i:

  • Joe Hisaishi (fortepian)
  • Kinya Sogawa (shakuhachi)
  • Takashi Asahi (flet i kena)
  • Ikuo Kakehashi (latynoska perkusja)
  • Heihachi Nagata (lutnia)

Wykonawcy:

  • Paris Philharmonic Orchestra

Wydawca:

  • Universal (2001)

Producent:

  • Joe Hisaishi

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie