Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.
Typy treści:
Artykuły
Kategorie:
Autorzy:
Paweł Stroiński
Tagi:

Artykuły (17)

Obsesja szpiega – wywiad z Janem Duszyńskim

Starałem się napisać muzykę, która koncentruje się na głównej postaci, za nią podąża. Stąd obsesyjne występowanie interwału, o którym wyżej. Dlatego ten soundtrack nie zmienia się w zależniści od szerokości geograficznej, czy w zależniści od twarzy, którą akurat na ekranie ogladamy. Nie chciałem, żeby muzyka uciekała od Kuklińskiego zbyt daleko. Chciałem by widz miał wrażenie, że możemy być w domu, możemy w Stanach, w Moskwie, czy na morzu, ale wszystko to i tak kręci się wokół Kuklińskiego.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

6. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – DZIEŃ 4: KONCERT

Wydarzeniem wieńczącym szósty Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie był koncert symultaniczny muzyki z pierwszego Matrixa pod batutą kompozytora Dona Davisa. Zapraszamy na relację.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Good Fun and Professionalism – Recording Sherlock Holmes 2: A Game of Shadows

When I entered Air Studios Lyndhurst Hall on September 26th at 10 AM, it was already very busy. Musicians were preparing for the recording and the control room was already gearing up. When everything was set up, composer Hans Zimmer went to say good morning to the orchestra and they started preparations to record the first cue...

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Dobra zabawa i profesjonalizm – sesja nagraniowa Sherlock Holmes 2: A Game of Shadows

Kiedy 26 września 2011 roku o 10 rano wszedłem do hali nagraniowej Air Studios, w hali działo się już bardzo dużo. Muzycy przygotowywali się do nagrań, tak jak i pokój kontrolny. Gdy wszystko już było gotowe, kompozytor Hans Zimmer wyszedł przywitać się z orkiestrą i przystąpiono do nagrywania...

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

4 Festiwal Muzyki Filmowej – Dzień 3

Trzeciego dnia czwartego Festiwalu Muzyki Filmowej odbył się koncert muzyki do pierwszej części Piratów z Karaibów. Oficjalnie sygnowana nazwiskiem Klausa Badelta ścieżka zawiera jednak wiele tematów autorstwa pizącego w ukryciu Hansa Zimmera. Powodem bylo to, że Zimmer był związany ekskluzywnym kontraktem przy Ostatnim samuraju. Szef jeszcze wtedy Media Ventures oddał nadzór nad projektem Klausowi Badeltowi, chociaż i tak brał czynny udział w tworzeniu ścieżki. Oficjalnie jednak muzykę skomponował Klaus Badelt i to on został osobiście zaproszony na festiwal. Niestety z powodów rodzinnych (a może dlatego, że jego aktualni asystenci uważają postrzeganie Piratów za jego dzieło za gorzką ironię) Badelt nie przyjechał na festiwal, o czym uczestnicy dowiedzieli się na planowanym spotkaniu z kompozytorem dzień przed koncertem.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

HBO na wojnie: ”Pacyfik” a ”Kompania braci”

Z uwagi na to, że w tym miesiącu ma premierę DVD/BD (czytaj więcej) kolejna superprodukcja serialowa Stevena Spielberga i Toma Hanksa, „Pacyfik”, zdecydowaliśmy się dokonać szczegółowej analizy porównawczej obu produkcji. Siłą rzeczy obaj twórcy sami się o to prosili tworząc dzieła serialowe o II WŚ. Autorami analizy są Adam Siennica (Hatak.pl) oraz Paweł Stroiński (FilmMusic.pl).

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

„I’m Not an Artist” – An Interview with Hans Zimmer

A conversation with a composer like Hans Zimmer is a dream come true for every film music critic. I finally made it, even if my patience was tested due to mails asking me to postpone the interview even a bit further. You can forgive somebody who is so busy with his projects and preparations for the Oscar night. Especially that finally, a few nights before the Academy Awards, it was done. Internet connection let me forget that the composer resides and works in California, thousand miles from me in Poland. For almost an hour I could talk with Hans about his old and new projects, what he thinks of Christopher Nolan and other directors and what he thinks of the art of film music. You can read about all of this in this interview.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

”Nie jestem artystą” – rozmowa z Hansem Zimmerem

O rozmowie z kompozytorem takim jak Hans Zimmer marzy każdy krytyk muzyki filmowej. Mi w końcu się udało, choć moja cierpliwość była wystawiana na sporą próbę, gdy otrzymywałem maile proszące o kolejne przesunięcie terminu wywiadu. Komuś tak zapracowanemu i na dodatek pochłoniętemu oscarową gorączką, jak Zimmer, można to wszystko wybaczyć. Zwłaszcza, że w końcu, na niewiele dni przed rozdaniem Oscarów się udało. Internetowe połączenie pozwoliło na moment zapomnieć, że kompozytor znajduje się w Kalifornii, wiele tysięcy kilometrów od nas. Przez blisko godzinę mogłem z Hansem porozmawiać o jego starych i nowych projektach, o tym co sądzi o Chrisie Nolanie i innych reżyserach, jak postrzega sztukę pisania do filmu. O tym i o innych sprawach przeczytacie w poniższym wywiadzie.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Psychopata czy erudyta – kim jest Hannibal w muzyce Hansa Zimmera?

Przed kompozytorem muzyki Hansem Zimmerem stanęło dość trudne zadanie. Jak wynika z tytułu filmu, głównym bohaterem jest postać najsłynniejszego seryjnego mordercy, po raz drugi granego przez Anthony'ego Hopkinsa. Zadaniem kompozytora było stworzenie psychologicznego portretu psychopaty, jednego z najciekawszych bohaterów literackich i filmowych ostatnich lat. Tematem niniejszego artykułu jest analiza ścieżki w kontekście tego założenia i odpowiedź na pytanie, czy kompozytorowi się udało.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Na czasie odc 3. – Elektronika w muzyce filmowej

Prezentujemy Wam kolejny odcinek naszych nieregularnych dyskusji o muzyce filmowej. Tym razem na warsztat wrzuciliśmy elektronikę i jej rolę w sztuce tworzenie muzyki pod obraz. Co więcej postanowiliśmy podyskutować w trójkę, tzn. Paweł Stroiński, Tomek Rokita no i ja - Łukasz Wudarski, czyli Wasi trzej muszkieterowie z dwóch różnych, aczkolwiek zaprzyjaźnionych portali. Może nasza rozmowa daleka była od porządku i każdy wprawny czytelnik znajdzie tu drobny chaos, to jednak nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło.

Na czasie – dyskusja o muzyce filmowej – część II

Druga część cyklicznej serii artykułów-dyskusji między Pawłem Stroińskim a Tomkiem Rokitą. Tym razem "na warsztat" wzięli serię Mission: Impossible. Poza tym rozmowa o najbardziej oczekiwanych partyturach roku. Zapraszamy!

Paweł Stroiński, Tomek Rokita | 21-04-2022 r.

Dzieło rozumiejące – o Cienkiej czerwonej linii Hansa Zimmera

Tematem niniejszego artykułu nie jest przełomowość tej muzyki, lecz próba jej interpretacji w kontekście filmu i samego albumu, bo, moim zdaniem, także pod tym względem Niemiec stworzył dzieło zupełnie wyjątkowe. Wyjątkowe w swoim artystycznym przesłaniu, w roli, jaką gra w filmie. Złożyło się na to wiele czynników, od samej współpracy z reżyserem Terrencem Malickiem (którą Zimmer wspomina bardzo dobrze), po czas poświęcony kompozycji i sam okres jej powstawania.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Na czasie – dyskusja o muzyce filmowej, część I

Pierwszy z serii artykułów-dyskusji między Tomkiem Rokitą a Pawłem Stroińskim. Na czasie to dyskusja na temat najnowszych (i najbardziej oczekiwanych) prac, które się pojawiły na rynku. W dzisiejszym odcinku: Munich Johna Williamsa i The New World Jamesa Hornera.

Paweł Stroiński, Tomek Rokita | 21-04-2022 r.

Tworzymy dla mecenasa – wywiad z Jimem Dooleyem

Jim Dooley robi dzisiaj coraz większą karierę. Ten młody nowojorczyk skończył kompozycję na New York University, potem przeniósł się do Los Angeles, żeby studiować muzykę filmową. Uczyli go tacy twórcy jak Leonard Rosenman, Elmer Bernstein czy Christopher Young. W 1999 roku dołączył do studia Media Ventures, gdzie zaczynał jako asystent techniczny Hansa Zimmera. Pracował przy takich partyturach jak Gladiator, Mission: Impossible 2, Pearl Harbor. Szybko awansował i po roku pracował jako dodatkowy kompozytor przy takich projektach jak Helikopter w ogniu, Mustang z dzikiej doliny, The Ring czy kontrowersyjni Piraci z Karaibów.. Jako samodzielny kompozytor zilustrował choćby dokument The Mars Underground. W niniejszym mailowym wywiadzie kompozytor ujawnia, m.in., jak wygląda współpraca z Hansem Zimmerem.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Między romantyzmem a minimalizmem – wywiad z Jeffem Danną

Jeff Danna to kompozytor filmowy, który w naszym kraju znany jest właściwie tylko za pośrednictwem swojego brata Mychaela. Wydaje sie, że nico niesłusznie, albowiem na swoim koncie ma kilka świetnych partytur, partytur dzięki którym należy do grupy "młodych" kompozytorów, mogących wkrótce "zawojować" Hollywood. Zaczynał jako gitarzysta i pianista, niestety z powodu kontuzji musiał zrezygnować z profesjonalnej kariery muzyka studyjnego. Do branży filmowej trafił dzięki "protekcji" swojego brata (był - i ciągle jest - wykonawcą muzyki w partyturach brata). Wkrótce potem pojawiły się pierwsze propozycje indywidualne, na początku z telewizji (zilustrował takie seriale jak Sweating Bullets, Kung Fu: The Legend Continues i Beverly Hills 90210 - tylko kilka odcinków)później z kina. Dużym sukcesem na tym polu była współpraca z Troy’em Duffym przy czarnej komedii The Boondock Saints, która ułatwiła mu rozpoczęcie kariery muzyka tworzącego na potrzeby srebrnego ekranu. Dziś Jeff Danna ma na koncie zarówno projekty niezależne (Uncorked, O., The Grey Zone), jak i wysokobudżetowe (Resident Evil: Apocalypse, The Gospel of John). Mimo to wśród szerokiej publiczności, kompozytor wciąż pozostaje nieznany. Miejmy nadzieję, że to się wkrótce zmieni

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Muzyka filmowa a klasyczna – relacje

Problem relacji między muzyką filmową a klasyczną intryguje mnie od czasu, kiedy to wielką kontrowersję wywołał Hans Zimmer swoimi nawiązaniami do Planet Gustawa Holsta w Gladiatorze. Szczerze mówiąc, dopiero wtedy na poważnie zainteresowałem się muzyką poważną i odkryłem coraz to więcej nawiązań. Można by nawet dojść do brutalnego wniosku, że muzyka filmowa jest postmodernistycznym zlepkiem tego, co powstawało przez ostatnie paręset lat, ale wydaje mi się, że sprawa nie jest taka prosta.

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.

Obraz do mnie nie przemawia – wywiad z Gabrielem Yaredem

...Miałem okazję porozmawiać z nim 2 lipca 2004 i była to bardzo ciekawa rozmowa. Paweł Stroiński: Co Pan myśli o stereotypie powtarzanym ostatnio przez kompozytorów muzyki epickiej? Chodzi o tzw. "Gladiator sound"? Gabriel Yared: Mam problem z ocenianiem czyjejkolwiek pracy, zwłaszcza, że nie mam w zwyczaju chodzić do kina, więc nie znam pracy moich kolegów. Nie chodzi o to, że nie mam szacunku do muzyki filmowej, ale, ponieważ jestem samoukiem, cały swój czas spędzam na studiowaniu i komponowaniu muzyki. Słyszałem muzykę do Gladiatora, ale nigdy nie widziałem filmu. To naprawdę bardzo dobra muzyka, ale jeśli porównasz to do wielkich dzieł Rozsy czy Tiomkina, musisz przyznać, że coś się bardzo zmieniło w stylu muzyki filmowej; jest w pewnym sensie mniej klasyczna, czy jakby to określili ...

Paweł Stroiński | 21-04-2022 r.