Szukaj: w


recenzje

Sacco and Vanzetti (Sacco i Vanzetti)


Nicola Sacco i Bartolomeo Vanzetti to dwóch włoskich imigrantów, anarchistów, których w 1920 r. niesłusznie oskarżono o napad rabunkowy i zabójstwa a następnie po bardzo krytykowanych, politycznych procesach skazano na śmierć. Ich historię opowiedział w swoim filmie z 1971 r. Giuliano Montaldo. Oprawą muzyczną tego politycznego dramatu zajął się nie kto inny, tylko słynny, wówczas wchodzący w szczytowy okres swojej kariery Ennio Morricone. Jako, że akcja obrazu toczy się w Stanach Zjednoczonych, postanowiono do muzyki włączyć akcent amerykański w postaci piosenek śpiewanych przez Joan Baez. Wybór o tyle trafny, że ta znana piosenkarka, związana swego czasu z Bobem Dylanem, nie stroniła w swoich utworach od politycznych, rewolucyjnych tekstów.

Soundtrack z Sacco and Vanzetti tworzą zasadniczo trzy, dość różniące się od siebie elementy, które przedstawię osobno. Pierwszym z nich jest dramatyczna muzyka Ennio Morricone. Opiera się ona na dobrą sprawę o jeden bardzo emocjonalny i piękny temat, przedstawiony w utworach "Hope for Freedom" oraz "Freedom from Hope". To klasyczne morriconowskie utwory - dość prosta ale niezwykle wzruszająca melodia zaprezentowana zarówno przez solowy obój jak i przez sekcję smyczkową.

Do muzyki dramatycznej możemy zaliczyć też utwór "Sacco and His Son", który to jest instrumentalną wersją jednej z piosenek Baez. Utwory śpiewane sopranem przez Amerykankę są właśnie drugim elementem ścieżki dźwiękowej. Są to: "The ballad of Sacco and Vanzetti" w trzech częściach oraz "Here's To You". Wszystkie są wspólnym dziełem Morricone (muzyka) i Baez (tekst). Ballady o Sacco i Vanzettim oparte są na jednej melodii, choć różnie aranżowanej i granej w różnym tempie. Baez śpiewa tam z towarzyszeniem m.in. organów a utwory są bardzo smutne czy wręcz przygnębiające. Tekst piosenek ma na przykład charakter myśli kierowanych przez bohatera do ojca (część druga), czy matki do syna (część trzecia). Zupełnie odmienną wymowę ma ciepły, pogodny "Here's To You", w którym Baez powtarza wraz z chórkiem krótki, zaledwie czterostrofowy tekst. Zarówno ten utwór, jak i pierwsza część ballady poprzedzone są nieco ponad półminutowym instrumentalnym wstępem, który płynnie przechodzi we właściwą piosenkę i w zasadzie mógłby stanowić z nią jedną ścieżkę.

Trzecim zasadniczym elementem Sacco and Vanzetti jest to, czego niemal nikt u Morricone nie lubi, choć pojawia się to praktycznie na każdym jego albumie. Mowa o ilustracyjnych, ciężkich w odsłuchu, niemal ambientowych brzmieniach. Reprezentowane są w formie dźwięków uzyskiwanych za pomocą syntezatorów, które imitować mają... krzesło elektryczne! O ile w "In Prison" i "Sentenced to Death" stanowią one tylko dodatek do ilustracyjnego suspense'u, podobnego do tego z Nietykalnych, o tyle w "The Electric Chair" stanowią całość utworu. Doprawdy 2 minuty elektronicznych sampli, które brzmią jak pracujący transformator wysokiego napięcia, trudno nawet nazwać muzyką.

I tak właśnie wygląda soundtrack z Sacco and Vanzetti. Nie słuchalne, elektroniczne eksperymenty zmieszane z wysokiej klasy dramatyczną muzyką włoskiego mistrza i równie znakomitymi piosenkami Joan Baez. Wszystko przepełnione bólem, smutkiem czy tragedią i jedynie ostatni utwór wnosi nieco optymizmu. Jeśli jesteście więc przygnębieni to trzymajcie się z dala od tego score, bo może wam się jeszcze pogorszyć. ;) Oczywiście przy ocenie nie można tego traktować jako wady, taki już charakter ma ta ścieżka dźwiękowa. Choć ogólnie uważam, że wydawca nie tylko mógł, ale wręcz powinien darować sobie przynajmniej dziesiątą ścieżkę, to i tak polecam ten album i myślę, że to jeden z ciekawszych i dość specyficznych w jakże bogatym przecież dorobku Włocha. Wydań tej ścieżki było sporo i różniły się nieznacznie: miały zazwyczaj od 10 do 14 utworów. Na pewno warto przyjrzeć się któremukolwiek z nich bliżej, jak choćby opisanemu przeze mnie albumowi Omegi.



Autor recenzji:  Łukasz Koperski
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
Czas trwania: 33:52



Słowa do “The ballad of Sacco and Vanzetti” (Joan Baez):

Part 1

"Give to me your tired and your poor
Your huddled masses yearning to breathe free
The wretched refuse of your teeming shore
Send these, the homeless, tempest-tossed to me."

Blessed are the persecuted
And blessed are the pure in heart
Blessed are the merciful
And blessed are the ones who mourn

The step is hard that tears away the roots
And says goodbye to friends and family
The fathers and the mothers weep
The children cannot comprehend
But when there is a promised land
The brave will go and others follow
The beauty of the human spirit
Is the will to try our dreams
And so the masses teemed across the ocean
To a land of peace and hope
But no one heard a voice or saw a light
As they were tumbled onto shore
And none was welcomed by the echo of the phrase
"I lift my lamp beside the golden door."

Blessed are the persecuted
And blessed are the pure in heart
Blessed are the merciful
And blessed are the ones who mourn

Part 2

Father, yes, I am a prisoner
Fear not to relay my crime
The crime is loving the forsaken
Only silence is shame

And now I'll tell you what's against us
An art that's lived for centuries
Go through the years and you will find
What's blackened all of history

Against us is the law With its immensity of strength and power
Against us is the law!
Police know how to make a man A guilty or an innocent
Against us is the power of police!
The shameless lies that men have told
Will ever more be paid in gold
Against us is the power of the gold!
Against us is racial hatred
And the simple fact that we are poor

My father dear, I am a prisoner
Don't be ashamed to tell my crime
The crime of love and brotherhood
And only silence is shame

With me I have my love, my innocence, the workers and the poor
For all of this I'm safe and strong and hope is mine
Rebellion, revolution don't need dollars, they need this instead
Imagination, suffering, light and love and care for every human being
You never steal, you never killYou are a part of hope and life
The revolution goes from man to man and heart to heart
And I sense when I look at the stars That we are children of life
Death is small

Part 3

My son, instead of crying be strong
Be brave and comfort your mother
Don't cry for the tears are wasted
Let not also the years be wasted

Forgive me, son, for this unjust death
Which takes your father from your side
Forgive me all who are my friends
I am with you, so do not cry

If mother wants to be distracted from the sadness and the soulness
You take her for a walk along the quiet country
And rest beneath the shade of trees where here and there you gather flowers
Beside the music and the water is the peacefulness of nature
She will enjoy it very much and surely you'll enjoy it too
But son, you must remember do not use it all yourself
But down yourself one little step to help the weak ones
By your side

Forgive me, son, for this unjust death
Which takes your father from your side
Forgive me all who are my friends
I am with you, so do not cry

The weaker ones that cry for help the persecuted and the victim
They are your friendsAnd comrades in the fight and yes, they sometimes fall
Just like your father, yes, your father and BartoloThey have fallen
And yesterday they fought and fellBut in the quest for joy and freedom
And in the struggle of this life you'll find that there is love and sometimes more
Yes, in the struggle you will find that you can love and be loved also
Forgive me all who are my friends I am with youI beg of you
Do not cry



Słowa do “Here’s to you” (Joan Baez)

Here's to you, Nicola and Bart
Rest forever here in our hearts
The last and final moment is yours
That agony is your triumph
Komentarze
bladerunner21 2010-08-07
11:09
Here's To You to cudowna piosenka, cieszę się, że wykorzystano ją w Metal Gear Solid 4 :)
Mystery 2011-08-20
11:47
Najbardziej podoba mi się tu warstwa liryczna, cudny temacik napisał tu Ennio. Piosenki są niezłe, ale niemalże ta sam ballada w potrójnej i tak obfitej dawce to nieco za dużo, przez co robi się nieco nużąco, na szczęście ostatni song stanowi tu znakomitą sprawę (część underscorową lepiej pominąć milczeniem). Ogólnie ciekawa i oryginalna muzyka, której warto spróbować.
Kaonashi 2014-08-29
02:07
Widzę, że recka była pisana bez znajomości filmu, a że jestem świeżo po seansie to dorzucę parę słów od siebie. Przez pierwszą połowę to prawie w ogóle nie ma muzyki także ciężko się wypowiadać o niej w superlatywach. Co innego końcówka. Dopiero wtedy usłyszymy śliczny motyw z "Hope of Freedom" a sekwencja rozpoczynania egzekucji ilustrowana przez "The ballad of Sacco and Vanzetti: Part 3" to coś wspaniałego - niezwykła ekspresja, choć duża w tym zasługa samego wykonania utworu. Ballada faktycznie pojawia się trzy razy tak jak i na albumie, ale za to w skróconych wersjach, "The Electric Chair" nie wyłapałem. Słynne "Here's to you" jak się można domyślić przeznaczone jest na sam koniec (odmienny, weselszy charakter świetnie podkreśla wymowę filmu). Podział na "Introduction" i resztę kompozycji wynika z samej finałowej sceny, albowiem ten półminutowy fragment przeznaczony jest na ostatnie kadry filmu. Z kolei Baez wchodzi już dopiero na napisach. Oczywiście na albumie można było to scalić. Generalnie to kolejny bardzo dobry score Ennio do bardzo dobrego filmu, który nie spłyca roli muzyki filmowej do jakiegoś tam popierdywanka w tle.

Sacco and Vanzetti (Sacco i Vanzetti)

Kompozytor:

  • Ennio Morricone

Dyrygent:

  • Ennio Morricone
  • Bruno Nicolai

Orkiestrator:

  • Ennio Morricone

Soliści:

  • Joan Baez, I Cantori Moderni di Alessandroni (partie wokalne)
  • Gaston Chiarni (obój)
  • Al Sinket, Walter Bianchi (syntezatory)

Wydawca:

  • Omega (1971/1993)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie