Szukaj: w


recenzje

Sisters Brothers, the (Bracia Sisters)


Rok 2018 nie nale瘸 do najbardziej zachwycaj帷ych w wykonaniu Alexandre’a Desplata. W鈔鏚 kilku podejmowanych w闚czas projekt闚 pr騜no co prawda szuka jakiekolwiek blama簑, ale te daleko tym kompozycjom do miana wybitnych. Mimo wszystko ka盥a z nich na sw鎩 spos鏏 intryguje. A jedn z najbardziej intryguj帷ych w moim odczuciu jest oprawa muzyczna do najnowszego filmu Jacquesa Audiarda.


Bracia Sisters (The Sisters Brothers) to historia zaczerpni皻a z bestsellerowej powie軼i Patricka DeWitta. Osadzona w po這wie XIX wieku w czasach ameryka雟kiej gor帷zki z這ta, traktuje o dw鎩ce braci Sisters 軼igaj帷ych pewnego chemika, kt鏎y jak twierdzi, opracowa formu喚 na szybkie i skutecznie poszukiwanie z這ta. Mo積a powiedzie, 瞠 oto kolejny film drogi osadzony w realiach dzikiego zachodu, ale nic bardziej mylnego. Z klasycznym westernem Bracia Sisters nie maj wiele wsp鏊nego. Brutalno嗆 i bezpardonowo嗆 tego 鈍iata rozgrzeszana jest tutaj przez lekki ton, z jakim opowiadana jest ca豉 historia. Nie by這by to mo磧iwe bez 鈍ietnych kreacji aktorskich Phoenixa, Reilly’ego i Gyllenhaala. Chemia panuj帷a mi璠zy odgrywanymi przez nich postaciami, wsparta niewybrednymi dialogami, s najmocniejszymi elementami tego widowiska. Niezbyt grzesz帷ego dynamik monta簑, aczkolwiek nie spos鏏 nudzi si podczas seansu Braci Sisters. W moim odczuciu jest to jeden z lepszych i bardziej przyst瘼nych obraz闚 w dorobku Audiarda. I szkoda, 瞠 w finalnym rozrachunku okaza si wielk finansow klap. Mimo wielu wspania造ch recenzji, wp造wy z bilet闚 nie pokry造 nawet w ¼ ca貫go bud瞠tu.

Peany nad zaskakuj帷o pozytywnym odbiorem tego filmowego dzie豉 powinny by dzielone przez elementy widowiska, kt鏎e wp造n窸y w znacznym stopniu na jego popraw odbioru. A jednym z nich jest oprawa muzyczna tworzona przez Alexandre’a Desplata. Kiedy opublikowano informacj o kolejnym projekcie Audiarda, pewnym by這, 瞠 do skomponowania oprawy muzycznej zaanga穎wany zostanie w豉郾ie ten francuski kompozytor. Historia wsp馧pracy obu artyst闚 si璕a bowiem jeszcze pocz徠k闚 ich karier. Lata wsp鏊nego dzia豉nia zaowocowa造 obustronnym zaufaniem, czego efektem jest wi瘯sza ani瞠li w przypadku innych projekt闚, mo磧iwo嗆 eksperymentowania. Przygotowuj帷 軼ie磬 d德i瘯ow, Desplat wiedzia, 瞠 na pewno nie chce pod捫a drogami, kt鏎e przez wiele lat wyznaczali w gatunku Elmer Bernstein, Jerry Goldsmith czy Ennio Morricone. Z racji, 瞠 stylistyka Braci odbiega w znacznym stopniu od klasyki kina westernowego, to i zapotrzebowanie na muzyk wydawa這 si nieco inne. Na bok odstawiono wi璚 patetyczny ton, kt鏎ego ostoj s silnie eksponowane d璚iaki oraz perkusjonalia, a nad ca這軼i rozpostarto p豉szczyk aran瘸cyjnego minimalizmu. Oszcz璠no嗆 w zakresie instrumentarium bynajmniej nie stanowi tutaj najwi瘯szego zaskoczenia. Takowe niesie za sob decyzja oparcia wi瘯szej cz窷ci ilustracji na stylistyce jazzowo-bluesowej, wspartej innymi zabiegami charakterystycznymi dla tw鏎czo軼i Johna Cage’a. Wyrwanie 軼ie磬i d德i瘯owej z ciasnych ram gatunkowych i rzucenie jej na stylistyczne poletko ameryka雟kiej muzyki pocz徠k闚 XX wieku by這 odwa積e, ale przynios這 wymierne skutki.

Paradoksalnie, muzyka Desplata ani przez chwil nie podwa瘸 filmowej tre軼i, a wr璚z przeciwnie – buduj帷 pomost pomi璠zy specyficznym sposobem prowadzenia narracji, a trudnymi w徠kami podejmowanymi w warstwie fabularnej. Oczywi軼ie dominuje tutaj motyw braterskiej wi瞛i stoj帷ej ponad poczuciem moralno軼i i olbrzymi t瘰knot za ustabilizowaniem 篡cia. A wszystko to w ci捫帷ym nad bohaterami, poczuciem obowi您ku. W obrazie Audiarda granica mi璠zy 軼igaj帷ymi, a 軼iganymi w pewnym momencie si zaciera. Nie by這 zatem potrzeby tworzy dw鏂h portret闚 muzycznych, 軼ieraj帷ych si w ramach wsp鏊nego fina逝. Mimo eksperymentatorskiego charakteru, muzyka Desplata jest zaskakuj帷o sp鎩na – ot jak sp鎩ne i dobrze dzia豉j帷e w obrazie s analogiczne oprawy muzyczne Thomasa Newmana, z kt鏎ymi mo積a poniek康 uto窺amia t partytur. Mimo wszystko Desplat pozostawia tutaj wi璚ej przestrzeni na eksperymentatorstwo. Poza sztandarowymi fortepianowymi sol闚kami uderzaj帷ymi w emocjonaln nut, sporo tu r闚nie szalonych idei, kt鏎e finalnie wypadaj ca趾iem zgrabnie – ot chocia瘺y jak d德i瘯i elektrycznych skrzypiec, gitar oraz basu. Wszystko to przek豉da si na ca這軼iowy obraz dobrego funkcjonowania oprawy muzycznej Alexandre’a Desplata w obrazie. Ale jak zd捫yli鄉y si ju przyzwyczai w przypadku tego kompozytora, prze這瞠nie tych wra瞠 na do鈍iadczenie soundtrackowe przychodzi z wielkim mozo貫m.


Kwestia opublikowania tego soundtracku by豉 jedn z najwi瘯szych fars wydawniczych roku 2018. Na pocz徠ku nak豉dem Why Not Productions ukaza si godzinny album w formie elektronicznej, kt鏎y kilka miesi璚y p騧niej Quartet Records opublikowa這 na p造cie CD. Kiedy kurz po finansowym blama簑 filmu zd捫y ju opa嗆, 鈍iat obieg豉 informacja, 瞠 jednak na ameryka雟kim rynku pojawi si fizyczne wydanie soundtracku do Braci Sisters, a za t這czenie kr捫ka odpowiedzialne b璠zie Lakeshore. Jakkolwiek bezsensowne pod wzgl璠em biznesowym posuni璚ie, pozwala jednak wnikn望 w materia, kt鏎y w zupe軟o軼i wyczerpuje zar闚no potencja 軼ie磬i d德i瘯owej, jak i cierpliwo嗆 co niekt鏎ych odbiorc闚.

Utwory opublikowane na kr捫kach obu wydawc闚 to niemal瞠 ca這嗆 materia逝 skomponowanego na potrzeby filmu Audiarda. Drobna korekta w chronologii prezentacji wprowadza co prawda troszk wi璚ej zr騜nicowania w tre軼i, ale efekt tego dzia豉nia odczujemy tylko w pierwszej po這wie s逝chowiska. Kiedy wszystko wydaje si 鈍ie瞠 i zaskakuj帷e, prze郵izgiwanie si pomi璠zy kolejnymi kawa趾ami nie przysparza wi瘯szych trudno軼i. Dopiero kiedy filmowa atmosfera si zag瘰zcza, a wraz z ni w 軼ie盧e d德i瘯owej zaczyna pojawia si coraz wi璚ej minorowych form – wtedy dopiero album zaczyna dawa si we znaki. Ratunkiem wydaje si temat przewodni, anga簑j帷y do wykonawstwa najwi瘯sz ilo嗆 eksperyment闚. Rytmiczny, ostinatowy charakter dyktuje tempo 軼ie盧e d德i瘯owej, kt鏎a jednak w swoim finalnym akcie b璠zie musia豉 ust徙i miejsca bardziej dramatycznym, odrobin nu膨cym tre軼iom. Ko鎍闚ka albumu przywraca nutk optymizmu w pi瘯nie skonstruowanym, jazzuj帷ym epilogu. Natomiast za zupe軟ie zb璠n uwa瘸m wie鎍z帷 kr捫ek, rozszerzon aran瘸cj tematu przewodniego. Mo積a by這 zako鎍zy t prezentacj na wspomnianym wcze郾iej, ciep造m w wymowie kawa趾u.

Jak ju wspomnia貫m na wst瘼ie, rok 2018 w wykonaniu Desplata nie powala na kolana. Niemniej w nat這ku mniej lub bardziej hucznych projekt闚, w pami璚i pozostaj mi g堯wnie Bracia Sisters. Nie przez wzgl康 na mi這嗆 do oficjalnie wydanego soundtracku, ale odwag z jak Desplat wszed w t niekonwencjonalnie opowiedzian histori. Wy豉manie si gatunkowym standardom w po陰czeniu z odrobin fantazji 陰czenia 鈔odk闚 i styl闚 – to wszystko przek豉da si na dobr kondycj 軼ie磬i d德i瘯owej w starciu z obrazem Audiarda. I chyba jest to najbardziej optymalna forma oceniania i doceniania pracy Desplata.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Two Killers (0:37)
  • 2. The Sisters Brothers (3:19)
  • 3. Duplicity (2:26)
  • 4. To Jacksonville (3:26)
  • 5. Morri’s Tricks (2:07)
  • 6. Two Brothers, Two Friends (2:23)
  • 7. To San Francisco (3:19)
  • 8. The Toothbrush (2:49)
  • 9. To Mayfield (2:41)
  • 10. Eli & Tub (1:17)
  • 11. Gun Fight (3:44)
  • 12. Myrtle Creek (2:50)
  • 13. Building the Dam (2:16)
  • 14. Gold ! (2:44)
  • 15. Hunted (1:52)
  • 16. Folsom Lake (2:55)
  • 17. To Kill a Commodore (2:15)
  • 18. Dying by the River (2:56)
  • 19. Two Guns, One Hand (2:08)
  • 20. At Home with Mum (5:09)
  • 21. The Sisters Brothers (Extended) (7:41)
Czas trwania: 60:41
Komentarze
Mystery 2019-03-19
11:08
Ma這 frapuj帷y Desplat, cho po filmie nabiera troch kolorytu i tworzy tam konkretny klimat.

Sisters Brothers, the (Bracia Sisters)

Kompozytor:

  • Alexandre Desplat

Dyrygent:

  • Alexandre Desplat

Orkiestrator:

  • Alexandre Desplat
  • Jean-Pascal Beintus
  • Nicolas Charron
  • Sylvian Morizet

Wydawca:

  • Why Not Productions / Lakeshore / Quartet Records (2018)

Producent:

  • Alexandre Desplat
  • Sorley

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie