Szukaj: w


recenzje

Memories of Murder (Zagadka zbrodni)



Zagadka zbrodni to jeden z najlepszych kryminałów, jakie dane mi było obejrzeć. ¦wietnie prowadzona fabuła, bazuj±ca na tajemniczej serii zabójstw kobiet z przełomu lat 80. i 90., dobrze napisane postacie, gęsta atmosfera, szczypta nietypowego humoru i doskonałe zakończenie, czyni± z tego obrazu pozycję do wielokrotnego smakowania. Zreszt± sam Quentin Tarantino zalicza produkcję Joon-Ho Bonga do najlepszych filmów powstałych po 1993 roku. Kto wie, może gdyby Zagadka zbrodni powstała w Fabryce Snów, to dzi¶ należałaby do najpopularniejszych dzieł w tym gatunku.

Muzykę do tego obrazu napisał Taro Iwashiro, dla którego był to pierwszy w filmografii tytuł z Chin. Co ciekawe, to wła¶nie po obejrzeniu Zagadki zbrodni słynny reżyser John Woo zdecydował się zatrudnić Japończyka do swojej historycznej superprodukcji Trzy królestwa (współpraca obydwu artystów trwa zreszt± do dzi¶). Czy zatem muzyka Iwashiro potrafi zachwycić zarówno w trakcie seansu, jak i podczas obcowania z ni± w domowym zaciszu? Zobaczmy.

Jako że sam obraz jest nie tyle sprawnie zrealizowan± intryg±, ale i również, a może i przede wszystkim, ciekawym dramatem, to też najistotniejszym elementem tej muzyki jest płaszczyzna liryczna, wykorzystuj±ca głównie fortepian oraz asystę smyczków lub/i elektroniki. Już w pierwszym utworze słuchacza wita urokliwa, klawiszowa melodia, która będzie się przewijać przez album niejednokrotnie. Jest bardzo spokojna i czuła, nacechowana pierwiastkiem autentycznej melancholii. Jeszcze lepiej prezentuje się drugi z tematów, w brzmieniu bardziej dramatyczny i poważny, którego napotkamy po raz pierwszy w kompozycji Into the Darkness. Obydwa motywy w subtelny, ale i sugestywny sposób wydaj± się odnosić do ofiar tajemniczego mordercy, sprawnie uwypuklaj±c też bezradno¶ć detektywów w jego uchwyceniu. Do tego mamy trzeci motyw liryczny, oparty o opadaj±ce partie smyczków, aczkolwiek wypada trochę słabiej od nadmienionych wyżej melodii.

Oczywi¶cie ¶cieżka dĽwiękowa z Zagadki zbrodni to nie tylko ładna melodyka, ale także bardziej atmosferyczny i duszny underscore. I choć tego typu ilustracja nie należy do najbardziej atrakcyjnych sfer omawianej pracy, to jednak muszę przyznać, że budowanie stosownego klimatu za pomoc± elektroniki (czasem i¶cie dark-ambientowej), której asystuj± smyczki, a czasem nawet didgeridoo (sic!), wypada doprawdy interesuj±co. Inn± spraw± jest natomiast to, że krótki czas trwania poszczególnych ¶cieżek nie zawsze pozwala się odpowiednio wczuć w tego typu, co by nie powiedzieć, przyciężkaw± ilustrację. Ambiwalentny stosunek można mieć też do sporadycznej, lecz do¶ć siermiężnej muzyki akcji.


Na płycie u¶wiadczymy dwa utwory Ľródłowe, a konkretnie piosenki z czasów, w których toczy się akcja filmu. Jedna z nich jest jednak kluczowa dla fabuły obrazu, to też jej umieszczenie na recenzowanym wydawnictwie można uznać za zrozumiałe. Do tego mamy wieńcz±c± album piosenkę, która została stworzona specjalnie na potrzeby produkcji Bonga. O ile kompletnie odstaje ona stylistycznie od materiału przygotowanego przez Iwashiro, o tyle na koniec soundtracku naprawdę nie ma co narzekać. Otóż, nie licz±c felernego songu, otrzymujemy tamże trzy pełne (niefilmowe) aranżacje głównych motywów dramatycznych. W jednym z nich pojawia się kobiecy wokal (odno¶nik do filmowych ofiar?), który na szczę¶cie pozbawiony jest pretensjonalno¶ci. Cała trójca ma swoje specyficzne nazewnictwo, za pomoc± którego można wywnioskować, że pierwszy utwór odwołuje się do zabójcy, a drugi i trzeci odpowiednio do deszczu i nocy, czyli okoliczno¶ci, w których dochodziło do morderstw.

Jednocze¶nie należy wspomnieć, że muzyka Iwashiro lepiej radzi sobie na płycie, niż w filmie, nawet pomimo nie do końca dogodnego montażu muzyki i obecno¶ci utworów czysto ilustracyjnych. To wła¶nie w odpowiednich, domowych warunkach będziemy w stanie należycie wczuć się w głębię i klimat partytury Japończyka. Niestety w filmowych kadrach zdaje się czasem umykać uwadze widza, choć i od tego zdarzaj± się pewne wyj±tki, jak chociażby niektóre wej¶cia motywów dramatycznych, muzyczna akcja, czy utwór Faces - elektroniczna, atmosferyczna, wywodz±ca się z minimalizmu, perełka tego albumu.

Pomimo ponurego i odrobinę sennego nastroju, a także kilku cięższych fragmentów, jest to praca w gruncie rzeczy przyjemna dla ucha. Wbrew temu, co można by s±dzić po tematyce filmu, posiada w sobie wiele uroku, nawet pozwala na chwilę zadumy i odprężenia. Jest to też muzyka do¶ć skromna – Taro Iwashiro nie sili się na złożone harmonie, muzyczne fajerwerki,sprowadzaj±c swoj± partyturę głównie do kolażu solowego fortepianu, smyczków i syntezatorów. My¶lę, że Zagadkę zbrodni można okre¶lić jedn± z najdojrzalszych prac w karierze japońskiego artysty.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Sunshine (01:10)
  • 2. Main Title (00:30)
  • 3. Faces (02:21)
  • 4. If You Don't Turn In Yourself, You Will Rot To Death (00:45)
  • 5. Into The Darkness (01:20)
  • 6. Cross Street (00:36)
  • 7. A Field Of Reeds (01:12)
  • 8. Like A Swallow (Song) (02:49)
  • 9. Waited Rain (02:07)
  • 10. Lady In The Rain (02:21)
  • 11. Light At The Factory (00:55)
  • 12. Scream (00:13)
  • 13. Stalemate (00:47)
  • 14. Run Under The Moonlight (01:43)
  • 15. A Witch's Eyes (01:41)
  • 16. Over The Hill (00:34)
  • 17. Short Meeting (00:10)
  • 18. Confession (01:14)
  • 19. After The Confession (00:33)
  • 20. The Night Street (00:34)
  • 21. Foretold Death (01:54)
  • 22. White Face (00:41)
  • 23. Fatigue (01:00)
  • 24. A Girl In Darkness (01:28)
  • 25. Say You Killed (01:24)
  • 26. The Letter From Far Away (01:20)
  • 27. Defeat (01:57)
  • 28. Sunshine Today (00:49)
  • 29. The Memoir Of The Murder (03:12)
  • 30. The Memoir Of The Rain (03:44)
  • 31. The Memoir Of The Night (05:35)
  • 32. Depressing Letter (Song) (04:58)
Czas trwania: 51:37
Komentarze
Nick 2018-03-12
14:01
Brzmi ciekawie. Szkoda, ze w czasie premiery filmu kr±żek nie zawitał u polskiego dystrybutora... no ale wtedy koreańskie kino dopiero zaczynało wypływać na szersze wody.

Memories of Murder (Zagadka zbrodni)

Kompozytor:

  • Taro Iwashiro

Dyrygent:

  • Taro Iwashiro

Orkiestrator:

  • Taro Iwashiro

Wydawca:

  • Sony Music Direct (2003)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie