Szukaj: w


recenzje

Home Alone (Kevin sam w domu)


Chyba nikt nie ma wątpliwości, że "Home Alone" ("Kevin sam w domu") to jedna z najlepszych ścieżek dźwiękowych Johna Williamsa a także jedna z najbardziej charakterystycznych ilustracji muzycznych w całej historii muzyki filmowej. Temat przewodni zna chyba każdy, swą popularnością niewiele ustępuje największym hitom twórcy. "Home Alone", również jako film, przeszedł do historii kina. Jest to do dzisiaj, jedna z najlepszych produkcji świąteczno-familijnych i to nie tylko za sprawą fenomenalnej muzyki, ale również znakomitej gry aktorskiej. Film ten darzę wielkim sentymentem.Widziałem go już wielokrotnie, kojarzy mi się z dzieciństwem, z wigilijnym stołem i rodzinną atmosferą. Jako młody chłopiec często nuciłem sobie melodie z „Kevina” i muszę powiedzieć, że mało która produkcja ma w sobie tak dużo uczuciowości, polotu i humorystycznej fantazji.

John Williams bardzo entuzjastycznie zareagował na propozycję napisania muzyki do filmu świątecznego. I tę radość słychać, bo muzyka z Kevina samego w domu" to moim zdaniem najlepszy score do produkcji świątecznych. Na wielki sukces tej ścieżki składa się kilka istotnych czynników, m.in. liczne wspaniałe tematy (w tym również autorskie kolędy: Somewhere in my Memory czy Star of Bethlehem), bardzo adekwatna instrumentacja i wreszcie nieograniczony warsztat kompozytorskich możliwości. Trzeba także podkreślić, że gdyby nie genialna partytura, film nie odniósłby tak wielkiego, niemalże światowego sukcesu. Muzyka Williamsa jest bowiem swoistą „wizytówką” produkcji, powszechnie rozpoznawalną i utożsamianą z perypetiami sprytnego chłopca.

Album rozpoczyna "Main Titles/Somewhere in my Memory". Obecne są tu dwa tematy główne. Prezentowana w pierwszych taktach melodia z tego utworu wykonana została na czeleście, w sposób bardzo wysublimowany i delikatny. Ta świąteczna sielankowość wydaje się wręcz promieniować swą urzekającą prostotą. Owa urocza melodia w jednym momencie przechodzi w drugi temat przewodni partytury, który w aranżacji jak i w instrumentacji, jest już zupełnie odmienny. Trochę tajemniczy, trochę niepokojący, ale przepełniony „wigilijnym duchem”, głównie za sprawą świątecznych dzwoneczków, które stanowią ozdobną podporę utworu jak również całej ścieżki. Williams, jak zwykle, potwierdził, że potrafi być „muzycznym poetą” - nawet w temacie świąt. Spośród innych pozycji, które oferuje album, na szczególną uwagę zasługuje na pewno Holiday Flight. Ten dynamiczny utwór jest również jednym z najbardziej charakterystycznych punktów ścieżki. Taneczna, skoczna rytmika, brawurowa wręcz orkiestracja sprawiają, że ta krótka kompozycja jest w swej formie perfekcyjna. Wyraźny i łatwy do "wychwycenia" jest również temat dla dwóch głupkowatych złodziejaszków obecny na przykład w Scammed by a Kindergartener bądź w The Attack on the House. Wyborne instrumentarium (fagot, flet, klarnet, w różnych zestawieniach - często w unisonie) i specyficzny rytm punktowany świetnie odzwierciedlają infantylność i nieudolność intruzów.

Jak już wcześniej wspomniałem, Williams na potrzeby filmu napisał także swoje własne kolędy, wsparte tekstami jego częstego współpracownika, Leslie Bricussego. Star of Bethlehem, która stanowi kolejny, odrębny temat muzyczny oraz wyżej wspomniany utwór rozpoczynający płytę. Obie, chyba najbardziej eksponowane, niewątpliwie bardzo piękne, stanowią trzon tematyczny ścieżki. Autor doskonale zestawia je ze sobą w początkowej fazie utworu Man on the House, w zupełnie innej aranżacji niż w pierwowzorze. Znakomity warsztat techniczny umożliwa mu całkowicie swobodne operowanie tematami. Dobrym przykładem na to jest również Setting the Trap. Ale żeby nie było tak kolorowo, należy na pewno zwrócić uwagę na charakterystyczną dla tego twórcy ilustracyjność, która niekiedy staje się ciężka w odbiorze. Zbyt duży nacisk na funkcjonalność w filmie nie zawsze przekłada się na jakość muzyki poza obrazem. I jest to, według mnie główny minus kompozycji. Drobnym mankamentem jest również trochę przesadna egzaltacja tematu głównego.

Świąteczny nastrój muzyki podkreślają 'oficjalne' kolędy, takie jak pięknie zharmonizowany O Holy Night czy Carol of the Bells. Obie przy udziale dziecięcego chóru. Również popularne piosenki świąteczne, takie jak White Christmas(zdecydowanie najlepsza wersja), Please Come Home For Christmas, Have Yourself a Merry Little Christmas nadają ścieżce dodatkowego "rumieńca". To, co podkreśla urok kompozycji, to w dużej mierze wcześniej wspomniany chór, który jest dosyć często eksponowany. Myślę, że niebezpodstawnie, gdyż utrzymuje on uwagę słuchacza w nastroju świątecznej radości i marzeń... Jak zwykle w przypadku ścieżek Williamsa, także i tutaj nie brakuje utworu podsumowującego całość, zespalającego najważniejsze tematy muzyczne.

Podczas słuchania "Home Alone" odnoszę wrażenie, że maestro zawarł w nim swoje osobiste odczucia: głęboką nostalgię, żal za minionym okresem lat dziecinnych a jednocześnie szczerą radość płynącą z atmosfery Świąt Bożego Narodzenia. Ta ścieżka dźwiękowa jest niewątpliwie jedyna w swoim rodzaju, urzeka oryginalnymi tematami i niepowtarzalnym urokiem osobistym. Nie chciałem wgłębiać się w szczegóły i rozpatrywać tej kompozycji krok po kroku, gdyż najzwyczajniej w świecie nie ma to sensu. Większość miłośników muzyki filmowej zna ten score "na wylot" a muzyka Williamsa mówi przecież sama za siebie!


Inne recenzje z serii:
  • Home Alone 2: Lost in New York
  • Home Alone - 25th Anniversary Edition

    Autor recenzji:  Radosław Boltuć
    Nasza ocena
    Oryginalność ścieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    Czas trwania: 57:02




    Słowa do "Somewhere In My Memory" (Leslie Bricusse):

    Candles in the window,
    shadows painting the ceiling,
    gazing at the fire glow,
    feeling that gingerbread feeling.
    Precious moments,
    special people,
    happy faces,
    I can see.

    Somewhere in my mem'ry,
    Christmas joys all around me,
    living in my mem'ry,
    all of the music,
    all of the magic,
    all of the fam'ly home here with me.

    Słowa do "Star of Bethlehem" (Leslie Bricusse):

    Star of Bethlehem shining bright
    bathing the world in heav'nly light,
    Let the glow of your distant glory
    fill us with hope this Christmas night.

    Star of innocence, star of goodness
    gazing out since time began,
    You who've lived through endless ages
    view with love the age of man.

    Star of beauty hear our plea,
    whisper your wisdom tenderly.
    Star of Bethlehem set us free
    make us a world we long to see.

    Star of Bethlehem, star up high,
    miracle of the midnight sky,
    Let your luminous life of heaven
    better our hearts and make us fly.

    Star of happiness, star of wonder
    you see everything from afar,
    Cast your eye upon the future
    make us wiser than we are.

    Star of gentleness, hear our plea,
    whisper your wisdom tenderly.
    Star of Bethlehem set us free
    make us a world we long to see.

    Komentarze
    Mystery 2007-12-22 12:46
    Miła recenzja na święta. Mój świąteczny klasyk.
    Koper 2007-12-22 13:07
    Ścieżka bardzo dobra, ładna, być może faktycznie najlepsza ze "świątycznych" soundtracków. Nie przesadzałbym jednak z aż tak wielką rozpoznawalnością tematu głównego. :)
    Paweł Stroiński 2007-12-22 14:01
    Nie zgodzę się z oceną oryginalności ścieżki. Przykro mi, ale Holiday Flight to kopia, nuta w nutę, nawet z niewiele zmienionymi orkiestracjami z Dziadka do orzechów Czajkowskiego. Muszę dokładnie sprawdzić tytuł utworu, ale podam go, jak tylko znajdę.
    Mefisto 2007-12-22 14:42
    Hehe, znowu myślałem, że to mieliście. Ale recka spoko - faktycznie płyta klasyczna, a Carol of the Bells po prostu kocham w tym wykonaniu. "Przykro mi, ale Holiday Flight to kopia, nuta w nutę, nawet z niewiele zmienionymi orkiestracjami z Dziadka do orzechów Czajkowskiego" - faktycznie, stąd m.in. moja dawna pomyłka z relacji koncertu ;)
    Al-karnak 2007-12-22 16:30
    Najlepszy ze świątecznych soundtracków "made in US&A" to w/g mnie Ekspres polarny. Kewin też fajny...
    Olek Dębicz 2007-12-22 16:42
    W "Ekspresie Polarnym" są z kolei zżynki z Prokofieva ;), zwłaszcza w utworze "Seeing is Believing". Ale w sumie co z tego...soundtracków słucha się z dziecięcą radością, a w święta się wybacza ;)
    Radosław Bołtuć 2007-12-22 17:44
    Tak, ja wiem, że Williams wyraźnie inspirował się Czajkowskim, ale szczerze mówiąc nie zwracałem na to uwagi a w kontekście TYLKO muzyki filmowej jest to dosyć oryginalny score, według mnie. Pozdrawiam
    Paweł Stroiński 2007-12-22 18:11
    Czy aby na pewno taki oryginalny? Trzeba by to sprawdzić z innymi świątecznymi partyturami. A przepisywania czyjegoś utworu i podawania jako swój nie toleruję, niezależnie od kompozytora i pory roku.
    scoreman 2007-12-22 19:07
    Gdyby się tak bliżej przyjrzeć i w słuchać, okazałoby się, że każdy kogoś kopiuje, a już z dzieł klasyków wszyscy czerpią garściami. Mimo tego, że dostrzegam to również w tym soundtracku, oceniam go bardzo wysoko. Ze świątecznych rzeczywiście najlepszy. Chętnie wracam do tej płyty i do kontynuacji z drugiego filmu, nie tylko przy okazji świąt.
    Tomek 2007-12-22 20:09
    Paweł gdybyś tylko tak jak inni potrafił fascynować się muzyką pod kątem "serce" a nie "szkiełko i oko"... ;)
    Paweł Stroiński 2007-12-22 20:35
    Potrafię się tak fascynować, póki ktoś nie urządzi czegoś takiego jak Williams tutaj, czy Horner w Red Heat. Chociaż, w przypadku Home Alone ten kawałek przynajmniej ma jakiś sens w filmie...
    Al-karnak 2007-12-22 21:27
    Mnie tam wielce nie przeszkadza kserokopiarstwo o ile jest przemyślane. Spójrzmy bowiem na Star Trek: Undiscovered country i temat główny będący parafrazą suity Marsa z Holstowskich planet. Ma sens, a nawet cieszy...
    Paweł Stroiński 2007-12-22 21:48
    Pamiętaj jednak, że Meyer(s) wykorzystałby Planety, gdyby nie fakt, że taniej wyszło mu zatrudnienie Eidelmana. I jakoś Cliffa nikt nie oskarża o plagiat... W przypadku Williamsa to kwestia zaniku praw autorskich. Piotr Cz. raczej zadowolony nie jest...
    Scorefan 2007-12-22 22:40
    A ja tam sobie odświeżam Home Alone w okolicach świąt i zawsze jest to ekstra dawka świetnej muzyki, bez względu na zapożyczenia czy też nie.
    Al-karnak 2007-12-22 23:37
    A ja, by zrobić nastrój, zapuszczam sobie "Moje kolędy na koniec wieku" Preisnera... bliżej to kulturowo do naszych rejonów niż ten plastikowy zachodni młyn świąteczny.
    kaśka 2008-12-06 16:38
    Świetna recenzja, dzięki niej znalazłam kilka fajnych hiciorów z Kevina;]
    Zbigniew3253 2009-11-18 13:46
    bardzo fajny film żadem z filmusz nie jest taki fany jak ten
    abc 2011-08-10 09:35
    Dla mnie arcydzieło. Po 'Mom Returns / Finale' to do dziś nie mogę dojść do siebie.
    Karol 2011-08-10 15:51
    Ja po Setting the Trap :D
    mike 2011-12-28 14:42
    Kolejne masterpiece composed and conducted by John Williams. Tylko trochę się dziwię panu recenzentowi, który na soundtracks.pl daje płycie maxa, a tutaj w recenzji tylko 4,5.
    Tomasz Goska 2011-12-28 16:53
    A to ja pisałem jakieś recenzje na Soundtracks.pl? Ciekawe :D
    mike 2011-12-28 17:05
    Z tego co wiem, to ta recka też nie jest twoja. Chyba, że piszesz pod pseudonimem, tak jak ten... Bolesław Prus :D
    DanielosVK 2011-12-28 17:32
    Ale fail. :D
    Tomasz Goska 2011-12-28 17:48
    O lol. Myślałem, że to mój tekst Home Alone 2. Fail po maksie :D :D
    SYLVEK 2012-03-30 00:14
    NIE LUBIE WILLIAMSA ALE 4 STAWIAM ZA NASTROJ SWIATECZNY
    Mieszko 2014-02-27 17:15
    Święta Bożego Narodzenia bez Kevina to nie to samo. Idealny film na ten wyjątkowy czas. Z muzyką jest podobnie. Wypada znakomicie w połączeniu z obrazem Chrisa Columbusa, a jeżeli chodzi o płytę... Tu sytuacja wygląda troszkę gorzej, głównie z powodu paru mocno ilustracyjnych momentów. Pomimo tych i innych usterek, krążek zasługuje na dość wysoką notę. John Williams napisał charakterystyczną ścieżkę, która kojarzy nam się natychmiast z konkretnym tytułem.

  • Home Alone (Kevin sam w domu)

    Kompozytor:

    • John Williams

    Dyrygent:

    • John Williams

    Orkiestrator:

    • Herbert W. Spencer
      John Neufeld

    Soliści:

    • Leslie Bricusse (słowa kolęd)

    Wydawca:

    • CBS Records (1990)

    Producent:

    • John Williams

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie