Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.
różni wykonawcy

Borat (6opat)

(2006)
-,-
Oceń tytuł:
Mariusz Tomaszewski | 15-04-2007 r.

UWAGA! Poniższy tekst zawiera słowa powszechnie uznane za obraźliwe! UWAGA!

W Kazachstanie nielegalnym jest, aby pięć kobiet zebrało się razem w jednym miejscu…. chyba, że w burdelu albo w grobie.

Na wstępie ogłoszenie parafialne. Z oczywistych względów nie dało rady umieścić pełnego tytułu w należytym mu miejscu, stąd też zrobimy to teraz. Otóż film zowie się Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan co po naszemu będzie coś w ten deseń: Borat: Podpatrzone w Ameryce, aby Kazachstan rósł w siłę, a ludzie żyli dostatniej. Film ten jest dokumentem opowiadającym o wyprawie kazachskiego żurnalisty do US i A, gdzie ściera się on tam z kulturową przepaścią, jaka dzieli oba kraje. Głównym wątkiem jest zaś rodzące się uczucie naszego dziennikarza do uznanej amerykańskiej aktorki. Owy bohater wbrew przeciwnościom losu wyrusza w długą podróż do Kalifornii napotykając po drodze przeróżnych ludzi, kobiety oraz żydów. Postać Borata Sagdiyeva nie powinna być anonimowa, bowiem występował on wcześniej w programie słynnego brytyjskiego komika Aliego G, gdzie rozsławił swój kochany kraj.

Kiedy kupiłem żonę, to na początku dobrze gotowała, jej pochwa dobrze działała, dobrze sobie radziła przy pługu. Ale po 3 latach, kiedy skończyła 15 lat, osłabła, jej głos stał się gruby, wyrosły jej włosy na klacie, a jej pochwa obwisła, jak rękaw szaty czarodzieja.

Soundtrack… jaki soundtrack? To jest „Stereophonic Musical Listenings That Have Been Origin in Moving Film”, w skrócie SMLTHBOIMF. Pozwolicie jednak, że zostanę przy klasycznej terminologii. No więc nasz ost zawiera większość utworów słyszanych w filmie. Problem z samym filmem polega na tym, iż jest to dokument, a więc dla podniesienia realizmu nie mamy ilustracji muzycznej (podobny zabieg został zastosowany w słynnym Blair Witch Project). Ogranicza się ona jedynie do kilkunasto-sekundowych fragmentów piosenek i utworów instrumentalnych, które usłyszymy w pełnej krasie dopiero na soundtracku. Z góry uprzedzam, że jeśli ktoś ma uczulenie na rytmy pochodzenia wschodnio-europejskiego, powinien trzymać się od tej płyty z daleka. Z resztą oryginalność tego krążka jest jego najmocniejszą stroną.

Następnego ranka przeprowadzałem wywiad z politykiem, który miał prawdziwą czekoladową twarz. Bez makijażu!

Składa się na nią zbiór utworów tak kosmicznie „radosnych”, że nie wiadomo od czego zacząć. Rozpocznę więc od muzyki, którą jestem w stanie w jakiś sposób zaklasyfikować. Instrumentalną część tej ścieżki stanowią kompozycje rodzonego brata Borata, również syna Boltoka-gwałciciela. Wstydząc się swojego post-komunistycznego rodowodu Erran Sagdiyev przybrał pseudonim Erran Baron Cohen i tym właśnie nazwiskiem firmuje swoje kompozycje (na albumie znajdziemy takowe dwie). Grooming Pubis to bardzo podniosła radziecka melodia grana na bałałajce w towarzystwie męskigo chóru. O Kazakhstan zaś to narodowy hymn Kazachstanu śpiewany w języku Shakespeare’a. Dalej pojawia się nawet znane nazwisko. Goran Bregovic i jego świetne Ederlezi (Scena Durdevdana Na Rijeci) w filmie pojawia się najczęściej – w końcu jest to nie byle jaki temat miłosny. Tę krótką wyliczankę zamknę wspominając o zakręconej niczym rosyjski termos wersji słynnego hitu Born to Be Wild. Tego trzeba po prostu posłuchać.

Zobacz kto tutaj ma ambasadę! Uzbekistan! Pieprzcie się, matkojebcy!!!

Teraz czas na prawdziwe ananasy. Eu Vin Acasa Cu Drag autorstwa rumuńskiego wokalisty Stefana De La Barbulesti jest utworem wpisującym się w kanon muzyki „łatwej, prostej i przyjemnej”. Czemu wspominam tutaj o utworze dla niewymagających? Otóż krótka tandetna do szpiku kości przygrywka słyszana w tej piosence została wykorzystana jako temat przewodni Borata jeszcze u Aliego G. Dość powiedzieć, że nawet największa gwiazda kazachskiego popu Corky Butchek nie powstydziłby się takiego dokonania. Tym samym dochodzimy do najciekawszej części tej składanki. O.M.F.O. to skrót od Our Man from Odessa. Jest to pseudonim Germana Popova, ukraińskiego DJ’a. Jego kawałki Money Boney oraz świetne Magic Mamaliga to już nawet nie mix-kulturowy. Bo jak tu określić połączenie elektroniki, etnicznych brzmień, dźwięków ATARI (dla młodych czytelników i czytelniczek: taki stary komputer :P) i Bóg wie czego jeszcze. Słucha się tego naprawdę pysznie, szczególnie w towarzystwie znajomych i napojów wyskokowych. Udana impreza gwarantowana!

Nazywam się Borat. Przyjechałem z Kazachstanu. Chcę najpierw powiedzieć, że popieramy waszą wojnę terroru. Okażmy wsparcie dla naszych chłopców w Iraku. Niech US i A zabije wszystkich terrorystów. Niech George Bush wypije krew każdego mężczyzny, kobiety i dziecka w Iraku. Niech kraj ten zostanie zniszczony, aby przez następne tysiąc lat nawet jedna jaszczurka nie przeżyła na ich pustyni.

Na koniec o dwóch pozycjach, których próżno szukać w filmie – obie autorstwa samego Borata. You Be My Wife to romantyczna ballada, gdzie jak można się łatwo domyślić, adresatem tej pieśni jest oblubienica naszego dzielnego reportera. In My Country There is Problem (Throw the Jew Down the Well) to „ponoć” antysemicka piosenka zarejestrowana podczas poprzedniej wizyty Borata w US i A. Sympatyczna pioseneczka country śpiewana przy wtórze uradowanej widowni jest doskonałym dowodem na to, że nie liczy się ani treść utworu, ani też jego wykonanie. Dobry artysta swoją charyzmą i wdziękiem potrafi ponieść widownię na szczyty artystycznego uniesienia. Dobrze, że ten kawałek doczekał się oficjalnego wydania, gdyż wcześnie krążył po sieci jedynie w postaci zakazanego owocu – do tej pory film z tego wystąpienia jest w Ameryce oficjalnie zabroniony.

– Jaka jest najlepsza broń do obrony przed żydem?

– Proponowałbym 9 mm lub .45.

Старая Россия заключала в своих границах громадное количество народов, стоявших на самых разных ступенях экономического и культурного развития — от поголовно грамотных финнов, эстонцев и латышей, далеко шагнувших в своем капиталистическом развитии — до поголовно неграмотных киргизов, алтайцев, народов Севера, живших в условиях примитивного родового строя. И как ни вариировала политика царизма в отношении каждого из этих народов, она везде и всегда заключалась в разнообразном применении одного и того же принципа: национальный гнет и насильственная руссификация. Для полукрепостнического режима царизма национальный гнет был одним из главных устоев (наряду с самодержавием и православием — „народность”). Эксплоатация завоеванных „инородческих” окраин, использование их, как земельного фонда, рынков сбыта, баз торговых и военных путей — было величайшим источником мощи для русского империализма. Надо сказать, что в этом пункте интересы самодержавия совпадали с интересами русской промышленной бурж. Innymi słowy, album godny polecenia. Dziękuję! Lubię was! Lubię seks! Do widzenia.

– Czy kobiety powinny się edukować?

– Jak najbardziej!

– A czy nie będzie problemem, że mają mniejsze mózgi od mężczyzn?

Najnowsze recenzje

Komentarze