Szukaj: w


recenzje

Overlord (Operacja Overlord)



Film闚 o bohaterskim l康owaniu Aliant闚 w Normandii powsta這 ju a nadto. Po co wi璚 kolejny? Takie pytanie z u鄉iechem na twarzy mog odpowiedzie tw鏎cy Operacji Overlord z J.J. Abramsem jako producentem na czele. Film traktuj帷y o grupce spadochroniarzy przeprowadzaj帷ej niezwykle wa積 dla ca貫j operacji Overlord, misj. Maj zniszczy radiostacj ulokowan w wierzy ko軼io豉 w ma造m, francuskim miasteczku. Kiedy po silnym ostrzale, nielicznym udaje si dotrze na miejscu, okazuje si, 瞠 plac闚ka nadawcza jest w gruncie rzeczy tajnym laboratorium, w kt鏎ym dokonywane s dziwne eksperymenty. Opis niczym z jednej z misji popularnej gry Medal of Honor, ale nie dajmy si zwie嗆. Tematyka wojenna jest tylko fasad do snucia kolejnych, przera瘸j帷ych wizji ko鎍a 鈍iata. Tym razem z r彗 niemieckich Nazist闚 pracuj帷ych nad pewnym interesuj帷ym specyfikiem. Jego w豉軼iwo軼i poznajemy mniej wi璚ej w po這wie widowiska, kiedy na jaw wychodzi ca豉 intryga. Z brutalnego kina wojennego przechodzimy wi璚 do jeszcze brutalniejszego thrillera grozy, spowitego p豉szczykiem fantastyki. Ale jakiej! Cieszy ogromnie, 瞠 tw鏎cy eksperymentuj z form, chocia daje si zauwa篡 drobne rysy na tym pozornie nieskazitelnym dziele. Spora cz窷 podejmowanych w徠k闚 jest gatunkow klisz, co ostatecznie nie przeszkadza w czerpaniu umiarkowanej przyjemno軼i z ogl康ania tego obrazu.

Z filmem tym, jak i muzyk do niego powsta陰, wi捫e si pewna ciekawa historia. Jeszcze na etapie produkcji Internet hucza od plotek, 瞠 Overlord ma by kolejn ods這n serii Cloverfield. Wszyscy mi這郾icy tego uniwersum spodziewali si wi璚 anga簑 Beara McCreary – tw鏎cy opraw muzycznych do dw鏂h poprzednich film闚. Kiedy jednak plotki te zdementowa J.J Abrams, a 鈍iat obieg豉 informacja, 瞠 muzyk skomponuje Jed Kurzel nast徙i豉 g喚boka konsternacja. Niejeden gorzko zap豉ka maj帷 w pami璚i 鈔ednio udane 軼ie磬i d德i瘯owe do Obcego Przymierze czy te wcze郾iejszej adaptacji gry Assassin’s Creed. Szanse na klasyczny w brzmieniu, orkiestrowy score, kt鏎ego naturalnie mo積a si by這 spodziewa po tego typu gatunkowym tworze, stopnia造 do minimum. Ale czy efekt ko鎍owy by ziszczeniem najczarniejszych wizji o muzycznej padlinie?

Po cz窷ci tak, bo gdy we幟iemy pod uwag analogiczne twory gatunkowe, Operacja Overlord nie jest niczym wybitnym. Mowa g堯wnie o tematyce, cho r闚nie o specyficznym klimacie, kt鏎y udziela si nie tylko podczas ogl康ania film闚, ale i przes逝chiwania soundtrack闚 w domowym zaciszu. Ja swoj przygod z Overlord zacz掖em w豉郾ie od soundtracku i to by m鎩 najwi瘯szy b陰d. Materia逝 tam zawartego, mimo dosy optymalnego czasu trwania, nie da這 si przetrawi bezproblemowo. Zimne, elektroniczne tekstury i agresywna, tworzona w zimmerowskim duchu, muzyczna akcja, wydawa造 si a nazbyt pretensjonalne. Wirtualny album odstawi貫m wi璚 na bok z my郵, 瞠 raczej do niego nie powr鏂. Po obejrzeniu filmu moja surowa ocena musia豉 ulec rewizji.


Zacznijmy od tego, 瞠 film Juliusa Avera nie jest typowym kinem wojennym z elementami grozy. Ju od pierwszych minut czujemy, 瞠 co jest nie tak w tym 鈍iecie przedstawionym. I wycofana w t這, zimna, oparta na elektronicznych bitach i teksturach, muzyka, jest tego najlepszym dowodem. Pod wzgl璠em aran瘸cyjnym panuje okropna bieda. Widz karmiony jest och豉pami temat闚, kt鏎e zyskuj na znaczeniu dopiero w p騧niejszym czasie. Po dosy dynamicznie zmontowanej sekwencji przedzierania si za lini wroga i desantu, nast瘼uje chwilowe rozpr篹enie i budowanie napi璚ia za pomoc d逝gich uj耩 i r闚nie przeci庵造ch fraz smyczkowych. Wszechogarniaj帷y mrok jest dobrym towarzyszem r闚nie sk徙ych orkiestracji, kt鏎e tym razem staraj si trzyma na dystans wszelkie elementy syntetyczne. Do takowych powracamy w dalszej cz窷ci ilustracji, kiedy odkrywamy wszystkie fabularne karty. To w豉郾ie przera瘸j帷e eksperymenty prowadzone w tajnym, podziemnym laboratorium, obliguj kompozytora do si璕ania po bardziej nowatorskie rozwi您ania. Do 豉sk powraca wi璚 elektronika z ca造m jej postprodukcyjnym or篹em. Zap皻lone, fa連zuj帷e frazy, sprawiaj wra瞠nie oderwania od rzeczywisto軼i. I co w tym jest. Poetyka samego filmu zmienia si, kieruj帷 uwag widza z typowo militarystycznych dzia豉 na element grozy. W豉郾ie ten moment przekszta販a intymn, oszcz璠n w tre軼i 軼ie磬 d德i瘯ow w toporn 軼ian d德i瘯u. Nie zrozumcie mnie 幢e. W warunkach filmowych znajduje ona swoj racj bytu. Cho nie posiada w豉軼iwo軼i 鈍iatotw鏎czych, to jednak stosunkowo dobrze radzi sobie z racjonalizowaniem pokr皻nego 鈍iata przedstawionego. I tutaj ko鎍z si peany pod adresem Jeda Kurzela.

Album soundtrackowy jest ju innego rodzaju do鈍iadczenie. Mimo, jak ju wcze郾iej wspomnia貫m, korzystnego czasu prezentacji, wirtualne s逝chowisko wydane przez Paramount Music, to istna droga przez m瘯. Pocz徠kowe utwory nie zwiastuj tego, co b璠zie si dzia這 w dalszej cz窷ci kompozycji. Ale przekroczenie zarysowanego wcze郾iej rubikonu mi璠zy kinem wojennym, a groz, rzuca nas w wir paskudnego w formie i tre軼i, akcyjniaka. Szczeg鏊nie irytuj帷a wydaje si maniera podpierania wszystkiego pulsuj帷ymi bitami i ostinatami, kt鏎e w wykonaniu Kurzela kojarz si z r闚nie ma這 ambitn w wymowie ilustracj do Assassin’s Creed. W ca造m tym aran瘸cyjnym chaosie na palcach u jednej r瘯i wyszczeg鏊ni mo積a momenty, kiedy 軼ie磬a d德i瘯owa jakkolwiek intryguje. Takowym mo瞠 by scena wskrzeszenia jednego z 穎軟ierzy. Muzyka Kurzela dzia豉 na wyobra幡ie zar闚no widza mierz帷ego si z obrazem, jak i s逝chacza wertuj帷ego score w domowym zaciszu. C騜 z tego skoro p騧niej powracamy do wypranej z emocji i jakiegokolwiek polotu, odtw鏎czej sieczki. W mniejszych lub wi瘯szych m璚zarniach docieramy wi璚 do fina逝 kwitowanego md陰, elegijn laurk.

I mimo wszystkich walor闚 ilustracyjnych i niez貫j korespondencji 軼ie磬i d德i瘯owej Kurzela z obrazem, mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 da這by si z tego projektu wycisn望 wi璚ej. Tym bardziej ciekawi mnie co by by這, gdyby do skomponowania partytury zaanga穎wano innego tw鏎c, ot chocia瘺y na przyk豉d Beara McCreary. Mo積a snu fantazj o takim czy innym aparacie wykonawczym, ale w 鈍ietle tego, co otrzymali鄉y, niewiele to zmienia. Szczerze odradzam kontakt z albumem soundtrackowym, ale jednoczesnie zach璚am do zmierzenia si z samym obrazem. Ot ca趾iem fajny gatunkowy miszmasz, przy kt鏎ym ca趾iem mi這 sp璠zimy dwie godziny wolnego czasu.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Arrival (2:01)
  • 2. Hanging Trees (1:18)
  • 3. Mist Patrol (1:34)
  • 4. Devil Dogs (1:41)
  • 5. Lead the Way (1:44)
  • 6. Shooting (1:00)
  • 7. Auntie Scare (2:29)
  • 8. Wafner Arrives (1:18)
  • 9. Pauls Ball (1:55)
  • 10. Approaching the Church (3:00)
  • 11. Serum (2:31)
  • 12. Escape With Rosenfeld (1:57)
  • 13. I’m Gonna Win This One (3:32)
  • 14. Watching Soldiers (0:54)
  • 15. Chase Dies (1:30)
  • 16. Re-Animation (2:15)
  • 17. Dead Again (1:19)
  • 18. The Mistake Is Loose (1:54)
  • 19. Battle (0:52)
  • 20. Chloe Escapes (1:29)
  • 21. Wafner and Doc (2:32)
  • 22. Hang Time (2:07)
  • 23. Boyce Dunk (2:25)
  • 24. Take It Down (2:30)
  • 25. Time Bomb (1:44)
  • 26. Victory (2:07)
Czas trwania: 49:38
Komentarze
Zibi 2018-12-10
10:47
C騜... Nie wiem czy od takiego tytu逝 mo積a by這 oczekiwa wi璚ej, wi璚 chyba nie mog by rozczarowany... ;) Ani jedna nuta w g這wie nie zosta豉 po ods逝chu. Mo瞠 obejrzenie filmu co zmieni, ale szczerze w徠pi... Dw鎩a - siada ! :)))
Wawrzyniec 2018-12-10
17:22
Niestety po cichu liczy貫m na wi璚ej. Szczeg鏊nie, 瞠 w otwieraj帷ym soundtrack "Arrival" s造cha w tle ciekawie pulsuj帷 elektronik i my郵a貫m, 瞠 Kurzel bardziej to rozwinie. Tym bardziej, 瞠 niekt鏎e fragmenty jego "Aliena" mi si podoba造. A tak niestety s豉bo, cho swoj minimaln rol w obrazie spe軟ia.
Bromski 2018-12-10
17:58
Spoko film, troch taki Wolfenstein, tylko muzycznie mog這by by by ciut lepiej. Ale jako w filmie gra這 i nie przeszkadza這 mi.
Zibi 2018-12-13
13:08
A propos Aliena - Wawrzyniec. Zauwa篡貫, 瞠 niekt鏎e nuty z niego tutaj te pobrzmiewaj... ;) I faktycznie tamten score nie by z造...

Overlord (Operacja Overlord)

Kompozytor:

  • Jed Kurzel

Dyrygent:

  • Hugh Brunt

Wykonawcy:

  • London Contemporary Orchestra
  • Jed Kurzel

Wydawca:

  • Paramount Music (2018)

Producent:

  • Jed Kurzel

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie