Szukaj: w


recenzje

Running Man, The (Uciekinier)


Ameryka雟kie kino zawsze mia這 to do siebie, 瞠 pokazywa這 nam multum r騜nych wariacji na temat przysz這軼i. Prze這m lat 80 i 90 ubieg貫go wieku by okresem, w kt鏎ym mieli鄉y do czynienia z mroczn wizj ameryka雟kiego snu. Ot騜 rz康 Stan闚 Zjednoczonych wed逝g scenarzyst闚 stawa si jedynie marionetk w r瘯ach bogatych korporacji d捫帷ych do powielania swojego maj徠ku. Najlepszym przyk豉dem takiego kina jest chyba s造nny Robocop. W bardzo podobnym tonie zosta豉 pokazana przysz這嗆 w hicie z Arnoldem Schwarzeneggerem w roli g堯wnej. The Running Man to telwizyjne show, w kt鏎ym kr鏊uje przemoc. Pod przykrywk wymierzania sprawiedliwo軼i kryje si jednak ob逝da i ch耩 pomna瘸nia zysku. Co tu du穎 m闚i, ka盥y kto ogl康a jakie filmy z lat 80’, doskonale wie z jakim kinem mamy do czynienia. Nie zmienia to jednak faktu, 瞠 tamta sztuka filmowa ma w sobie pewn zakl皻 magi, kt鏎a wynika pewnie z tego, 瞠 w sumie wychowa貫m si na tamtych blockbusterach (wida co ze mnie wyros這 ;) ).

Autorem muzyki do Uciekiniera jest gwiazda tamtego okresu, Harold Faltermeyer - tw鏎ca ilustracji do takich przeboj闚 kinowych jak Beverly Hills Cop, Top Gun czy Tango & Cash. The Running Man przypad akurat na czas szczytu popularno軼i Niemieckiego kompozytora. Odno郾ie brzmienia, jest to zwyczajnie muzyka charakterystyczna dla tamtego okresu. Faltermeyer mia zakl皻 ca陰 orkiestr w syntezatorze i nie ma tu mowy o ‘篡wych’ instrumentach. Przywodzi mi to na my郵 pewn refleksj. Ot騜 po recenzji nieszcz瘰nych Transformers闚 przylgn窸a do mnie opinia osoby gardz帷ej wczesn elektronik. Nic bardziej mylnego, Vince DiCola to po prostu 瞠nada ponad dopuszczaln norm. Czemu o tym wspominam? Wy陰cznie dla por闚nania, 瞠by od razu zaznaczy, i Faltermeyerowi du穎 bli瞠j do Robocopa Poledourisa ani瞠li do muzycznego szarlatana DiColi i jego Transformers闚.

Zwa篡wszy na fabu喚 Uciekiniera, muzyka musia豉 by przygn瑿iaj帷a i w najlepszy mo磧iwy spos鏏 oddawa cyniczny 鈍iat wykreowany na potrzeby filmu. Te za這瞠nia zosta造 mo磧iwie najlepiej zrealizowane. Temat przewodni, kt鏎y s造szymy ju w pierwszym utworze, jest zdecydowanie najmocniejsz stron tego albumu. Dalej r闚nie ponura melodia towarzyszy nam stosunkowo cz瘰to w przer騜nych aran瘸cjach. Troch s豉biej wypada muzyka akcji, kt鏎a opiera si o silnie rozbudowan sekcj perkusyjn oraz wszelakie elektroniczne eksperymenty kompozytora. W filmie to absolutnie nie przeszkadza, ale w na kr捫ku tr帷i to troch myszk. Z pozoru najnudniejsza cz窷 – underscore – wypada nienajgorzej. Elektroniczny ambient s逝膨cy do budowania napi璚ia a tak bardzo si nie zestarza, nadal doskonale wywi您uje si ze swojej roli. Najwi瘯szym minusem dla mnie jest czysto ilustracyjna ‘papka’. Ni to muzyka akcji, ni to suspense... Utwory takie jak Sub-Zero raczej nie znajd swoich amator闚. Na szcz窷cie nie ma tego tak du穎, 瞠by jako znacz帷o wp造wa這 na odbi鏎 ca這軼i. Na uwag zas逝guje za to utw鏎 Valkyrie; dzi瘯i temu wiemy, jakby wygl康a豉 tw鏎czo嗆 Richarda Wagnera, gdyby tworzy w latach 80’ XX wieku ;)

Nie ma si co tu specjalnie rozwodzi nad t 軼ie磬. Jej najmocniejszym punktem jest fantastyczny temat przewodni, kt鏎y w moim odczuciu jest najwi瘯szym dokonaniem Faltermeyera bij帷 nawet jego s造nne Axel F. Jest to pozycja skierowana raczej do mi這郾ik闚 muzyki z bardzo charakterystycznego okresu. W kinematografii by這 to spoiwo pomi璠zy tradycyjnymi 鈔odkami wyrazu a technicznym wsparciem, jakiego jeste鄉y dzisiaj 鈍iadkami. Warto si璕n望 po t pozycj chocia瘺y po to, aby przypomnie sobie, jak kiedy robi這 si muzyk do film闚, kt鏎e zaw豉dn窸y naszymi odtwarzaczami VHS. Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Jean Claude Van Damme... to by造 nazwiska, to by造 czasy... starzejemy si moi drodzy! :(




Autor recenzji:  Mariusz Tomaszewski
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Intro / Bakersfield (02:04)
  • 2. Main Title / Fight Escape (03:45)
  • 3. Buzzsaw / Richard's Fight (01:50)
  • 4. Captain Freedom's Workout (02:30)
  • 5. Mick's Broadcast / Attack (05:05)
  • 6. Valkyrie (02:37)
  • 7. Buzzsaw Attack (01:55)
  • 8. Medical Checkup (02:26)
  • 9. Fireball Intro (01:18)
  • 10. Buzzsaw / Dynamo Attack (01:51)
  • 11. Massacre Highlights (01:09)
  • 12. Sub-Zero Intro (02:01)
  • 13. Sub-Zero (03:51)
  • 14. Fireball Chase (02:04)
  • 15. Spare Dynamo (02:21)
  • 16. Weiss Discovers Dish / Amber's Launch (02:29)
  • 17. Revolution / End Credits (01:58)
Czas trwania: 41:14
Komentarze
Koper 2007-01-24
20:11
To by造 czasy... czasy 鈍ietnych motyw闚 przewodnich. :) A "Running Man" posiada jeden z takich motyw闚. Niestety chyba niewiele ciekawego poza tym - przynajmniej tak wnioskuj z tego, co s造sza貫m w filmie, obejrzanym chyba ju z 10 razy. :D

Running Man, The (Uciekinier)

Kompozytor:

  • Harold Faltermeyer

Wydawca:

  • Varese Sarabande (1987)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie