Szukaj: w


recenzje

Suriyothai (Królowa Syjamu)


Gdy w Hollywood króluje temp-track, kompozytorzy mają niewiele czasu na tworzenie partytur, muzyczny styl coraz częściej odchodzi od wyrazistej tematyki, wtedy oczy (czy raczej uszy) miłośników muzyki filmowej coraz chętniej i śmielej spoglądają na soundtracki do filmów z Europy czy Azji. Jeśli chodzi o ten drugi kontynent, to dla tamtejszej kinematografii tworzą już nie tylko rodzimi twórcy, ale także muzycy z USA i zachodniej Europy. I wydaje się nawet, że to właśnie na Dalekim Wschodzie znajdują na tyle inspiracji i swobody w komponowaniu, że tworzą swoje najbardziej udane projekty. Tak na pewno było z Klausem Badeltem, gdy w 2005 dla Chińczyków stworzył chyba swoją najlepszą samodzielną kompozycję. Rok wcześniej Stephen Warbeck pisząc dla Two Brothers ilustrował co prawda film europejski, ale niemal w całości zrealizowany w Kambodży i też popełnił być może swoją najlepszą partyturę. W 2002 r. szansę wielkiego powrotu miał Basil Poledouris (tajwański The Touch) ale nie wykorzystał jej, komponując jedynie znakomity temat przewodni. Do tego zestawienia dorzucić należy jeszcze jedno nazwisko i jeszcze jeden absolutnie udany projekt. Mianowicie brytyjski kompozytor i instrumentalista - Richard Harvey w 2001 r. napisał muzykę do najdroższego obrazu w historii tajlandzkiej kinematografii.

Suriyothai, o którym tu mowa (w Polsce ukazał się z ominięciem kin na DVD pod tytułem Królowa Syjamu) to epicki, historyczny film, opowiadający losy tytułowej XVI-wiecznej królowej, która wsławiła się m.in. tym, że osobiście stanęła do walki w bitwie z birmańskim najeźdźcą. Współprodukowanego przez samego Francisa Forda Coppolę filmu nie miałem okazji oglądać, więc nie mogę powiedzieć nic o jego zaletach i wadach, ani o tym jak sprawuje się w połączeniu z obrazem ścieżka dźwiękowa Richarda Harveya. Jednakże to, co usłyszałem na płycie, skłania mnie do stwierdzenia, że może być ona jednym z największych atutów tajlandzkiej superprodukcji.

Przygodę z soundtrackiem zaczniemy i zakończymy od napisanej m.in. przez Harveya piosenki. "Now And Forever, Suriyothai" to zwyczajnie ładna, popowa ballada ale użycie licznych dalekowschodnich fletów a także język tajski w jej pierwszej wersji, nadają jej egzotycznego charakteru i bardziej łączą ze score. A ten rozwijać się będzie powoli od drugiego utworu, który po niemrawym początku, powoli przechodzi w jeden z kilku wyraźnych tematów partytury, spokojną, odrobinę tajemniczą melodię wygrywaną przez sekcję smyczkową. Kolejne ścieżki prezentować będą kolejne tematy, co do których trudno wskazać jakiś główny czy przewodni. Być może jeden z nich pełni takową rolę w filmie, ale żaden na soundtracku. Najbardziej wyrazisty i chyba najlepszy będzie ten, który usłyszymy w "A Nation's Honour" oraz "Queen Suriyothai's Destiny" z kapitalną fanfarą, utrzymaną w stylu bliskim Trevorovi Jonesowi.

Podobieństwa tych fragmentów do kompozycji Trevora Jonesa (nie pierwsze u Harveya, bo dostrzegalne już w Animal Farm) to nie jedyne elementy Suriyothai, którym można zarzucić brak oryginalności. Niektóre motywy mogą brzmieć dziwnie znajomo i kojarzyć się z muzyką Hansa Zimmera (co akurat nie dziwi, zważywszy na częstą współpracę obu panów), Jamesa Hornera, czy nawet Johna Williamsa. Harvey sięga też po kilka drobnych muzycznych "chwytów", które z powodzeniem stosował w Folwarku zwierzęcym.

Wszystko to jednak przestaje mieć znaczenie w obliczu niezwykle wysokiej słuchalności, jaką posiada soundtrack. Bogactwo tematów i lejtmotywów, solidny poziom zarówno action-score (batalistyczny temat w "For The Heart Of A Princess" czy świetne użycie chórów w stylu Władcy much Sarde'a w "The Death Of A Hero") jak i muzyki lirycznej ("Deadly Enchantment", "Eternal Flower") przekładają się na to, że godzina spędzona z Suriyothai będzie naprawdę przyjemną rozrywką. Jedyne czego mogę się przyczepić, to nadużywanie wykorzystującego żeński wokal dramatyczno-lirycznego motywu (m.in. "Love And Remembrance") oraz z kolei zbyt rzadkie stosowanie, tego w czym Harvey jest prawdziwym specem - czyli dalekowschodnich instrumentów dętych drewnianych. Choć to one, wraz z innym instrumentarium wywodzącym się z Azji, nadają partyturze (granej o dziwo przez orkiestrę... węgierską!) egzotycznego charakteru, to jednak rzadko kiedy wychodzą na plan pierwszy. A fragmenty utworów, w których ma to miejsce ("Deadly Enchantment", "Lord Piren's Pledge") należą przecież do najlepszych na płycie.

Na początku wspomniałem o Klausie Badelcie. Nie bez przyczyny, bowiem jego Przysięga to chyba ścieżka, której z racji stylu, charakteru ilustrowanego filmu, ale także poziomu kompozycji o 4 lata wcześniejsze Suriyothai jest najbliższe. To, który z tych soundtracków jest lepszy pozostawiam do rozstrzygnięcia indywidualnym gustom Czytelników. Mnie osobiście nieco bardziej podoba się dzieło Harveya, prawdopodobnie najlepsza płyta w jego karierze. Niestety album de facto w chwili obecnej jest już nieosiągalny. Wydany został bowiem przez tajlandzki oddział Warner Music a wszystkie egzemplarze zostały wyprzedane. Na szczęście niedawno ukazało się zupełnie nowe wydanie z muzyką do Królowej Syjamu. Płyta ta, o nazwie The Spirit of Suriyothai, choć zbliżona do opisywanej pod względem czasu trwania, to jednak zawiera nieco inny materiał, m.in. uzupełniony o bardziej tradycyjnie wschodnią muzykę w wykonaniu tajskiej orkiestry a także nie posiada piosenek, a jedynie ich wersję instrumentalną. W każdym bądź razie, zdecydowanie warto zapoznać się z tym soundtrackiem Harveya, obojętnie już w jakim wydaniu.



Jeden z utworów, który Richard Harvey umieścił na drugim wydaniu płyty, najpewniej oparty o tradycyjne tajskie melodie, możecie ściągnąć tutaj.

Autor recenzji:  Łukasz Koperski
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
Czas trwania: 60:16



Słowa do "Now And Forever, Suriyothai (English Version)" (Richard Harvey, Sandy McLelland):

In a time, when we let our fears define us,
In a place, where we feel the ties that bind us,
In this time, you lead us through,
Now as then, when we face the final choices,
You cry out, for the ones who have no voices,
In this time, we will find you.

The fire which burned deep in your eyes,
The truth you never compromised,
You made the perfect sacrifice,
To give us freedom, to give us life,
Out of a perfect love.

Now and forever,
Help us stand for what is right,
Now and forever,
Make us strong enough to fight,
When the mountain is high, when the river is dry,
We are one, you and I,
Now and forever, Suriyothai.

In a dream, where the darkest force is broken,
In a prayer, where the softest words are spoken,
In all these, you lead us through,
In this world, mother of our nation,
You are the sun, the moon, the sky, the heavens,
In all these, we will find you.

The fire which burned deep in your eyes,
The truth you never compromised,
You made the perfect sacrifice,
To give us freedom, to give us life,
Out of a perfect love.

Now and forever,
Help us stand for what is right,
Now and forever,
Make us strong enough to fight,
When the mountain is high, when the river is dry,
We are one, you and I,
Now and forever, Suriyothai, Suriyothai.

Now and forever,
Help us stand for what is right,
Now and forever,
Make us strong enough to fight,
When the mountain is high, when the river is dry,
We are one, you and I,
Now and forever, Suriyothai, Suriyothai.
Komentarze
Tomek 2007-04-10
17:06
Snakowicie brzmią te próbki, szczególnie gdy bogate symfoniczne brzmienie łączy się z etnicznym instrumentarium (przepadam za czymś takim ;) - do głowy przychodzą takie tytuły jak Anna and the King, Pavillion of Women, The Promise, Heaven and Earth, The Last Emperor itd...

Suriyothai (Królowa Syjamu)

Kompozytor:

  • Richard Harvey

Dyrygent:

  • Richard Harvey
  • Daryl Griffith

Orkiestrator:

  • Richard Harvey
  • Daryl Griffith

Soliści:

  • Budapest Film Orchestra
  • Richard Harvey (etniczne flety)

Wydawca:

  • Warner Music Thailand (2001)

Producent:

  • Richard Harvey

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie