Szukaj: w


s這wnik
W tym miejscu postanowili鄉y umie軼i s這wniczek termin闚 zwi您anych z muzyk filmow. Wydaje nam si, 瞠 jest to potrzebne, zw豉szcza, 瞠 polska muzycznofilmowa terminologia w豉軼iwie nie istnieje. Poza tym postanowili鄉y zawrze tu terminologi teoretycznomuzyczn, bez kt鏎ej czasami profesjonalna recenzja muzyki filmowej oby si nie mo瞠. Mamy nadziej, 瞠 dzia ten b璠zie pomocny i ciekawy dla Czytelnik闚.

ABCDEFGHIJKLMNOPQRS
TUVWXYZ

Action Score - muzyka akcji - Termin kt鏎y wykorzystuj recenzenci do nazwania dynamicznej muzyki, podk豉danej pod sekwencj akcji. S r騜ne style i sposoby jakie przybiera action score. Najwybitniejsi kompozytorzy wypracowali w豉sne pomys造 na ilustracj tego typu wydarze. O ile przez d逝gi czas dominowa "klasyczny action score" (znany cho熲y z tw鏎czo軼i Johna Williamsa, Alana Silvestriego czy Jerry Goldsmitha, o tyle od kiedy na arenie dziej闚 pojawi si Hans Zimmer (i jego partytura do Black Rain) zacz窸a si z coraz wi瘯sz si陰 kszta速owa nowa elektroniczna odmiana muzyki akcji. Klasyczny action score zwyk operowa charakterystycznym instrumentarium. Dominuje wi璚 rozbudowana sekcja d皻a, dynamiczne kot造 (jak r闚nie wszelkiego rodzaju inne perkusjonalia), a wszystko podlane sosem drenuj帷ych smyczk闚. Action score operuje, cz瘰tokro prostym tematem (zdarza si i jest to zheroizowane przetworzenie tematu g堯wnego), lecz u篡wa go raczej oszcz璠nie. G堯wn cecha tego typu muzyki jest bowiem nie rozpraszanie widza, a dynamizowanie akcji. St康 w wielu wypadkach ten tradycyjny "action score" cz瘰to poza filmem traci du穎 na warto軼i.

Nieco inaczej wygl康a natomiast elektroniczna odmiana, kt鏎a najlepiej wyrazi豉 si w tw鏎czo軼i kompozytor闚 spod znaku MVT. Nie tylko zmieniaj oni klasyczne instrumentarium zast瘼uj帷 je bardziej wsp馧czesnym, cz瘰to rockowym instrumentarium (syntezatory, gitary elektryczne, sample, sztuczna perkusja), ale tak瞠 opieraj muzyk akcji na paru prostych dynamicznych i szybko zagranych tematach (na syntezatorze). Ostatnio action score zn闚 poszukuje jakiej nowej formy wyrazu (co nie znaczy 瞠 wszelkie inne schematy zosta造 zarzucone). Ciekawie brzmi szczeg鏊nie specyficzne pr鏏y ukszta速owania go na mod喚 muzyki ambientowej (Kenji Kawai, Alexandre Desplat). Jak dalej potocz si losy tej muzyki? P鏦i co nie wiemy.

(opr. Υ)
Additional Music - "Muzyka dodatkowa", "Pomagierstwo" - Termin zbli穎ny bardzo do Ghost Writting (Wyr璚zactwo), lecz nie do ko鎍a z nim to窺amy. W przypadku pomagierstwa mamy bowiem do czynienia z w miar jasn sytuacj. Istnieje kompozytor g堯wny, kt鏎y z braku czasu (rzadziej inspiracji) prosi o pomoc koleg闚, kt鏎zy wraz z nim wsp馧pracuj b康 "dokomponowuj" reszt materia逝. Cz瘰to zdarzaj si sytuacje, 瞠 kompozytor g堯wny nie potrafi, nie chce lub nie mo瞠 napisa ca貫j muzyki jakiej 篡cz sobie od niego producenci. Wtedy zatrudnia si jakiego innego tw鏎c kt鏎y komponuje brakuj帷 cz窷. Je郵i nie jest to znacz帷a partia (lub pomagier nie jest gwiazd) wymieniany jest w napisach ko鎍owych z dopiskiem additional music by...

(opr. Υ)
Ambient - To jeden z najwa積iejszych ostatnio gatunk闚 muzyki elektronicznej. Odchodzi on od tradycyjnie rozumianej linii melodycznej (rozwijanej w spos鏏 linearny), kt鏎 znamy z klasycznych kompozycji wielkich tw鏎c闚 muzyki elektronicznej takich jak Vangelis i Kitaro. Ambient ma by po prostu rodzajem plamy d德i瘯owej rzuconej na p堯tno naszego odbioru, plamy lu幡ej, swobodnej, kt鏎a nie jest kr瘼owana melodi, a jedyne co broni jej przed chaosem, to powtarzaj帷a si fraza elektronicznej perkusji, organizuj帷a utw鏎 pod wzgl璠em rytmicznym.

Pr鏂z tej swobody plamy d德i瘯owej charakterystyczny dla ambientu jest minimalizm (czyli w tym wypadku sta貫 powtarzanie bardzo kr鏒kiej frazy melodycznej, kt鏎a monotonnie rozwijaj帷 si wzbogacana jest o minimalne modyfikacje).
Takie techniki kompozytorskie sprawiaj, 瞠 w tego typu muzyce to nie nast瘼stwa d德i瘯闚 staj si istotne, lecz ich brzmienie. Z tej przyczyny muzyka ambient jest monotonna, statyczna, nadaj帷a si do medytacji, b康 do nieinwazyjnej ilustracji obrazu.

Chc帷 ustali genez muzyki ambient nale瘸這by si璕n望 do francuskiego kompozytora z XIX wieku Erika Satie. Dla niego tworzona muzyka mia豉 s逝篡 jako t這 dla 篡cia codziennego, staj帷 si niejako dodatkowym sprz皻em domowym (st康 okre郵enie musique d'ameublement czyli "muzyka mebluj帷a"). Wed逝g Satie'go muzyka taka mog豉by modyfikowa nastr鎩 cz這wieka, lecz nie absorbowa豉by na tyle jego jestestwa, aby odrywa od codziennych zaj耩 (metafora mebla jest tu znacz帷a - je郵i jest on funkcjonalny, a jednocze郾ie nie wadz帷y, pomaga nam w egzystencji poprawiaj帷 nam nastr鎩 cho cz瘰to nie zdajemy sobie nawet sprawy w jak wielkim stopniu). Konsekwentnie pod捫aj帷 za t filozofi, aby "umeblowa" swoj tw鏎czo嗆 Satie, opr鏂z tradycyjnych instrument闚 korzysta z r騜nego rodzaju odg這s闚: maszyny (np. do pisania), lub sprz皻闚 domowych (warkot odkurzacza). Po pierwszej wojnie 鈍iatowej dokonania Satie by造 kontynuowane mi璠zy innymi przez francusk Grup Sze軼iu.

Innym 廝鏚貫m muzyki ambient s dokonania dekafonist闚 (John Cage), kt鏎zy nie tylko rezygnowali z tradycyjnej harmonii, ale pozyskiwali d德i瘯 w przer騜ny, niekonwencjonalny spos鏏 (radioodbiorniki nastawione na wybrane losowo stacje, kanistry, naczynia kuchenne, ha豉sy domowe).

Pomimo i korzenie ambientu si璕aj muzyki powa積ej, to jednak jej w豉軼iwe powstanie zawdzi璚zamy tw鏎com undergroundowej muzyki tanecznej, zafascynowanych brzmieniami elektronicznymi. Za prekursora nowego gatunku mo積a uzna Briana Eno (znanego ze wsp馧pracy z Davidem Bowie, U2, a tak瞠 samoistnego tw鏎c muzyki filmowej) i Klausa Schulze (wsp馧za這篡ciela legendarnego Tangerine Dream). To w豉郾ie Eno da podstawy dla nowej muzyki, zar闚no metodologiczne, jak i muzyczne (ju w latach 70 XX wieku).

Wielki rozkwit ambientu zwi您any by z kultura techno i projektami w rodzaju: The Orb, Future Sound of London, Aphex Twin, Banco de Gaia, Biosphere, Wolfram, Monolake, Air, William Orbit, Autechre. W pewnym zwi您ku z t stylistyk tworzy造 r闚nie bardziej popularni tw鏎cy The KLF oraz Enigma. W ich muzyce, poza rytmem techno i kolorytem jaki nadaj instrumenty elektroniczne, odnale潭 mo瞠my chora gregoria雟ki, 酥iew humbak闚 i delfin闚, kola瞠 zgie趾u wielkich miast oraz d德i瘯i natury.

Jednym z najwa積iejszych podgatunk闚 ambientu jest dark ambient, czyli najmroczniejsza odmiana tej muzyki. Wybitni przedstawiciele to m. in. Lustmord czy Raison D'ertre, za w鈔鏚 tw鏎c闚 soundtrack闚 Kenji Kawai.

Na gruncie muzyki filmowej i ilustracyjnej ambient zyskuje coraz to wi瘯sz popularno嗆. Nic w tym dziwnego, skoro wszystkie te gatunki zbudowane s na podobnej podstawie metodologicznej (bycia dope軟ieniem do czego). R騜nica jedynie w tym, 瞠 ambient dochodzi do owego dope軟ienia bardziej radykalnymi 鈔odkami.

W lekkiej odmianie bez problemu wykorzystuje si ju w popularnych hollywoodzkich produkcjach (Batman Begins duetu Zimmer/Newton-Howard), lecz mo積a te znale潭 przyk豉dy dark ambientu szczeg鏊nie na gruncie azjatyckim (Kenji Kawai).

Na podstawie has豉 zamieszczonego w Wikipedii (opr. Υ)
Atonalno嗆 - Encyklopedia Muzyki PWN poucza nas i atonalno嗆 to: "zasada przeciwstawna tonalno軼i odnosi si najcz窷ciej do okresu przej軼iowego (wiede雟ka szko豉 dodekafoniczna ok. 1910–30) mi璠zy ostatecznym zerwaniem z tonalno軼i systemu dur-moll, a wykszta販eniem nowej organizacji materia逝 d德i瘯owego za pomoc techniki serialnej. Pod nazw techniki serialnej rozumiemy organizacj materia逝 d德i瘯owego w oparciu o seri czyli szereg 12 r騜nych pod wzgl璠em wysoko軼i d德i瘯闚, opartych na chromatycznej skali r闚nomiernie temperowanej".

W praktyce oznacza to rezygnacj z konwencjonalnie rozumianej melodii na poczet pozornego chaosu muzycznego. Pozornego, albowiem 闚 chaos oparty jest na specyficznych zasadach.

W muzyce filmowej atonalizm r闚nie jest stosowany. Szczeg鏊n popularno軼i cieszy si w latach 1940-60 w tw鏎czo軼i takich artyst闚 jak Jerry Goldsmith, Alex North, czy Leonard Rosenman. Muzyka atonalna jest niezwykle trudna w odbiorze, ma posmak raczej eksperyment闚 d德i瘯owych, ni fragment闚 do s逝chania przy kominku.

(opr. Υ)

Bootleg - Nieoficjalne wydanie muzyki (nie tylko z filmu, termin stosuje si te w przypadku innych gatunk闚). Bootlegi cz瘰tokro s p造tami zdobytymi w przedziwny spos鏏. Niejednokrotnie okazuj si by wykradzionymi ta鄉ami matkami, kt鏎e za pomoc prywatnego sumptu mi這郾ik闚 ujrza造 鈍iat這 dzienne. Bardzo cz瘰to tego typu pochodzenie odbija si w spos鏏 znacz帷y na jako軼i d德i瘯u, kt鏎y przewa積ie jest w takich realizacjach z造 b康 nawet fatalny. Dla fan闚 bootlegi maj ogromn warto嗆. Cz瘰tokro tylko one zawieraj ciekaw muzyk ze starych zapomnianych film闚, lub muzyk kt鏎a z przer騜nych przyczyn nie znalaz豉 si na wydaniu oryginalnym albumu (tzw. bootlegi Complete edition, Complete recordings).

(opr. Υ)

Collector愀 (Club) Edition (Limited Edition) – Edycja kolekcjonerska - Wiele p造t (szczeg鏊nie z tzw. film闚 kultowych) wychodzi w specjalnej edycji kolekcjonerskiej / klubowej. Od wydania podstawowego r騜ni si ok豉dk (lub ca造m opakowaniem wraz z ksi捫eczk w kt鏎ej mo瞠 by zawarta cho熲y szczeg馧owa analiza - track by track- albumu). Bardzo cz瘰to "p造ta klubowa" ma tak瞠 poprawiony / zremasterowany d德i瘯, mo瞠 te r騜ni si liczb utwor闚 (dodane pierwotnie niezawarte 軼ie磬i, lub fragmenty z sesji nagraniowej). Ostatni cech charakterystyczn jest cz瘰tokro bardzo niski nak豉d (w granicach 1000 egz.) tego typu p造ty. Wiod帷 wytw鏎ni specjalizuj帷 si w tego typu przedsi瞝zi璚iach s Varese Sarabande, La-la records, Intrada.

(opr. Υ)
Complete Motion Picture Soundtrack - Tak nazywamy (powinni鄉y nazywa) ca這嗆 materia逝 muzycznego (zar闚no ilustracyjnego, jak i zawarte piosenki, oraz muzyka 廝鏚e).

(opr. Υ)
Complete Score - Jak sama nazwa wskazuje jest to ca這嗆 materia逝 muzycznego (ilustracyjnego) zawarta na p造cie Z regu造 s to edycje wielop造towe.

(opr. Υ)

DVD Rip - Poj璚ie kt鏎e w 鈍iecie muzyki filmowej istnieje od stosunkowo niedawna. Wraz z pojawieniem si cyfrowo zapisywanych produkcji, sta這 si mo磧iwe pozyskanie (za pomoc specjalnych program闚) wyst瘼uj帷ej w filmach 軼ie磬i d德i瘯owej. DVD Rip jest w wielu wypadkach r闚noznaczny z tzw. Complete Score. Niestety w przypadku komercyjnych p造t DVD cz瘰to okazuje si, 瞠 軼ie磬a audio nie jest odseparowana od efekt闚 d德i瘯owych, b康 dialog闚, co stanowi powa積y minus DVD rip闚. Internauci (i klienci sieci P2P) aby u豉twi sobie 篡cie oznaczaj tak p造t dopiskiem + SFX. Poza DVD rip'ami mo磧iwe s r闚nie VHS- ripy, niestety jako嗆 d德i瘯u jest bardzo niska, cz瘰to monofoniczna niemal zawsze istniej SFX.

(opr. Υ)

Etnika - Cho etymologia poj璚ia etnika z pozoru wydaje si oczywista, pr鏏y uj璚ia terminu w ramy definicyjne pr璠zej czy p騧niej rozbi si mo瞠 o problemy natury semantycznej. Nieobecno嗆 terminu etnika w oficjalnej nomenklaturze akademickiej, sugeruje wi璚 s康zi, i 廝鏚貫m jego powstania najprawdopodobniej okaza豉 si konieczno嗆 uj璚ia przez popularny j瞛yk kultury wsp馧czesnej ca這kszta速u dokona o ambicjach artystycznych (g堯wnie muzyka oraz sztuka) w swej naturze inspirowanych tradycjami kultur etnicznych. Poj璚ie etnika 陰czy nale篡 wi璚 z poj璚iem folkloryzmu, kt鏎y, cytuj帷 prof. J霩efa Burszt oznacza „wydobywanie z tradycji ludowej (…) takich tylko element闚, kt鏎e s interesuj帷e z racji ich atrakcyjnej formy czy emocjonalnej tre軼i”, a kt鏎e prezentowane s „w postaci mniej lub bardziej autentycznej, lub przewa積ie przetworzonej, (…) cz瘰to 陰czonej z elementami tym tre軼iom obcymi” (S這wnik etnologiczny. Terminy og鏊ne pod red. Zofii Staszczak, Warszawa-Pozna 1987). W uj璚iu muzyki filmowej termin etnika odnosi si do obecnych w dziele filmowym tre軼i muzycznych inspirowanych folklorem muzycznym kultur etnicznych 鈍iata, dla osi庵ni璚ia efektu artystycznego – poddanych odpowiedniej stylizacji, cz瘰tokro zniekszta販onych na skutek bezrefleksyjnego odwo豉nia si do obiegowych wyobra瞠 na temat danej tradycji muzycznej. Koniecznym jest przy tym wspomnie, i fakt ten bezpo鈔ednio 陰czy si z powszechnym przekonaniem o niew徠pliwych walorach estetycznych „materia逝 廝鏚這wego”, po tre軼i kt鏎ego si璕aj kompozytorzy muzyki filmowej. Przy zachowaniu swego pierwotnego rdzenia brzmieniowego, skomponowana w ten spos鏏 muzyka pe軟i rol s逝瞠bn wobec dzie豉 filmowego, cho w wi瘯szo軼i przypadk闚 jej obecno嗆 w filmie jest jedynie 鈔odkiem w ramach praktyk estetyzuj帷ych filmow rzeczywisto嗆, s逝膨cych wywo豉niu ci庵u skojarze zwi您anych z lokalizacj akcji filmowej na poziomie kulturowym i geograficznym. W mniejszym natomiast stopniu obecno嗆 etniki uzasadniona jest wzgl璠ami dramaturgicznymi.

Pawe Majchrzak (go軼innie)
Expanded Score - Poszerzona o dodatkowe utwory p造ta oficjalna. Cz瘰to jest to bootleg, deluxe edition, promo. Rzadko kiedy jest to jednak Complete Score.

(opr. Υ)

Ghost Writing - "Wyr璚zactwo" - jest to pisanie 軼ie磬i d德i瘯owej za kogo, jednak瞠 prawdziwy kompozytor nie podpisuje muzyki swoim nazwiskiem, lecz nazwiskiem bardziej znanego (lepszego z punktu widzenia marketingowego) tw鏎cy. Dlatego w豉郾ie za polski synonim uzna貫m "wyr璚zactwo". Termin ten nie ogranicza si jedynie do aran瘸cji (jak w wypadku additional music) lecz przede wszystkim jest tworzeniem partytury za kogo. Praktyki tego typu, w dzisiejszych czasach niezwyk貫go zapotrzebowania na "produkcj" muzyczn, staj si bardzo modne.

Powody korzystania z "kompozytor闚 duch闚" mog by r騜ne. Od braku czasu, przez niedostateczn inspiracj, zm璚zenie, po ch耩 zysku. Wyr璚zactwo jest terminem bardzo podobnym (na zagranicznych portalach wr璚z to窺amym) z tzw. Additional Music (muzyk dodatkow, pomagierstwem). Naszym zdaniem istniej pewne r騜nice (zob. termin Additional Music).

(opr. Υ)
Golden Age (Z這ta Era) - Mianem Z這tej Ery okre郵a si okres w muzyce filmowej trwaj帷y od 1933 roku do lat sze嗆dziesi徠ych. Charakteryzuje si pisaniem na du瞠 orkiestry, du篡mi odwo豉niami do neoromantycznej muzyki powa積ej (np. Mahler), Wszyscy s zgodni, 瞠 pierwszym score'em w tym stylu jest pochodz帷y z 1933 roku King Kong Maxa Steinera. Kontrowersje wywo逝je za data ko鎍a epoki. Zajmuj帷y si wydawaniem muzyki z tego okresu magazyn Film Score Monthly okre郵a cezur na rok 1960, chocia niekt鏎zy twierdz, 瞠 ostatni partytur Golden Age jest Mutiny on the Bounty Bronis豉wa Kapera. Poza Kaperem i Steinerem tworzyli wtedy tacy kompozytorzy jak Alfred Newman, Dmitri Tiomkin, Bernard Herrmann, Franz Waxman, Hugo Friedhofer i Miklos Rozsa.

(Opr. PS)

Hi Tech Series - Wyst瘼uje jako oznaczenie japo雟kich soundtrack闚 i oznacza 瞠 dana p造ta zrealizowana zosta豉 bez towarzyszenia orkiestry a jedynie za pomoc instrument闚 elektronicznych. Przyk豉dem mog by dzie豉 Joe Hisashiego: Laputa: Castle In The Sky Hi-Tech Series, lub My Neighbour Totoro Hi –Tech Series.

(opr. Υ)

Image Album - Jest to poj璚ie b璠帷e japo雟kim rodzajem temp tracka. Pisz rodzajem albowiem nie jest to odpowiednik, cho spe軟iaj generalnie te same funkcj. W przypadku muzyki tymczasowej to re篡ser, lub jego podw豉dni, wybieraj muzyk kt鏎a na czas realizacji i monta簑 b璠zie pod這穎na pod film. Na gruncie japo雟kim (oczywi軼ie nie we wszystkich wypadkach) jest inaczej. Kompozytor maj帷y by zatrudniony przy filmie, dostaje scenariusz i pod to co wyczyta pisze soundtrack, kt鏎y nast瘼nie s逝篡 za podk豉d tymczasowy. Nast瘼nie na bazie tej partytury tworzy ju partytur w豉軼iw, kt鏎a jednak w wielu elementach r騜ni si od Image albumu (np. nowe wersje temat闚, inne instrumentacje, a czasami nawet cz窷ciowo nowy materia).

Odnosz wra瘸nie 瞠 model japo雟ki jest lepszy i bardziej tw鏎czy ni zu篡ty, robi帷y z kompozytor闚 wyrobnik闚 model ameryka雟ki. Z pewno軼i to w豉郾ie dzi瘯i temu systemowi w Japonii 豉twiej o oryginalno嗆 i 鈍ie穎嗆 spojrzenia na partytur (tw鏎ca nie jest kr瘼owany obrazem od samego pocz徠ku, lecz mo瞠 pu軼i wodz fantazji).

(opr. Υ)

Label - Wytw鏎nia muzyczna, fonograficzna

(opr. TG)

More Music From Motion Picture Soundtrack - Jest to rodzaj wydania Expanded, ale najcz窷ciej poza sam muzyk zawiera te dialogi i odg這sy z filmu (przyk豉dem mo瞠 by More Music From Gladiator), a czasem tak瞠 utwory zainspirowane (albo inspiruj帷e) film – More Music From Braveheart.

(opr. Υ)

Original Soundtrack (Original Motion Picture Soundtrack) - 圭ie磬a d德i瘯owa - Tym mianem przyj窸o si okre郵a podk豉d muzyczny znajduj帷y si w filmie. W odr騜nieniu od score soundtrack to nie tylko muzyka ilustracyjna (oryginalna i wt鏎na), ale tak瞠 piosenki (zar闚no te wt鏎ne jak i te oryginalne). Sam termin wywodzi si od okre郵enia soundtrack, kt鏎e oznacza這 pocz徠kowo ca這嗆 podk豉du d德i瘯owego (razem z odg這sami, dialogami, efektami i oczywi軼ie muzyk). Niestety dzi terminologia uleg陰 zaciemnieniu i mianem soundtrack mi這郾icy okre郵aj tak瞠 p造t jedynie z muzyk.

(opr. Υ)

Recording Session - Sesja nagraniowa - Jak sama nazwa m闚i jest to moment nagrywania muzyki do filmu . Ze wzgl璠u na specyficzny charakter potrzebnego materia逝 muzycznego (dopasowanie do scen dziej帷ych si na ekranie), tego typu nagranie sk豉da si z ogromnej ilo軼i dubli, powt鏎ze, nowych (r騜ni帷ych si tempem) wersji. Dobrze to wida chocia瘺y na przyk豉dzie Gwiezdnych Wojen Johna Williamsa (i 2 p造towego albumu - na kt鏎ym zawarte s fragmenty z sesji nagraniowej - kilkana軼ie wersji s造nnego tematu).

W internecie mo積a natrafi na kompletne p造ty zawieraj帷e materia z recording session. Polecamy je jedynie maniakom danego filmu, lub kompozytora, albowiem materia tam prezentowany jest najcz窷ciej zapisem nagrania, bez jakiegokolwiek monta簑 i selekcji muzyki. Sprawia to, 瞠 s逝chanie tego typu p造ty to droga przez m瘯.

(Opr. Υ)
Rejected score - odrzucona partytura - W muzyce filmowej cz瘰to zdarza si, 瞠 pierwotnie skomponowana na potrzeby filmu muzyka, zostaje przez grono producenckie odrzucona i zast徙iona inn (mo積a tu poda przyk豉dy Odysei Kosmicznej 2001, Troi, King Konga). Cz瘰to taka muzyka wyp造wa p騧niej jako bootleg, cho zdarzaj si sytuacje, gdy zostaje ona wydana oficjalnie (np. wspomniana Odyseja Kosmiczna 2001 Alexa Northa, lub Alien Nation Goldsmitha).

(opr. Υ)

Score - Jest to po prostu wykorzystana w filmie muzyka instrumentalna (instrumentalno - wokalna) maj帷a za zadanie ilustrowa wydarzenia rozgrywaj帷e si na ekranie. G堯wn cech Score, poza jego warto軼i ilustracyjn powinna by jego oryginalno嗆 (poj璚ie score rozumiane jest jako muzyka specjalnie napisana do filmu).

(opr. Υ)
Silver Age (Srebrna Era) - Epoka, kt鏎a nast徙i豉 zaraz po Z這tej Erze. Na pocz徠ku tworzy造 jeszcze najwi瘯sze tuzy poprzedniej, takie jak zmar造 w 1970 roku Alfred Newman czy Bernard Herrmann, kt鏎y zmar w roku 1975. Charakteryzuje si zmniejszeniem zasobno軼i orkiestry, do陰czeniem jazzu (niekt鏎zy kompozytorzy nawet byli wcze郾iej jazzmanami) i piosenek. Czasami twierdzi si wr璚z, 瞠 piosenki i jazz zacz窸y zwalcza orkiestr symfoniczn i dlatego jako dat ko鎍ow proponuje si 1977 rok i s造nne Gwiezdne wojny Johna Williamsa, kt鏎e, pe軟e nawi您a do ery Z這tej, w pe軟i wykorzystuj potencja s造nnych londy雟kich symfonik闚. W tym okresie tworzyli tacy tw鏎cy jak Alex North, Elmer Bernstein (obaj wprowadzili jazz do muzyki filmowej), Jerry Goldsmith (przyjaciel Northa), John Williams (pierwsze jazzowe prace tworzy jako Johnny Williams), Lalo Schifrin czy stawiaj帷y pierwsze kroki w gatunku John Barry.

(Opr. PS)
Songs (Music) from and inspired by the Motion Picture - S to piosenki pochodz帷e, lub zainspirowane filmem. W praktyce wygl康a to tak, i poza kilkoma utworami, kt鏎e przez kr鏒ki czas pojawi造 si w filmie, reszta to pioseneczki nijak 陰cz帷e si z dan produkcj. Powodem ich zamieszczenia by jedynie tani chwyt marketingowy maj帷y za zadanie wylansowanie przez dan wytw鏎nie, marnych gwiazdek trzeciej kategorii. Przed zakupem nale篡 si bardzo wnikliwie przyjrze tego typu p造cie, aby potem nie by rozczarowanym.

(opr. Υ)
Sound scoring –"D德iekona郵adownictwo" - Termin okre郵aj帷y takie kszta速owanie muzyki, aby przybiera豉 ona charakter imituj帷y znane z natury d德i瘯i. S to wi璚 wszelkiego rodzaju skrzypienia, piski, ale tak瞠 wycia i ryki (klasycznym przyk豉dem mo瞠 by 軼ie磬a Two Mules for Sister Sara Ennio Morricone, gdzie kompozytor instrumentami smyczkowymi imitowa paszczowe odg這sy mu堯w). Sound scoring szczeg鏊n rol odgrywa w thrillerach i horrorach, w kt鏎ych muzyka ma za zadanie wyostrzy strach (typowym chwytem jest nag貫 pojawienie si trupa przy akompaniamencie pisku skrzypiec- uzyskujemy wtedy specyficzny symboliczny krzyk martwego, krzyk, kt鏎y wzmaga nasz strach i dopowiada obraz).

(opr. Υ)
S逝chalno嗆 - Niezwykle cz瘰to spotykany, lecz wci捫 nie do ko鎍a sprecyzowany termin, kt鏎ego zwykli u篡wa recenzenci portali z muzyk filmow. Niestety termin ten nie jest i chyba nigdy nie b璠zie do ko鎍a obiektywny. Bli窺zy jest bowiem prze篡ciom estetycznym ni 軼i郵e muzycznym zjawiskom. Chocia musimy si pogodzi 瞠 w du篡m stopniu s逝chalno嗆 jest wzgl璠na, to jednak nie znaczy to, 瞠 nie mo積a sformu這wa jej definicji. Wydaje mi si 瞠 w tym wypadku jest nieco podobnie jak w przypadku kategorii urody. Cho ka盥emu podoba si inny typ, inne standardy, nie znaczy to ze nie mo瞠my w du篡m stopniu obiektywnie stwierdzi czy dana kobieta jest pi瘯na, dany m篹czyzna przystojny (st康 przecie konkursy pi瘯no軼i).

Jak zatem zdefiniowa s逝chalno嗆? Moim zdaniem jest to tzw. pierwsza przyjemno嗆 kt鏎 czerpiemy ze s逝chania p造ty (st康 zwi您ki z tematyczno軼i i prostot). Chodzi o to 瞠 nie musimy si zmusza do brni璚ia przez kompozycj, tylko bezproblemowo przez ni idziemy. Co wi璚ej s逝chalna partytura to taka kt鏎a potrafi wyrwa si ze szpon闚 ilustracyjno軼i i zaistnie jako dzie這 autonomiczne, dzie這 nie potrzebuj帷e obrazu, aby by w pe軟i rozumiana. Jako praktyczny jej wyznacznik mo瞠my uzna ilo嗆 temat闚, ich jako嗆 (d逝go嗆) i ukszta速owanie (np. na wz鏎 piosenki ze zwrotk i refrenem).
Wa積 kategori s逝chalno軼i jest te prostota budowy. Im prostsze tematy, tym 豉twiej nam wpadaj w ucho, tym 豉twiej je zanuci, tym sprawniej ju na pocz徠ku poj望. S逝chalno嗆 jest jak najbardziej terminem pozytywnym (wszak 豉two嗆 s逝chania jest w wielu wypadkach r闚noznaczna z przyjemno軼i jak czerpiemy z delektowania si muzyk), pami皻a trzeba jednak, 瞠 nie zawsze jako嗆 partytury zale篡 od jej s逝chalno軼i. Bezproblemowy odbi鏎 danej p造ty, paradoksalnie mo瞠 by te jej wad. Zawi貫, niejednoznaczne d德i瘯i, kt鏎e po pierwszym przes逝chaniu s dla nas niezrozumia貫, po wnikliwej analizie (zrozumieniu) okazuj si sprawia przyjemno嗆. I odwrotnie. Po wg喚bieniu si w proste, aczkolwiek s逝chalne tematy (cho熲y z takich Pirat闚 z Karaib闚 Badelta), w pewnym momencie wydaj si nam one blade, wy鈍iechtane i banalne. Co wi璚ej cz瘰to skomplikowane, trudne w odbiorze partytury znacznie lepiej spisuj si w filmie (tematy zbyt bardzo wyostrzaj obraz, cz瘰tokro odwracaj帷 uwag od akcji). Nie umniejsza to jednak faktu, i dla przeci皻nego s逝chacza, taka 鈍ietna sk康in康 partytura z Celi (Howarda Shora), albo z Predatora (Alana Silvestriego) mo瞠 okaza si nieprzyst瘼na.

Idealn muzyk by豉by taka, kt鏎ej nie tylko 鈍ietnie si s逝cha, ale i posiada g喚bi. Opr鏂z za tego, ta ju s逝chalna muzyka musi by dopasowana do filmu, musi w nim oddzia造wa tak by nie psu豉, lecz wyostrza豉 obraz.

W historii kina takich przyk豉d闚 niestety nie ma zbyt wiele.

(opr. Υ)

Temp Track – Muzyka Tymczasowa - Tymczasowa muzyka pod這穎na (skompilowana) przez producent闚, lub specjalnie odpowiedzialne za to osoby (w porozumieniu z re篡serem) na czas kr璚enia filmu, monta簑, postprodukcji. Jej celem jest nie tylko pomoc dla autor闚 efekt闚 d德i瘯owych, lecz tak瞠 pewna sugestia dla kompozytora, jak mia豉by wygl康a jego przysz豉 kompozycja. Ide Temp tracka by豉 pomoc dla autora muzyki, pomoc ograniczaj帷a si jednak do nakre郵enia og鏊nego klimatu. Niestety w ostatnich latach temp track zacz掖 by rodzajem "軼i庵i" z kt鏎ej tw鏎ca kopiuje pomys造, przyczyniaj帷 si do specyficznego uwi康u wyobra幡i na jaki zaczyna cierpie nasza dyscyplina. Uczciwie trzeba przyzna, 瞠 jest to wina zar闚no kompozytor闚, jak i coraz bardziej przywi您anych do brzmienia temp-tracka, re篡ser闚.

(opr. Υ)
Title music - "Muzyka Tytu這wa" - termin odnosz帷y si do muzyki pojawiaj帷ej si na pocz徠ku (Main/Opening Title) i/lub na ko鎍u (End Title/Credits) filmu (programu telewizyjnego). Zwykle jest to silny, prosty temat g堯wny (w przypadku filmu przewijaj帷y si przez ca陰 produkcj, cz瘰to w zmienionych aran瘸cjach - wersja romantyczna/akcji/dramtyczna).

Muzyka stworzona pod napisy pe軟i zasadniczo cztery g堯wne funkcje:
  • funkcj pobudzaj帷- odnosi si jedynie do muzyki pocz徠kowej, jej d德i瘯i sygnalizuj, 瞠 oto zaczyna si program (rzadziej film), 瞠 czas ju w陰czy pe軟 uwag skoncentrowa si i ogl康a uwa積ie (zwi您ek z funkcj wyciszaj帷).
  • funkcj przygotowuj帷 - ta funkcja przede wszystkim dotyczy film闚 (zar闚no dokumentalnych jak i fabularnych). Zadaniem takiej muzyki jest przygotowa grunt pod w豉軼iwy odbi鏎 obrazu. St康 w豉郾ie ju na wst瘼ie muzyka tytu這wa okre郵a nam gatunek filmu, jest rodzajem obrazka na tytu這wej stronie ksi捫ki. Dlatego w豉郾ie muzyka taka korzysta z pewnego rodzaju repertuaru brzmie, brzmie kt鏎e w wielu wypadkach nie s tw鏎cze (cho oczywi軼ie s przypadki w kt鏎ych kompozytor albo z musu, albo rzadziej z w豉snej woli kreuje now jako嗆), lecz bazuj na wypracowanej wcze郾iej konwencji (kino akcji, kino przygodowe, filmy science fiction, filmy fantasy).
  • funkcja uciszaj帷a - pr鏂z wykreowania ram dla maj帷ych nast徙i wydarze muzyka tytu這wa pe軟i tak瞠 wa積 funkcj uciszaj帷a. Po zgaszeniu 鈍iat陰 w kinie niemal zawsze powstaje ha豉s zwi您any m.in. z zajmowaniem miejsc. W ten harmider wkracza logo z nazw wytw鏎ni i oryginalna muzyka, kt鏎a swym brzmieniem musi uciszy zebrany t逝m. Aby odnie嗆 sukces kompozytorzy stosuj r騜ne metody od masywnego fanfarowego tuszu orkiestry, po delikatne budowanie atmosfery oczekiwania (James Horner jest tu dobrym przyk豉dem). Funkcj uciszaj帷 nie zawsze pe軟i muzyka tytu這wa. Cz窷ciej stosuje si spos鏏 z rozpocz璚iem projekcji od logo pod kt鏎y pod這穎na jest dobrze znana og馧owi standardowa muzyka wizyt闚ka wytw鏎ni.
  • funkcja mnemotyczna – dotyczy ona przede wszystkim seriali telewizyjnych i wszelkich kontynuacji (sequele). Jej zadaniem jest przypomnienie widzowi za pomoc charakterystycznego dla pierwowzoru brzmienia, 瞠 uczestniczy w kontynuacji serii (Gwiezdne Wojny, Harry Potter, James Bond), lub 瞠 ogl康a kolejny odcinek serialu (st康 tak wa積a rola 豉two wpadaj帷ego w ucho tematu w wypadku wszelkich wieloodcinkowych produkcji telewizyjnych- E.R. Dru篡na A, Airwolf, Mac Gyver itp.)
(Opr. Υ)
Track by track - Cz瘰to u篡wany przez recenzent闚 termin oznaczaj帷y dok豉dn analiz 軼ie磬a po 軼ie盧e (opisywanie po kolei ka盥ego utworu wyst瘼uj帷ego na p造cie). Praktyki tego typu stosowane s cz瘰to w ksi捫eczkach znajduj帷ych si w wydaniach klubowych lub kolekcjonerskich.

(opr. Υ)

Wydanie Combo - Na po造 slangowe wyra瞠nie wykorzystywane w przypadku do陰czenia do filmowego DVD tak瞠 p造ty zawieraj帷ej soundtrack. Ostatnio tego typu praktyki zdarzaj si dosy cz瘰to, a spowodowane s w wielu wypadkach nisk sprzeda膨 muzyki filmowej (jest to wiec kalkulacja marketingowa). Przyk豉dami wyda combo mog by cho熲y:
Pr璕i do kt鏎ych do陰czona by豉 p造ta z muzyk Adriana Konarskiego
Charlie i Fabryka Czekolady z soundtrackiem Danny Elfmana.

(opr. Υ)

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie