Szukaj: w


recenzje

Chernobyl (Czarnobyl)



Spektakularny sukces serialu wyprodukowanego przez HBO nie powinien dziwi. Do tej pory bowiem Czarnobyl przedstawiany by jako metonimia atomowej katastrofy, awarii nuklearnej, kt鏎ej tragicznych nast瘼stw nigdy do ko鎍a nie oszacowano. Katastrof na Ukrainie poznawali鄉y poprzez edukacyjne dokumenty, fotografie miasta-widma Prypeci, rzadziej z relacji naocznych 鈍iadk闚 czy, w ko鎍u, filmowc闚. I nie mam na my郵i zmy郵nych horror闚 pokroju Czarnobyl. Reaktor Strachu, kontynuuj帷ych pass przejaskrawie i, w konsekwencji, podtrzymuj帷ych czarnobylsk narracj, w kt鏎ej niewidzialna radioaktywno嗆, niczym kostucha, wyka鎍za swoje ofiary lub funduje im abominacyjne schorzenia. Bardziej uderza mnie brak ch這dnej fabularnej kalkulacji. Takiej, w kt鏎ej awaria, cho ukazana uber realistycznie, jest jednocze郾ie przedsionkiem piek豉 na ziemi lub tym, co faktycznie mog這by definiowa apokalips. W豉郾ie t niepokoj帷 drog wybra這 HBO, serwuj帷 nam Czarnobyl - najlepiej oceniany serial w historii, do kt鏎ego muzyk stworzy豉 Hildur Guðnad鏒tir.

Przed samym rozpocz璚iem prac nad scorem Hildur zrobi豉 co intryguj帷ego. Wraz z Chrisem Watsonem - brytyjskim ekspertem od nagrywania d德i瘯闚 otoczenia - odwiedzi豉 wyj徠kowy plan zdj璚iowy - nieczynn elektrowni Ignalina, cz瘰to okre郵an siostr Czarnobyla ze wzgl璠u na sw鎩 wygl康 i bli幡iacz konstrukcj. Celem wizyty kompozytorki by這 jak najdok豉dniejsze poznanie d德i瘯owego mikro鈍iata, wydobywaj帷ego si z elektrowni. Na przyk豉d bardzo d逝go przys逝chiwa豉 si charakterystycznym zgrzytom towarzysz帷ym otwarciu drzwi, doszukuj帷 si rejestr闚, z kt鏎ych mog豉by u這篡 muzyk - pomys, kt鏎y sama podkre郵a豉 w wywiadzie dla Epicleff Media. Tak pragmatyczne i niecodzienne podej軼ie do kompozycji zapowiada這 co oryginalnego, by mo瞠 o wyj徠kowym znaczeniu dla serialu.


Guðnad鏒tir ani na chwil nie przestaje by wierna swojemu stylowi. Jej score jest ci篹ki, as逝chalny i absolutnie inny, ni to, do czego by mo瞠 jeste鄉y przyzwyczajeni. A zatem jej minimalistyczny, zbudowany na tonacjach i elektronicznej fakturze styl jest wyzwaniem w ods逝chu - lecz jak si okazuje, przestaje nim by w po陰czeniu z serialem. Hildur dostarcza ziej帷y niepokojem podk豉d, kt鏎y akcentuje kluczowe dla widowiska sceny i wzmaga to, za co jest on doceniany - poczucie beznadziejno軼i po陰czone z wylewaj帷ym si z ekranu strachem. Dowodem na to s zar闚no Bridge of Death oraz Evacuation, oba pulsuj帷e, oplecione samplami i spychaj帷e wszystkie inne d德i瘯i na osobny plan. Zw豉szcza Bridge of Death, kt鏎y uderza w widz闚, kiedy to w 鈔odku nocy nie鈍iadomi tragedii mieszka鎍y Prypeci spotykaj si na mo軼ie, by wsp鏊nie obserwowa wybuch Czarnobyla, niczym pokaz fajerwerk闚.

Score Guðnad鏒tir nie jest atrakcyjny muzycznie i nie powinien taki by, je郵i ma zachowa t specyficzn jako嗆 nadaj帷 widowisku powag. Paleta odg這s闚 - czasem trudno zakwalifikowa to jako muzyk - ma by reprezentantem przedstawionego 鈍iata. Wszelkie zniekszta販enia, p皻le, surowe akustyczne brzmienia tworz z elektrowni osobnego bohatera, kt鏎y, poprzez konsekwentne utrzymywanie struktury kompozycji, jest wszechobecny. Z tego te powodu nie zaznamy w tej 軼ie盧e rozr騜nienia temat闚, osobnych melodii czy charakterystycznych fraz. Ma這 tego - g這sy krytyki podkre郵aj, 瞠 tej muzyki w serialu w og鏊e nie ma, co po cz窷ci wydaje si by opini uzasadnion. W rzeczywisto軼i kompozytorka bierze na siebie spor odpowiedzialno嗆. Ma udzia w tym, jak przyswajamy histori - na przyk豉d w utworze Waiting for the Engineer imituje g逝chy jazgot turbin, przerywany przera瘸j帷ym rykiem dochodz帷ym z maszynowni, jak gdyby uto窺amia豉 reaktor z potworem. Innym razem aplikuje trzaski i szumy, obrazuj帷 podwy窺zon radioaktywno嗆, co chwil odczytywan z licznika Geigera. Tego typu manipulacje s逝膨 niczemu innemu, jak wp造waniu na odbi鏎 zdarze, kt鏎ych przebieg i fina przecie cz瘰to znamy.

安iate趾iem w tunelu na wszechpanuj帷 pos瘼no嗆 jest stopniowe dochodzenie do prawdy o okoliczno軼iach katastrofy. T drog oddaj w Czarnobylu dwie pie郾i, kt鏎e r闚nie znalaz造 si na p造cie. Vichnaya Pamyat, czyli Wieczna pami耩, wykonywana przez Lwowski M瘰ki Ch鏎 Municypalny HOMIN oraz Lður, aran瘸cja pochodz帷a z p造ty Saman. Oba utwory upami皻niaj帷e bohater闚, kt鏎zy walczyli ze skutkami awarii. Oba s r闚nie kluczowe dla przebiegu akcji - bo na nich budowane s punkty kulminacyjne poszczeg鏊nych odcink闚. Z drugiej strony wokaliza jest bardzo cz瘰tym sk豉dnikiem produkcji ze Zwi您kiem Radzieckim w tle. Bardzo dobrze, 瞠 Hildur nie upar豉 si na skomponowanie nowej pie郾i, kt鏎a mog豉 przy熤i jej pozosta貫 kompozycje. Stawiaj帷 na Vichnaya, nie tylko t逝maczymy zatrwa瘸j帷y fina opowie軼i, ale te nadajemy muzyce pewn to窺amo嗆 - pie填 ta jest bowiem nieod陰cznym elementem prawos豉wnych obrz璠闚 pogrzebowych.


Zastanawiaj帷a kwesti jest cyfrowy album z muzyk do serialu. I to nie dlatego, 瞠 oryginalnego materia逝 jest tam niewiele ponad 30 minut. Bardziej frapuje sam styl Islandki, kt鏎y przestaje funkcjonowa w oderwaniu od produkcji HBO. Nawet je郵i potraktujemy 軼ie磬 jako marketingowy dodatek i przed逝瞠nie 篡wotno軼i serialu, do takiego rodzaju muzyki filmowej po prostu nie chce si wraca. Sens wydawnictwa nale篡 wypatrywa raczej w nazwisku kompozytorki, kt鏎e to zaczyna si liczy w bran篡 coraz bardziej (za chwil us造szymy jej Jokera). A to przek豉da si na najprostsz w 鈍iecie promocj, nawet tak osobliw, jak osobliwy jest album z muzyk.

Czym zatem jest Czarnobyl od Guðnad鏒tir? To przede wszystkim muzyka g喚boko zakorzeniona w serialu, wype軟iaj帷a swoje zadanie bezb喚dnie. Trudno wyobrazi sobie to przedsi瞝zi璚ie bez niej - wr璚z czuliby鄉y si okradzeni z du瞠j dawki emocji, kt鏎 sygnowana jest produkcja HBO. I cho jej obecno嗆 na p造cie wydaje si problematyczna, to jest to wa積a pozycja w dorobku kompozytorki i zarazem jeszcze jeden, tym razem filmowy, bohater Czarnobyla.

Autor recenzji:  Tomasz Ludward
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Door (2:43)
  • 2. Bridge Of Death (4:44)
  • 3. Turbine Hall (2:36)
  • 4. Vichnaya Pamyat – Lwowski M瘰ki Ch鏎 Municypalny HOMIN (4:07)
  • 5. Pump Room (3:43)
  • 6. Clean Up (1:41)
  • 7. Dealing With Destruction (1:54)
  • 8. Waiting For The Engineer (1:31)
  • 9. Gallery (2:23)
  • 10. 12 Hours Before (2:31)
  • 11. Corridors (3:13)
  • 12. Lður (Chernobyl Version) (2:48)
  • 13. Evacuation (4:44)
Czas trwania: 38:38
Komentarze
Tomasz Goska 2019-06-13
00:24
Z t pi徠k za muzyk w serialu, to bym polemizowa. Faktem jest, 瞠 muzyka klimat robi, ale nic poza tym. Nie wnosi 瘸dnej tre軼i, nie buduje czegokolwiek, cho z drugiej strony nie rozwala. Tr鎩eczka ode mnie za film i zas逝穎na jedynka za album, do kt鏎ego po pierwszym ods逝chu ju nigdy raczej nie powr鏂.
Zibi 2019-06-13
21:55
S豉be. Do jednokrotnego ods逝chu li tylko... Dw鎩a!
Rados豉w Ostrowski 2019-06-16
00:23
Miejsce tej muzyki jest tylko na ekranie. Doceniam pr鏏 stworzenia czego oryginalnego, ale jest to wyzwanie dla masochist闚.
Mystery 2019-06-21
11:03
"Vichnaya Pamyat " mo積a jeszcze pos逝cha, samego scoru ju niekoniecznie, no i a takiego pi徠kowego klimatu to nie robi, jednak efekty d德i瘯owe by造 tam g鏎.

Chernobyl (Czarnobyl)

Kompozytor:

  • Hildur Guðnad鏒tir

Wydawca:

  • Deutsche Grammophon (2019)

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie