Szukaj: w


recenzje

Deep In The Darkness



W dzisiejszych czasach stworzenie dobrego, zapadaj帷ego w pami耩 horroru wydaje si szalenie trudne. Mimo du篡ch mo磧iwo軼i technicznych gatunek wydaje si ju tak wyeksploatowany tematycznie, 瞠 najwi瘯szym problemem jest chyba owa strona koncepcyjna. Nic dziwnego, 瞠 tw鏎cy uciekaj si czasami do ekranizacji kultowych opowiada, ot chocia瘺y takich, jak ksi捫ka Michaela Laimo, Deep in the Darkness. Film Colina Theysa opowiada o losach rodziny Cayle, kt鏎a z Nowego Jorku przeprowadza si do cichego ma貫go miasteczka, Ashborough. Z pozoru wszystko wygl康a bardzo pi瘯nie. Mieszka鎍y s 篡czliwie nastawieni do przyjezdnych, a na ka盥ym kroku daje si odczu ducha wsp鏊noty. Jak si okazuje jest to tylko fasada do skrywania mrocznej tajemnicy – strachu przed tajemniczymi podziemnymi stworami uprowadzaj帷ymi i zabijaj帷ymi ludzi. Fakt, fabu豉 nie powala na kolana, tak samo jak dosy mainstreamowy spos鏏 prowadzenia narracji. Re篡ser ucieka si do wielu sprawdzonych trick闚, by trzyma widza w ci庵造m napi璚iu. Brak tu pomys逝 na inteligentn wizualizacj, a sceny akcji zdradzaj pewne nieopierzeni w gatunku. Da si jednak wyszczeg鏊ni pewne elementy tej produkcji, kt鏎e zwracaj na siebie szczeg鏊n uwag. Jednym z takowych jest 軼ie磬a d德i瘯owa autorstwa Matthew Llewellyna.

Nic wam nie m闚i to nazwisko? A mo瞠 posta Briana Tylera rzuci troch 鈍iat豉 na tego enigmatycznego kompozytora? Ot騜 Llewellyn to wieloletni asystent, koordynator i aran瞠r Tylera. Pracowa u jego boku mi璠zy innymi nad 軼ie磬ami do film闚 Oszuka przeznaczenie 5, Iluzja, Iron Man 3, a tak瞠 nad oprawami z gier: Far Cry 3 lub Call of Duty: Modern Warfare. Do鈍iadczenie mia wi璚 ca趾iem bogate, co niew徠pliwie da這 szersze spojrzenie na standardy panuj帷e w bran篡. Poza asystowaniem Llewellyn pr鏏uje tak瞠 swoich si jako samodzielny kompozytor. Okazj do podj璚ia tego wyzwania kilka lat temu by這 zawi您anie wsp馧pracy z pocz徠kuj帷ym re篡serem, Colinem Theysem. To w豉郾ie Harold and Burns niejako rozpocz掖 ich wsp鏊n podr騜 po przemy郵e filmowym. Nie by豉 to zbyt szalona podr騜 – raczej ograniczana gatunkow nisz w jakiej odnajdowa造 si filmy Theysa. Niemniej jednak w鈔鏚 tych kilku niezbyt pasjonuj帷ych wynurze wyszczeg鏊ni mo瞠my obrazy, kt鏎e zas逝guj na wi瘯sz uwag. Jednym z nich jest w豉郾ie Deep in the Darkness

Co stanowi o wyj徠kowo軼i tej pracy? Ci篹ko jednoznacznie odpowiedzie na to pytanie. Pewne jest jedno. Funkcjonalno嗆 partytury Llewellyna nie pozostawia wielu w徠pliwo軼i. Nie nale篡 mo瞠 do twor闚 wybitnie oryginalnych, ale swoim przywi您aniem do tradycji 鈍ietnie rekompensuje dosy anonimow sfer melodyczn. S逝chaj帷 Deep in the Darkness nie spos鏏 nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 kompozytor bierze na warsztat ca貫 do鈍iadczenie pracy z Brianem Tylerem, czego przyk豉dem jest bogata symfonika i spos鏏 korzystania z tego bogactwa. Llewellyn 鈍ietnie sobie radzi z budowaniem napi璚ia. W scenach grozy tworzy ekwiwalentny, cierpki klimat, kt鏎y dope軟ia troch naiwn stron wizualn. Je瞠li za chodzi o aspekt techniczny, to tu po raz kolejny daje si zauwa篡 silne inspiracje specyfik prac Tylera. W przeciwie雟twie jednak do twor闚 Briana, partytura Llewellyna wydaje si bardziej p造nna, uniezale積iona od troch nachalnej motoryki i zdecydowanie bardziej klasyczna w brzmieniu. Z drugiej strony nie stroni od wielu charakterystycznych zabieg闚: wybuchowych fraz ze specyficznymi „opadaj帷ymi” smyczkami, dysonansami. Oczywisto嗆 z jak autor 軼ie磬i podchodzi do tych schemat闚 jasno wskazuje, 瞠 ma jeszcze niezbyt du瞠 do鈍iadczenie, dlatego te cz窷 naszej uwagi pow璠ruje w kierunku liryki wyrastaj帷ej na tle relacji mi璠zy g堯wnymi bohaterami. Kompozytor tworzy tu fortepianow przygrywk, kt鏎a dosy 豉two zostaje przez nas rozpoznana. Pod wzgl璠em emocjonalnym jest to raczej transparentna melodia, taki filmowy „everytrack” zdolny odnale潭 si w ka盥ej sytuacji, gdzie podejmowana jest kwestia relacji rodzinnych. Pod wzgl璠em dramaturgicznym, tak瞠 konstrukcyjnym, zawstydza go analogiczny temat przypisany miejscowo軼i i mieszka鎍om Ashborough. Stylizowany na rytmik walca motyw 鈍ietnie odnajduje si w tym tajemniczym, pozornie bezpiecznym miejscu tocz帷ej si akcji. Tak瞠 i tutaj nie ma mowy o wi瘯szym novum, bowiem do podobnych zabieg闚 ucieka si mi璠zy innymi David Arnold tworz帷 muzyczn wizyt闚k miasteczka Stepford. Deep in the Darkness nie rzuca wi璚 na kolana os逝chanego z gatunkiem odbiorc. Jako ca這嗆 tworzy natomiast bardzo zgrabnie skomponowan ilustracj – dobr pod wzgl璠em funkcjonalnym i nie najgorzej prezentuj帷 si jako indywidualny tw鏎. Czy ro郾ie nam nast瘼ca Briana Tylera? O to bym si raczej nie martwi.


Soundtrack wydany nak豉dem MovieScore Media i Kronos Records pokazuje, 瞠 Llewellyna nie interesuje pompatyczna, motoryczna muzyka. Nie przywi您uje wi瘯szej wagi do monta簑 filmu, pedantycznej synchronizacji, cho pod wzgl璠em spottingu nie mo積a jej wiele zarzuci. Ilo嗆 muzyki nie przyt豉cza, co pod wieloma wzgl璠ami przypomina pocz徠ki kariery Briana Tylera. Tak samo zreszt, jak w przypadku tych wczesnych prac Tylera, w partyturze do Deep in the Darkness czu wyrafinowan gr nastrojami. Czy to jednak wystarcza, by zainteresowa si albumem soundtrackowym?

Na pewno jest to jeden z powod闚, dla kt鏎ych warto przynajmniej sprawdzi, jak to wszystko dzia豉 poza obrazem. Innym mo瞠 by fakt w miar przyst瘼nego wydania albumu. 46-minutowa selekcja utwor闚 pozbawiona restrykcyjnego, chronologicznego uk豉du, daje mo磧iwo嗆 poznania partytury od podszewki bez wi瘯szego ryzyka przyt這czenia nadmiern ilo軼i materia逝. W t minorow, thrillingow muzyk wprowadza nas tytu這we Deep in the Darkness zdobi帷e scen prologu, a oparte na serii charakterystycznych dla warsztatu Briana Tylera dysonans闚. Taki model ilustracji powraca b璠zie w p騧niejszej cz窷ci filmu, gdzie coraz cz窷ciej b璠ziemy mieli do czynienia z tajemniczymi stworami 篡j帷ymi w podziemiach. Nie liczny jednak na du膨 ilo嗆 dynamicznego, zwracaj帷ego uwag action score. Kompozytor wyra幡ie pow軼i庵a swoje zap璠y w tym kierunku ograniczaj帷 si tylko do drobnych akcent闚 i to w najbardziej newralgicznych momentach filmu. A takowym jest mi璠zy innymi ko鎍闚ka, kiedy bohaterowie pr鏏uj uciec z przera瘸j帷ego Ashborough. Towarzysz帷e temu utwory The Swarm i Crawling For Jessica oderwane od rzeczywisto軼i filmowej brzmi nie najgorzej, ale w skojarzeniu z nieco statyczn, niezbyt chyba do ko鎍a przemy郵an wizualizacj scen akcji, wydaj si tworem nazbyt przejaskrawiaj帷ym opisywane wydarzenia. Dlatego te zdecydowanie wol momenty, kiedy Matthew Llewellyn „podkr璚a” atmosfer subtelnymi, klimatycznymi frazami. Nie ma sensu uwypukla 瘸dnych konkretnych utwor闚, gdy praktycznie w ka盥ym proponowanym na albumie soundtrackowym doszukamy si takich zabieg闚.

Dosy cz瘰to powraca r闚nie element liryczny stanowi帷y kontrargument dla ci篹kich, mrocznych tekstur. Najwi璚ej liryki wyp造wa z pocz徠kowych scen filmu, kiedy tak na dobr spraw dopiero poznajemy miejsce tocz帷ej si akcji. W sceneri wprowadza nas bezb喚dnie temat miasteczka Ashborough s造szany po raz pierwszy w The Deighton Residence. Mimo 瞠 Llewellyn opiera t melodi na rytmice walca, nie doszukamy si tu 篡wio這wego, pe軟ego pasji wykonania. Kompozytor celowo zachowuje tu ch這dny dystans, przemycaj帷 do wielu aran瘸cji smutne skrzypcowe sol闚ki. Sol闚ki sugeruj帷e, 瞠 prezentowany spok鎩 jest tylko fasad do prawdziwego dramatu mieszka鎍闚. Wszystkie te elementy zawiera utw鏎 Welcome to Ashborough.

Z tym tematem zwi您any jest r闚nie motyw rodziny Cayle’闚. Kompozytor spogl康a na t rodzin w豉軼iwie przez pryzmat jej g這wy – doktora Michaela na barkach kt鏎ego spoczywa ci篹ar obrony 穎ny i c鏎ki przed dziwnymi stworami. Wszelkie jego obawy, zm璚zenie, tak瞠 frustracja wyra瘸ne s za pomoc solowych instrument闚, takich jak fortepian i skrzypce. Nie jest to mo瞠 zbyt wymy郵ny spos鏏 na radzenie sobie z dramaturgi, ale w po陰czeniu z obrazem wystarczaj帷y. Si璕aj帷 po pierwszy lepszy utw鏎 nakre郵aj帷y te za這瞠nia (np. A Good Fit) docenimy wysi貫k kompozytora.

Takowy powinni鄉y doceni nawet w kontek軼ie ca這kszta速u tej pracy. Deep In the Darkness nie jest mo瞠 highlightem w swoim gatunku, ale z pewno軼i dobrze wywi您uje si z ci捫帷ych na niej powinno軼i. Bior帷 pod uwag raczej niewielkie do鈍iadczenie Matthew Llewellyna w stosunku do jego osi庵ni耩, mo積a z optymizmem patrze na przysz這嗆 m這dego kompozytora. Wszystko oczywi軼ie pod warunkiem, 瞠 nie spocznie na laurach i zechce dalej si rozwija, aby powalczy o swoje miejsce w Hollywood.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Deep in the Darkness (01:23)
  • 2. The Deighton Residence (02:27)
  • 3. Rise of the Isolates (01:38)
  • 4. Welcome to Ashborough (03:42)
  • 5. A Good Fit (02:17)
  • 6. Infiltrating the House (02:09)
  • 7. Don't Trust Lady Zellis (01:29)
  • 8. You Can Protect Me (03:16)
  • 9. Eyes in the Distance (01:46)
  • 10. They're Coming for You (01:31)
  • 11. Lauren Hunter Is Hunted (04:23)
  • 12. Black Light Beauty (02:03)
  • 13. It's Too Late (02:26)
  • 14. Page Returns (02:09)
  • 15. Ashborough Assimilation (02:13)
  • 16. We're Not Going Back (02:32)
  • 17. Make the Best of It (02:49)
  • 18. The Swarm (01:30)
  • 19. Crawling for Jessica (01:54)
  • 20. Back Into the Light (02:23)
Czas trwania: 46:02
Komentarze
Mieszko 2014-08-01
10:40
To i ja dam trzy za sam p造t. Poprawna muzyka do horroru.
Adam Krysi雟ki 2014-08-01
21:00
Zdecydowanie za du穎 nazwiska Brian Tyler w tej recce, co 2 zdanie :P Jest to mocno przesadzone, bo Llewellyn ma ju na koncie kilka pe軟oprawnych solowych scor闚 do film闚, dwa kolejne s w drodze, plus 2 razy tyle napisa do dokument闚 czy kr鏒kometra鄴wek, a do tego by wcze郾iej asystentem Davida Schwartza czy pracowa z solist Korna, zanim pozna Briana.
Koper 2014-08-03
11:01
U Paw豉 w co drugim jest "Zimmer", u Tomka "Tyler". Z fanbojami nie ma zmi逝j. :D ;)

Deep In The Darkness

Kompozytor:

  • Matthew Llewellyn

Dyrygent:

  • Matthew Llewellyn

Wykonawcy:

  • Slovakia National Symphony Orchestra

Wydawca:

  • ScreamWorks / Kronos Records (2014)

Producent:

  • Matthew Llewellyn

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie