Szukaj: w


recenzje

Fahrenheit 451 (2018)



Przysz這嗆. Ambitny, m這dy stra瘸k, z wielkim zaanga穎waniem wykonuje swoje codzienne zadania, do jakich wlicza si t逝mienie rebelii i palenie relikt闚 przesz這軼i – ksi捫ek. 毒鏚這 chaosu i wolnomy郵icielstwa traktowane jest z najwy窺z surowo軼i i w豉郾ie takiej idei s逝篡 stra瘸k Montag. Do momentu kiedy poznaje pi瘯n Clarisse, otwieraj帷 mu oczy na ca造 ten proceder i stoj帷y za nim re磨m. Brzmi znajomo? Chyba trudno nie kojarzy powie軼i 451 stopni Fahrenheita na bazie kt鏎ej wyr鏀 filmowy klasyk z 1966 roku. Od tamtego czasu by這 ju kilka pr鏏 ponownego mierzenia si z t histori. Jedna z nich powsta豉 chocia瘺y w 2002 roku pod tajemniczym tytu貫m Equlibrium, ale okaza豉 si zar闚no artystyczn jak i finansow klap. Prawie dwie dekady p騧niej do tematu postanowi豉 wr鏂i sekcja filmowa stacji HBO. Z jakim skutkiem? Nie b璠zie przesad stwierdzenie, 瞠 op豉kanym. Fahrenheit 451 w re篡serii Ramina Bahrani jest bowiem ca趾iem dobrym przeniesieniem na ta鄉 filmow samej idei powie軼i, ale totalnie 幢e i niewiarygodnie opowiedzianym. Realiom, w jakich rozgrywa si akcja po鈍i璚one jest zbyt ma這 czasu, daj帷 go za to ponad miar g堯wnym bohaterom. B璠帷y na fali aktorskiego sukcesu, Michael B. Jordan, co prawda sili si tutaj, aby tchn望 w kreowan przez siebie posta nutk autentyczno軼i, ale wychodzi to z mieszanym skutkiem. Efektem jest nudne i przegadane widowisko prowadz帷e odbiorc do r闚nie md貫go zako鎍zenia.

Przyznam, 瞠 projekt ten wywo豉 we mnie podw鎩n konsternacj. Filmowe rozczarowanie spot璕owa bowiem wielki zaw鏚 jaki sprawi豉 oprawa muzyczna do tego thrillera s-f. Spora w tym wina wyg鏎owanych oczekiwa, z jakimi zderzy豉 si najnowsza ods這na Fahrenheit 451. C騜, lata os逝chiwania si ze 軼ie磬 d德i瘯ow autorstwa Bernarda Herrmanna zrobi造 swoje. Trudno by這 oczekiwa, 瞠 uwsp馧cze郾iona wersja filmu oscylowa b璠zie wok馧 klimatu i wymowy obrazu sprzed 50 lat. Zatem podejmowane przez ameryka雟kiego kompozytora 鈔odki stylistyczne oraz tematy r闚nie traci造 swoj racj bytu. Sk康 wi璚 to wielkie rozczarowanie?

Cz窷ciowo z faktu, 瞠 zadanie stworzenia ilustracji muzycznej powierzono dw鎩ce zupe軟ie nieznanych mi tw鏎c闚. Duet Mateo Zingales & Antony Partos nie jest bynajmniej bran穎w „鈍ie篡nk”. Maj ju za sob kilka filmowych wynurze – g堯wnie pod re篡sersk piecz Ramina Bahrani – ale poza odwo造waniem si do elektronicznych brzmie, niewiele mo積a o nich powiedzie. R闚nie o tre軼i tych soundtrack闚 b璠帷ych tak samo anonimowymi, jak ich tw鏎cy. I szkoda, 瞠 maj帷 do wyboru tak wiele r騜nych rozwi您a oraz mo磧iwo軼i, jakie niesie za sob bogactwo elektronicznego i orkiestrowego brzmienia, Zingales i Partos postanowili p鎩嗆 po linii najmniejszego oporu. Zalewaj帷 obraz pozbawion melodycznego punktu odniesienia, apatyczn, snuj帷 si ilustracj, z jednej strony stworzyli idealn przestrze do wej軼ia w ten re磨mowy, futurystyczny 鈍iat. Z drugiej jednak nie nadali mu 瘸dnej to窺amo軼i, czy jakiekolwiek wyrazu. Bazuj帷a na nastrojach 軼ie磬a d德i瘯owa, odcina si tutaj od opowiadania jakiejkolwiek historii lub przedstawiania postaci. Jest uniwersalnym t貫m 陰cz帷ym w ramach pewnego przygn瑿iaj帷ego do鈍iadczenia ca這嗆 tego filmowego przedsi瞝zi璚ia. Jedynym kryterium jakiego pilnuj kompozytorzy jest dynamika i intensywno嗆 ilustracji – wszystko to budowane na kanwie specyfiki monta簑 oraz wymog闚 estetycznych danej grupy scen. Trudno jednak przypisa tej oprawie muzycznej jakiekolwiek walory 鈍iatotw鏎cze, kiedy jedyne, co s造szymy, to pulsuj帷e sample z osadzonymi na nich smyczkami. O emocjonalnej g喚bi r闚nie mo瞠my zapomnie, mimo 瞠 w nagraniach brali udzia orkiestrowi wykonawcy. Sound designerski tw鏎 tak mocno splata si ze sfer audytywn, 瞠 po zako鎍zonym seansie trudno przywo豉 w pami璚i jakikolwiek fragment. Ma這 tego. Zapewne niejeden odbiorca w og鏊e nie zarejestruje obecno軼i 軼ie磬i d德i瘯owej w tym obrazie. I bior帷 pod uwag jego mizern jako嗆 (obrazu), mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 muzyka jest produktem adekwatnym do swojego punktu odniesienia. Tylko, 瞠 niesmak po niewykorzystanym potencjale bierze g鏎 nad pragmatycznym, trze德ym spojrzeniem na ca這kszta速 filmowego przedsi瞝zi璚ia.


Z jakimkolwiek pragmatyzmem mija豉 si jednak idea wydawania tak anonimowej 軼ie磬i d德i瘯owej na t這czonym, dost瘼nym na ca造m 鈍iecie, albumie soundtrackowym. 67-minutowe s逝chowisko opublikowane na kr捫ku CD nak豉dem Milan Records nie nale篡 do najprzyjemniejszych do鈍iadcze muzycznych. Mimo, 瞠 zawiera selekcj najbardziej znacz帷ych fragment闚 ilustracji, to jednak o jakimkolwiek czerpaniu przyjemno軼i ze s逝chania mo瞠my zapomnie.

Ju pierwsze minuty sugeruj, 瞠 nie b璠zie 豉twy w obyciu. Pulsuj帷e bity na kt鏎e nawarstwiane s kolejne elementy – w tym orkiestrowe – nie daj zbyt wielu powod闚 do zachwyt闚. Mimo pr鏏 wyprowadzania szcz徠kowej melodyki, nie powinni鄉y przywi您ywa do niej wi瘯szej wagi. W dalszej cz窷ci albumu zejdzie ona na dalszy plan, ust瘼uj帷 miejsca olbrzymiej ilo軼i ambientowego underscore. To samo tyczy si motywu g堯wnego bohatera, Montaga. W豉軼iwie o temacie, jako pe軟okrwistej melodii nie ma tu mowy. Raczej o charakterystycznym zestawieniu ze sob wznosz帷ych si i opadaj帷ych d德i瘯闚. Przerywane nisko schodz帷ymi liniami basowymi i kolejn porcj pulsuj帷ych sampli, tworzy ma這 anga簑j帷, cho trzymaj帷 si pewnych rytmicznych ram, mieszank muzyczn. Ilustracj, kt鏎a dosy szybko zaczyna m璚zy brakiem pomys堯w na przykuwanie uwagi odbiorcy. I szkoda, 瞠 w podobny spos鏏 tworzona jest pi皻nastominutowa oprawa do sekwencji finalnej konfrontacji. Wyprana z tre軼i akcja nie nadrabia te intensywno軼i ocieraj帷 si miejscami o i軼ie serialow, bud瞠tow tapet. Najbardziej strawne i zarazem klimatyczne wydaj si natomiast fragmenty skoncentrowane wok馧 postaci Clarisse. Smutna quasi-liryka o melancholijnym wyd德i瘯u serwuje odbiorcy szcz徠kow melodyk, kt鏎a jak w przypadku Montaga, nie zostanie p騧niej nale篡cie wykorzystana.

Nastr鎩 panuj帷y w tej oprawie muzycznej idealnie odzwierciedla zm璚zenie z jakim odbiorca dociera do fina逝 tego topornego s逝chowiska. 圭ie磬a d德i瘯owa do najnowszej ods這ny filmowego Fahrenheit 451, to muzyka, o kt鏎ej trudno powiedzie cokolwiek dobrego, poza tym, 瞠 w filmie po prostu nie przeszkadza. Co innego mo積a powiedzie w kontek軼ie albumu soundtrackowego wydanego nak豉dem Milan Records. Zupe軟ie niepotrzebnej publikacji, kt鏎a nie wiem w豉軼iwie kogo mog豉by zainteresowa. Mo瞠 jakiego mi這郾ika najnowszej adaptacji ksi捫ki Raya Bradbury'ego… o ile w og鏊e s tacy. W przeciwnym razie omija szerokim 逝kiem, a czas zaplanowany na ods逝ch po鈍i璚i sobie na przypomnienie klasyka od Bernarda Herrmanna.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Fahrenheit 451 (02:38)
  • 2. Montag (02:43)
  • 3. Welcome to Your New Life (05:21)
  • 4. Tailor Shop (02:38)
  • 5. Clarisse (03:57)
  • 6. Attic (05:00)
  • 7. Stay Vivid (03:13)
  • 8. Is This A Trap? (02:44)
  • 9. We Did It To Ourselves (02:03)
  • 10. Make it Rain Kerosene (08:05)
  • 11. This is a Problem John (03:16)
  • 12. Become the Book (04:33)
  • 13. Lenny the Bird (01:41)
  • 14. Let the Fire Show Begin (15:35)
  • 15. Resurrection (02:48)
  • 16. Salamander Ho (00:32)
Czas trwania: 66:47
Komentarze
Zibi 2019-08-03
18:55
Tragiczny film i taka 軼ie磬a. Lepiej niech HBO nie bierze si ju wi璚ej z produkcj kinow...
Mystery 2019-08-10
12:22
Dobry przyk豉d wsp馧czesnego gniota, zar闚no filmowo, jak i muzycznie.

Fahrenheit 451 (2018)

Kompozytor:

  • Anthony Partos
  • Matteo Zingales

Orkiestrator:

  • Jessica Wells
  • Clifford Bradley

Soli軼i:

  • Ian Cooper (skrzypce)
  • Paul Cutlan (klarnet)
  • Antony Partos (r鏬)
  • Matteo Zingales (guzheng)
  • Jess Ciampa, Josh Hill (perkusje)

Wykonawcy:

  • The Sydney Scoring Orchestra

Wydawca:

  • Milan Records (2018)

Producent:

  • Anthony Partos
  • Matteo Zingales

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie