Szukaj: w


recenzje

The Other Side Of The Door (Po tamtej stronie dzwi)



The Other Side of the Door (Po tamtej stronie drzwi) opowiada historię Marii, matki która nie może się pogodzić i obwinia się za ¶mierć syna. Dlatego wyrusza do starożytnej hinduskiej ¶wi±tyni, aby nawi±zać z nim kontakt i prawidłowo go pożegnać. Nie¶wiadome otwiera jednak drzwi między ¶wiatami, żywych i zmarłych, które powinny na zawsze zostać zamknięte.
Motyw przywracania zmarłych do życia, nie jeszcze szczególnie oryginalny, a wręcz wielokrotnie wyeksploatowany w kinie grozy. A już szczególnie motyw przywracania bliskich członków rodziny wielu kojarzyć może z Pet Sematary (Smętarz dla zwierzaków) filmu, czy też opowiadania Stephena Kinga. Szkoda tylko, że tutaj cały w±tek psychologiczny matki walcz±cej ze strat± dziecka został całkowicie spłycony. Realizatorsko film stoi na dobrym poziomie, ale mimo dodania hinduskich elementów The Other Side of the Door powiela cał± masę horrorowych schematów i zagrywek.

Można powiedzieć, że w to namnożenie klisz idealnie wpasował się Joseph Bishara. Na przestrzeni ostatnich lat stał się jednym z bardziej znanych i rozgrywaj±cych kompozytorów do kina grozy. Przy czym daleko mu do statusu chociażby Christophera Younga. Głównie dlatego, że Amerykanin w dużej mierze komponuje do horrorów nie jako¶ szczególnie złych, ale też nie jaki¶ szczególnie dobrych, które raczej nie zapisz± się złotymi literami w tym gatunku. Chociaż trzeba przyznać, że takie serie jak Insidious, czy Conjuring, zarobiły spore miliony i też pomogły mu osi±gn±ć aktualn± pozycję. Ale nie tylko dlatego daleko mu do Younga. Ważn± rolę gra przede wszystkim styl Bishary, tym jak jego muzyka brzmi. Straszyć potrafi on bez w±tpienia i ilustracyjnie kompozycje dobrze współgraj± z obrazami. Jednak ciężkie brzmienie, częsty brak jakichkolwiek melodii i wła¶nie to całkowite skupienie się na straszeniu sprawia, że jego prace po oderwaniu z obrazem s± dla niejednego słuchacza, więcej niż ciężkie do przej¶cia. Czy podobn± sytuacj± mamy z The Other Side of the Door? I tak i nie, można rzec.

Przy The Other Side of the Door Joseph Bishara postawił w pierwszej linii, na nastrój niż na straszenie. Oczywi¶cie zważywszy, że sam film oparty jest na zużytych przez gatunek kliszach, tak i score posiada parę typowych dla tego typu ¶cieżek zagrywek, z tzw. "jump scare'ami" ł±cznie. Ale w przeciwieństwie do wspomnianych wcze¶niej Insidious, czy Conjuring, akurat ten soundtrack wydaje się jak na Bisharę bardzo łagodny. Nawet trochę bardziej od samych filmowców postawił on w swej muzyce i lepiej ukazał ten w±tek matki i utraty dziecka. Przez co strona liryczna jest bardziej rozbudowana. Jak na standardy tego kompozytora, korzysta on głównie z typowych dla siebie dĽwięków delikatnego pianina i pojedynczych smyczków. W sumie to przy tej ¶cieżce instrumenty smyczkowe graj± nawet większ± rolę i chociażby w takich utworach jak Left Underwater , czy To The Last Stoppotrafi± wywołać należyte emocje i oddać tragedię, ból i cierpienie. Wła¶ciwie to pierwsza czę¶ć soundtracku może się jawić jako ilustracja do jakiego¶ dramatu i jest ona całkiem przystępna w odbiorze. Dopiero w drugiej połowie Bishara idzie w bardziej sprawdzone elementy horroru i cięższego grania.

W większo¶ci soundtrack ten oparty jest na budowaniu klimatu. Dlatego też można go trochę porównać do skradaj±cego się węża. Czuć zagrożenie, niepokój, ale atak jeszcze nie nast±pił, tak i ta muzyka sama w sobie nie brzmi jakby się skradała, ale też nie atakuje nas ci±gle atonalnymi dĽwiękami. Dlatego znowu jak na standardy Josepha Bishary, kto wie, czy to nie jest najprzystępniejsza praca. Naturalnie dalej poruszamy się w ramach horroru, ale wła¶nie w nich The Other Side of the Door, nawet po oderwaniu z horroru można przesłuchać, bez obawy przedzierania się przez tumany underscore'u, jump-scare'ów i ciężkiego grania.

To co stanowi siłę The Other Side of the Door to całkiem udany motyw przewodni, który słyszymy w otwieraj±cym album tytułowym kawałku. Słychać, ze Bishara chciał oddać trochę ten hinudski klimat przez użycie bardziej orientalnego brzmienia. Nie imituje on tamtejszej kultury, ale brzmi do¶ć oryginalnie, intryguj±co, obco, jakby nie z naszego ¶wiata. Czym samym oddaje też główny motyw filmu, a więc ¶wiat żywych i zmarłych. Owy temat przewija się przez cały score, tworz±c spójn± cało¶ć i jeszcze mocniej budować klimat. I trochę jak mantrę znowu jestem zmuszony dodać, że to jest naprawdę dobry temat... JAK NA STANDARDY TEGO KOMPOZYTORA. Gdyż wiadomo jeżeli kto¶ chce ów motyw porównać z tematami do Halloween, Suspirii, motywów wspomnianego Christophera Younga itd. to nawet niech się nie wysila. Ale znowu jak na kompozytora, który dał nam tak ciężkie do przej¶cie prace jak Conjuring, taka bardziej melodyjna praca, z czym¶ co możemy nazwać tematem od razu jawi nam się lepiej. Szkoda tylko, że jest on taki króciutki i trwa zaledwie minutę.

Wydany przez Lakeshore Records album trwa zaledwie 40 minut, ale wydaje się to odpowiedni czas dla tego typu muzyki. Wiadomo jest to dalej typowa ¶cieżka dĽwiękowa do horroru ze wszystkimi zaletami i wadami. Trudno jednak odmówić Bisharze, że znowu dobrze odnalazł się w tym ¶rednim filmie, tworz±c ciekaw± melancholijn± atmosferę, która nawet miejscami sprawdza się na płycie. Jest to chyba jednocze¶nie najbardziej przystępna kompozycja Josepha Bishary... oczywi¶cie JAK NA JEGO STANDARDY.
Poniżej można przesłuchać suitę z tej ¶cieżki dĽwiękowej przygotowan± przez Lakeshore Records:



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. The Other Side (01:04)
  • 2. Going to Be Fine (01:22)
  • 3. Left Underwater (03:36)
  • 4. Back Not Lost (01:16)
  • 5. Watch the Exhumed (02:51)
  • 6. To the Last Stop (03:58)
  • 7. Dead Forest Temple (01:52)
  • 8. Call Through the Door (02:48)
  • 9. Door Opened (02:45)
  • 10. Aghori Guardian (00:55)
  • 11. Where Did You Come From (01:17)
  • 12. He’s Come Back (01:44)
  • 13. Dying All Around (02:51)
  • 14. Downed Traveler (00:59)
  • 15. Visit During Storm (01:09)
  • 16. Mud Crawler (02:07)
  • 17. Deity Invoked (01:55)
  • 18. Burned Tethers (02:32)
  • 19. Sent Back (02:27)
  • 20. At the Door (01:15)
Czas trwania: 40:33
Komentarze

The Other Side Of The Door (Po tamtej stronie dzwi)

Kompozytor:

  • Joseph Bishara

Wydawca:

  • Lakeshore Records (2016)

Producent:

  • Joseph Bishara

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie