Szukaj: w


recenzje

Animal Farm (Folwark zwierzęcy)


Towarzysze! Piszę do was z dalekiej farmy, do której uciekłem wiele lat temu, gdy na moim ojczystym folwarku ten wstrętny wieprz Napoleon postanowił przejąć pełnię władzy dla siebie. Piszę do was by przedstawić wam dzieło towarzysza Richarda Harveya, mało znanego brytyjskiego kompozytora, który tworzy głównie muzykę dla produkcji telewizyjnych. Jego nazwisko znane jest miłośnikom muzyki filmowej głównie za sprawą Beyond Rangoon Hansa Zimmera, której to ścieżce nadał charakterystyczne, etniczne brzmienie. W 1999 roku Harvey zilustrował poświęcony historii naszej rewolucji i jej następstw, telewizyjny obraz Folwark zwierzęcy. Film, jak wiadomo, nie jest do końca wierny prawdzie, którą opisał skrupulatnie towarzysz George Orwell, ale ma sporo atutów, a jednym z głównych (obok roli prosiaka, który zagrał moją postać) jest niewątpliwie muzyka.

WSZYSTKIE UTWORY SĄ RÓWNE... ALE NIEKTÓRE UTWORY SĄ RÓWNIEJSZE OD INNYCH

Animal Farm łączy w sobie epickie brzmienie z musicalem, gdyż obok podpartej chórem orkiestry znajdziemy na płycie fragmenty śpiewane przez solowych wokalistów bądź kolektyw chóru. To, co najbardziej zapada w pamięć to znakomity motyw przewodni, który pojawia się już w pierwszym utworze, przewija się przez cały album w różnych aranżacjach i chyba najlepiej brzmi w "We Were Never Free". To nieco mroczna kompozycja, która jednak ma w sobie coś takiego, że aż chciałoby się krzyknąć "Powstańcie towarzysze! To jeszcze nie koniec! Odbijemy nasz folwark!". Drugim ważnym tematem jest radosny motyw, który możemy usłyszeć chociażby w "At Last We Were Free" czy "End Titles", a który wręcz promienieje szczęściem i beztroską jaka z początku udzieliła się wszystkim po zwycięstwie rewolucji. Do wyróżniających się utworów na płycie należą też te, w których wykorzystano chór oraz dynamiczne fragmenty "The Battle of the Barn" i "The Big Battle", w filmie ilustrujące naszą heroiczną walkę o folwark, w której to odegrałem, nie chwaląc się, bardzo istotną rolę.

ŻADEN WYDAWCA NIE UMIEŚCI NA PŁYCIE MUZYKI ILUSTRACYJNEJ... W NADMIARZE

Niestety towarzysze, ale nie jestem Squealerem i nie mogę mówić tak, by czarne stało się dla was białe, a wady zaletami. A Animal Farm wad niestety nie jest pozbawiony. Varese Sarabande umieściła na płycie chyba kompletny materiał z filmu, co niestety odbija się dłużyznami i licznymi fragmentami o ilustracyjnym charakterze. Sam underscore bywa jednak ciekawy, czego przykładem niech będzie początek ścieżki "We Can Help Ourselves". Nie mogą się za to zbytnio podobać stosowane od czasu do czasu zabiegi tow. Harveya w stylu kompozytorów z imperialistycznej Ameryki, z tzw. mickey-mousingiem na czele, kiedy krok po kroku usiłuje muzycznie zilustrować np. zwierzęcy chód, co w filmie nadawać może pewnym scenom lekko komicznego zabarwienia, a na płycie brzmi zupełnie nieciekawie. Poza tym ciągłe powtarzanie dwóch głównych tematów, też nie wpływa pozytywnie na ich odbiór.

ŻADEN KOMPOZYTOR NIE BĘDZIE ZŻYNAŁ OD INNEGO KOMPOZYTORA... WSZYSTKICH NUT

Należy wspomnieć też słowem na temat oryginalności kompozycji. Cóż, towarzysze, prawdę powiedziawszy, tow. Richard Harvey w tej kwestii nie może się szczególnie pochwalić. Nie ma tu wprawdzie jakichś bezczelnych plagiatów, ale już "Storm of Judgment/Main Title" swoją formą bardzo przypomina analogiczny utwór towarzysza Trevora Jonesa z soundtracka do Ostatniego Mohikanina. Zaś początek "End Titles" z kolei konstrukcją przypomina nieco temat z The Edge tow. Goldsmitha (choć oczywiście ma zupełnie odmienny charakter). Także melodia z zabawnie zaśpiewanej na modłę radzieckich patriotycznych pieśni "The Song of the Grateful Duck" nie jest oryginalna i możecie ją usłyszeć np. na różnorakich uroczystościach państwowych czy defiladach w Korei Północnej. W tym jednak wypadku nie jest to zarzut, gdyż całość idealnie wpasowuje się w obraz tyranii Napoleona.

TRZY GWIAZDKI DOBRZE, CZTERY GWIAZDKI LEPIEJ!

Partytura towarzysza Harveya świetnie brzmi w filmie i temu nawet Squealer nie potrafiłby zaprzeczyć. Gdy słucham soundtracka przy wielu utworach serce bije mi mocniej, a przed oczami stają pamiętne obrazy naszej zwierzęcej rewolucji, która miała wszystkim czworonogim i skrzydlatym towarzyszom przynieść wolność, równość i braterstwo a przyniosła jedynie dyktaturę kilku wieprzków (której z początku, czego teraz bardzo żałuję, byłem częścią). Dla towarzyszy, którzy jednak w owych historycznych wydarzeniach nie uczestniczyli, ani nie są miłośnikami filmu, score wyda się pewnie nieco przydługi, o czym trzeba pamiętać wystawiając końcową ocenę. Mimo wszystko polecam ten ciekawy album, w którym Richard Harvey, notabene rodak George'a Orwella, udowodnił że nie tylko świetnie gra na wszelakich fletach i piszczałkach, ale i jest bardzo dobrym kompozytorem, potrafiącym napisać bardzo udaną partyturę na orkiestrę i chór.

Z animalistycznym pozdrowieniem – towarzysz Snowball (Biały)



Autor recenzji:  Łukasz Koperski
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. "Storm of Judgement"/Main Title (1:44)
  • 2. "Dumb Animals..." (2:29)
  • 3. Meeting in the Barn (2:05)
  • 4. Old Major's Last Words/"Beasts of the World" (2:51)
  • 5. "We Can Help Ourselves" (3:23)
  • 6. The Battle of the Barn (2:08)
  • 7. "At Last We Were Free" (2:43)
  • 8. In the House/Commandments (3:20)
  • 9. The Harvest and the Flag (2:59)
  • 10. The Pigs Take Control (2:34)
  • 11. The Big Battle (5:45)
  • 12. Snowball Banished (1:22)
  • 13. "Long Live Animal Farm"/The Windmill (4:15)
  • 14. "Let Me Explain" (1:07)
  • 15. Jones Destroys the Windmill (2:03)
  • 16. "Glorious Leader Napoleon!"/Squealer's Song (2:30)
  • 17. "All Hens are Criminals!"/The Pigs Get Drunk (2:14)
  • 18. "Guilty!" (1:54)
  • 19. Boxer's Fate (4:51)
  • 20. "More Equal than Others" (4:17)
  • 21. The Song of the Grateful Duck (2:25)
  • 22. "We Were Never Free" (2:41)
  • 23. End Titles (3:42)
Czas trwania: 66:21



Słowa do "Beasts of the World" (inspirowane tekstem George'a Orwella)

Beasts of the World we shall unite
Rise up and ready for the fight
Soon or late the day will be
When man's defeated and we are free

I smell the victory
Our limbs be tired and worn
Our dreams shall not be broken
And our hearts shall not be torn
Komentarze
Olek Dębicz 2007-04-03 19:32
Oo..moja ulubiona recenzja Kopra już na Filmmusic.pl :)
Babuch 2007-04-03 21:34
Też lubię ten tekst. A poza tym napisany został jako recenzją świetnej płyty, może nieco "jonesowskiej" w brzmieniu i mało w sumie oryginalnej, ale... gdyby wszystkie scory z muzyką filmową były takie, bycie recenznentem nie miałoby sensu, bo wszystkie płyty trzymałyby poziom.
Koper 2007-04-03 21:53
Tak towarzyszu Aleksandrze, pojawiła się w końcu ta recenzja, gdyż i dziś pojawiła się biografia towarzysza Harveya. :)

Babuch ma sporo racji w kwestii tej płyty. W ogóle wydaje mi się, że Harvey należy do kompozytorów niesłusznie mało znanych i niedocenionych. Niezadowolony z tego faktu postanowiłem w najbliższej przyszłości popełnić jeszcze jedną recenzję innej partytury tegoż kompozytora. ;)
Tomek 2007-04-03 22:33
Mi również podobała się ta płyta, ale długo się przekonywałem (Koper wie ;). Ja bym tu bardziej podobieństw do duetu Gregson-Williams-Powell szukał :) Kawałek "We Were Never Free" jest szczególnie znakomity i godny uwagi.
Olek Dębicz 2007-04-03 23:00
Partytura rzeczywiście na wysokim poziomie, a film to już w ogóle znakomity.
Koper 2007-04-03 23:42
A co dopiero o książce powiedzieć... :D
Marek 2007-04-03 23:49
Jak o książkach mowa, to 100 razy wolę Rok 1984...:P
Babuch 2007-04-04 09:18
A ja tam lubie obie (książki)
Olek Dębicz 2007-04-04 14:04
Obie powieści są wielkie!
Koper 2007-04-04 16:17
A ja wolę nieco bardziej właśnie "Folwark...". Choć oparta o wydorzenia bolszewickiej rewolucji, to jednak bardziej uniwersalna w treści i formie. :P
Kacper 2008-10-27 18:09
Ale kto jest kompozytorem
DanielosVK 2011-02-21 17:42
Hans Zimmer

Animal Farm (Folwark zwierzęcy)

Kompozytor:

  • Richard Harvey

Dyrygent:

  • Richard Harvey

Orkiestrator:

  • Richard Harvey
  • Daryl Griffith
  • Simon Chamberlain
  • Bill Connor

Soliści:

  • partie wokalne:
    Nicole Tibbels, Tim Whitnall, Brian Gulland, Hannah King, Timothy Murton-Laight, Charlotte Murton-Laight, Simon Chamberlain

Wykonawcy:

  • Budapest Radio Choir

Wydawca:

  • Varèse Sarabande (1999)

Producent:

  • Richard Harvey

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie