Szukaj: w


recenzje

RoboCop


Posta RoboCopa, futurystycznego cyborga-policjanta, stworzonego przez Roba Bottina, hollywoodzkiego magika od efekt闚 specjalnych i charakteryzacji, to jedna z ikon kina fantastycznego. 安iat niedalekiej przysz這軼i, pe貫n okrucie雟twa i zaawansowanej techniki, stworzony najpierw w noweli filmowej Edwarda Neumaiera, znalaz podatny grunt w specjali軼ie "kina szoku", Holendrze Paulu Verhoevenie. W 1987 roku "RoboCop" (genialne kinowe t逝maczenie polskie to "Superglina"...) by drugim, ameryka雟kim przedsi瞝zi璚iem re篡sera po historycznym "Ciele i krwi", gdzie po raz pierwszy skorzysta z us逝g kompozytora Basila Poledourisa. To w豉郾ie w drugiej po這wie lat 80-ych, Poledouris bardzo pr篹nie i innowacyjnie (podobnie jak Jerry Goldsmith) 陰czy orkiestrowe i sztuczne 鈔odki wyrazu, swoj kulminacj osi庵aj帷 w "Polowaniu na Czerwony pa寮ziernik" oraz "Wiatr". Po zapomnianym, cho legendarnym w 鈍icie muzyki filmowej "Cherry 2000", "RoboCop" by kolejnym tego typu projektem, z nieznacznym tym razem wskazaniem na elektronik.

圭ie磬a d德i瘯owa z tego legendarnego obrazu na pograniczu s-f i sensacji pe軟a jest typowej dla Basila Poledourisa dynamiki oraz mocnego orkiestrowego brzmienia, sk徙anych w do嗆 豉two przyswajalnych tematach, kt鏎e tym bardziej powinny pom鏂 w charakteryzacji tak niezwyk貫go bohatera jakim jest tytu這wy robo-glina. Do嗆 charakterystyczny jest temat g堯wny kompozycji. Gdy go pos造szawszy, od razu nasuwaj帷y skojarzenia w stylu "to ja nieugi皻y str騜 prawa i porz康ku". Aran穎wany tak w formie heroicznej (z przewag doskonale zaimplementowanych jak to zwykle u Poledourisa bywa instrument闚 d皻ych) oraz w dramatycznej (przewaga smyczek - wiadomo). Inn alternatyw jest wersja "narastaj帷a" (np. Betrayal), kiedy czu powiew epiki i rozmachu z w陰czonymi w tle pulsuj帷ymi syntezatorami Dereka Austina. Warto w tym miejscu wspomnie, 瞠 na moment pojawia si pewne echo-uj帷e uderzenie elektronicznej perkusji (Home), kt鏎e w dok豉dnie tej samej formie wykorzystane b璠zie w "Polowaniu na Czerwony pa寮ziernik". Poledouris posiada niesamowite wyczucie w aran瘸cji syntezator闚 pod orkiestr. A robi to chyba najlepiej obok Jerry Goldsmitha, tym bardziej, 瞠 orkiestrowa muzyka obu tw鏎c闚 potrafi by przecie bardzo pot篹na i ekspresyjna. Jednak inteligentne kontrapunktowanie orkiestry bardzo oryginalnymi d德i瘯ami i rytmami elektronicznymi "ubarwia" odbi鏎 muzyki, oczywi軼ie czyni帷 j atrakcyjniejsz z punktu widzenia s逝chacza.

Warto w tym przypadku zwr鏂i uwag na pewn ciekawostk, kt鏎 s uderzenia elektronicznej perkusji, poprowadzone w ten spos鏏, i przynajmniej mi bardzo przypominaj takie "zapowiedzi" wej軼ia tematu..."Jamesa Bonda" przed czo堯wk ka盥ego filmu o przygodach superagenta. Je瞠li to mia by muzyczny 瘸rt w stron postaci RoboCopa, to zdecydowanie si uda! Inn "muzyczn cech" zwi您an z g堯wnym bohaterem jest metaliczna, rytmiczna perkusja, kt鏎a obrazuje ruchy mechanicznego bohatera jak jakiego mitycznego monstrum... Mimo, 瞠 soundtrack trwa niespe軟a 40 minut, znalaz這 si tu sporo wybuchowej, "fajerwerkowej" muzyki akcji (Rock Shop, mechaniczne Robo Vs. ED-209, fina這we Showdown) na pe軟 orkiestr, kt鏎ej intensywno嗆 nierzadko dor闚nuje karko這mnym z technicznego punktu widzenia utworom z "皋軟ierzy kosmosu". Poledouris na szcz窷cie swoj akcj opiera na melodyce, co czyni j przede wszystkim bardzo s逝chaln a ironie zawarte w filmie Verhoevena pozwalaj kompozytorowi r闚nie na pewne zabawy i troch niedorzeczne melodie pokazuj帷e, 瞠 bez problemu m鏬豚y sobie poradzi z kolejnym filmem s-f Holendra, "Pami璚i absolutn". W pewno軼i tej utrzymuje mnie tak瞠 swoiste odrealnienie muzyki, kt鏎e wyst瘼uje przede wszystkim w smutnym motywie "wspomnie" Alexa Murphy'ego, gdzie obok snuj帷ych si syntezator闚, intonowana jest majestatyczna progresja na instrumenty d皻e. Wypisz, wymaluj Jerry Goldsmith.

"RoboCop" nie jest wolny od atmosferycznych brzmie, kt鏎ymi Poledouris "wype軟ia" luki mi璠zy tematycznymi rozwini璚iami i kt鏎e w pewnym stopniu zani瘸j jako嗆 ods逝chu. A wype軟ia je przede wszystkim syntetycznymi, metalicznymi d德i瘯ami oraz mrocznym underscore, wykorzystuj帷ym przewa積ie 篡we instrumenty. Niekiedy irytuj帷e potrafi by tak瞠 do嗆 chaotyczne wej軼ia instrument闚 d皻ych i elektronicznych "gad瞠t闚", burz帷 troskz sp鎩no嗆 s逝chania. Nie do ko鎍a szcz窷liwie zmontowany jest r闚nie album, kt鏎y obok utwor闚 bardzo dobrych, posiada takie, kt鏎e oparte s w wi瘯szo軼i na wspominanym wy瞠j tle. Czego by jednak si nie czepia w "RoboCopie", trzeba obiektywnie stwierdzi, 瞠 muzyka to przebojowa, oparta na dobrej tematyce i z du膨 inwencj zaaran穎wana. Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 tematy s proste i niezbyt wyszukane, lecz wed逝g mnie spe軟iaj bardzo dobrze sw funkcj, bior帷 pod uwag konwencj filmu i do ko鎍a niezbyt powa積y jego charakter. Utwory nie schodz poni瞠j pewnego poziomu, cho trudno tak naprawd wskaza na ten najwybitniejszy z uwagi na wy瞠j wspomniane elementy underscore'u, kt鏎y posiada w豉軼iwie ka盥a 軼ie磬a. Z tego wzgl璠u najwi瘯sz sympati da輳 otwieraj帷e Main Title, gdzie tykaj帷ej, przypominaj帷ej "d磨ngiel" z telewizyjnych wiadomo軼i perkusji, towarzyszy muskularna fanfara. Szkoda, 瞠 trwa to tylko 30-par sekund... Trudno do ko鎍a wybra w豉軼iw ocen dla "RoboCopa". Bior帷 pod uwag nietuzinkowo嗆 muzyki i jego tematyczn charakterystyk w stosunku do gatunku, do jakiego zosta豉 stworzona mo積a j 鄉ia這 poleci, bo dzi ze 鈍iec szuka takiej klarowno軼i i jako軼i w muzyce do kina akcji.



P.S. W roku 2010 nak豉dem Intrada Records ukaza這 si ekskluzywne wydanie z kompletn 軼ie磬 d德i瘯ow do filmu Robocop. Pi耩 lat p騧niej p造ta o takiej samej zawarto軼i muzycznej trafi豉 do regularnego pressingu nak豉dem wytw鏎ni Milan Records. W Polsce jest ona dystrybuowana przez Warner Music Poland.

Autor recenzji:  Tomek Rokita
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (0:32)
  • 2. Van Chase (4:50)
  • 3. Murphy's Death (2:30)
  • 4. Rock Shop (3:38)
  • 5. Home (4:05)
  • 6. Robo vs. ED-209 (2:00)
  • 7. The Dream (3:00)
  • 8. Across the Board (2:28)
  • 9. Betrayal (2:12)
  • 10. Clarance Frags Bob (1:40)
  • 11. Drive to Jones' Office (1:40)
  • 12. We Killed You (1:30)
  • 13. Directive IV (1:00)
  • 14. Robo Tips His Hat (2:00)
  • 15. Showdown (5:00)
Czas trwania: 38:05



Tracklista kompletnego wydania Intrada / Milan Records:
  • 1. Main Title (00:45)
  • 2. Have A Heart (00:33)
  • 3. O.C.P. Monitors (01:41)
  • 4. Twirl (00:25)
  • 5. Van Chase (04:56)
  • 6. Murphy Dies In O.R. (02:35)
  • 7. Robo Lives (01:05)
  • 8. Drive Montage (01:04)
  • 9. Helpless Woman (01:16)
  • 10. Nukem (00:26)
  • 11. Murphy's Dream (03:05)
  • 12. Gas Station Blow-Up (01:44)
  • 13. Murphy Goes Home (04:15)
  • 14. Clarence Frags Bob (01:45)
  • 15. Rock Shop (03:42)
  • 16. Robo Drives To Jones (01:47)
  • 17. Directive 4 (01:04)
  • 18. Robo & Ed 209 Fight (02:10)
  • 19. Force Shoots Robo (02:43)
  • 20. Big Is Better (02:33)
  • 21. Care Package (02:58)
  • 22. Looking For Me (05:13)
  • 23. Across The Board (End Credits) (07:32)
Czas trwania: 55:17
Komentarze
Thedues 2007-05-01
01:00
Cud mi鏚 i orzeszki:) p造ta legenda! ze znakomit aran瘸cj oraz tematem Basila!=) heh kto nie s逝cha ten niech si schowa:P pozycja obowi您kowa dla fan闚 oraz s逝chaczy dobrych motyw闚.
Bucholc Krok 2008-08-19
20:44
Ale?
Mystery 2009-10-05
16:16
Robo Rocks!
Gootector 2014-04-14
12:26
Hej! Zr鏏cie jaki konkurs, bo chcia豚ym mie ten album u siebie na p馧ce :D

RoboCop

Kompozytor:

  • Basil Poledouris

Dyrygent:

  • Howard Blake
  • Tony Britton

Orkiestrator:

  • Steven Scott Smalley

Soli軼i:

  • Derek Austin (syntezatory)

Wydawca:

  • Varèse Sarabande (1987)

Producent:

  • Basil Poledouris

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie