Szukaj: w


recenzje

Untergang, der (Upadek)


Wiele filmów poruszało już problematykę II wojny światowej. Problematykę podboju i nieludzkich mordów jakich sprawcą stał się Adolf Hitler. Nikt jednak do tej pory nie próbował ukazać go jako człowieka cierpiącego. Cierpiącego z powodu niezrealizowania własnych ideałów. Takie ludzkie potraktowanie jednego z największych zbrodniarzy XX wieku mogłoby napsuć krwi środowiskom dotkniętym represjami hitlerowskimi. Nic zatem dziwnego, że gdy Oliver Hirschbiegel zabierał się za Upadek opinia publiczna była skrajnie podzielona. Film oparty na podstawie książek Joachima Festa i Traudla Junge porusza problematykę ostatnich 12 godzin życia przywódcy III Rzeszy, gdzie na przemian z próbą odtworzenia niejasnych do tej pory faktów, autor filmu stara się ukazać dramat wewnętrzny przywódcy, którego idealistyczne plany rozpadają się na jego oczach. Po premierze filmu okazało się, że zrobiono wielki szum na wyrost, bo reżyser jak to wróżono nie bronił w swoim obrazie osoby Hitlera. Pomijając kwestie sporne, Upadek jest dobrze zrealizowanym, zarówno od strony merytorycznej jak i technicznej, filmem, świetnie ukazującym nastroje panujące wśród najbliższego otoczenia wodza i reakcje w obliczu nieodwracalnej zagłady.

Do skonstruowania oprawy muzycznej wybrany został Stephan Zacharias, niemiecki kompozytor, który tak na dobrą sprawę w ciągu swojej zaledwie kilkunastoletniej kariery nie miał okazji zabłysnąć na świecie żadną głośniejszą partyturą, pracując głównie nad produkcjami telewizyjnymi i mało głośnymi filmami fabularnymi. Upadek dawał więc mu szansę międzynarodowego rozgłosu i stanowił furtkę do dalszej kariery. Czy z tego skorzystał? Nie do końca. Muzyce jaką napisał dalece do miana ilustracyjnego geniuszu, a finalny produkt jaki znalazł się na płycie wydanej przez Colosseum również nie wgniecie nas w fotel.

Przysłuchując się partyturze dojść można do wniosku, że kompozytor bardzo zachowawczo, wręcz obronnie potraktował swoją pracę, dostarczając obrazowi zbędnego minimum emocjonalności, pozostawiając go w głównej mierze sam na sam z widzem, by dramat przelewał się w znacznej mierze przez obraz, nie przez muzyczny komponent. Nie przeczę, ze taka metodologia postępowania ma swoją rację bytu, bo wielokrotnie już się przekonywaliśmy, że niekiedy cisza, lub minimalizm w epatowaniu dźwiękiem robi więcej, niż wymyśle tapety dźwiękowe. Minimalizm w wykonaniu Zachariasa nie przekonuje mnie jednak do końca. Z jednej strony można śmiało próbować usprawiedliwić go gatunkowym ciężarem Upadku, który co jak co, nie pozostawił muzykowi zbyt wielkiego pola do popisu. Z drugiej strony, koncept na rozwiązywanie takich problemów, to bardzo istotna sprawa, a Zacharias najwyraźniej nie wiedział do końca jak ugryźć ten twardy orzech. Wynikiem tego jest wyjątkowo mroczny score, pełzający w mazi oleistego, ciężkostrawnego underscore, od czasu do czasu przecinanego wstawkami tematycznymi i emocjonalnymi frazami.

Już pierwszy utwór wrzuca nas do rzeki leniwie posuwającej się orkiestry z sekcją smyczkową na czele i towarzyszącymi jej wstawkami fortepianowymi. Rzadko kiedy Zacharias wychodził będzie w dalszych utworach poza kanon instrumentów szarpanych, budując na nich gro swojej ilustracji, sporadycznie włączając tylko od czasu do czasu kotły oraz tym podobne instrumenty perkusyjne. Nie trudno się domyśleć, że budowana na jednakowym instrumentarium w jednakowej stylistyce muzyka, po pewnym czasie zaczyna się niezwykle dłużyć, a finał płyty zdaje się odwlekać w nieskończoność. Problem wyolbrzymia ciężki klimat jakim charakteryzuje się muzyka, tylko do czasu do czasu przerzedzany wstawkami tematycznymi. Właściwie trudno w przypadku Upadku mówić o jakiejkolwiek palecie tematycznej. Jest to kompozycja ewidentnie ukierunkowana na underscore. Niemniej jednak i tu od czasu do czasu pojawiać się będzie pewien identyfikator melodyjny, trzeba przyznać, że nawet miły dla ucha. Smyczkowy, przesiany nutką patosu temat z Peter im Nebel pojawiający się pod koniec partytury coraz częściej, to jedna z nielicznych melodii, która sprawi nam jako taką satysfakcję z odsłuchu. Tą niewątpliwie zgotują nam dwa dramatyczne utwory: bazowany na temacie Hoffnung am Ende der Welt i wieńczący kompozycję Spate Einsicht.

Soundtrack wydany przez Colloseum nie jest zbyt trafnie skonstruowany. Szpecą go pojawiające się co jakiś czas piosenki źródłowe, będące oryginalnymi nagraniami niemieckich piosenek jakie przewijały się w tle filmu (najczęściej z gramofonów), a także jedna rosyjska pieśń wykonywana przez grupkę wyzwalających Berlin żołnierzy Armii Czerwonej. Nijak to współgra z oryginalną muzyką Zachariasa, a wręcz ją szpeci. Warto zatem postawić sobie pytanie, czy na płytę z muzyką do Upadku opłaca wydawać się tych kilkadziesiąt złotych. Polecałbym na to konto zaopatrzyć się w film i walory estetyczne muzyki podziwiać właśnie w obrazie, bowiem poza nim, niczym szczególnym partytura się nie odznacza. Nie przekreślam jednak Zachariasa i liczę na to, że kiedyś jeszcze zabłyśnie w branży. Oby moje nadzieje się ziściły...



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Des Führers Sekretärin (02:32)
  • 2. Prof. Schenck hält die Stellung (01:22)
  • 3. General Weidling macht Meldung (00:56)
  • 4. In Hof der Reichskanzlei (02:52)
  • 5. Eva Brauns letzter Brief ["When I Am Laid In Earth" aus "Dido And Aeneas" komponiert von Henry Purcell] (03:33)
  • 6. Blutrote Rosen [Marek Weber und Orchester (Hermann Hünemeyer/Alfred Krönkemeier)] (02:21)
  • 7. Peter im Nebel (01:10)
  • 8. Albert Speers Abschied ["When I Am Laid In Earth" aus "Dido And Aeneas" komponiert von Henry Purcell] (02:00)
  • 9. Davon geht die Welt nicht unter [Zarah Leander (Michael Jary/Bruno Balz)] (02:31)
  • 10. Evas Blick in den Spiegel ["When I Am Laid In Earth" aus "Dido And Aeneas" komponiert von Henry Purcell] (00:45)
  • 11. Kein schöner Land (trad.) (01:11)
  • 12. Gute Nacht, Kinder (02:43)
  • 13. Die Giftkapseln (02:39)
  • 14. Der Krieg ist aus (03:04)
  • 15. Exodus (03:33)
  • 16. Verloren im Stillstand (02:29)
  • 17. Jablotschko (trad.) (01:32)
  • 18. Hoffnung am Ende der Welt (03:20)
  • 19. Späte Einsicht (02:10)
Czas trwania: 43:11
Komentarze
Tomek 2006-09-25
23:51
Gratuluję 400 recenzji! :) Muzykę znam tylko z filmu (przypomina troszkę emocjonalnego, intymnego Zimmera), i zgodzę się z ostatnim akapitem w szczególności.
Tomasz Goska 2006-09-26
22:57
400, 500, 2000... co za różnica, nie liczy sie ilość tylko jakość :P Thx i pzdr :)
Pablo 2010-07-23
16:34
Cześć, mi także podoba się ta muzyka, tylko mam pytanie. Znacie może jakąś wyszukiwarkę, gdzie mogę znaleźć te utwory. Na każdej próbuję znaleźć, tylko bez skutku. Proszę jeśli znacie jakiś link, to podajcie. Dzięki

Untergang, der (Upadek)

Kompozytor:

  • Stephan Zacharias

Dyrygent:

  • Stefan Pintev

Orkiestrator:

  • Stephan Zacharias

Wydawca:

  • Colosseum (2004)

Producent:

  • Stephan Zacharias

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie