Szukaj: w


recenzje

Conan the Destroyer (Conan Niszczyciel)


Duży sukces "Conana barbarzyńcy" i wschodząca gwiazda Arnolda Schwarzeneggera skłoniła producentów ku kontynuacji przygód niepokonanego Conana. Tak oto powstał "Conan niszczyciel". Film niestety nie dorównał do pięt swojemu poprzednikowi, tracąc poważny i epicki charakter na rzecz infantylnego i komediowego. "Niszczyciel" bliższy był książkowemu pierwowzorowi, opowiadając historię watahy rozbójników na czele z Conanem, która musi stawić czoła czarownikom, poczwarom wszelakim i potworom, których techniczne wykonanie na ekranie nie było lepsze od japońskiej Godzilli z lat 50-tych... W roli kompozytora powraca Basil Poledouris, który w takiej sytuacji nie mógł skomponować muzyki tej klasy i rozmiarów co wybitny poprzednik, jednak i tak stanął na wysokości zadania.

W produkcji tej nie powraca zbyt wiele tematów i lejtmotywów z części pierwszej. Co prawda muzyka dalej zachowuje swoje średniowieczno-prymitywne brzmienie, ale nie posiada już tego elementu epickości, jaki towarzyszył "Barbarzyńcy" od jego początku do końca. Najistotniejszym brakiem, jest prawie całkowite pominięcie refleksyjno-melancholijnego tematu Conana, o Riders of Doom nie wspomniawszy. Z drugiej strony Basil Poledouris skomponował kompozycję oryginalną. Biorąc pod uwagę fakt, że to sequel, poszedł w ślady Johna Williamsa i jego zdolności do "odświeżania" muzyki do kolejnych części poprzez komponowanie nowych tematów. Odpowiednikiem Riders of Doom jest tutaj Riders of Taramis (kilka pierwszych nut wskazuje na podobieństwo do słynnego poprzednika), w którym kompozytor ponownie wykorzystuje potęgę sekcji dętej, kotłów, perkusji czy talerzy. Dodatkowo używa dzwonków dodających partyturze etnicznego brzmienia i prezentuje heroiczny temat przewodniego dla bohaterów, który jest zdecydowanie przebojowy. Towarzy on Conanowi w jego akcjach "zaczepnych", min. w Elite Guard Attacks i finałowym Conan and Bombaata Battle a podobny, tyle że bardziej wesoły charakter posiada Approach to Shadizzar. Pamiętny temat miłosny (również znany jako The Wifening) można usłyszeć w Valeria Remembered, nie tracąc nic z tragicznego charakteru oryginału. Do wytworzenia magicznej atmosfery, kompozytor używa natomiast klawesynu i fletów, co przy dość dużej powtarzalności zaczyna w dalszej części albumu drażnić. Jednakowoż są też naprawdę znakomite momenty "poetyki sennej" poprzez znakomite użycie sekcji smyczkowej (The Katta, Nightbird) lub solówki na obój (The Scrolls of Skelos). Chyba najciekawszy utwór na płycie Crystal Palace, zawiera w swojej strukturze marszowy motyw na trąby i perkusję a potem wyjęty rodem z westernu, znakomity motyw opisujący zwycięstwo Conana w lustrzanej komnacie.

Mimo, że muzyka z "Conana niszczyciela" nie jest wolna od wad, bez wątpienia jest ona udaną kompozycją. Basil Poledouris skomponował funkcjonalną, a w paru momentach nawet imponującą partyturę. Nowe tematy są dość dobre a niewiele, bo tylko ponad pół godziny materiału na albumie jest chyba najlepszą reprezentacją score'u, choć ciekawie byłoby wysłuchać pełnej partytury. Partyturę taką jaką "Conan the Barbarian" można skomponować tylko raz w życiu i Poledouris na pewno doskonale sobie zdawał z tego sprawę, chociaż szkoda, że nie wykorzystał wielu świetnych tematów z oryginalnej kompozycji. Każdy miłośnik rozbójnicko-przygodowej, orkiestrowej muzyki wspartej momentami szczyptą bardziej delikatnego underscore'u zwróconego w stronę kreowania klimatu fantasy, nie będzie zawiedziony.



Inne recenzje z serii:
  • Conan the Barbarian (Varese)
  • Conan the Barbarian (Complete)

    Autor recenzji:  Tomek Rokita
    Nasza ocena
    Oryginalność ścieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    Czas trwania: 33:10
    Komentarze
    Koper 2007-04-27
    19:15
    Niektóre fragmenty brzmią jak kiepska imitacja pierwszego Conana (gdzie ta monumentalność??) ale niektóre, jak Cristal Palace, potrafią zaoferować coś ciekawego. Generalnie jednak Basil niestety w dużej mierze dostosował się do poziomu filmu... :P
    rob 2007-05-04
    20:45
    koper jesteś w błędzie ta muzyka \"dudni\" mi w uszach odkąd film wszedł na ekrany , fascynat tego filmu
    Wilk 2008-01-13
    21:00
    W zasadzie nie dziwie się Basilowi, o ile tylko wiedział jaka bedzie miernota drugiej części :) Po co pluć się nad czymś, co i tak miało się stać, w przeciwieństwie do poprzednika, zupełną komerchą?
    Michał Turkowski 2011-03-06
    20:10
    Do Barbarzyńcy to absolutnie startu żadnego nie ma ale… Ale Basil świetnie kreuje magiczny klimat, w tym zresztą był on mistrzem. Uwielbiam też nowy temat główny, jest on fantastycznie awanturniczy i rozbójniczki. „The Scroll of Skellos” jest piękne i śmiało znaleźć mogłoby się w Barbarzyńcy tak samo jak i świetny „Dream Quest”. „Crystal Palace” również jest mega. Album jest jednak dziwnie złożony, kończy się nieszczególnie, bardzo by tu pomogła muzyka z napisów końcowych. No i brak też utworu otwierającego film (w którym można usłyszeć inny aranż Anvil i temat Conana). Brakująca muzyka na albumie to tak naprawdę inne aranże tematów z Barbarzyńcy (Column of Sadness, Atlantean Sword itd.). Album to więc z dobrym materiałem ale wydany kiepsko. Może nie jest szczególnie potrzebne, ale Complete bym chciał.
    Tomek 2011-03-07
    16:15
    Complete prędzej czy później się pojawi :) Chyba już większy 'start' do "Barbarzyńcy" ma albumik "Adventures of Conan: A Sword and Sorcery Spectacular" :)
    Brian 2012-02-14
    15:12
    Kiedy recenzja rozszerzonego Niszczyciela wydanego przez Prometheusa?
    Michał Turkowski 2012-02-14
    18:16
    W niedzielę mam ostatni egzamin w sesji, obiecuję, że jak zaliczę, to napiszę :) I to będzie mój comeback do pisania tekstów zresztą :)
    Brian 2012-02-14
    18:46
    To super. Mam nadzieję, że recenzja będzie długa i świetna, tak jak kolejny Conan pod batutą Raine'a :)
    Mefisto 2012-02-14
    19:26
    Turek, czekamy :)
    Tomasz Goska 2012-02-14
    20:52
    To sobie poczekacie ;)

  • Conan the Destroyer (Conan Niszczyciel)

    Kompozytor:

    • Basil Poledouris

    Dyrygent:

    • Basil Poledouris

    Orkiestrator:

    • Greig McRitchie
      Jack Smalley
      Steven Scott Smalley

    Wydawca:

    • Varèse Sarabande (1984/1993)

    Producent:

    • Basil Poledouris

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie