Szukaj: w


recenzje

Superman - Complete


Bezprecedensow seri spektakularnych 軼ie瞠k d德i瘯owych na prze這mie lat 70-ych i 80-ych, kt鏎a by豉 dokonaniem Amerykanina Johna Williamsa, uwa瘸 si dzi za jedno z najwi瘯szych osi庵ni耩 w historii tego wci捫 m這dego gatunku jakim jest muzyka filmowa. Chocia inni kompozytorzy filmowi r闚nolegle prze篡wali renesans swoich karier (Goldsmith, Jarre, Morricone) to jednak wymieniane jednym tchem, nagradzane Oscarami i sprzedawane w milionach egzemplarzy soundtracki ze ”Szcz瘯”, ”Bliskich spotka trzeciego stopnia”, ”Gwiezdnych wojen”, ”Poszukiwaczy zaginionej Arki”, ”E.T.” i kolejnych cz窷ci gwiezdnej sagi, sta造 si synonimem wielkich wizji symfonicznych, kt鏎ych sukces przy熤i praktycznie wszystko co w muzyce filmowej w tamtym okresie powsta這 (biedny Goldsmith...). W zestawieniach tych do嗆 cz瘰to i nies逝sznie pomija si jedn kompozycj, kt鏎a dzi 鄉ia這 mo瞠 uchodzi za wsp馧czesnego klasyka gatunku, b璠帷ego inspiracj dla kolejnych kompozytor闚. Chodzi oczywi軼ie o partytur z filmu Superman Richarda Donnera, g這郾ej ekranizacji komiksu z lat 30-ych, kt鏎y do dzi jest uwa瘸ny za jeden z najlepszych obraz闚 powsta造ch na kanwach historii obrazkowych. Rok po gigantycznym sukcesie ”Star Wars” oraz mniej docenionej muzyki z ”Bliskich spotka trzeciego stopnia”, Williams 陰czy wszystko co najlepsze w tych dw鏂h pozycjach, posila si ponownie znakomitymi muzykami The London Symphony Orchestra i tworzy tematy, kt鏎e kolejny raz zapisuj si w kulturowej 鈍iadomo軼i naszych czas闚 - muzyka filmowa lepszej reklamy mie nie mo瞠. Odpowiedzmy sobie mo瞠 na pytanie jak wi璚 s逝cha si tej legendarnej muzyki poza filmem i co z sob reprezentuje.

Muzyka z ”Supermana” zosta豉 wydana kilka razy, cho do dzi jej dost瘼no嗆 nie jest zbyt prost spraw. Po d逝gotrwa造m bytowaniu na winylu, po raz pierwszy na CD zosta豉 wydana nak豉dem japo雟kiego i ameryka雟kiego oddzia逝 Warner Bros. Records w latach 1987/1990. Oczywi軼ie "zwyk造 zjadacz chleba" mia ma陰 szans dostania tej pozycji, kt鏎a dodatkowo pogubi豉 wiele znacz帷ego materia逝 z prawie 2,5-godzinnego filmu i wysz豉 z obiegu... Tak wi璚 8 lat p騧niej, w 20 rocznic filmu Varese Sarabande i John Debney dokonali powt鏎nego nagrania muzyki, opieraj帷 si na orkiestracjach Arthura Mortona i Herberta W.Spencera (o skali przedsi瞝zi璚ia niech 鈍iadczy fakt, i nad muzyk pracowali dwaj najbardziej znani orkiestratorzy Williamsa i Goldsmitha!). Wszystko by這by OK, gdyby nie to, 瞠 nadal mamy do czynienia z re-recordingiem - a wi璚 prawdziwi fan(i)atycy zaspokojeni by nie mogli... Zielonym 鈍iat貫m dla wreszcie kompletnego wydania partytury Williamsa okaza造 si specjalne edycje 軼ie瞠k z ”Star Wars”, kt鏎e pojawi造 si na rynku pod koniec lat 90-ych. Pieczo這wito嗆, kompletno嗆, rekonstrukcja i dba這嗆 o szczeg馧 by造 ich zdecydowanymi zaletami, dopilnowanymi pod okiem producenta Michaela Mattesino, kt鏎y wraz z Nickiem Redmanem podszed w bli幡iaczy spos鏏 do kompletnego, dwu-p造towego wydania muzyki z ”Supermana” nak豉dem Rhino, kt鏎e b璠zie przedmiotem tego tekstu.

Uwa瘸m, 瞠 winni jeste鄉y tak d逝gi wst瘼 nt. historii muzyki Williamsa, kt鏎a praktycznie nie zestarza豉 si do dnia dzisiejszego i mo瞠 stanowi nadal przyk豉d dla nowych pokole tw鏎c闚 jak barwnie i porywaj帷o opisywa na ekranie przygody i epik, dodatkowo nie koniecznie traktuj帷 si serio, o czym m闚i sam kompozytor. S逝chaj帷 kompletnego, cho niezwykle d逝giego wydania, nie spos鏏 od razu ogarn望 ca貫go bogactwa brzmie, tematyki, technicznych fajerwerk闚 a przede wszystkim mistrzowskiego panowania nad sp鎩no軼i muzyki. Partytura z ”Supermana” jak wspomnieli鄉y wy瞠j, czerpie gar軼iami i jest stylistycznie bliska zar闚no ”Star Wars” (w heroicznych tematach, romantycznym nastroju, niestrudzonej akcji) jak i ”Close Encounters” (posmak epiki, tajemnicy, wra瞠nia czego zapieraj帷ego dech i pi瘯nego). Williams jest ca趾owitym zwyci瞛c w kwestii temat闚 – jeden z w徠k闚 pod recenzj na pewnej znanej witrynie krzyczy: "Too many themes!". Zar闚no s造nny Superman March (wzgl璠nie Main Title March) jak i temat mi這sny, nad kt鏎ymi zatrzymamy si chwil p騧niej (gdy stanowi doskona造 przedmiot analizy), wesz造 do kanon闚 tak muzyki filmowej jak i kultury masowej. Wyst瘼owa造 na niezliczonych ilo軼iach kompilacji i swoistych "The Best of...". Ale muzyka z ”Supermana” przy ca貫j swojej d逝go軼i trwania posiada ca陰 mas innych, fantastycznych rozwi您a i pomys堯w tematycznych.

Najbardziej chyba fascynuj帷 jest pe軟a chwa造 i nobliwo軼i, wznios豉 fanfara na cze嗆 Kryptona - ojczystej planety naszego superbohatera, w kt鏎ej gdzie s造cha echa Tako rzecze Zarathustra Richarda Straussa. Oddaje bezb喚dnie rozmach i pot璕 - z takiej muzyki Williams jest doskonale znany. Ca造 prolog p造ty, opisuj帷y sceny na Kryptonie, zaprz徠a uwag. Od 2-nutowej, mrocznej frazy, kt鏎 Williams wykorzystuje po dzi dzie, poprzez elektroniczne, intryguj帷e brzmienia, atonalne, buduj帷e tekstury a wreszcie po dramatyczn, pot篹n muzyk z destrukcji samej planety. Kreatywno嗆 Williamsa idzie jeszcze dalej, poniewa serwuje nam ciekaw awangard, kt鏎a s逝sznie pasuje do mi璠zygwiezdnej podr騜y bohatera na Ziemi, a zarazem na bazie tematu planety tworzy mistyczny, wygrywany (zawsze) na oboju mini-temat, przypominaj帷 tajemnicze pochodzenie Kal-Ela. Owa mistyka, kt鏎a przypomina czaj帷e si nieznane jest jednym z najbardziej sugestywnych pomys堯w kompozytora w jego karierze: jak za pomoc dos這wnie 3-4 nut trafi tak bezb喚dnie do g這wy s逝chacza i kinomana. Ten mini-temat "dzia豉" podobnie jak kr鏒kie frazy dla Arki przymierza czy agent闚 CIA poszukuj帷ych E.T...

O niezwyk貫j sile ”Supermana” stanowi kilka d逝窺zych utwor闚, takich dzie niemal瞠 koncertowo-operowych. Jednym z nich jest The Fortress of Solitude, gdy w filmie praktycznie z braku dialogu, ca造 ci篹ar narracyjny musi przej望 muzyka Williamsa. To tam do kulminacji dochodzi temat Kryptona oraz mini-temat pochodzenia (vel kryszta堯w), w asy軼ie spektakularnych dysonans闚 oraz magicznych partii ch鏎alnych, kt鏎e s niechybn reminiscencj fina這wych, wype軟ionych niejasno軼i i tajemnic scen z ”Bliskich spotka”. Za這輳 si, 瞠 tak kreowana atmosfera tajemnicy zafascynuje ka盥ego s逝chacza muzyki filmowej. Ca趾owicie na innym biegunie jest za to muzyka po鈍i璚ona czarnym charakterom filmu, pod przewodnictwem Lexa Luthora. Kapitalny "marszyk z這czy鎍闚", kt鏎y na zawsze b璠zie mi si ju kojarzy z rubasznym krokiem Neda Betty (gra pomocnika Gene'a Hackmana) to 鈍ietna, komediowa melodia, kt鏎a ro郾ie w pseudo-wojskowy marsz. Williams b璠zie z niej solennie korzysta w p騧niejszej fazie swojej kariery - "paradzie" Ewok闚 z ”Powrotu Jedi”, No Ticket z "Indiana Jones" czy nawet w jednym z motyw闚 z serii ”Harry Potter”.

Zakochanie kompozytora w scherzach znajduje z kolei uj軼ie w energetycznym Growing Up, gdzie poprzez ekspresowe smyczki poczucie pr璠ko軼i i p璠u zosta造 oddane w spos鏏 perfekcyjny. Muzyka ta zapisuje si w odr瑿nym segmencie muzycznym jaki stanowi epizod filmu zwi您any z m這do軼i bohatera na farmie w Smallville. To tutaj do g這su dochodzi tzw. americana Williamsa, pe軟a spokojnych, nostalgicznych, bardzo harmonijnych brzmie i to tutaj mamy do czynienia z muzyk najbardziej emocjonaln. W tym kontek軼ie kolejnym reprezentantem tematycznym jest pe貫n idea逝 i nadziei temat Smallville oraz poruszaj帷a muzyka dot. 鄉ierci ojca Clarcka Kenta, w kt鏎ej kompozytor dla podkre郵enia wymowno軼i straty ucieka si do u篡cia dzwonu, kt鏎y w podobny spos鏏 zosta u篡ty min. w partyturze z ”Patrioty”. Poniewa po przej軼iu ju ca貫j partytury mo瞠my mniej wi璚ej wirtualnie ogarn望 jej ca這嗆, bardzo pomocne jest pewne rozbicie ca貫j kompozycji przez autora jak i producent闚 na pewne segmenty. Po tych odnosz帷ych si do Kryptona i Smallville, na drugiej p造cie znajdziemy g堯wnie muzyk dotycz帷 dzia豉 samego herosa, kt鏎y ratuje ludzi z r彗 oprych闚, zwi您an z pobytem w Metropolis oraz z rozstrzygni耩, maj帷ych na celu udaremnienie kryminalnych plan闚 Luthora. W wi瘯szo軼i mamy tu do czynienia z muzyk akcji, czasami bardzo "kolorow", opart na tematyce (szczeg鏊nie w postaci g堯wnego tematu), ale te przypominaj帷 dokonania Williamsa tego okresu, by wspomnie np. ”Imperium kontratakuje”, w kt鏎e wkrada si element chaosu i ilustracyjno軼i. Stanowi j zestaw kilku 2-4 minutowych utwor闚, wi璚 nawet przy pewnych wadach s逝cha si tego sk豉dnie, lekko i bez wi瘯szych trudno軼i. To co mo瞠 w niej przyku uwag to pewna rytmika, kt鏎a jest niezwykle podobna do tej, kt鏎 Williams zastosuje 24 lata p騧niej (!) w ”Raporcie mniejszo軼i”. Zastanawiaj帷e, 瞠 nigdzie p騧niej nie mo積a jej znale潭 w bogatych dokonaniach kompozytora...

W ko鎍u zatrzymajmy si na chwil nad dwoma g堯wnymi tematami. Przebojowa, muskularna muzyka pod napisy pocz徠kowe mog豉 si ju dzi opatrzy. Gdy jednak przypatrzy si jej bli瞠j, mamy do czynienia ze z這穎n kompozycj, kt鏎a w czasach dzisiejszych by豉by totalnym ewenementem, a z drugiej strony, zdobywaj帷a s逝chacza przecie niczym innym jak prostot przekazu i wspania陰 melodyk. Malkontenci mog marudzi, 瞠 to "taki g這郾y Williams", niemniej do czas闚 dzisiejszych jest to zdecydowany archetyp gatunku superhero. Inspiracj marszem Williamsa mo積a us造sze u dziesi徠k闚 na郵adowc闚 – ”Krull” Hornera, ”The Last Starfighter” Safiana, ”Powr鏒 do przysz這軼i” Silvestriego, ”Batman” Elfmana, ”X2” Ottmana czy naj鈍ie窺zy przyk豉d: ”X-Men.Ostatni bastion” Powella. I chyba tylko porywaj帷y temat Danny Elfmana mo瞠 konkurowa z tym kapitalnym "rajdem" Williamsa. Bardziej doskona貫j ilustracji pod heroicznie wyci庵ni皻 do przodu r瘯 Supermana nie mo積a by這 chyba stworzy... Mo瞠 jestem odosobniony w swych odczuciach, ale ka盥a podkre郵aj帷a bohatersko嗆 soczysta fanfara, orkiestrowy zryw czy "podbijane" instrumenty d皻e, kreuj帷e wielko嗆 i rozmach, nadal potrafi wywo豉 g瘰i sk鏎k... Sam Donner, opisuj帷 swoje wra瞠nia po pierwszym us造szeniu nagrania przez LSO m闚i nast瘼uj帷o: "Dzie, w kt鏎ym weszli鄉y do studia nagraniowego i pu軼ili鄉y muzyk z napis闚 pocz徠kowych, i kiedy s這wo "Superman" ukaza這 si na ekranie, przysi璕am na Boga, je瞠li przys逝chacie si uwa積ie, muzyka dos這wnie wymawia to s這wo... Wybieg貫m krzycz帷 "geniusz!fantastyczne!". Orkiestra bi豉 brawo(...)".

Temat mi這sny jest r闚nie hojnie przedstawiany co jego bohaterski brat. Romantyczna melodia w klasycznym stylu, r闚nie dzi nosi znamiona klasyka i jest to opinia ca趾owicie s逝szna. Temat ten nale篡 do tzw. grupy temat闚 "lataj帷ych" Williamsa. Swoje najwi瘯sze uj軼ie ma on w ponad 8-minutowym Flying Sequence, gdzie autor nie szcz璠zi mu czasu na rozwini璚ia, kolejne intonacje, kapitalne "przej軼ia" na ca陰 orkiestr i wykonania w r騜nych aran瘸cjach. Cho temat mi這sny wyst瘼uje w innych utworach, s逝chanie szczeg鏊nie tego utworu wywo逝je najprawdziwsze magiczne doznania. Na jego bazie skomponowana jest r闚nie piosenka Can You Read My Mind, "wymawiana" przez Margot Kidder. Piosenka ta zale積ie od gust闚 mo瞠 si spodoba lub nie, a to dzi瘯i takiemu ca趾owicie rozkojarzonemu, sennemu g這sowi aktorki. Moim zdaniem to urocze, chyba tak specjalnie, mega-romantycznie pomy郵ane wyznanie mi這sne; dodatkowo "posmarowane" nostalgicznym basem kojarz帷ym si z latami 70-ymi. Smako造k po prostu.

Obydwa g堯wne tematy s kwintesencj muzyki ze ”Supermana”, aran穎wane wsp鏊nie nie raz w przer騜ne suity i nowe wykonania. I zawsze pasuj do siebie perfekcyjnie, co stanowi o niezwyk貫j sp鎩no軼i stylistycznej Williamsa, pe軟ej uroku, ciep豉 oraz takiego blasku i inspiracji, kt鏎ych przecie r闚nie szukamy w filmowym graniu. Prawie 40 minut tego wydania zajmuj przer騜ne wersje alternatywne i koncertowe, bez kt鏎ych w wi瘯szo軼i wspania造 materia "wyj軼iowy" z filmu m鏬豚y si oby. Znajdziemy hawajsk muzyk 廝鏚這w zwi您an z Lexem L., wersj koncertow tematu bohatera, Can You Read My Mind w wersji instrumentalnej oraz alternatywne wersje prologu z Kryptona i Main Title. Prawdopodobnie poza jakimi kosmetycznymi zmianami w stosunku do wersji oryginalnych nie r騜ni si, tak wi璚 utwory te nale篡 potraktowa jako ciekawostki (zreszt znajduj si na ko鎍ach obu kr捫k闚...). ”Superman” jest bez w徠pienia godny swej legendy, a co wa積iejsze - godny by stawia go w jednym szeregu ze wszystkimi na pocz徠ku wymienionymi sukcesami Williamsa. Mo瞠 tak by by這, gdyby i ten majstersztyk zosta nagrodzony Oscarem. Ale akademicy woleli by oryginalni i prawdopodobnie nie nagradza podobnej partytury jak rok wcze郾iej...

A co z kwesti odbioru tego wydania? Bior帷 pod uwag pot篹n dawk muzyki (rywalizuj帷 pod wzgl璠em obszerno軼i z ”Powrotem Jedi”), z pewno軼i nie b璠zie 豉twa do przej軼ia dla ka盥ego s逝chacza. Z drugiej strony b璠zie ona 豉komym k御kiem dla wszystkich cho troch 郵edz帷ych (i lubi帷ych) dokonania Williamsa, prezentuj帷ym w ca貫j glorii i chwale jego bezprecedensowy talent pisania muzyki na potrzeby ta鄉y filmowej. I mimo tej pot篹nej d逝go軼i, moim zdaniem s逝cha si tego du穎 ciekawiej i „l瞠j” ni wydania pe軟ych 軼ie瞠k z oryginalnej trylogii ”Star Wars”. Mo磧iwe jest to dzi瘯i du瞠j r騜norodno軼i stylistycznej - pot篹ny, przebojowy heroizm, muzyka dramatyczna, pe軟a tajemnicy, pot璕i, komediowa, przygodowa, akcji, emocjonalna i wreszcie romantyczna. W ka盥ym z tych element闚 Williams bryluje i po prawdzie zachwyca. Nie epatuje tak ilustracyjno軼i i 軼ian d德i瘯u jak w przypadku ”Star Wars”, oczywi軼ie nie umniejszaj帷 dokonaniom tamtej muzyki. Nie ma szans, by po鈔鏚 150 minut, nie znalaz這 si w og鏊e muzyki ilustracyjnej czy nieciekawej. W przypadku ”Supermana” jest tego jednak naprawd marginalnie ma這, czym Williams stanowi klas sam dla siebie. Na gruncie historycznym, jako軼i wykonania, techniki muzycznej jak i na zwyk造m, zapewniaj帷ym wra瞠nia i rozrywk, ten score z 1978 roku to ca趾owity zwyci瞛ca.



Inne recenzje z serii:
  • Superman II & III
  • Superman IV: The Quest For Peace

    Autor recenzji:  Tomek Rokita
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD1 (75:18):

    • 1. Prelude and Main Title March (5:29)
    • 2. The Planet Krypton (6:39)
    • 3. Destruction of Krypton (7:52)
    • 4. Star Ship Escapes (2:21)
    • 5. The Trip to Earth (2:28)
    • 6. Growing Up (2:34)
    • 7. Death of Jonathan Kent (3:27)
    • 8. Leaving Home (4:49)
    • 9. The Fortress of Solitude (9:17)
    • 10. Welcome to Metropolis (2:11)
    • 11. Lex Luthor's Lair (4:48)
    • 12. The Big Rescue (5:55)
    • 13. Super Crime Fighter (3:20)
    • 14. Super Rescues (2:14)
    • 15. Luthor's Luau (Source) (2:48)
    • 16. The Planet Krypton (Alternate) (4:24)
    • 17. Main TItle March (Alternate) (4:38)
    CD2 (73:38):

    • 18. Superman March (Alternate) (3:48)
    • 19. The March of the Villains (3:36)
    • 20. The Terrace (1:36)
    • 21. The Flying Sequence (8:12)
    • 22. Lois and Clark (0:50)
    • 23. Crime of the Century (3:24)
    • 24. Sonic Greeting (2:21)
    • 25. Misguided Missiles and Kryptonite (3:26)
    • 26. Chasing Rockets (4:56)
    • 27. Super Feats (4:53)
    • 28. Super Dam and Finding Lois (5:11)
    • 29. Turning Back the World (2:06)
    • 30. Finale and End Title March (5:42)
    • 31. Love Theme from Superman (5:06)
    • 32. Can You read My Mind (Alternate) (2:56)
    • 33. The Flying Sequence/Can You read My Mind (8:12)
    • 34. Can You read My Mind (Alternate: Instrumental) (2:56)
    • 35. Theme from Superman (Concert Version) (4:24)
    Czas trwania: 148:56




    S這wa do "Can You Read My Mind" (Leslie Bricusse):

    Can you read my mind?
    Do you know what is is that you do to me?
    I don't know who you are
    Just a friend from another star

    Here I am like a kid out of school
    Holding hands with a god
    I'm a fool
    Will you look at me
    Quivering
    Like a little girl
    Shivering
    You can see right through me

    Can you read my mind?
    Can you picture the things I'm thinking of?
    Wondering why you are
    All the wonderful things you are

    You can fly!
    You belong in the sky!
    You and I
    Could belong to each other

    If you need a friend
    I'm the one to fly to
    If you need to be loved
    Here I am

    Read my mind
    Komentarze
    Charles 2010-11-22
    10:26
    Pi耩 gwiazdek m闚i samo za siebie
    michalmarzec 2010-11-22
    17:21
    to prawda, swietna muzyka, ale ja nie przepadam za tematem glownym :P to samo mam przy indianie jonesie, nie cierpie tego jego marsza ;p
    Tomek 2010-11-22
    19:58
    Hmm...Ciekawe podej軼ie, ale szanuj je :) Chocia te rzeczy de facto zdefiniowa造 muzyk Williamsa, te 軼ie磬i, i dzi瘯i nim zyska造 tak gigantyczn popularno嗆, ale na szcz窷cie wielko嗆 Williamsa nie ko鎍zy si na tematach przewodnich ;)
    bladerunner21 2011-01-21
    16:01
    dobra recenzja. Temat megakult, ale ju za ca造m wydaniem nie przepadam, za d逝gie to wszystko troch i mecz帷e z deka. Za ca這kszta速 5. Za p造ty 3.
    Micha Turkowski 2011-01-21
    16:17
    Znowu zaczyna :D
    Mieszko 2014-02-13
    16:15
    Bladerunner ma absolutn racj. Super oddzia造wanie w filmie (pod tym wzgl璠em klasyk), lecz na albumie... Ca這嗆 nijak si ma do "Man of Steel" Zimmera (pod r騜nymi wzgl璠ami). Takie sekwencje jak zag豉da Kryptona czy latanie s tu przyk豉dami najlepszymi. Za ma這 tu zr騜nicowania, za du穎 underscore'u. Muzyka z "Cz這wieka ze stali" - prawdziwy power (tego nie ma "Superman" Williamsa)! Minus jeszcze za nadmiar materia逝 na obu kr捫kach.

  • Superman - Complete

    Kompozytor:

    • John Williams

    Dyrygent:

    • John Williams

    Orkiestrator:

    • Herbert W.Spencer
      Arthur Morton

    Wykonawcy:

    • The London Symphony Orchestra

    Wydawca:

    • Rhino Movie Music (2000)

    Producent:

    • Nick Redman
      Michael Mattesino

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie