Szukaj: w


recenzje

Alien: Resurrection - Expanded Edition (Obcy: Przebudzenie)



Nie by這 豉two rozbudzi (a raczej przebudzi na nowo) apetyty fan闚 na kolejne widowiska z tytu這wym obcym w roli g堯wnej. W豉軼iwie nikomu poza studiem Foxa nie zale瘸這 na stworzeniu czwartego Aliena. Zachwyceni tw鏎czo軼i Jossa Whedona, decydenci, postanowili zatrudni go do napisania scenariusza, ale i tu nie oby這 si bez kontrowersji. Pierwotnie w centrum uwagi postawiono sklonowan Newt, ale po wst瘼nych „przymiarkach” porzucono pomys. Zamiast tego (maj帷 wst瘼n zgod aktorki na powr鏒 do serii) wskrzeszono Ripley. Nie tak Ripley, jak znali鄉y z trzech poprzednich ods這n. Jej klon pe軟i tutaj rol 陰cznika pomi璠zy lud幟i, a nowym pokoleniem wyhodowanych z jej kodu genetycznego, obcych. Realizacj tego projektu pr鏏owano „wcisn望” mi璠zy innymi Peterowi Jacksonowi oraz Bryanowi Singerowi. Ostatecznie jednak ca這嗆 spocz窸a na barkach niezbyt obytego z kinem blockbusterowym – Jean-Pierre Jeunet. M闚i si, 瞠 francuski re篡ser nie wierzy w sens tworzenia czwartej ods這ny Aliena, ale mimo wszystko przysta na propozycj decydent闚 Foxa. Otoczony w豉sn ekip otrzyma od producent闚 praktycznie nieograniczon kontrol nad kreatywn cz御tk projektu. To w豉郾ie dzi瘯i jego ingerencji zmieniono fina widowiska, kt鏎e w pierwotnym planie mia ukazywa epicki pojedynek na Ziemi. Ci璚ia bud瞠towe r闚nie zrobi造 swoje, aczkolwiek od strony wizualnej Obcy: Przebudzenie (Alien: Resurrection) prezentowa si zacnie, jak na tamte czasy. Zdj璚ia i dynamika monta簑 r闚nie stawia造 ten produkt w bardzo dobrym 鈍ietle. Mimo tego w鈔鏚 krytyk闚 zapanowa podzia, a zm璚zona t seri widownia, nie do ko鎍a dopisa豉. Pora磬a komercyjna sta豉 si faktem. Przykrym do鈍iadczeniem skutecznie blokuj帷ym na d逝gie lata powstawanie kolejnych ods這n tej franczyzy.

Kreatywna kontrola Jeuneta nad czwartym Alienem najwyra幡iej nie obejmowa豉 oprawy muzycznej, skoro decydenci Foxa postanowili urz康zi casting na stanowisko kompozytora. Jednym z kandydat闚 by w豉郾ie John Frizzell, kt鏎y zaimponowa producentom swoj muzyk do fabularyzowanego dokumentu The Empty Mirror. Warunek by jeden. 圭ie磬a d德i瘯owa do Przebudzenia mia豉 r騜ni si od tego, co na potrzeby serii stworzyli kolejno Goldsmith, Horner i Goldenthal. Czy kompozytor spe軟i te wymogi w stu procentach?

Podziwiaj帷 efekt ko鎍owy mo積a powiedzie, 瞠 w pewnym stopniu na pewno odci掖 si od muzycznej spu軼izny serii, ale wielu por闚na i obowi您kowych nawi您a nie spos鏏 by這 unikn望. Ma這, 瞠 po raz pierwszy od d逝窺zego czasu powr鏂i temat przewodni Goldsmitha, to na dok豉dk ca豉 filozofia budowania napi璚ia i tworzenia muzycznej akcji jak 篡w przypomina dokonania jednego z poprzednik闚. Troszeczk bardziej ugrzecznione, pozbawione tego eksperymentatorskiego pazura, jakim Goldenthal zadziera karty partytury trzeciego Obcego. Zamiast tego otrzymali鄉y idealnie zr闚nowa穎n mieszank orkiestrowo-elektronicznej, szczelnie wype軟iaj帷ej filmowe kadry, ilustracji. Techniczna strona przedsi瞝zi璚ia to jedno, ale g堯wn uwag koncentrowa mia nowy temat przypisany sklonowanej po dwustu latach, Ellen Ripley. Liryczna, zabarwiona nutk melancholii, melodia, obarczona zosta豉 tutaj erotycznym wyd德i瘯iem. Na pierwszy rzut ucha prezentuje si to dosy bezbarwnie, ale wszystko zaczyna nabiera wi瘯szego sensu, kiedy odniesiemy si do filmowego kontekstu. Do lansowanego tam nowego oblicza g堯wnej bohaterki. Kobiety silnej, 鈍iadomej zagro瞠nia ze strony obcego gatunku wyhodowanego z jej kodu DNA, ale emocjonalnie bardzo mocno zwi您anej z tytu這w kreatur. Wymowne s tutaj sceny kiedy Ripley nawi您uje intymny wr璚z kontakt; najpierw z „rasowym” ksenomorfem, a p騧niej z jego ludzk krzy鄴wk. Kontrapunktyczne epatowanie brzydot w kontek軼ie tak skonstruowanego tematu jawi si tutaj jako swoistego rodzaju muzyczna dewiacja, fetysz… Nazwijmy to jak chcemy, ale efekt jest satysfakcjonuj帷y.

O satysfakcji i poczuciu spe軟ienia ci捫帷ych na kompozytorze powinno軼iach mo瞠my m闚i r闚nie w kwestiach narratywnych. Napi璚ie kumulowane jest w spos鏏 prawie 瞠 podr璚znikowy. Goldsmithowskie „przestrzenie” racjonalizuj帷e miejsce tocz帷ej si akcji – bezkres kosmosu – 軼iel grunt pod bardziej suspensowe, atmosferyczne granie. Frizzell nie boi si tutaj korzysta zar闚no z organicznych, jak i syntetycznych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu. Wszystko jednak w ramach og鏊nie przyj皻ej normy powolnego budowania napi璚ia. Dopiero wkroczenie na aren wydarze pierwszego ksenomorfa uwalnia ca造 potencja aparatu wykonawczego. Scena ucieczki obcego okraszona zosta豉 dynamiczn, 鈍ietnie pod這穎n muzyczn akcj, w鈔鏚 kt鏎ej 豉two wyszczeg鏊ni narastaj帷y w formie crescenda, upiorny motyw. B璠zie on filarem najbardziej kluczowych pod wzgl璠em dramaturgicznym, scen akcji. Idealnym tego przyk豉dem jest sekwencja podwodnej ucieczki oraz konfrontacji z ludzk hybryd kosmity. I w豉郾ie w kontek軼ie tych scen warto zwr鏂i uwag na roz這瞠nie proporcji orkiestra-elektronika. Im stawka jest wi瘯sza, tym bardziej szala przechyla si na korzy嗆 tej pierwszej. Dysonuj帷e z orkiestr, 鈍iszcz帷e d德i瘯i i pulsuj帷e bity, traktowane s jako element poboczny, urozmaicaj帷y i wnosz帷y szczypt chaosu w odmierzone od linijki orkiestracje. Troch brakuje tej nieprzewidywalno軼i warsztatu Goldenthala, aczkolwiek w kilku sekwencjach mo積a dos造sze si nie鄉ia造ch pr鏏 ingerencji w prac d璚iak闚. Trzeba jednak maksymalnie wyt篹y s逝ch, bo pozosta豉 cz窷 sfery audytywnej nie pozostawi nam zbyt wiele przestrzeni do anatomicznego wgl康u w tre嗆 軼ie磬i d德i瘯owej. Ale od czego mamy co takiego, jak album soundtrackowy?


Takowy ukaza si nak豉dem RCA Victor tu po kinowej premierze Przebudzenia, jeszcze w listopadzie 1997 roku. Na p造cie znalaz這 si czterna軼ie utwor闚 o 陰cznym czasie trwania nieznacznie przekraczaj帷ym 45 minut. Je瞠li m闚imy o selekcji materia逝 skomponowanego przez Johna Frizzella, to nale瘸這by od tej liczby odj望 pi璚iominutowy klasyk Handela, Priva Son D'Ogni Conforto. Reszta, to skrz皻nie dobrany i przemontowany highlight z obszernej, bo prawie dziewi耩dziesi璚iominutowej partytury Amerykanina. I je瞠li ju tak dobrany zestaw mia prawo budzi pewne obiekcje w鈔鏚 szerszego grona odbiorc闚, to co mo積a by這 powiedzie o wydanym w roku 2010, rozszerzonym albumie soundtrackowym? Korzystaj帷 z dobrych kontakt闚 z kompozytorem i studiem Foxa, wytw鏎nia La-La Land Records postanowi豉 wyj嗆 naprzeciw tysi帷om fan闚 serii Alien, kt鏎ych apetyty wyostrzy造 kolekcjonerskie edycje 軼ie瞠k d德i瘯owych z pierwszych dw鏂h film闚. Skompletowano wi璚 ca這嗆 muzyki, jaka wybrzmia豉 w filmie Jeuneta, wzbogacaj帷 to wszystko o kilka alternatywnych wykona obecnych na ta鄉ach-matkach. Umowa licencyjna pozwoli豉 r闚nie zaprezentowa remasterowany zrzut z oryginalnego albumu soundtrackowego daj帷 w ten spos鏏 blisko 140-minutowy kolos rozpostarty na dwa, szczelnie wype軟ione kr捫ki. Limitowany do 3500 egzemplarzy specja tradycyjnie opatrzono grub ksi捫eczk z obszernymi opisami track-by-track. Bior帷 pod uwag pora瘸j帷 ilo嗆 materia逝, jaki znalaz si na tym wydaniu, nie b璠zie wielkim odkryciem stwierdzenie, 瞠 znajdzie ono swoj nisz tylko i wy陰cznie w鈔鏚 najbardziej zapalonych mi這郾ik闚 軼ie瞠k d德i瘯owych do serii Obcy. Tak si sk豉da, 瞠 jestem jednym z nich.

Mo瞠 dlatego troszk bardziej 豉godnym okiem i uchem spogl康a貫m na tre嗆 filmowego nagrania. Rozpoczynane tematem przewodnim ju na wst瘼ie dyktowa這 pos瘼ny nastr鎩, w jakim zamkni皻a jest dalsza cz窷 partytury. Cytat motywu Goldsmitha jest tutaj dos這wnie symboliczny, poniewa, jak ju wcze郾iej wspomnia貫m, g堯wna bohaterka, do kt鏎ej odno郾ikiem by 闚 motyw, otrzymuje w obrazie Jeuneta now wizyt闚k. I zapoznajemy si z ni ju na samym pocz徠ku pierwszego kr捫ka. Powolne budowanie napi璚ia wychodzi Fizzellowi ca趾iem fajnie. W odr騜nieniu od albumu regularnego, gdzie dosy szybko skaczemy do bardziej dynamicznych fragment闚, tutaj wchodzimy w istot akcji dosy „mi瘯ko”. I s逝sznie, poniewa gdy tylko uwolniony zostanie ca造 potencja orkiestrowo-elektronicznej palety wykonawczej, b璠ziemy ima si dos這wnie ka盥ego underscorowego fragmentu, aby z豉pa oddech. Wi瘯szo嗆 kluczowych fragment闚 akcji mieli鄉y ju okazj wys逝cha w regularnym soundtracku. Rozszerzona edycja tylko nieznacznie poszerza te horyzonty. W takim jednak podnios造m nastroju zmierza b璠ziemy do ko鎍a pierwszego kr捫ka.

Pocz徠ek drugiego jest kontynuacj tej my郵i muzycznej – intensywniejsz i bardziej rozbudowan pod wzgl璠em dramaturgicznym. Wymaga tego fina這wy akt Przebudzenia, kiedy dochodzi do konfrontacji Ripley z jej protoplast. Patetyczna ko鎍闚ka dosy niespodziewanie ko鎍zy nasz przygod z materia貫m filmowym. Teraz przez najbli窺zych kilkana軼ie minut mierzy si b璠ziemy z alternatywnymi wykonaniami utwor闚 zdobi帷ych prolog i epilog widowiska. Reszta przestrzeni dyskowej jest natomiast zarezerwowana na remasterowany reprint oryginalnego albumu soundtrackowego.

Wys逝chawszy tego wszystkiego nie unikniemy pytania o sens inwestowania w to rozszerzone, czasami trudne w obyciu wydanie. Je瞠li na p馧ce od lat dobrze s逝篡 nam kr捫ek od RCA i nie czujemy absolutnie 瘸dnej potrzeby poszerzania swojej wiedzy na temat ka盥ego detalu muzycznego Obcego: Przebudzenia, to uwa瘸m, 瞠 lepiej pozosta przy tym kr鏒szym s逝chowisku. Limitowany specja od La-La Land Records b璠zie domen tylko tych najbardziej zagorza造ch mi這郾ik闚 muzycznej serii Alien.


Inne recenzje z serii:
  • Prometheus
  • Alien Covenant
  • Alien
  • Aliens - The Deluxe Edition
  • Alien 3
  • Alien 3 - Expanded Edition
  • Alien: Resurrection
  • The Alien Trilogy
  • Alien vs. Predator
  • AVPR: Aliens vs Predator - Requiem

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD 1:
    • 1. Main Title (02:12)
    • 2. Entering the Ship (01:21)
    • 3. Post-Op (01:21)
    • 4. Make Us Proud / Meat By-Product (01:58)
    • 5. Fiora 16 / Inbred (01:51)
    • 6. Docking the Betty (01:19)
    • 7. Face Huggers (02:11)
    • 8. Basketball / Foot Massage / Fast Learner (03:56)
    • 9. Call Finds Ripley (05:01)
    • 10. Gun Fight (01:17)
    • 11. The Aliens Escape (06:36)
    • 12. Hose / Elgyn's Death / Ripley Believe It (03:57)
    • 13. Twelve / Vriess Reappears / Telling Vriess (04:09)
    • 14. Ripley Meets Her Clones (03:43)
    • 15. After Tube Blow Up (01:18)
    • 16. What's Inside Purvis? (04:25)
    • 17. They Swim... (08:58)
    • 18. Call's Fake (01:47)
    • 19. The Chapel (03:17)
    • 20. Mean Streak (01:42)
    • 21. The Abduction (03:50)
    • 22. Birth of the Newborn (04:52)
    CD 2:
    • 1. Call Meets the Newborn (06:09)
    • 2. Ripley and the Newborn (03:14)
    • 3. Finale (01:59)
    • 4. Alien March (End Credits) (03:26)
    ALTERNATES:
    • 5. Main Title (alternate) (02:15)
    • 6. Elgyn's Death (alternate) (03:03)
    • 7. Finale (alternate-brass version) (01:58)
    • 8. Finale (alternate #2) (01:51)
    THE ORIGINAL 1997 SOUNDTRACK ALBUM
    • 9. Main Title (02:08)
    • 10. Post-Op (01:20)
    • 11. Docking the Betty (01:17)
    • 12. Priva Son D'Ogni Conforto (05:28)
    • 13. Face Huggers (02:12)
    • 14. Call Finds Ripley (03:02)
    • 15. The Aliens Escape (04:13)
    • 16. Ripley Meets Her Clones (02:20)
    • 17. hat's Inside Purvis? (02:27)
    • 18. They Swim... (06:27)
    • 19. The Chapel (02:35)
    • 20. The Abduction (03:34)
    • 21. The Battle With the Newbo
    Czas trwania: 140:14
    Komentarze
    Zibi 2018-07-09
    12:22
    Cymesik! Mniam... :)
    Bromski 2018-07-17
    15:47
    Nawet niez造 ten soundtrack, cho jako potem kompozytor nie przebi si na rynku i nawet nie wiem, czy co innego wartego uwagi skomponowa. Sam film to niepotrzebna kontynuacja. G逝pia jak but, ale daj帷a si lubi.
    MG 2019-07-11
    15:33
    Muzyka jest najlepszym elementem tego filmu

  • Alien: Resurrection - Expanded Edition (Obcy: Przebudzenie)

    Kompozytor:

    • John Frizzell

    Dyrygent:

    • Artie Kane

    Orkiestrator:

    • Brad Dechter
    • Frank Bennett
    • Jeff Atmajian
    • Robert Elhai
    • Pete Anthony
    • Don Nemitz

    Wydawca:

    • La-La Land Records (2010)

    Producent:

    • John Frizzell

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie