Artykuły (27)
John Williams i Berliner Philharmoniker – Osobista relacja z koncertu w Berlinie (2021)
Czasami marzenia się spełniają, a czasami nawet dwukrotnie. Jak dla wielu, moja przygoda z muzyką filmową zaczęła się od Gwiezdnych wojen. Soundtrack z Mrocznego widma był pierwszym, którego posiadałem w swojej kolekcji. Muzyka podczas pierwszego seansu zrobiła na mnie tak ogromne wrażenie, że chciałem z nią obcować na co dzień. Minęły lata, a John Williams wciąż jest moim ulubionym kompozytorem. Przez długi czas moim marzeniem było zobaczyć jego koncert na żywo. Nie wydawało się to jednak realne, ponieważ przez długi czas słynny kompozytor nie opuszczał Ameryki i wyłącznie tam koncertował. Aż w końcu na początku 2020 roku moje marzenie i wielu europejskich miłośników muzyki filmowej się spełniło - John Williams dał niezapomniany koncert z Wiener Philharmoniker, w stolicy Austrii. Cóż, reszta jest już historią, z pandemią w roli głównej. Wizje jakichkolwiek koncertów, a co dopiero Johna Williamsa, stały się tak dalekie, jak pewna odległa Galaktyka. Tym większe było moje zaskoczenie, kiedy pojawiły się informacje, że zaplanowane są koncerty Johna Williamsa w Berlińskiej Filharmonii z tamtejszymi słynnymi filharmonikami. Mimo że byłem sceptyczny, czy w ogóle się te koncerty odbędą, to jak tylko ogłoszono program, wykupiłem półroczny abonament w Berlińskiej Filharmonii. Zważywszy, że na co dzień mieszkam w stolicy Niemiec, to grzechem ciężkim byłoby nie udać się na ten koncert. Fakt, że John Williams odwiedza moje miasto, było tylko kolejną zachętą, kolejną wisienką na i tak pysznie zapowiadającym się torcie. Widziałem w tym też dość ciekawą klamrę. Ostatni koncert przed pandemią, na jakim byłem, to właśnie ten Johna Williamsa w Wiedniu. W jego berlińskim koncercie, podczas którego znowu można się było cieszyć muzyką na żywo, widzę jakiś znak, symbol i nadzieję na powrót normalnych czasów.
FILMMUZY 2020 – Nagrody portalu FilmMusic.pl
Rok 2020 był szczególny, choć niekoniecznie pozytywnym tego słowa znaczeniu. Pandemia wywarła wielki wpływ na życie każdego z nas, w tym na branżę filmową. Ze względów bezpieczeństwa kina były zamykane, otwierane na chwilę i znowu zamykane. W efekcie wiele filmowych premier, szczególnie jeżeli chodzi o te duże produkcje, zostało przełożonych na następny rok. Dlatego wiele ścieżek dźwiękowych, na które liczyliśmy, czeka na lepsze i bezpieczniejsze czasy. Nie oznacza to jednak, że w 2020 roku nie ukazały się albumy godne uwagi. Na pierwszy rzut oka nasze listy Najlepszych Ścieżek Dźwiękowych i Najlepszych Utworów mogą wydać się dość eklektyczne, ale są one odzwierciedleniem tego specyficznego roku. Znajdują się na nich oprawy dźwiękowe m.in. do niezależnych produkcji, telewizyjnych hitów i dokumentów. Przy tym znamiennym jest, że ostatecznie najwięcej głosów zyskała u nas klasyczna, przygodowa ścieżka dźwiękowa do dużej (i przekładanej) hollywoodzkiej produkcji. Trochę jakby na te niepokojące czasy w jakich przyszło nam żyć, potrzebujemy antidotum, czy też szczepionkę w postaci zastrzyku pozytywnej energii i nieskrępowanej zabawy. Chcąc optymistycznie patrzeć w przyszłość, dokonaliśmy pewnej zmiany w naszych nagrodach i zdecydowaliśmy się tym razem nie wybierać Najgorszej Ścieżki Dźwiękowej Roku. To był ciężki rok, więc skupmy się wyłącznie na tym, co dobre.
FILMMUZY – podsumowanie roku 2019
Wydarzenia roku 2020 sprawiły, że później niż zwykle udało nam się uporządkować miniony rok 2019. Jednak całkowicie o nim nie zapomnieliśmy, jak i też o ścieżkach dźwiękowych, jakie w nim się ukazały. Tak też lepiej późno niż wcale oto Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl za rok 2019! Znowu nie będziemy ukrywać, że jak co roku nie było to łatwe zadanie. I jak zawsze nie obyło się bez kontrowersji i ostrych, ale jak zawsze profesjonalnych i merytorycznych dyskusji w naszej redakcji. Podobnie jak przed dwoma laty, jeżeli chodzi o takie kategorie jak KOMPOZYTOR, ODKRYCIE, UTWÓR, czy w końcu GNIOT ROKU, bez większych problemów udało nam się wyłonić naszych zwycięzców. Jeżeli jednak chodzi o najważniejszą kategorię SCORE ROKU, walka między dwoma pracami była zacięta aż do samego końca, że aż musieliśmy zrobić dogrywkę. Ci którzy śledzą nasz portal i poprzednie rozdania Filmmuzy, dostrzegą pewną zależność, czy wręcz powtarzalność. Znaczy w poszczególnych kategoriach, czy jeżeli chodzi o SCORE ROKU, KOMPOZYTORA ROKU, czy wreszcie GNIOT ROKU, królują te same nazwiska. I tak np. zwycięzcy Filmmuzy za rok 2018 udało się obronić tytuł. Zaś jeżeli chodzi, naszym zdaniem, o najgorsze ścieżki dźwiękowego minionego roku, to (niestety) znowu trafiło na te same nazwiska co przed dwoma laty. Ale wystarczy już tego trzymania w niepewności. Tym bardziej, że musieliście tak długo czekać na te nagrody, a więc oto zwycięscy roku 2019 w muzyce filmowej, plus nominowani, o których też nie można zapomnieć:
A Tribute to John Williams – Osobista relacja z koncertu w Wiener Musikverein
Czasami marzenia się spełniają. Spokojnie, nie jest to wstęp do kolejnej książki czy poradnika pozytywnego myślenia, wedle którego wiara w marzenia potrafi góry przenosić. Nie, to początek wyjątkowo osobistej relacji z koncertów Johna Williamsa, który wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami wystąpił kolejno 18 i 19 stycznia w słynnej "Złotej Sali" wiedeńskiej "Musikverein".
12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie
Aż trudno uwierzyć, że to już 12 lat! Ale właśnie tyle ma Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, który zaczynał na krakowskich Błoniach. W międzyczasie przeniósł się w industrialne klimaty nowohuckiej ocynowni, aż zagościł na stałe w wielkich halach i arenach koncertowych. Aktualnie FMF (najczęściej używany skrót) jest jednym z najważniejszych miejsc dla miłośników muzyki filmowej w Europie, a też nie jednym. I w tym też leży największe wyzwanie dla festiwalu, który nie jest już jedynym tego typu eventem, nie tylko w Europie, ale i samej Polsce, gdzie koncerty poświęcone muzyce z filmów stały się stałą częścią wydarzeń kulturowych. Jak poradzić sobie z narastającą konkurencją i być dalej atrakcyjną ofertą na rynku? Czy skupić się na wydarzeniach komercyjnych, czy też pójść w stronę komercyjną? To wyzwania przed jakimi stoi Krakowski Festiwal Muzyki Filmowej. Jak poradził sobie z nimi w tym roku, przyjrzyjmy się najlepiej sami:
Muzyczne Pejzaże – SYNTHEMBER III(2018) (Audycja o muzyce elektronicznej)
Trzecią edycję Synthemberu podsumowujemy audycją, którą można było usłyszeć 30. Września na antenie Radia Podlasie. Redaktorzy Tomasz Goska i Maciej Wawrzyniec Olech omawiają najciekawsze, elektroniczne ścieżki dźwiękowe 2018 roku. Zapraszamy serdecznie!
11. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – Fotorelacja z elementami wideo
Podobnie jak rok temu do naszej tradycyjnej relacji z Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, postanowiliśmy dołączyć naszą fotorelację. Tym razem jednak postanowiliśmy ją wzbogacić krótkimi elementami wideo. Są to krótkie, miejscami króciutkie fragmenty, które jeszcze lepiej pozwolą oddać wrażenia z tego minionego 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Materiały prezentujemy w formie chronologicznej od pierwszego do ostatniego dnia festiwalu, z drobnymi komentarzami. Tak też niechaj te wybrane zdjęcia i filmiki, pozwolą Wam lepiej sobie przybliżyć jak wyglądały te kilka dni ze Święta Muzyki Filmowej.
11. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – relacja
"To miasto ma najlepszy festiwal muzyki filmowej na świecie!" - takie słowa miał Hans Zimmer powiedzieć goszcząc w Krakowie podczas 7. Festiwalu Muzyki Filmowej. Cztery lata minęły i wraz z kolejnymi edycjami ów cytat powraca jak bumerang. Jak on się miał do tegorocznej już 11. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie? Zapraszamy do zapoznania się z naszą tradycyjną festiwalową relacją, aby dowiedzieć się więcej...
Game of Throne: Live Concert Experiance: Relacja z koncertu w Mercedes-Benz Arena w Berlinie
Game of Thrones Live Concert Experience, taka jest oficjalna nazwa tego stworzonego przez HBO i Live Nation, przedsięwzięcia i doskonale oddaje ona z czym mamy do czynienia. Nie jest to zwykły koncert, ale prawdziwy spektakl z wszystkimi najnowocześniejszymi osiągnięciami techniki. Nic więc dziwnego, że takie "show" cieszyło się wielką popularnością w Stanach Zjednoczonych jak i też, że jego twórcy zdecydowali się ruszyć w trasę koncertową po Europie. Dokładnie 23 koncerty zaplanowane są w największych europejskich miastach od Madrytu, przez Londyn, Paryż, aż po Łódź. My jednak nie zdajemy relacji z łódzkiej Atlas Areny (15 Maja) ale z Mercedes-Benz Areny w Berlinie (14 Maja), gdzie nasz redakcyjny kolega miał okazję zobaczyć przygotowane przez Ramina Djawadiego show.
Isle of Dogs (Wyspa psów)
Isle of Dogs (Wyspa psów) najnowszy animowany film Wesa Andersona, otworzył tegoroczny 68. Festiwal Filmowy w Berlinie (Berlinale). Nie mogło też zabraknąć Alexandre Desplat, który znowu zadbał o oprawę dźwiękową. I my też tam byliśmy i zanim film trafi do kin, a soundtrack zostanie oficjalnie wydany, zapraszamy na naszą relację z berlińskiej premiery. Gdzie opiszemy jak prezentuje się muzyka francuskiego kompozytora i czy ma szansę powtórzyć sukces The Grand Budapest Hostel, który gościł cztery lata temu w Berlinie. Serdecznie zapraszamy!
FILMMUZY – podsumowanie roku 2017
Można by sądzić, że wraz z przyznaniem Oscarów, okres nagrodowy i podsumowań roku 2017 się skończył. Nic bardziej mylnego, gdyż zostały jeszcze Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl. Czy znowu nie obyło się bez kontrowersji? Kto wygrał, kto przegrał? Przekonajcie się sami...
10. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – Fotorelacja
Tym razem do naszej, tradycyjnej w formie, relacji z Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie postanowiliśmy dołączyć nową - fotorelację. I tak za pomocą obrazów postaramy się Wam odtworzyć najważniejsze momenty z tego święta muzyki filmowej.
10. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – relacja
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi wrażeniami po dziesiątej już edycji krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej. Jak więc wypadła ta okrągła rocznica, podczas której tradycyjnie nie zabrakło ciekawych nazwisk w branży. Szczególnie mocno zróżnicowany program w tym roku skłaniał ku wielu pytań, wysokich oczekiwań, ale też i wątpliwości. A oto i nasze krótkie podsumowanie wszystkich wydarzeń, w jakich dane nam było jak co roku od samego początku trwania festiwalu uczestniczyć...
”Nie potrzebujemy słów aby się rozumieć” – rozmowa z Cliffem Martinezem
Czemu warto jeździć na takie imprezy, jak Festiwal Muzyki Filmowej? Bo obok wielu wspaniałych doznań muzycznych można spotkać gwiazdy tego gatunku – kompozytorów, z którymi można siąść, porozmawiać, podzielić się swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami, czy po prostu uścisnąć sobie z nimi rękę. Jest to też idealna okazja do przeprowadzenia dłuższej rozmowy o karierze, muzyce i podejściu do procesu tworzenia ścieżek dźwiękowych. W tegorocznej, dziewiątej już edycji krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej jednym z gości był Cliff Martinez – były gitarzysta Red Hot Chilli Pepers, który na pewnym etapie swojego życia zaczął komponować do filmu. Autor wielu ścieżek dźwiękowych odpowiedział na kilka pytań przygotowanych przez Macieja Wawrzyńca Olecha i Tomka Goskę.
6. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – DZIEŃ 4: KONFERENCJE
Ostatni dzień festiwalu, w którym kompozytorzy jeszcze bardziej skracają dystans pomiędzy sobą a widownią. Niewygodne pytania do Abla Korzeniowskiego oraz Trevor Morris zdradza arkana swojej profesji. Zapraszamy do zapoznania się z naszą relacją a już jutro ostatni z serii artykułów, poświęcony Matrixowi na żywo.
6. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – DZIEŃ 3: KONCERT
Urodziny RMF Classic, chyba jak dotąd najbardziej prestiżowy koncert w historii krakowskiej imprezy, prominentni goście i prawdziwy zastrzyk światowej muzyki filmowej. Wielka Gala naszym okiem i uchem.