Szukaj: w


recenzje

Predator, the



Ten film od samego pocz徠ku budzi spore kontrowersje. Jeszcze kiedy og這szono, 瞠 za kamer stanie osoba, kt鏎a niegdy wciela豉 si w jednego z bohater闚 obrazu, kt鏎y niejako zapocz徠kowa t seri. Predator, bo o nim jest tutaj mowa nie ma szcz窷cia do swoich kontynuacji. Najpierw przekombinowany sequel z 1990 roku. P騧niej seria crossover闚 z uniwersum Obcego oraz pr鏏a powrotu do pierwotnej idei – w徠ku polowania. Wydawa by si mog這, 瞠 film Shane’a Blacka zatytu這wany po prostu The Predator b璠zie wsp馧czesn wersj kultowego obrazu z Arnoldem Schwarzennegerem w roli g堯wnej. Ale ju pierwsze zwiastuny sugerowa造, 瞠 b璠zie to raczej kontynuacja tworzona w bardziej rozrywkowym tonie i przy wykorzystaniu wsp馧czesnych trend闚 realizacyjnych. Nie dawa貫m wiary w sukces tak przedstawionej historii i ostatecznie w kinie utwierdzi貫m si w tym przekonaniu. Konflikt mi璠zy dwoma frakcjami Predator闚 przenosi si na ziemi, gdzie ludzko嗆 z jednej strony staje si narz璠ziem w grze o przetrwanie gatunk闚. Z drugiej natomiast dostarcza pola do sztandarowej ju w tej serii rozgrywki – pr鏏y si mi璠zy 這wc, a zwierzyn, za jak uwa瘸j nas przybysze z kosmosu. I tutaj le篡 najwi瘯szy idiotyzm filmowego przedsi瞝zi璚ia Blacka. Ilo嗆 scenariuszowych kiks闚, czerstwych dialog闚 i fatalnie zarysowanych postaci jest tak samo przyt豉czaj帷a, jak tempo prowadzenia tej pisanej na kolanie akcji. Historia chorego ch這pca i jego ojca, ex-marines, kt鏎zy l康uj w samym centrum konfliktu z obcymi, absolutnie nie przekonuje i przera瞠nia skal marnowanego potencja逝. Rozdarcie pomi璠zy przymusem trzymania si klasyki, a ch璚i wyrwania si z jej ram w celu tworzenia kina rozrywkowego, ostatecznie pogr捫y這 ten projekt. I w samym centrum tego konfliktu znalaz豉 si 軼ie磬a d德i瘯owa ilustruj帷a niefortunne widowisko.

Do wsp馧pracy z Blackiem nie powr鏂i ani John Ottman ani Brian Tyler, z kt鏎ymi re篡ser ten przecina kiedy swoje artystyczne 軼ie磬i. Projekt nie pow璠rowa nawet na r璚e autora temat闚 serii – Alana Silvestriego. 安iat obieg豉 natomiast zaskakuj帷a informacja, 瞠 komponowaniem muzyki do tego obrazu zajmie si Henry Jackman – jeden z wychowank闚 Hansa Zimmera i tw鏎ca ze wszech stron zagadkowy. Niew徠pliwie posiadaj帷y talent, o czym 鈍iadczy mog niekt鏎e jego prace, jak chocia瘺y Kingsman czy Wojna bohater闚, ale niestety dosy cz瘰to rozmieniaj帷y si na drobne. Informacja o anga簑 do Predatora pojawia si w najbardziej kryzysowym momencie kariery Brytyjczyka. Dodatkow porcj obaw dostarcza造 przyk豉dy innych franczyz, kt鏎ych podejmowa si ostatnimi czasy Jackman, a kt鏎e delikatnie m闚i帷, nie do ko鎍a mu podesz造. Wej軼ie w uniwersum Predatora wymaga造 od kompozytora nie tylko wzi璚ia na warsztat kultowych temat闚 Alana Silvestriego, ale r闚nie umiej皻no軼i rozpisania ich w taki spos鏏, aby identyfikowa si ze specyficznym stylem tw鏎czym autora orygina逝. Co, z czym John Debney poradzi sobie doskonale, mia這 sta si pi皻 achillesow najnowszej pracy Henry’ego Jackmana. Czy tak te si sta這?

Analizuj帷 materia, jaki wybrzmia w filmie The Predator, mo積a doj嗆 do wniosku, 瞠 autor 軼ie磬i d德i瘯owej mia nie lada problem z odnalezieniem si w tym specyficznym widowisku. I to nie przez wzgl康 na lekki ton filmu Blacka, ale jego konotacje z pierwszym filmem serii. Wszczepienie temat闚 i stylistyki podejmowanej przez Silvestriego na grunt tak swobodnie prowadzonego widowiska wprowadzi這 spory dysonans pomi璠zy sfer audytywn a wizualn. Zbyt nabo積e traktowanie orygina逝, sprowadzaj帷e dzia豉nia Jackmana niemal瞠 do przepisywania ca造ch fraz, troch oderwa這 t partytur od filmowej rzeczywisto軼i. Punktem zaczepienia mia這 by uwsp馧cze郾ienie aran篡 niekt鏎ych temat闚 poprzez dorzucenie subtelnie dzia豉j帷ej elektroniki. W efekcie os豉bi造 one si喚 oddzia造wania tych melodii, pozostawiaj帷 jeszcze wi瘯sz przestrze mi璠zy obrazem a muzyk. Swoistego rodzaju ko貫m ratunkowym wydaje si nowy materia tematyczny przypisany rodzinie McKenna. Pulsuj帷a melodia przypisana autystycznemu ch這pcu rozszyfrowuj帷emu skomplikowany j瞛yk obcych, ca趾iem sprawnie porusza si po tym techno-be趾ocie serwowanym nam przez filmowc闚. Nie mniej skutecznie radzi sobie patetyczna fanfara przyklejona do ojca tego ch這pca – by貫go marines, kt鏎y nawi您uje bezpo鈔edni kontakt z Predatorem. Marszowa melodia, cho trafna pod wzgl璠em funkcjonalnym, b璠zie problematyczna dla s逝chaczy ceni帷ych sobie kreatywno嗆 w muzyce filmowej. Nie trzeba by os逝chanym fanem tw鏎czo軼i Jackmana (s tacy?), aby t melodi skojarzy z analogiczn, heroiczn fanfar z Wojny bohater闚. Oczywistych analogii nie maskuje nawet fatalnie wykonany, d德i瘯owy miks, kt鏎y spycha 軼ie磬 d德i瘯ow Jackmana w g喚bokie t這 sfery audytywnej. W miejsce, gdzie daj o sobie zna tylko charakterystyczne frazy tematyczne Silvestriego. Nie dziwne zatem, 瞠 wychodz帷 z kina mo積a by這 poczu solidny zaw鏚 zar闚no samym widowiskiem, jak i 鈔ednio prezentuj帷 si w nim, opraw muzyczn. Niewiele os鏏 wierzy這, 瞠 zapowiadany album soundtrackowy jakkolwiek zmieni ten wizerunek. A jednak…


Kompozycja Jackmana pozostawa豉 jedn wielk zagadk a do dnia premiery filmu. 畝dnych zapowiedzi, 瘸dnych informacji i ostatecznie opublikowana, skromna EPka, prezentuj帷a trzy totalnie byle jakie utwory. Kawa趾i sugeruj帷e co prawa si璕anie po klasyk Silvestriego, ale w 瘸den spos鏏 nie zach璚aj帷e s逝chacza do wyczekiwania pe軟ego albumu. Takowy pojawi si dopiero dwa tygodnie po 鈍iatowej premierze Predatora - kiedy ostateczna pora磬a widowiska zosta豉 ju przypiecz皻owana. Powiem szczerze, 瞠 nie spodziewa貫m si takiego obrotu spraw, kiedy po raz pierwszy wertowa貫m kr鏒ki w gruncie rzeczy, bo niespe軟a 55-minutowy, cyfrowy album z oryginaln 軼ie磬 d德i瘯ow. Pierwszy ods逝ch udowodni bowiem, 瞠 ponad czystym imitatorstwem oraz 鈔edniej klasy nowinkami tematycznymi, praca Henry’ego Jackmana posiada co, czego dawno nie s造szeli鄉y u tego tw鏎cy – niesamowity flow i przebojowo嗆.

Trudno prze趾n望 gorzkie s這wa, jakie wypowiada這 si wcze郾iej o tej pracy, gdy konfrontuje si z ni w domowym zaciszu. Okazuje si, 瞠 poszanowanie do klasyki okraszone jest nie tylko aran瘸cyjnym bogactwem i brawur w operowaniu tymi tematami w muzyce akcji. Znalaz貫m r闚nie ni, kt鏎a 陰czy stare z nowym, cho nie oby這 si bez kilku mniej lub bardziej ra膨cych zabieg闚. Jednym z gorzej zagospodarowanych wydaje si motyw d簑ngli, kt鏎y w wydaniu Jackmana brzmi jak samplowany pastisz. Nie do ko鎍a kupuje r闚nie okraszony elektronik motyw przewodni. Cho zdaj sobie spraw, 瞠 osadzenie akcji w czasach wsp馧czesnych, w ciasnych pomieszczeniach laboratori闚, musia這 znale潭 swoje usprawiedliwienie w sferze aran瘸cyjnej. C騜, mo積a to jako prze趾n望, bo za horyzontem czai si spora porcja 豉two wpadaj帷ej w ucho, muzycznej akcji.

Pocz患szy od rozpoczynaj帷ego wirtualny soundtrack, Arrival, wskakujemy do p璠z帷ego, rzadko kiedy zwalniaj帷ego tempa, muzycznego ko這wrotka. Chwil wytchnienia serwuj co prawda fragmenty opiewaj帷e budowanie relacji mi璠zy bohaterami, ale w kategoriach estetyczno-rozywkowych nie stanowi one praktycznie 瘸dnej atrakcji dla odbiorcy tego soundtracku. Inaczej jest z muzyk akcji, kt鏎a ma swoje naprawd mocne momenty. I takowe znajdziemy w utworach takich, jak Project Stargazer, Out Of The Cage, Apex Predator czy te On The Loose. I jest to zas逝g nie tylko aran篡 motyw闚 Silvestriego, ale i nowym melodii, s造szanych w takich kawa趾ach, jak Team McKenna czy Rescue. Na prawdziwe fajerwerki w 陰czeniu tych dw鏂h grup tematycznych trzeba b璠zie poczeka do ko鎍闚ki albumu, serwuj帷ej zestaw utwor闚 z finalnej konfrontacji. Pocz患szy od The Hunt rzucani jeste鄉y w wir p璠z帷ej na zab鎩, orkiestrowo-ch鏎alnej akcji, wyciskaj帷ej z warsztatu Jackmana ostatnie soki. W gronie moich muzycznych faworyt闚 s tutaj The Last Stand oraz Man vs. Predator, aczkolwiek kiepski epilog filmowy zdobiony utworem The Predator's Gift r闚nie prezentuje si ca趾iem okazale, budz帷 apetyt na kolejn przygod z omawianym tu soundtrackiem.

Rzadko zdarza si, aby do鈍iadczenie soundtrackowe tak mocno zmienia這 wizerunek 軼ie磬i d德i瘯owej wybrzmiewaj帷ej w filmie. Trzeba jednak posypa g這w popio貫m i przyzna, 瞠 Henry Jackman wyszed ze swojego zadania cz窷ciowo obronn r瘯. Cz窷ciowo, poniewa funkcjonalno嗆 軼ie磬i d德i瘯owej do Predatora postawi mo積a pod wieloma znakami zapytania. Chodzi o wspomniane wcze郾iej rozdarcie pomi璠zy przyj皻 stylistyk muzyczn, a poetyk filmow. No i ten nieszcz瘰ny miks... Wyrwanie tej muzyki z ciasnych ram obrazu, to chyba najlepsze, co mo瞠my dla niej uczyni. Wyrwa, zapomnie o jej kontek軼ie oraz ca貫j tw鏎czo軼i kompozytora i delektowa si soczyst, zgrabnie zaprezentowan rozrywk. Bo tym瞠 jest soundtrack do najnowszej ods這ny Predatora - solidn rozrywk. Niczym wi璚ej.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Arrival (2:59)
  • 2. Discovery (3:05)
  • 3. Rory (1:32)
  • 4. Project Stargazer (2:01)
  • 5. Beautiful Specimen (1:37)
  • 6. Playing With Fire (1:11)
  • 7. Out Of The Cage (2:40)
  • 8. The Loonies (0:53)
  • 9. On The Loose (2:58)
  • 10. Another World (2:25)
  • 11. Rescue (1:55)
  • 12. Apex Predator (3:15)
  • 13. Damage Control (1:01)
  • 14. The Good Soldier (2:52)
  • 15. Team McKenna (1:31)
  • 16. The Ark Ship (2:18)
  • 17. Onslaught (1:22)
  • 18. Contact (2:07)
  • 19. The Hunt (3:36)
  • 20. The Sacrifice (1:35)
  • 21. Alien Abduction (1:27)
  • 22. The Last Stand (3:27)
  • 23. Man Vs. Predator (2:19)
  • 24. Remembrance (1:36)
  • 25. The Predator's Gift (3:02)
Czas trwania 54:44
Komentarze
Zibi 2018-10-13
12:01
Na szcz窷cie score jest mniejszym rozczarowaniem ni sam film. Por闚nuj帷 zw豉szcza do wyda kolekcjonerskich cz窷ci 1 i 2 oj s豉bo... Gdyby nie nawi您ania do wcze郾iejszych film闚, to wyszed豚y "akcyjniak" jakich setki... Z b鏊em serca (jako fan serii) tylko 2.5
andrzejlobo 2018-10-13
17:12
S豉bo. Film s豉by. Trudno uwierzy 瞠 jest kontynuacj Predatora. A muzyka no po prostu jest. Nic wi璚ej.
Trevor 2018-10-16
22:13
Album jest bardzo solidny jak na takie kino. Ma這 ilustracyjno軼i,przednia akcja,niez貫 orkiestracje i du穎 lepsza i bardziej wyrafinowana elektronika od starych Predator闚 Silvestriego (co zreszt nie powinno dziwi bo przez 30 lat dokona si ogromny post瘼 technologiczny) i za to czw鏎ka si nale篡. Je瞠li w filmie faktycznie muzyka szwankuje to troch szkoda bo to w sumie oznacza pora磬 artystyczn tego kompozytora jak i tw鏎c闚 tego filmu.
Mystery 2019-01-11
18:41
安ietnie brzmi帷y mocny action score (Out of the Cage, Apex Predator, On the Loose!). Dobrze potraktowany materia Silvestriego, z kt鏎ego dobrodziejstw bierze si ile wlezie i w filmie jak i na p造cie bardzo dobrze czu klimat Predzia, jest marszowo i agresywnie, ale te sporo Jackman daje od siebie, zar闚no w aran瘸cjach, gdzie 郵epo nie adaptuje Silvestriego, np ciekawie od鈍ie瘸j帷 temat g堯wny (Discovery, Project Stargazer), jak i prezentuj帷 w豉sny oryginalny score (The Loonies, Team McKenna, Alien Abduction, The Last Stand!). Dobra robota Jackmana, szczeg鏊nie jak na takie kino...

Predator, the

Kompozytor:

  • Henry Jackman

Muzyka dodatkowa:

  • Alex Belcher
  • Halli Cauthery
  • Matthew Margeson

Dyrygent:

  • Gavin Greenaway

Orkiestrator:

  • Stephen Coleman

Wykonawcy:

  • Hollywood Studio Symphony

Wydawca:

  • Lakeshore Records (2018)

Producent:

  • Henry Jackman

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie