Szukaj: w


recenzje

Robin Hood: Prince of Thieves - Expanded Edition (Robin Hood: Ksi捫e z這dziei)



Legenda Robin Hooda od dekad pobudza豉 wyobra幡i filmowc闚. Jeszcze przed nastaniem ery d德i瘯owej pr鏏owano przenosi na ta鄉 filmow przygody 逝cznika z Sherwood, ale nie zawsze ka盥a z tych pr鏏 wie鎍zona by豉 sukcesem. To samo powiedzie mo瞠my o p騧niejszych adaptacjach, kt鏎ych po kultowym klasyku z 1934 roku by這 co niemiara. Czemu wi璚 po raz kolejny podejmowano t histori? To pytanie zadawali sobie niekt鏎zy kinomani, kiedy u progu lat 90. wyp造n窸a informacja o powstaj帷ym pod szyldem wytw鏎ni Morgan Creek, wysokobud瞠towym widowisku. Przed utoni璚iem w morzu analogicznych produkcji (w tym czasie kilka innych podmiot闚 realizowa這 w豉sne projekty o Hoodzie) uratowa這 Ksi璚ia z這dziei by mo瞠 tylko jedno nazwisko – Kevin Costner. Aktor podj掖 si tej roli tylko dlatego, 瞠 za kamer sta Kevin Reynolds – re篡ser pierwszego pe軟ometra簑, w jakim odgrywa g堯wn rol. Ale o sukcesie filmu nie by這by mowy, gdyby nie szcz窷liwy zbieg okoliczno軼i. Na kilka miesi璚y przed premier aktor zyska gigantyczn s豉w dzi瘯i komercyjnemu i artystycznemu sukcesowi Ta鎍z帷ego z wilkami. I tak oto legenda zacz窸a 篡 w豉snym 篡ciem… Mimo p騧niejszych raczej niezbyt entuzjastycznych recenzji, film sprzeda si fenomenalnie, przynosz帷 producentom prawie 400-milionowy przych鏚.

Pewn cz窷 sukcesu Robin Hood: Ksi捫e z這dziei mo瞠 zawdzi璚za dodatkowej kampanii promocyjnej, jak widowisku Reynoldsa rozkr璚i豉 piosenka stworzona na potrzeby tego filmu. Szlagier Briana Adamsa, Everything I Do, I Do It For You, utrzymywa si na pierwszym miejscu list przeboj闚 przez wiele miesi璚y, ale cichym wsp馧autorem tego sukcesu by niew徠pliwie autor tematu na bazie kt鏎ego powsta ten song. Krytyka i widownia dosy wyra幡ie punktowa造 軼ie磬 d德i瘯ow Michaela Kamena jako jeden z najbardziej istotnych element闚 filmu Reynoldsa. I nie spos鏏 si z tym nie zgodzi. Kiedy podziwiamy prawie 2,5 godzinne widowisko, to w豉郾ie muzyka zdaje si by najbardziej efektywnie dzia豉j帷 cz御tk tego przedsi瞝zi璚ia. Rozpisana w quasi-swashbucklerowym duchu, wype軟ia filmow przestrze niemal瞠 zupe軟ie, opowiadaj帷 ca陰 histori za pomoc 豉two wpadaj帷ej w ucho melodyki. O tym wszystkim troszk wi璚ej swojego czasu rozpisywa si Tomek Rokita w recenzji regularnego albumu. Nie widz wi璚 sensu powielania tej tre軼i, odsy豉j帷 zainteresowanych do zapoznania si z tym tekstem.

Przez prawie 27 lat opublikowany nak豉dem Edel, album soundtrackowy, by w豉軼iwie jedyn opcj wnikni璚ia w obszerny, skomponowany przez Kamena, materia ilustracyjny. Dopiero na pocz徠ku roku 2018, dzi瘯i staraniom wytw鏎ni Intrada Records, 鈍iat這 dzienne ujrza這 rozszerzone, dwup造towe wydawnictwo, daj帷e wgl康 w prawie dwugodzinny zestaw utwor闚 filmowych oraz mas bonus闚. Ju pierwszy rzut oka na tracklist dawa do zrozumienia, 瞠 publikacja kultowej piosenki Adamsa rozbi豉 si o ograniczone mo磧iwo軼i prawne wydawc闚. Jak si p騧niej okaza這, nie tylko z piosenk by造 problemy. W do陰czonej do albumu, obszernej ksi捫eczce, wspominano co prawda o trudno軼iach w kompletowaniu ca這軼i 軼ie磬i d德i瘯owej, ale nikt nie napisa wprost, 瞠 „wyparowa這” a kilkana軼ie minut oprawy muzycznej. Utwor闚, kt鏎ych nie uda這 si odnale潭 na oryginalnych ta鄉ach w archiwach studia Warner Bros i Morgan Creek. Chodzi mi璠zy innymi o kilkuminutowe fragmenty s造szane po ucieczce Robina z wi瞛ienia, w scenie 郵ubu oraz kilka minut muzyki 廝鏚這wej. Czy jest nad czym p豉ka? Wydaje mi si, 瞠 nie. Raz, 瞠 wspomniane tu utwory nic nowego nie wnosi造 do zas造szanej na kr捫kach Intrady tre軼i, to na dodatek dodatkowa porcja underscoru wp造n窸aby negatywnie na odbi鏎 i tak d逝膨cego si miejscami s逝chowiska.

Ju na wst瘼ie trzeba jasno podkre郵i, 瞠 regularny soundtrack mo瞠 si czu bezpiecznie, jako bezkonkurencyjny i najbardziej optymalny spos鏏 wnikni璚ia w arkany 軼ie磬i d德i瘯owej Michaela Kamena. Tylko s逝chacze, kt鏎zy pragn celebrowa ka盥 mo磧iwie dost瘼n minut tego scoru w kontek軼ie jego narracyjnego geniuszu, b璠 bezapelacyjnie ukontentowani tym, co znajd na dwup造towym wydaniu Intrady. Ale czy tylko oni? Jako umiarkowany entuzjasta Robin Hooda nie mia貫m bynajmniej wi瘯szych problem闚 z przebrni璚iem przez umieszczony na kr捫kach materia. 安ietnie zmontowana i zaprezentowana muzyka nie nu篡豉 w wi瘯szym stopniu. Poza kilkoma d逝膨cymi si fragmentami w po這wie pierwszego dysku, ca這嗆 okaza豉 si zaskakuj帷o przyjemnym s逝chowiskiem. Mam przy tym 鈍iadomo嗆, 瞠 moja tolerancja do ilustracji typu „wall-to-wall”, licznych zastoj闚, zmian dynamiki i element闚 廝鏚這wych wynika g堯wnie z os逝chania klasyki okresu Z這tej Ery. Nie ka盥y s逝chacz bezproblemowo przebrnie przez ten kolos, ale moim zdaniem warto.


Niezwykle trudno tutaj skupi si na wszystkich detalach, jakie dostarcza nam rozszerzenie 軼ie磬i d德i瘯owej do Robin Hooda. Pierwsze minuty nie odkrywaj niczego znacz帷ego. Zdecydowanie wi璚ej zaczyna si dzia po sekwencji otwieraj帷ej widowisko. Pe軟a wersja Robin Foils Gisborne otwiera seri troszk bardziej wymagaj帷ego undersocru, kt鏎y wie鎍zony jest filmow wersj ucieczki do lasu Sherwood. Spora porcja balansuj帷ej na granicy folku, muzyki ilustracyjnej, nie zrywa przys這wiowych kapci z n鏬, ale zaopatruje t prac w niezb璠ny koloryt. Zdarzaj si wyj徠ki, jak kusz帷y egzotyk Little John Fight. Ale im bardziej zag喚biamy si w t prac, takie smaczki zaczynaj nam powszednie. Dopiero 鈍ietnie zorkiestrowana, muzyczka akcja, wyzwoli wi瘯sz ilo嗆 emocji. A takowych znajdziemy ca趾iem sporo na drugim kr捫ku. Zanim jednak do niego przejdziemy jeszcze kilka fragment闚 z treningu i pierwszych konfrontacji weso貫j kompanii.

Ko鎍闚ka pierwszego kr捫ka nale篡 do rozszerzenia utworu Marian At The Waterfall. Mi這sny temat na bazie kt鏎ego powsta豉 piosenka Adamsa, 鈍ietnie rozwijany jest w dalszej cz窷ci partytury, mi璠zy innymi w ujmuj帷ym Baby i nie mniej czaruj帷ym pi瘯n liryk, The Plot Thickens (Maid Marian). Dalsza cz窷 prezentacji filmowego materia逝 stoi ju pod znakiem budowania napi璚ia i uwalniania go w postaci intensywnych fragment闚 akcji. Zaczynamy dosy niemrawo, od 鈔ednio absorbuj帷ego Warning Arrow, ale z ka盥 minut jest coraz ciekawiej. Najbardziej po膨dan przez wszystkich fan闚 jest kompletna sekwencja fina這wego pojedynku. Prawie 15-minutowe s逝chowisko jest niew徠pliwie wizyt闚k tego rozszerzonego wydania. Ale bynajmniej nie jego jedyn atrakcj.

Moc takowych zapewnia 23-minutowy zestaw bonus闚. S to w g堯wnej mierze alternatywne wykonania wcze郾iej us造szanych fragment闚, cho zdarzaj si r闚nie albumowe wersje (Maid Marian) lub fragmenty o zmienionym miksie (I Will Not Rest, Marian At The Waterfall / Camp). Oczywi軼ie wszystkie te dodatki b璠 cieszy造 g堯wnie zagorza造ch mi這郾ik闚 軼ie磬i, kt鏎zy badaj帷 ka盥y jej fragment wychwyc niuanse czaj帷e si w aran瘸cyjnych detalach. Wi瘯szo嗆 przypadkowych odbiorc闚 przejdzie wobec tego materia逝 z nieskrywan oboj皻no軼i.

Ale czy jest jakikolwiek sens, aby prezentowany tu zestaw poleca uwadze ka盥ego mi這郾ika muzyki filmowej? W formie ciekawostki mo瞠 i tak, cho nie 逝dz si, 瞠 ten przesz這 dwugodzinny kolos trafi w gusta szerokiego spektrum s逝chaczy. Takowe najwi璚ej satysfakcji czerpa b璠zie z genialnie skonstruowanego, regularnego soundtracku. Kr捫ka na kt鏎ym ponadto b璠zie mo積a us造sze s造nny szlagier Adamsa. W 瘸dnym stopniu nie umniejsza to jednak omawianemu tutaj, rozszerzonemu specja這wi od Intrady. W鈔鏚 wielu prac Kamena, kt鏎e od jakiego czasu podejmowane s przez wytw鏎nie kolekcjonerskie, to w豉郾ie Robin Hood wydawa si jednym z najbardziej atrakcyjnych i potrzebnych rynkowo wydawnictw. I mimo kilku brak闚 w materiale – gor帷o polecam!



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:
  • 1. Main Title - Prince Of Thieves (02:45)
  • 2. From Chains To Freedom (06:22)
  • 3. Robin Foils Gisborne (06:14)
  • 4. I Will Not Rest (02:34)
  • 5. Meet Marian (01:10)
  • 6. Escape To Sherwood (07:43)
  • 7. The River (00:51)
  • 8. Little John Fight (04:51)
  • 9. Camp Oak (01:43)
  • 10. Robin Escapes (04:37)
  • 11. Stitch (00:46)
  • 12. Village Destructo (Alternate #2) (01:58)
  • 13. Training Sequence (05:08)
  • 14. The Merry Men Continue Raids (01:55)
  • 15. The Merry Men Ambush Gisborne (04:51)
  • 16. Marian At The Waterfall/Camp (09:13)
CD 2:
  • 1. Medieval Dance Source (00:58)
  • 2. Baby (03:58)
  • 3. The Plot Thickens (Maid Marian) (07:17)
  • 4. Warning Arrow (01:12)
  • 5. Celt Battle (05:02)
  • 6. Duncan's Death (05:17)
  • 7. Plans For Rescue (06:50)
  • 8. Mayhem In Town (00:47)
  • 9. Rescue Marian (13:25)
  • 10. Reunited And Finale (02:28)
The Extras:
  • 11. I Will Not Rest (Alternate Mix) (02:35)
  • 12. Robin Gives Marian Ring (Alternate Mix) (02:57)
  • 13. The Band In The Forest (Alternate) (01:31)
  • 14. Village Destructo (Original Without Brass) (00:46)
  • 15. Village Destructo (Alternate #1) (00:46)
  • 16. Training Sequence (Alternate #1) (02:06)
  • 17. Training Sequence (Alternate #2) (02:07)
  • 18. Marian At The Waterfall/Camp (Alternate Mix) (05:31)
  • 19. Mayhem In Town (Alternate) (00:47)
  • 20. Join Robin (Alternate) (01:38)
  • 21. Maid Marian (Album Version) (02:55)
Czas trwania: 133:34
Komentarze

Robin Hood: Prince of Thieves - Expanded Edition (Robin Hood: Ksi捫e z這dziei)

Kompozytor:

  • Michael Kamen

Dyrygent:

  • Michael Kamen

Orkiestrator:

  • Jack Hayes
  • William Ross
  • Don Davis
  • Bruce Babcock
  • Albert Olson
  • Pat Russ
  • Brad Warnaar
  • Lolita Ritmanis
  • Mark Watters
  • Elliot Kaplan
  • Jonathan Sacks
  • Richard Davis
  • Harvey Cohen
  • Beth Lee
  • Chris Broadman

Wydawca:

  • Intrada Records (2018)

Producent:

  • Michael Kamen
  • Christopher Brooks
  • Stephen McLaughun

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie