Szukaj: w


recenzje

Cosa avete fatto a Solange? (What Have You Done to Solange?)


Fabuła Cosa avete fatto a Solange? Massimo Dallamano opowiada o tajemniczym morderstwie młodej dziewczyny, uczennicy katolickiej szkoły. ¦wiadkiem zdarzenia jest jej koleżanka z klasy, Elisabeth. Sprawa jest o tyle zawiła, że w owym momencie przebywała ona na randce ze swoim nauczycielem wychowania fizycznego, Enrico Rossenim. Nastolatka nie jest jednak w stanie wskazać zabójcy, więc cień podejrzenia pada w końcu na Rosseniego. Aby oczy¶cić się z zarzutów, mężczyzna wszczyna prywatne ¶ledztwo.

Muzykę do filmu napisał Ennio Morricone, jeden z najbardziej zasłużonych kompozytorów dla gatunku giallo (włoskie kryminały z lat 60. i 70.). Po raz pierwszy ukazała się na rynku dopiero 14 lat po premierze obrazu Dallamano, w 1986 roku, w formie około półgodzinnego wydania winylowego. W niniejszym tek¶cie przyjrzymy się jednak rozszerzonej edycji z 2006 roku, która dostępna jest na serwisie Spotify.


Album rozpoczyna się od ładnego tematu głównego, którego można przypisać postaci Elizabeth, a także jej uczuciu żywionym do Rosseniego. Motyw rozpoczyna się od ostrych, smyczkowych poci±gnięć, które brzmi± do¶ć nerwowo i niepokoj±co, lecz niedługo póĽniej doł±cza subtelna melodia dla prawej ręki fortepianu, całkiem czuła i urokliwa, oddaj±ca delikatno¶ć opisywanej bohaterki. Z czasem Morricone wprowadza wokal swojej ulubionej divy, Eddy Dell'Orso, która dodaje kompozycji większego rozmachu. Muszę jednak przyznać, że po¶ród niezliczonych tematów w dorobku włoskiego maestro, ten omawiany tutaj jest względnie niezbyt zapadaj±cy w pamięć – głównie z racji do¶ć oklepanych ¶rodków wyrazu. Mimo to nie możemy zapominać, że to wci±ż klasowa kompozycja. To także najciekawsza idea muzyczna z całego soundtracku.

Przestrzeń albumow± w sporej mierze zajmuje mało atrakcyjny, modernistyczny underscore, niemalże nieodł±czny element ¶cieżek dĽwiękowych z filmów Giallo. Morricone eksperymentuje min. ze smyczkami, organami Hammonda, gitar± basow±, tr±bk± i perkusj± (mog±c± się kojarzyć chociażby z oryginaln± wersj± Come Maddalena). W tym materiale odznacza się idea, nazwijmy to, awangardowego jazzu, na którego składa się nie tylko wyżej wymienione instrumentarium, ale także częste improwizacje (słyszalne echa działalno¶ci Morricone w Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza). Nie muszę chyba tłumaczyć, że takowe stylizacje wystawiaj± odbiorcę na ciężk± próbę, zwłaszcza, że jest ich stosunkowo dużo. Zreszt± nie oszukujmy się – Morricone napisał tyle takowych utworów (np. wła¶nie do filmów giallo), że chyba tylko najbardziej ortodoksyjni fani s± w stanie odróżnić, który pochodzi z którego soundtracku.

Niestety temat główny powraca niezmiernie rzadko, w zasadzie tylko w sekcji utworów dodatkowych, a nieawangardowe kawałki s± rzadkimi bywalcami, które w dodatku nie robi± większego wrażenia. Np. Anche un quartetto per lei to wyprana z dramatyzmu (i pomysłu również) liryka, a oparta na solowych, prawie mszalnych, organach Cadenza funkcjonuje głównie jako przerywnik, niż kompozycja nios±ca jak±¶ warto¶ć emocjonaln±. Za charakterystyczny punkt tego soundtracku można uznać jedynie humorystyczne Fragile Organetto, utwór, który kontrastowo ilustruje scenę porwania jednej z uczennic w wesołym miasteczku. Tytuł sugeruje, że użytym instrumentem jest organetto, niewielki, tradycyjny akordeon z Włoch, lecz według niektórych Ľródeł dĽwięk został spreparowany za pomoc± organów Hammonda.

I tak też ten niespełna 50-minutowy album może się okazać niemalże katorg± dla słuchacza lubuj±cego się w wyrafinowanej muzyce filmowej. Temat główny co prawda może mu zapewnić chwilę muzycznego uniesienia, niemniej audytorium reszty materiału należałoby ograniczyć do najbardziej zagorzałych amatorów twórczo¶ci Morricone. Nie można oczywi¶cie zarzucić maestro banalizowania swojej muzyki, wszak wiele utworów cechuj± nietypowe faktury instrumentacyjne i harmoniczne, niemniej poza tym eksperymentatorskim pierwiastkiem w zasadzie niewiele tutaj usłyszymy. Po¶ród prawie 30 (sic!) produkcji zilustrowanych przez Morricone w 1972 roku, znajdziemy na pewno ciekawsze pozycje.

PS. Czę¶ć muzyki z Cosa avete fatto a Solange?, wraz z innymi mało znanymi ¶cieżkami dĽwiękowymi Morricone, została wykorzystana w filmie Laurenta Merlina L'enfant du Sahara z 2013 roku. Chodzi konkretnie o trzy utwory: Altre cadenze and Una tromba e la sua notte i Anche un quartetto per lei.




Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Cosa avete fatto a Solange? (02:41)
  • 2. Raccapriccio (02:31)
  • 3. Anche un quartetto per lei (01:52)
  • 4. Una tromba e la sua notte (02:58)
  • 5. C'e' qualcuno qui? (01:56)
  • 6. Cadenza (03:14)
  • 7. Aleatorio (02:10)
  • 8. Aleatorio secondo (02:11)
  • 9. Ostinazione al limone (02:28)
  • 10. Altre cadenze (02:42)
  • 11. Pensierosamente (02:35)
  • 12. Fragile organetto (02:38)
  • 13. Fine di Solange (02:47)
  • 14. Cosa avete fatto a Solange? #2 (01:00)
  • 15. Una tromba e la sua notte #2 (01:56)
  • 16. Altre cadenze #2 (02:07)
  • 17. Raccapriccio #2 (01:43)
  • 18. Fragile organetto #2 (01:53)
  • 19. C'e' qualcuno qui? #2 (02:09)
  • 20. Una tromba e la sua notte #3 (01:32)
  • 21. Cosa avete fatto a Solange? #3 (03:01)
Czas trwania: 48:04
Komentarze

Cosa avete fatto a Solange? (What Have You Done to Solange?)

Kompozytor:

  • Ennio Morricone

Dyrygent:

  • Bruno Nicolai

Orkiestrator:

  • Ennio Morricone

Wydawca:

  • Digitmovies (1972/2006)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie