Szukaj: w


recenzje

Gun Woman



Filmy klasy B to kino do嗆 specyficzne. W御kie grono adresat闚, ma造 bud瞠t i co zwi您ane z tym niskie oczekiwania widz闚 wobec tych瞠 produkcji sk豉daj si na mo磧iwo嗆 realizacji wi瘯szo軼i najdziwniejszych pomys堯w i fanaberii ich tw鏎c闚. Dobrym tego przyk豉dem jest ameryka雟ko-japo雟ka koprodukcja Gun Woman w re篡serii Kurando Mitsutake. Film opowiada o niemej prostytutce, kt鏎a odbywa twarde szkolenie, aby wyr闚na rachunki z przest瘼cami w imieniu swego mistrza. By這by to zapewne typowe kino zemsty gdyby nie fakt, 瞠 jej nauczyciel metod konia troja雟kiego postanawia w ciele swojej podopiecznej zaszy bro z amunicj, aby w punkcie kulminacyjnym filmu mog豉 dos這wnie wypru z siebie pistolet i dokona vendetty zanim zd捫y si wykrwawi. Jak wida kino wci捫 potrafi zaskakiwa.

Film Mitsutake bije na odleg這嗆 amatorszczyzn i zaledwie kilka sekwencji jest zrealizowanych na ca趾iem przyzwoitym poziomie – oczywi軼ie jak na tak ograniczony bud瞠t produkcji. Do tego dochodzi powtarzanie wielu znanych schemat闚 przez co od pocz徠ku wiemy do jakiego fina逝 zmierza film. Otrzymali鄉y zatem co na wz鏎 ubogiej wersji Kill Billa po陰czonej z elementami gore, cho mo積a by si doszuka si tak瞠 inspiracji filmami akcji lat 80-tych. Jest to innymi s這wy obraz niszowy, kt鏎y mo瞠 stanowi gratk jedynie dla najbardziej zagorza造ch amator闚 kina klasy B. Co zatem sprawi這 si, 瞠 rozwodz si o tym filmie? Ano jest tym oczywi軼ie 軼ie磬a d德i瘯owa b璠帷a z pewno軼i najja郾iejszym punktem tej niszowej produkcji, kt鏎ej autorem zosta urodzony na Hawajach i mieszkaj帷y na sta貫 w USA Dean Harada.

Kompozytor ma w dorobku kilkana軼ie telewizyjnych produkcji, a ponadto trudzi si fotografi i re篡seri (jest autorem dw鏂h bardzo ma這 znanych kr鏒kometra鄴wek). Ponadto ma za sob wsp馧prac min. z Oswaldo Golijovem. Japo雟kie korzenie muzyka z pewno軼i nie pozosta造 bez wp造wu na znajomo嗆 z re篡serem Gun Woman. Dla obu pan闚 by豉 to ju ich druga kooperacja po Samurai Avenger: The Blind Wolf z 2009 roku. Tym razem tw鏎cy postanowili cofn望 si do lat 80-tych i poszuka inspiracji w鈔鏚 闚czesnej muzyki elektronicznej i rockowej.

Gdy rozpoczniemy ods逝ch ju w pierwszym utworze Assasinnation nasunie si nam na my郵 pierwsze nazwisko – Giorgio Moroder. Harada tworzy swoj muzyk min. z my郵 o Cat People mistrza muzyki elektronicznej i rozrywkowej, cho ja osobi軼ie bardziej zwr鏂i豚ym uwag na podobie雟two z kompozycj Tony’s Theme ze Scarface r闚nie autorstwa Morodera. Poza tw鏎czo軼i W這cha na celowniku Harady – jak wspomnia貫m wy瞠j – znalaz豉 si muzyka rockowa, a w szczeg鏊no軼i jak twierdzi sam kompozytor album Blackout z 1982 roku legendarnej grupy Scorpions. To od nich pochodz g堯wne zamys造 gitarowych partii i warstwa perkusyjna 軼ie磬i do Gun Woman, cho w tej materii nale瘸這by przywo豉 jeszcze nazwisko Tomoyasu Hotei’ego. Na szcz窷cie Hawajczyk nie kopiuje bezmy郵nie muzycznych idei wymienionych w tym akapicie tw鏎c闚. W zamian za to stara si je unifikowa, tworzy mo瞠 co nie przesadnie oryginalnego, ale jednocze郾ie nie b璠帷ego pozbawionego w豉snego, indywidualnego j瞛yka. Wszystko to znajduje swoje odniesienie w ca趾iem okaza造m materiale tematycznym.


Progresja akordowa ze wspomnianej, otwieraj帷ej album 軼ie磬i staje si punktem wyj軼iowym przewijaj帷ego si przez ca造 kr捫ek tematu przewodniego zbudowanego z dw鏂h melodii, kt鏎e dla wygody mo積a okre郵i motywem nostalgicznym i motywem akcji. Pierwszy z nich us造szymy mi璠zy innymi w delikatnej, fortepianowej wersji, ale tak瞠 w mocnych, oldschoolowych aran瘸cjach – np. w Mayumi Lives. Ten banalny, ale jednocze郾ie ca趾iem przekonuj帷y temat bardzo dobrze odnajduje si w filmie i koresponduje z wszak dramatyczn histori g堯wnej bohaterki. Drugi z nich - temat akcji odzwierciedla jej si喚 i heroiczno嗆, ale nie tylko tytu這wej postaci, ale tak瞠 ca貫j opowiadanej przez re篡sera historii zemsty. Obydwa motywy po陰cz si w ko鎍z帷ym album 鈍ietnym Gun Woman Melody. W ten spos鏏 otrzymujemy muzyczn interpretacj g堯wnej bohaterki i zarazem dobre podsumowanie kr捫ka.

Gdyby rozwa篡 minusy tej瞠 軼ie磬i niew徠pliwie nale瘸這by wymieni pewn powtarzalno嗆 prezentowanego materia逝 muzycznego, cho tutaj z pewno軼i pomog這by po prostu skr鏂enie albumu o jaki kwadrans. Mo積a mie mieszane uczucia co do tematu g堯wnego antagonisty filmu, kt鏎y us造szymy w Son of Hamazaki. Sama w sobie jest to do嗆 ciekawa kompozycja, zwracaj帷a uwag swoim ch這dem, dobrze wpasowuj帷a si w nieco odrealnione sekwencje z udzia貫m czarnego charakteru. Jednak ze wzgl璠u na nietypowe instrumentarium (klawesyn po陰czony z gitarowymi riffami i elektronik) wydaje si by jakby nieco wyrwana z innego albumu. Podobnie elektroniczno-rockowa aran瘸cja Arii na strunie G Jana Sebastiana Bacha z Detox Montage nie wypada najlepiej - troch ze wzgl璠u na zbyt postmodernistyczne zap璠y tw鏎cy – tak samo w filmie jak i na p造cie. S逝chaczy by mo瞠 podzieli opinia co do piosenki przewodniej, kt鏎 wykonuje odtw鏎czyni g堯wnej roli Asami wesp馧 z Claire Wadsworth. Mnie osobi軼ie utwierdzi豉 ona w przekonaniu, 瞠 temat przewodni najlepiej rozbrzmiewa w jego instrumentalnej wersji.

Teraz pozostaje si jedynie zastanowi jak tak specyficzny score odnajduje si w takim nietypowym, tanim kinie. To co si rzuca w uszy podczas seansu to to, 瞠 muzyka Harady ju w samym za這瞠niu nie mia豉 by przesadnie ambitna ilustracyjnie, a za to po prostu brzmie cool i dok豉dnie tak rol spe軟ia w obrazie. Podkre郵a dramatyzm opowiadanej historii, a tam gdzie tego nie robi dodaje m闚i帷 kolokwialnie czadu, a najlepszego tego przyk豉dem s d逝gie, monta穎we sekwencje, kt鏎e ilustruj takie kompozycje jak Training Montage czy Gun Training. Warto zwr鏂i uwag tak瞠 na zaufanie jakim obdarzy re篡ser Harad. Jego muzyka nie jest zepchni皻a na drugi plan, a nawet nierzadko zag逝sza wi瘯szo嗆 sfx-闚. Wida, 瞠 sama koncepcja filmu zak豉da豉 przydzielenie du瞠j roli muzyce co uda這 si wykorzysta Haradzie w stu procentach. Jednak z drugiej strony mo積a tak瞠 odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 generalnie dopracowana warsztatowo muzyka Harady gryzie si z niekt鏎ymi amatorsko nakr璚onymi kadrami. Czy zalicza to na minus skoro mamy przecie do czynienia z produkcj nakr璚on – z lekka ironizuj帷 - niemal瞠 w gara簑? To ju zale篡 od indywidualnego podej軼ia s逝chacza i widza. My fani film闚ki powinni鄉y si jednak cieszy, 瞠 s wci捫 s tw鏎cy kt鏎zy tak bardzo ceni rol muzyki filmowej nawet je郵i tyczy si to takich niszowych produkcji jak Gun Woman.

Pozostaje tylko 瘸這wa, 瞠 muzyka ta zosta豉 wydana jedynie w ramach trzyp造towego kolekcjonerskiego boxu razem z filmem i dodatkami. Szkoda, albowiem Gun Woman Deana Harada to z pewno軼i pozycja wielce nietuzinkowa jak na dzisiejsz muzyk filmow. Omawiana partytura co prawda nie wytycza nowych szlak闚, ale co trzeba przyzna jest bardzo udanym i klimatycznym kola瞠m wszelakich dobrodziejstw muzyki lat 80-tych, staj帷 si dla nich ho責em, ale tak瞠 co wa積e potrafi帷ym zachowa muzyczn odr瑿no嗆. Harada potwierdza tym samym star prawd, 瞠 dobra muzyka filmowa wcale nie wi捫e si z du篡m nazwiskiem i du篡m filmem, ale przede wszystkim z ch璚iami, talentem i kreatywno軼i.




Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Assassination (1:09)
  • 2. Las Vegas Drive (0:52)
  • 3. Son of Hamazaki (4:17)
  • 4. Gun Woman Opening Title (1:32)
  • 5. Mayumi Meets Mastermind (0:33)
  • 6. Detox Montage (3:34)
  • 7. Mayumi's Past (1:07)
  • 8. The Room (3:04)
  • 9. Training Montage (3:48)
  • 10. Mastermind Kills the Trainer (1:35)
  • 11. Gun Training (2:34)
  • 12. Revenge Plan (2:44)
  • 13. Gun Woman Sex (1:20)
  • 14. Morning After (0:57)
  • 15. Surgery (3:08 Min.)
  • 16. Revenge Begins (5:27)
  • 17. Last Battle (5:33)
  • 18. Fourteen (0:54)
  • 19. Mayumi Lives (2:17)
  • 20. Where's Gun Woman (0:25)
  • 21. Gun Woman Theme (4:12) – wokal: Asami i Claire Wadsworth
  • 22. Bonus Track: Gun Woman Theme Melody (3:50)
Czas trwania: 54:46
Komentarze
Mystery 2014-09-08
16:09
Klawe granie podparte konkretn tematyk, a najbardziej podoba mi si tutaj "Last Battle", doprawdy 豉dna ballada.
Mefisto 2014-09-08
17:32
Good shit! :)
Mieszko 2014-09-08
17:45
Opis filmu mnie rozwali. :D A muzyka ca趾iem przyzwoita, lecz bez czadu i jakich wi瘯szych fajerwerk闚. Zbyt powtarzalnie i przez swoj monotoni troch za d逝go. Ponadto brakuje tej 軼ie盧e pazura, by mog豉 wbi si bardziej w pod鈍iadomo嗆.
inger 2017-10-10
15:30
Witam,jak..gdzie mo積a zdoby muzyk z tego filmu? Kupi.Pozdrawiam :)
DominikCh 2017-10-10
16:40
Swego czasu soundtrack by dost瘼ny tylko jako trzeci kr捫ek w tr鎩p造towej edycji filmu (wytw鏎nia 8-Films) . Czy co si zmieni這 w tej kwestii, to niestety ci篹ko mi powiedzie. :)

Gun Woman

Kompozytor:

  • Dean Harada

Wydawca:

  • 8-Films (2014)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie