Szukaj: w


recenzje

Czarny Młyn



Nie ma rzeczy niemożliwych. Jeżeli podążamy za marzeniami i jesteśmy konsekwentni w tym, co robimy, to w końcu osiągniemy zamierzony cel. We współczesnym świecie muzyki filmowej wydaje się to zupełną abstrakcją. A jednak przykład pewnego polskiego twórcy, Maćka Dobrowolskiego, który od wielu lat próbuje swoich sił na rodzimym rynku, dobitnie to potwierdza. Niedawno ukazała się ścieżka dźwiękowa do filmu, który zilustrował muzycznie i który (być może) będzie przepustką do częstszych angaży.

Mowa o Czarnym Młynie. Choć tytuł brzmi nieco złowieszczo, to jednak filmowi Mariusza Paleja daleko do rasowego kina grozy, choć poniekąd się o nie ociera. A wszystko za sprawą powieści Marcina Szczygielskiego na bazie której powstał ten obraz. Paradoksalnie, to zaskakująco ciekawa pełna przygody i wątków fantastycznych opowieść, zrealizowana, jak na nasze polskie warunki, z niemałym rozmachem. Fabuła traktuje o grupce młodych ludzi zamieszkujących mała mieścinę. Nuda i rutyna daje się we znaki, dlatego też perspektywa przeżycia jakiejś przygody jest dla nich bardzo kusząca. Pewnego dnia trafiają pod bramę obiektu owianego złą sławą – Czarnego Młyna, będącego przedmiotem wielu lokalnych legend. Mimo ostrzeżeń jeden z młodzieńców wchodzi na zakazany teren… No i tu się zaczyna nasza przygoda pełna cudów i dziwów. I choć narracja prowadzona jest niespiesznie (czasami wręcz leniwie), z każdą minutą przekonujemy się, że widowisko Paleja to wielopłaszczyznowa opowieść w której nie brakuje miejsca zarówno na akcję okraszoną komputerowymi efektami, jak i refleksję nad tematyką miłości czy poświęcenia. To urokliwe kino balansujące pomiędzy stylistyką kultowego serialu Stranger Things, a typowo polskim dramatem.

W tej rzeczywistości musiał się odnaleźć autor ścieżki dźwiękowej, Maciej Dobrowolski, który angaż do tej produkcji wyszarpał w organizowanym przez studio castingu. Jego wizja okazała się najbardziej trafna zarówno pod względem klimatu, w jakim przemawiać miał film, jak i wykorzystanych środków. Już na wstępnym etapie prac uzgodniono, że muzyka powinna przemawiać językiem Hollywoodu, choć rzeczywistość z jaką musiał się mierzyć kompozytor totalnie się z tym rozmijała. Biorąc pod uwagę, że większość prac (poza postprodukcją) wykonywana była przez Maćka w jego domowym studio, nie należało oczekiwać, że w ścieżce dźwiękowej wybrzmi tradycyjna symfonika. Zresztą sam obraz i wspomniane wcześniej paralele do serialowego Stranger Things niejako zapraszały do daleko idących eksperymentów z elektronicznym brzmieniem. I takowe usłyszymy w obrazie Paleja obok uszytych na miarę filmowych potrzeb, orkiestrowych fraz, samplowanych co prawda, ale w otoczeniu pozostałych elementów aranżacji w zupełności spełniających swoje powinności.


Właśnie ten umiejętnie przeprowadzony mariaż pomiędzy tradycyjnymi, orkiestrowymi środkami wyrazu, a różnego rodzaju syntezatorami nadającymi muzyce dodatkowego smaku oraz klimatu, jest siłą pociągową całej kompozycji. O ile bowiem kreowanie opartych na smyczkowych ostinatach i snujących się dęciakach, kawałków akcji, nie wydaje się tutaj niczym nadzwyczajnym, o tyle balansowanie pomiędzy synthwave’ową elektroniką, a współczesnymi brzmieniami jest intrygujące. Hipnotyczne wręcz, jeżeli dorzucimy do tego różnego rodzaju wstawki wokalne i ambientowe tło, w jakim rozmywa się część utworów – szczególnie z początku filmu. I choć miejscami ociera się to wszystko o industrialne brzmienia szukające kompromisu pomiędzy zimmerowską przebojowością, a eksperymentatorstwem, to jednak ostatecznie sprawdza się to wszystko w zderzeniu z filmową rzeczywistością. Jednakże jeżeli miałbym doszukać tu jakiegoś słabszego, nie do końca przemawiającego do mnie elementu, z pewnością byłaby to przesadna ekspresja z jaką autor ścieżki dźwiękowej stara się tłumaczyć filmową akcję. Finałowa scena wydaje się nieco przerysowana, choć z drugiej strony narzucane tam wątki fantastyczne mogą rozgrzeszać takie, a nie inne podejście. I tak wszystko rozbije się o preferencje odbiorcy.

Dokładnie to samo można napisać w kontekście albumowego wydania tej ścieżki dźwiękowej. Właściwie wydań, ponieważ na rynku ukazały się dwie wersje soundtracku – regularna dostępna do odsłuchu na streamingu oraz rozszerzona, którą można zakupić w serwisach oferujących cyfrową muzykę. Pierwszy z nich jest propozycją dla niemalże każdego słuchacza. Trzy kwadranse spędzone przy tej selekcji nie stanowią większego wyzwania, choć na pierwszy rzut ucha wspomniane wyżej ilustracje z finalnej konfrontacji mogą wydać się zbyt intensywne i pozbawione melodycznej myśli przewodniej. I może te „mechaniczne” brzmienia imitujące industrialną scenerię w jakiej toczy się końcowa akcja nie czarują jak temat przypisany Iwo, ale z perspektywy samego obrazu nie jest to istotne. Istotnym jest fakt, że po zakończonym odsłuchu nabiera się chęci na kolejne, co w przypadku rozszerzonego, przeszło godzinnego wydania tego soundtracku nie jest już takie oczywiste. Przygodę z nim proponowałbym zatem tym odbiorcom, którzy po wysłuchaniu regularnej edycji poczuli lekki niedosyt.

Jako miłośnik muzyki filmowej ja właśnie czuję niedosyt takich kompozycji na naszym rodzimym rynku: dosyć hermetycznym i stanowczo rozprawiającym się z pomysłowymi hybrydami brzmieniowymi. A takową jest właśnie ścieżka dźwiękowa do Czarnego Młyna.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalność ścieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Prolog / Prologue (02:27)
  • 2. Iwo / Meet Iwo (01:20)
  • 3. Mama / Mom (00:46)
  • 4. Rowery / Bikes (02:03)
  • 5. Przygoda ! / Adventure ! (01:05)
  • 6. Czereśnie / Cherries (02:28)
  • 7. Misterny Plan / A Very Special Plan (02:52)
  • 8. Robi się poważnie / It`s Getting Serious (02:18)
  • 9. Krokodyl i Śledztwo / The Crocodile & Investigation (02:23)
  • 10. Wizyta w sklepie / In the Shop (01:33)
  • 11. Śnieg w lipcu / Snow in July (00:57)
  • 12. No to zaczynamy / Let`s Go (02:14)
  • 13. Na ratunek / To the rescue (01:36)
  • 14. Na taśmociągu / Assembly Line (02:36)
  • 15. Zrobiłem coś ? / Have I Done Something Wrong ? (02:00)
  • 16. Czarny Młyn / Black Mill (02:09)
  • 17. Metamorfoza / Metamorphosis (01:33)
  • 18. Powstań / Rise (02:40)
  • 19. Uciekajcie / Run ! (05:07)
  • 20. Ruiny / Ruins (02:24)
  • 21. Epilog / Epilogue (01:04)
Czas trwania: 43:35

Expanded Edition:
  • 1. Prolog / Prologue (02:27)
  • 2. Iwo / Meet Iwo (01:20)
  • 3. Mama / Mom (00:46)
  • 4. Rowery / Bikes (02:03)
  • 5. Spacer nad jeziorem / By the Lake (01:15)
  • 6. Przygoda ! / Adventure ! (01:05)
  • 7. Stary, zniszczony młyn / An Old Ruined Mill (02:28)
  • 8. Na spacer / Heading Out for a Walk (02:01)
  • 9. Czereśnie / Cherries (02:28)
  • 10. Mroczny przerywnik 1 / Dark Interlude 1 (01:00)
  • 11. Nocna rozmowa / Night Talk (01:59)
  • 12. Śledzenie Mariana / Investigating Marian (00:59)
  • 13. Łąka / Meadow (02:51)
  • 14. Mroczny przerywnik 2 / Dark Interlude 2 (01:18)
  • 15. Misterny Plan / A Very Special Plan (02:52)
  • 16. Robi się poważnie / It`s Getting Serious (02:18)
  • 17. Suszarka / Was That a Hair Dryer ? (01:54)
  • 18. Pompa zniknęła / The Pump Disappeared (00:32)
  • 19. Krokodyl i Śledztwo / The Crocodile & Investigation (02:23)
  • 20. Mroczny Przerywnik 3 / Dark Interlude 3 (01:16)
  • 21. Wizyta w sklepie / In the Shop (01:33)
  • 22. Śnieg w lipcu / Snow in July (00:57)
  • 23. No to zaczynamy / Let`s Go (02:14)
  • 24. Na ratunek / To the rescue (01:36)
  • 25. Na taśmociągu / Assembly Line (02:36)
  • 26. Zrobiłem coś ? / Have I Done Something Wrong ? (02:00)
  • 27. Sterownia / Control Room (01:45)
  • 28. Znaleźliśmy ich / We Found Them (01:01)
  • 29. Czarny Młyn / Black Mill (02:09)
  • 30. Metamorfoza / Metamorphosis (01:33)
  • 31. Powstań / Rise (02:40)
  • 32. Uciekajcie / Run ! (05:07)
  • 33. Ruiny / Ruins (02:24)
  • 34. Epilog / Epilogue (01:04)
Czas trwania: 63:54
Komentarze

Czarny Młyn

Kompozytor:

  • Maciek Dobrowolski

Wykonawcy:

  • Maciek Dobrowolski

Wydawca:

  • Maciek Dobrowolski (2021)

Producent:

  • Maciek Dobrowolski

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2007 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służą jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie