|
|||||||||||||||||||
![]() ![]() |
recenzje
Lost World: Jurassic Park, the (Zaginiony świat: Jurassic Park)![]() Partytura z ”Zaginionego świata” jest dużo mroczniejszą, brutalniejszą wariacją tego co zostało stworzone na potrzeby filmu z 1993 roku. Williams zajęty jest akcją, napięciem i spektakularną symfoniką. Score z tego filmu to równocześnie jedna z najbardziej rozbudowanych technicznie prac kompozytora. Do technicznej i produkcyjnej strony muzyki Williamsa trudno mieć zazwyczaj jakieś pretensje, mimo to ”The Lost World” stanowi jedną z najambitniejszych jego prac. Respekt budzi szczególnie warstwa orkiestracyjna i prowadzenie orkiestry, sekwencje nie rzadko misternie złożone i intensywne. Mniejszy nacisk położony jest z kolei na tematykę, co niejako zapowiada kolejną dekadę twórczości Amerykanina, pod przewodnictwem muzyki bardziej restrykcyjnej, mniej przyswajalnej a bardziej idącej w formę, klimat i podskórne emocje. Główny temat (suita otwierająca, Malcolm’s Journey) to potężna melodia „podróży” utrzymana trochę w starym stylu. Niby-marsz, w którym obok symfonicznych środków Williams inkorporuje tamburyna, grzechotki czy wymyślne efekty perkusyjne, które podkreślają „dżunglowy” i etniczny charakter filmu. Brak „starej” tematyki i odniesień do oryginału wydaje się dość przemyślany. Dlaczego? Ponieważ znamy już prehistoryczne zwierzęta i nie potrzebujemy kolejnych muzycznych wyróżników, tak jak w ‘jedynce’ - pełnych chwały i podziwu. ![]() To niewątpliwie zalety tego nietuzinkowej pracy. Co z resztą materiału? Co tak zniechęca w tej ścieżce i spycha ją w zapomnienie na tle ulubionych partytur Williamsa? To mrok i przytłumienie wynikające z budowania napięcia oraz orkiestrowej ekwilibrystyki, która podobnie jak w ”Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia” fascynuje od strony technicznej ale na dłuższą metę trudno się z nią utożsamiać. Mówię tu choćby o horrorowym The Island Prologue, głębokim, powolnym ruchom orkiestry w Finding Camp Jurassic, awangardowemu underscore (pełnemu znaków firmowych twórcy), czy nieziemskim odgłosom kreowanym przez syntezator i etniczne flety w utworze 9. Oprócz nobliwej melodii dla potężnych stegozaurów brak tu elementów magii i williamsowsko-spielbergowskiego zachwytu, który w większości towarzyszył części pierwszej. Mimo, że na deser zostawia się nam suitę z napisów końcowych, gdzie oba słynne tematy z Jurrasic Park zostają intonowane w sposób znany z wielu wydań kompilacyjnych, ten piękny materiał dziwnie gryzie się z bezkompromisową i często rozbuchaną do granic możliwości muzyką na albumie. ”Zaginiony świat” z pewnością nie jest oazą spokoju. Muzyka z ”Zaginionego świata” to jedna z najbardziej nacechowanych etnicznie pozycji w dyskografii Johna Williamsa. To co tylko zostało marginalnie zaznaczone w pierwszej partyturze, tutaj jest głównym motorem kompozycji. Muzyka to zdumiewająca od strony technicznej, oparta na gigantycznej i rozbudowanej symfonice, przywołująca na myśl prace klasycznych mistrzów. I nie chodzi mi tu o chaos, który wkrada się często w prace młodszych kompozytorów dostających do pracy dużą orkiestrę. Chodzi mi o techniczne i kompozycyjne mistrzostwo. Mistrzostwo, które jednak nie może przesłonić wad partytury, która może być w ogóle niezjadliwa dla wielu słuchaczy, nawet miłośników Johna Williamsa. Mój stosunek do tej ścieżki również zmienił się w biegu lat. Na początku było rozczarowanie, zniechęcenie i znudzenie. Jednakowoż, obiektywnie rzecz biorąc nawet dzisiaj stawiam ją o wiele wyżej niż większość pozycji w kategorii akcja/przygoda. Niewątpliwie Williams obiema częściami Jurassic Park udowadnia, że jest niekwestionowanym liderem tego gatunku i trudno sobie wyobrazić innego kompozytora, który mógłby zilustrować te filmy. ![]() Inne recenzje z serii: Autor recenzji: Tomek Rokita
Nasza ocena
Lista utworów
Komentarze Ścieżka jako całość nie jest za pikna. Ale muszę przyznać, że pierwszy utwór robi na mnie wrażenie tylekroć, ilekroć go słucham. :) Tak, akcja w pierwszym JP technicznie jest bez zarzutu, orkiestrowy majstersztyk, ale w LW posiada pewien "drive", który jest trudny do zdefiniowania. I chyba przez to ma pewien 'charakter'. To z kolei chyba wynika z rytmiki narzucanej przez etniczne elementy perkusyjne, które szczególnie "na tapetę" przez Williamsa wprowadzane nie były do tego momentu kariery. mickey_bond 2011-02-15 23:05 wszystkie recenzje do jurassic parków na tym portalu sa porzadne, ale jedna sprawa: w jp2 chwali sie williamsa za przemyslana rezygnacje z tematow na rzecz budowania klimatu i relacji muzyka - obraz, w ogole sciezka jest ciekawa i oryginalna. ale co sie okazuje? ze mistrz williams przegral z donem davisem, bo jp3 dostaje lepsza note za muzyke w filmie. w jp3 porzadnie cala sciezka pracuje i zasluje na 4 gwiazdki, ale wydaje mi sie, ze jp2 rowniez przynajmniej na te 4 zasluzyl, taka ocena jaka widnieje pod recenzja jest troche niekonsekwentna w zwiazku z tym co w recenzji bylo napisane. a nawet jesli wg recenzenta zasluguje na te 3, to chcialbym chociaz przeczytac czemu jego zdaniem tak jest. ktos tam tez pisal, ze dla muzyki filmowej najwazniejsze jest jak dziala w filmie i faktycznie z tego by wynikalo, ze jp2 jako czysta muzyka filmowa jest gorszy niz jp3 (wiem, ze oceniacie calosc, nie zmienia to faktu, ze sama idea muzyki filmowej, to dzialanie w filmie, a nie np konstrukcja albumu, czy sluchalnosc, mowie teraz tylko o aspekcie muzyka - obraz) michal 2011-05-19 00:54 czy moglby sie recenzent ustosunkowac do tego powyzszego? :P mysle, ze to wazna kwestia Koper 2011-05-20 23:56 Ale recenzje JP2 i JP3 pisały różne osoby przecież, więc nie może jeden za drugiego tłumaczyć. michal 2011-05-21 00:19 ale oceny dzialania w filmie sa niesprawiedliwe! ;p Koper 2011-05-21 10:21 Tomek Goska wszystkiemu wali 4 :P ale to ja już nic nie poradzę :D DanielosVK 2011-05-21 14:15 Waliczwórka z niego. :P Tomasz Goska 2011-05-22 17:09 Bo takie ścieżki recenzuję :P Przyzwoity temat w utworze "The Lost World" i dwa najlepsze na płycie tracki: "The Hunt" i ostatni. Reszta albo nudna, albo chaotyczna. Score przydługi, bez charakteru. Do tej recenzji istniej? jeszcze 2 komentarze. Chcesz zobaczyć wszystkie? » pokaż wszystkie |
![]() Kompozytor:
Dyrygent:
Orkiestrator:
Wydawca:
Producent:
|
|||||||||||||||||
Strona hostowana przez www.twojastrona.pl |
Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl. Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym. |
Projekt i wykonanie |