Szukaj: w


recenzje

Inferno



Kt騜 z nas nie pami皻a olbrzymiego szumu medialnego towarzysz帷ego premierze Kodu Da Vinci? Oparte na ksi捫ce Dana Browna widowisko, a re篡serowane przez Rona Howarda, okaza這 si finansowym strza貫m w dziesi徠k. P豉szczyk kontrowersji (dotykaj帷y g堯wnie stawianych w z造m 鈍ietle 鈔odowisk katolickich) by tutaj znacz帷y, cho sta si r闚nie g堯wnym motorem nap璠zaj帷ym negatywne recenzje filmu. Podobny los spotka Anio造 i demony, kt鏎e w oczach odbiorc闚 wydawa造 si produktem o wiele gorszym – zw豉szcza pod wzgl璠em fabularnym. Studio notowa這 jednak przychody, a autor opowiada nie przestawa zaskakiwa kolejnymi przygodami profesora Roberta Langdona. Kwestia przeniesienia na du瞠 ekrany kolejnej powie軼i by豉 wi璚 tylko formalno軼i. I tak jak w przypadku poprzednich film闚, kompletnie nie bior帷 pod uwag ksi捫kowej chronologii, zabrano si za najnowsze dzie這 Browna - Inferno.

Przyznam od razu, 瞠 moja znajomo嗆 tej serii sko鎍zy豉 si na g這郾ym Kodzie. Ju tamten przypadek pozwoli z dystansem spojrze na konotacje filmowej fabu造 z literackim pierwowzorem. Inferno nie jest w tej materii jakimkolwiek odst瘼stwem. Dzie這 Howarda ju od pierwszych minut narzuca szale鎍ze tempo za nic sobie robi帷 logik niekt鏎ych nast瘼uj帷ych po sobie wydarze. Ca豉 historia zaczerpni皻a z ksi捫ki Browna jest tylko narz璠ziem w r瘯ach hollywoodzkich magik闚, kt鏎zy serwuj nam dosy przewidywaln i dziarsko zrealizowan rozrywk. Niewiele wnosi tu nawet charyzmatyczny Tom Hanks wcielaj帷y si (po raz kolejny) w rol profesora Langdona. Najwi瘯szych kontrowersji dostarcza jednak happy endowy fina stoj帷y w sprzeczno軼i z ksi捫kowym orygina貫m. Mizerna konstrukcja tego kolosa na chwiejnych nogach bynajmniej nie wp造wa na nastroje widz闚, kt鏎zy dbaj o nale積e profity dla finansuj帷ych Inferno decydent闚. Szkoda tylko, 瞠 pod tym projektem podpisa這 si tak wiele ikon kinematografii, kt鏎ych obecno嗆 i wysi貫k nijak prze這篡豉 si na jako嗆 finalnego produktu.

Odnosz si w g堯wnej mierze do kompozytora 軼ie磬i d德i瘯owej, Hansa Zimmera. Inferno by這 jego trzecim zetkni璚iem z t seri. Pierwsze z nich jest przez wielu mi這郾ik闚 muzyki filmowej stawiane w gronie najwi瘯szych highlight闚 tw鏎czo軼i Niemca. Okraszone spor porcj elektroniki i wartkiej akcji, Anio造 i demony, nie by造 ju tak pozytywnie odbieranym s逝chowiskiem, cho wiele os鏏 potraktowa這 t kompozycj jako swoistego rodzaju „guilty pleasure”. Czy podobne odczucia towarzysz ods逝chiwaniu 軼ie磬i d德i瘯owej do Inferno? Z pewno軼i mog造by… Gdyby tylko Hans Zimmer przesta by niewolnikiem swoich w豉snych koncepcji.

Pomys, by ca陰 軼ie磬 d德i瘯ow oprze na elektronicznym brzmieniu wydawa si tak samo kontrowersyjny, co szalony – zw豉szcza w kontek軼ie poprzednich dw鏂h ilustracji z serii. Czy jednak niemo磧iwy do zrealizowania? Absolutnie nie! Przyk豉d Niesamowitego Spider-Mana 2 pokaza, 瞠 nawet najbardziej szalone pomys造 mo積a z powodzeniem wciela w 篡cie o tyle, o ile za t dumnie wznoszon fasad idei stoi faktycznie wyszukana tre嗆. Prosta w za這瞠niach formu豉 mia豉 ewidentnie pokrywa si z filmow tre軼i prezentuj帷 losy profesora Langdona budz帷ego si z amnezj w jednym z florenckich szpitali. Groteskowe wizje przeplatane z chaotycznymi wycinkami z przesz這軼i dosy trafnie zinterpretowane zosta造 za pomoc elektronicznych tekstur, nie odcinaj帷ych si od atonalnych, psychodelicznych sampli. Z kolei rytmiczne frazy determinowane by造 w徠kiem po軼igu i tajemniczych okoliczno軼i utraty pami璚i. Na tym etapie naszej filmowej przygody, ilustracja muzyczna przemawiaj帷a w豉郾ie takimi drapie積ymi, surowymi bitami, wydawa豉 si ca趾iem s逝sznym remedium na ustawicznie podkr璚ane tempo. Grunt pod nogami Niemca zacz掖 si sypa w miar ods豉niania kolejnych kart intrygi, kt鏎a okazuje si pogoni za szale鎍em gotuj帷ym ludzko軼i biologiczn apokalips. Wizualizacja piek豉 (zaczerpni皻a z „Boskiej komedii” Dantego) staje si g堯wn wskaz闚k prowadz帷 profesora Langdona i towarzysz帷 mu doktor Brooks do miejsca rozpylenia gro幡ego wirusa. I w豉郾ie owa hybryda dynamicznej akcji, grozy i mistyki stan窸a w sprzeczno軼i z podj皻 na samym pocz徠ku koncepcj. Hans Zimmer zdecydowa si na poprowadzenie a nazbyt oczywistej rozgrywki, rozci庵aj帷 jeden spos鏏 postrzegania filmowej rzeczywisto軼i na ca陰, skonstruowan na stacji roboczej, 軼ie磬 d德i瘯ow. Nie spos鏏 nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 w pewnym momencie wydaje si odartym z konsekwencji i przyczynowo軼i, sztucznym tworem – szczeg鏊nie, gdy kierujemy si ku fina這wi. Tutaj muzyka zdecydowanie traci swoj moc sprawcz, sw鎩 charakter, staj帷 si tylko pasywnym t貫m pe軟i帷ym na s這wo honoru funkcje motoryczno-dramaturgiczne.


To, co najbardziej irytuje w tym stylistycznym „piekie趾u”, to nie odej軼ie w kierunku industrialnego brzmienia, ale spos鏏, w jaki autor 軼ie磬i odnosi si do tematyki. Jest ona jedynie narz璠ziem w walce o odpowiedni nastr鎩 i z wylewaj帷 si zewsz康 anonimowo軼i tej pracy. Apogeum ignorancji tej sfery funkcjonowania ilustracji jest liryczna, fortepianowa melodia. Nie spos鏏 znale潭 jej punktu odniesienia, bo Zimmer wykorzystuje j zar闚no w kontek軼ie relacji Langdona z dr Sinskey, ale i romansu Brooks ze sprawc ca貫go zamieszania, Bertrandem Zobristem. Wszystkie te spostrze瞠nia (tak瞠 wiele innych, o kt鏎ych nie warto tu si rozpisywa) pozwalaj przypuszcza, 瞠 Hans Zimmer nie do ko鎍a wiedzia w jak stron pchn望 t prac. Chc帷 nada tej historii wi瘯szej drapie積o軼i przy jednoczesnym trzymaniu si norm gatunkowych (elektronika kojarzona z w徠kiem biologicznej apokalipsy), stworzy w gruncie rzeczy dosy nijaki produkt. Opraw bardziej przywo逝j帷 na my郵 statystyczny film akcji, ani瞠li thriller opowiadaj帷y o przygodach s造nnego profesora. Ci篹ko wini Zimmera za brak pomys堯w, skoro filmowe dzie這, do kt鏎ego tworzone by這 muzyczne Inferno nie wydaje si jakkolwiek inspiruj帷e. Nie zmienia to jednak faktu, 瞠 praca Niemca jest co najmniej pretensjonalna. Na pewno b璠zie burzy豉 wyobra瞠nie o tej serii, wr璚z szokowa豉 swoim ch這dem i wyrachowaniem. Elektronicznym eksperymentom bli瞠j bowiem do takich 軼ie瞠k, jak Chappie, Batman v Superman czy Battleship, ani瞠li do akustycznego, szanuj帷ego przestrze i niezwykle klimatycznego Kodu Da Vinci.

I z takim poczuciem wielkiego zawodu wertuje si zawarto嗆 albumu soundtrackowego wydanego nak豉dem Sony Music. 70-minutowy materia jest klasycznym przyk豉dem zimmerowskiej, monstrualnej suity, prze郵izguj帷ej s逝chacza pomi璠zy poszczeg鏊nymi w徠kami i bohaterami widowiska. Z filmow wersj tego samego materia逝 ma zazwyczaj niewiele wsp鏊nego, cho zdarzaj si fragmenty, kt鏎e zar闚no na kr捫ku jak i w filmie wybrzmiewaj w identycznej formie. Pod tym wzgl璠em chyba (paradoksalnie) najlepiej wypada pocz徠ek soundtracku – dosy klarowny w tre軼i, cho stanowi帷y dla odbiorcy os逝chanego z Kodem Da Vinci niema造 szok. Odci璚ie si od tej my郵i jest nie豉twe, ale owocuje szerszym spojrzeniem na podejmowane przez Zimmera dzia豉nia.

Zar闚no film jak i soundtrack rozpoczynamy od ambientowego, elektroniczno-gitarowego Maybe Pain Can Save Us racjonalizuj帷ego poczynania Bertranda Zobrista. Przykr niespodziank przynosi natomiast utw鏎 Cerca Trova, w kt鏎ym jeden z temat闚 Kodu przearan穎wany zosta na pulsuj帷e sample. Jak nie trudno si domy郵e, stawiany jest on tutaj w roli metronomu dbaj帷ego o odpowiedni motoryk akcji. W豉軼iwie od tego momentu Zimmer kieruje swoj prac w stron bardziej atonalnych, sound designerskich form. Apogeum takowych nast瘼uje w i軼ie eksperymentatorskim Seek And Find, ca趾iem zgrabnie racjonalizuj帷ym groteskowe wizje profesora. Nie bez powodu fragment ten przypomni nam analogiczny utw鏎 zdobi帷y sny Bruce’a Wayne’a w Batman v Superman i 廝鏚這 tych inspiracji – 軼ie磬 d德i瘯ow do Mrocznego rycerza. Zimmer nie tylko czerpie ze wsp馧czesnego, bogatego zasobu swojego warsztatu. S逝chaj帷 Inferno nie unikniemy wra瞠nia, 瞠 autor oprawy muzycznej cofa nas w czasie o dwie dekady, a dok豉dniej do po這wy lat 90., kiedy muzyczna akcja takich film闚, jak Wr鏬 publiczny definiowana by豉 charakterystyczn elektronik Gregsona-Williamsa. Je瞠li we幟iemy pod uwag podobie雟two w徠k闚 (po軼ig za profesorem Langdonem), to zrozumiemy sens takowych stylizacji w Remove Langdon. Gorzej natomiast z innymi, mniej absorbuj帷ymi tworami.


Zupe軟ie bez wi瘯szych emocji przychodzimy obok fragmentu odnosz帷ego si do tajemniczej kobiety 軼igaj帷ej profesora (Vayentha). Niezbyt dobrze wspomina b璠ziemy r闚nie motyw grozy z Kodu Da Vinci niezbyt udanie zaaran穎wany w Venice. No i te syntetyczne, mroczne ch鏎ki nawo逝j帷e do dziesi徠ek innych prac w dorobku Zimmera… S逝chaj帷 pierwszej cz窷ci albumu mo積a wylicza sytuacje, w kt鏎ych muzyka albo szokuje swoj 鄉ia這軼i albo po prostu wype軟ia t這, absolutnie nie maj帷 ambicji na wej軼ie w konsensus ze 鈍iadomo軼i odbiorcy. Ilustracja fina這wej akcji rozgrywaj帷ej si w Stambule nieco zmienia ten stan rzeczy. The Cistern wita nas bowiem klasyczn, zimmerowsk elegi, roztaczaj帷 nad 軼ie磬 d德i瘯ow do Inferno p豉szczyk dramaturgii i patosu. Nic w tym oryginalnego, ale nawet samplowana orkiestra wydaje si balsamem na zbola貫 od elektronicznych eksperyment闚 uszy. Tak samo postrzega mo積a fortepianow miniaturk stanowi帷 spoiwo mi璠zy dw鎩k uciekaj帷ych bohater闚 i ich kochankami. Us造szymy j mi璠zy innymi w Elizabeth oraz Beauty Awakens The Soul To Act - jednym z najlepiej prezentuj帷ych si na soundtracku utwor闚. I tutaj wyrasta intryguj帷a ciekawostka rzucaj帷a 鈍iat這 na liczne zapo篡czenia z Kodu i Anio堯w. W albumowej ksi捫eczce mo瞠my bowiem wyczyta, 瞠 w kompozycji wykorzystano fragmenty dw鏂h poprzednich 軼ie瞠k d德i瘯owych serii. Wszystko oczywi軼ie poddane odpowiedniej edycji. I Beauty Awakens jest tego najlepszym przyk豉dem.

Tak ci篹ko wypracowana og豉da w zakresie melodyki idzie w odstawk wraz z pocz徠kiem utworu The Logic Of Tyrants. Niespokojna, pe軟a elektronicznych „rozpraszaczy” ilustracja finalnej konfrontacji w Cysternie Bazyliki, w miar up造wu czasu przywraca muzycznej akcji wi瘯sz doz melodyki. Natomiast happy endowe zako鎍zenie zwie鎍zone zosta這 patetycznym Life Must Have It's Mysteries b璠帷ym niczym wi璚ej, jak tylko przer鏏k Chevaliers de Sangreal. Za zupe軟e nieporozumienie uwa瘸m natomiast ko鎍z帷 album soundtrackowy suit Our Own Hell On Earth. Sm皻ny underscore przeplatany z tematem przewodnim serii zakutym w elektroniczne sample… Taki finisz 軼ie磬i d德i瘯owej na pewno nie zach璚a do kolejnych powrot闚.

Prawd m闚i帷 niewiele fragment闚 tej kompozycji b璠zie w stanie zach璚i nas po pierwsze do kupienia albumu wydanego nak豉dem Sony Music, a po drugie do cz瘰tego jego s逝chania. Ju sama funkcjonalno嗆 partytury Zimmera budzi mo瞠 powa積e w徠pliwo軼i, a co dopiero m闚i o jej walorach estetycznych. Na pewno nie da si jej zrozumie bez dok豉dnego prze郵edzenia idei stoj帷ej za takim, a nie innym aparatem wykonawczym. Ale nawet i najbardziej wydumane historie sprzedawane przez samego autora oprawy muzycznej nie zniweluj przykrego poczucia zmarnowanej szansy. Poczucia sprowadzenia 鈍ietnego zaplecza tematycznego na grunt taniej i tandetnej rozrywki. S逝chacze podchodz帷y do Kodu Da Vinci ze szczeg鏊nym nabo瞠雟twem mog wr璚z uzna Inferno za pewnego rodzaju blu幡ierstwo. Po raz kolejny powraca wi璚 pytanie o sens podejmowania si przez Niemca takich projekt闚. Film闚, kt鏎e wysysaj z niego energi 篡ciow i tw鏎cz, absolutnie nie daj帷 s逝chaczom nic w zamian. Hans Zimmer pr璠zej czy p騧niej b璠zie musia zrewidowa swoje podej軼ie do zawodu jaki wykonuje. B璠zie musia odpowiedzie sobie na pytanie, czy chce skupi si na uszcz窷liwianiu przyjaci馧 nie odmawiaj帷 im kolejnych, nawet najbardziej kuriozalnych zlece, czy te zadba o popraw swojego wizerunku w oczach i uszach fan闚.


Inne recenzje z serii:
  • Da Vinci Code
  • Angels & Demons

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Maybe Pain Can Save Us (03:02)
    • 2. Cerca Trova (03:17)
    • 3. I'm Feeling A Tad Vulnerable (02:08)
    • 4. Seek And Find (02:03)
    • 5. Professor (04:26)
    • 6. Venice (05:44)
    • 7. Via Dolorosa #12 Apartment 3C (04:20)
    • 8. Vayentha (04:38)
    • 9. Remove Langdon (03:17)
    • 10. Doing Nothing Terrifies Me (03:24)
    • 11. A Minute To Midnight (01:52)
    • 12. The Cistern (06:43)
    • 13. Beauty Awakens The Soul To Act (05:58)
    • 14. Elizabeth (04:33)
    • 15. The Logic Of Tyrants (05:07)
    • 16. Life Must Have Its Mysteries (03:54)
    • 17. Our Own Hell On Earth (06:19)
    Czas trwania: 70:46
    Komentarze
    DanielosVK 2016-11-03 11:19
    Zapewniam Ci, 瞠 na tej stronie nikt nie pisze recenzji po jednym ods逝chaniu p造ty... :P
    Mefisto 2016-11-03 16:24
    j.w. - nikt tu nie ocenia po jednym, przygodnym ods逝chu. Poza tym dalej argumentacja z ksi篹yca. Jedna zmiana tempa czy jaki tam detal albo fakt, 瞠 przypadkiem odgrywa dodatkow rol poza filmow, nie czyni z niej od razu arcydzie豉 (bo tak odbieram te 5 gwiazdek). Takie podej軼ie jest 鄉ieszne. A si璕ania po dziecko jako lini obrony nawet nie jestem w stanie skomentowa, bo rozmawiamy tu o muzyce per se, a nie o czasie wolnym, w kt鏎ym mo瞠my jej pos逝cha. Z mojej strony EOT.
    Cristoph 2016-11-04 22:22
    Ciesz si, 瞠 dyskusja si ko鎍zy. Ja po prostu napisa貫m, 瞠 mi si ta p造ta podoba, nie 瞠 jest arcydzie貫m:) Mefisto jeste krytykiem, analizujesz, por闚nujesz, i oceniasz. 安ietnie, ja tego nie robi. Nigdy mnie nie poci庵a造 g喚bsze analizy, bo sam pisz帷 scenariusze, czasem wen dostawa貫m z jakich utwor闚 muzycznych, z wyobra幡i czy jakiego obrazu, i gdy widownia rozwodzi豉 si p騧niej nad ide kt鏎a mi przy鈍ieca豉...jak pewna krytyczka z komisji Z這tej Maski w Poznaniu..a ja po prostu pisa貫m. Mam tu na my郵i, 瞠 jak si tworzy, to si samo dzieje. Nie chce mi si tego t逝maczy. Ja w ten sam spos鏏 podchodz do s逝chania muzyki - albo mi si podoba i ma to co, albo jest genialna, albo ma co co mi si podoba, cho w danym dniu jest irytuj帷e:) Mo瞠 dlatego da貫m te 4,5. Wklej komentarz jakiej dziewczyny "Szyszunia" do muzyki z Angels & Demons, podobnie do niej podchodz do muzyki, pewnie to ma這 profesjonalne, ale mam podobne zdanie :) Pozdrawiam. oto cytat:(fragment) The Holiday Hansa najlepiej smakuje i jest to moja ulubiona sciezka(czemu nie ma recenzji tej swietnej sciezki?Chetnie sie dowiem od znawcow co o niej mysla bo znajac swiat beda dwie gwiazdki,plagiat,kiepska funkcjonalnosc w obrazie i poza nim oraz zalosne powielanie schematu;)
    Pawe Stroi雟ki 2016-11-04 23:47
    Jedna uwaga, co do tego, 瞠 jak si tworzy, to si samo dzieje. W przypadku muzyki filmowej, co wiem, bo by貫m 鈍iadkiem tego procesu, nie jest to takie proste. Wr璚z przeciwnie. Ustalanie tempa pod synchronizacj sceny, metrum, ba nawet do tematyki mo積a podchodzi wr璚z matematycznie. A Zimmer (niezale積ie od finalnej jako軼i tego czy innego dzie豉) nale篡 do bardziej my郵帷ych kompozytor闚, zw豉szcza w kontek軼ie aran瘸cji.
    Cristoph 2016-11-05 14:47
    Zgadzam si, ale zawsze s wyj徠ki. Prosz sobie przypomnie muzyk z filmu "Africa: Serengeti". Wykorzystano tam muzyk z "Power of one". Muzyka idealnie komponuje si z obrazem, a nie powsta豉 do tego filmu. Dzi瘯uj Mefisto za dyskusj, zgadzam si z jego argumentami i rozumiem analiz, w ten spos鏏 analizuj帷 pewnie bym si zgodzi co do oryginalno軼i muzyki, 鈍ie穎軼i itp. Taka dyskusja rozumu z uczuciami chyba nie ma sensu:) Z punktu widzenia rozumu zgadzam si z Mefisto, ale osobi軼ie akurat muzyk Zimmera odbieram sercem i trudno mi tu by obiektywny, prosz mi to wybaczy.Pozdrawiam.
    Mefisto 2016-11-05 18:38
    No tak, tylko 瞠... nikt tu niczego nie analizuje (szczeg鏊nie, 瞠 ma這 kto widzia sam film, wi璚 kontekst lub jego brak nie ma teraz znaczenia). M闚imy jasno o wra瞠niach p造n帷ych z muzyki. I niestety nawet na poziomie emocjonalnym Inferno jest po prostu s豉be - zw豉szcza w zestawieniu z poprzednimi cz窷ciami.
    Pawe Stroi雟ki 2016-11-05 23:56
    Zimmer nawet nie wiedzia, 瞠 jego muzyk tam wykorzystano.
    Zibi 2016-11-26 15:12
    Mocne 3,5 - sza逝 nie ma, ale te wpada co nieco w ucho cho na d逝瞠j raczej nie zostaje... Poprawnie zw豉szcza dla lubi帷ych elektronik...
    Mystery 2016-12-08 18:29
    A pomy郵e, 瞠 swego czasu krytykowano Anio造 ;) W perspektywie trylogii ta muzyka to ma這 smaczny 瘸rt. Hans mia dobre pomys造 jak temat "Elizabeth", ale zn闚 pop造n掖 w poszukiwaniach swoich nowych wizji, brzmie i inspiracji, no i jeszcze ten czas trwania, zaledwie kilku utwor闚 da si tu s逝cha, g堯wnie tych z ko鎍a, a w filmie wra瞠nie robi g堯wnie fina w Stambule i nie wiem co za geniusz zrobi z "The Cistern" 12 track, a na koniec dobi nas jeszcze nudnym "Our Own Hell On Earth"...
    Max 2018-01-30 02:30
    Jedna z najciekawszych elektronicznych 軼ie瞠k utrzymanych w thrillerowym klimacie.Odwa積e i nowatorskie podej軼ie godne uwagi.Wbrew pozorom bardzo oryginalna muzyka mimo,瞠 powstawa豉 w oparciu o istniej帷 ju baz tematyczn.

    Do tej recenzji istnieje jeszcze 16 komentarzy. Chcesz zobaczy wszystkie?    » poka wszystkie
  • Inferno

    Kompozytor:

    • Hans Zimmer

    Muzyka dodatkowa:

    • Steve MAzzaro
    • Andrew Kawczynski
    • Richard Harvey
    • Michael Tuller
    • Paul Mounsey

    Dyrygent:

    • Johannes Vogel

    Orkiestrator:

    • Oscar Senen
    • Joan Martorell

    Soli軼i:

    • Aleksey Igudesman (skrzypce)
    • Tristan Schulze (wiolonczela)

    Wykonawcy:

    • Hans Zimmer
    • Synchron Stage Orchestra

    Wydawca:

    • Sony Music (2016)

    Producent:

    • Hans Zimmer

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie