Szukaj: w


recenzje

Gamera Tai Uchu Kaijû Bairasu (Gamera vs. Viras)



Seria o Gamerze, wielkim i lataj±cym żółwiu, czołowym potworze konkurencyjnej dla Toho wytwórni Daiei, przechodziła podobne przeobrażenia, jak cykl o dużo popularniejszej Godzilli. Pierwsze filmy, choć zadebiutowały w czasach, gdy franczyza Toho zaczęła już ukierunkowywać się w stronę młodszej widowni, cechował poważny ton, analogicznie, jak w przypadku klasycznego już obrazu z 1954 roku o gigantycznym jaszczurze. Jednak seria o Gamerze potrzebowała zaledwie dwóch lat, aby wzorem Toho spróbować infantylnego tonu na swoim podwórku. I tak też już w 1968 roku, czyli zaledwie trzy lata od debiutu Gamery na dużym ekranie, miał premierę Gamera vs. Viras, który cechował zdecydowanie familijny charakter. Film ukazał się w Stanach Zjednoczonych pod tytułem Destroy All Planets, co jest ewidentnym nawi±zaniem do Destroy All Monsters, produkcji z cyklu o Godzilli.

Gamera vs Viras, czyli czwarta cze¶ć serii, ponownie wyreżyserowana przez Norakiego Yuasę, skupia się na dwójce harcerzy, Jimie i Masau. Pewnego dnia zostaj± oni porwani przez obc± cywilizację, Virasian, która chce się zem¶cić na Gamerze za zniszczenie ichniejszego statku kosmicznego. Kosmici doskonale zdaj± sobie bowiem sprawę ze słabo¶ci zmutowanego żółwia do dzieci. W ten sposób Virasianie oraz ich lider Viras zastawiaj± na Gamerę pułapkę.

¦cieżkę dĽwiękow± do Gamera vs. Viras stworzył Kenjiro Hirose (1929-2009), głównie autor muzyki filmowej. Podczas swojej ponad 30-letniej kariery miał on sposobno¶ć współpracować z rozmaitymi reżyserami, zwłaszcza z Junem Fukud± i Sadao Nakajim±. Warto też wspomnieć, że Hirose był konsultantem muzycznym samego Johna Wiliamsa, gdy ten, jeszcze jako Johnny Williams, w 1965 roku pracował nad None but the Brave Franka Sinatry, filmem, którego akcja toczy się w trakcie II wojny ¶wiatowej na jednej z wysp na Pacyfiku.

Choć Gamera vs. Viras to jedyny film z serii, do którego Hirose miał sposobno¶ć napisać muzykę, to jednak jego wkład w muzyczne uniwersum jest znacznie szerszy. Otóż piosenka Gamera March, stworzona na potrzeby tejże partytury, pojawiła się w kilku następnych produkcjach o Gamerze. Jest to chwytliwy i beztroski marszyk (jak zreszt± sama nazwa wskazuje), zdecydowanie jedna z najfajniejszych melodii skomponowanych na potrzeby cyklu. Takowa stylistyka wynika oczywi¶cie z obranej przez Yuasę konwencji – familijna Gamera otrzymała familijny temat główny.


W podobnym tonie utrzymana jest zreszt± pierwsza połowa oficjalnego soundtracku, i nie mam tu na my¶li jedynie posługiwania się tematem z Gamera March. Hirose skomponował także prosty, zamierzenie infantylny temat dla harcerzyków, często rozpisany na smyczki i kojarzone z dziećmi cymbałki, którym towarzysz± zazwyczaj subtelne perkusjonalia (min. marakasy i bębenki). Do tego mamy kilka pomniejszych, dziecięcych motywików (kojarz±cych się chociażby z dawnymi kreskówkami), a nawet harcersk± przy¶piewkę. Cały ten, nazwijmy to, familijny blok utworów kończy się instrumentaln± (niemalże pompatyczn± w wydĽwięku) intonacj± Gamera March.

Pocz±wszy od 12. utworu wkraczamy jednak na dużo cięższy w odsłuchu materiał, który zwi±zany jest z filmowymi antagonistami, czyli Virasianami. Sprowadza się on głównie do budowania suspensu, często za pomoc± awangardowych ¶rodków muzycznego wyrazu. Hirose nierzado ł±czy przeci±głe, niskie frazy fagotu (lub kontrafagotu) z charakterystycznym dĽwiękiem, osi±ganym najpewniej za pomoc± ci±głego pocierania o talerze. Czasem owym teksturom towarzysz± inne perkusjonalia. Kolejnym modernistycznym elementem s± partie elektroniczne, oczywi¶cie już mocno archaiczne (syntezatory w owym czasie dopiero raczkowały), które nieĽle sprawdzaj± się w roli muzycznego odzwierciedlenia zaawansowanej technologii Virasian. Niestety poza filmowym kontekstem radz± sobie dużo słabiej, czasem nawet mog± wręcz mierzić.

Do¶ć zaskakuj±cy jest sposób prezentacji materiału na płycie. Przede wszystkim nie otrzymali¶my, jak to często bywa w przypadku soundtracków z tzw. kaiju-movies, masy kompletnie zbędnych ¶cieżek alternatywnych. Ba, niektóre utwory, zupełnie przeciwnie od typowych dla tego podgatunku tendencji, s± stosunkowo długie, kilka z nich przekracza nawet 5 minut. Druga strona medalu jest taka, że niestety tyczy się to głównie tych dużo mniej przystępnych kompozycji (materiał Virasian). I tak też ów suspens, nawet je¶li intryguj±cy od formalnej strony, może wystawić odbiorcę na próbę. Ponadto w drugiej czę¶ci albumu mamy sposobno¶ć obcować z bardziej typowymi dla tego typu filmów, lekko dysonuj±cymi i gromkimi partiami instrumentów dętych blaszanych.

Pomimo tego, że nie ma tutaj prawie w ogóle niepotrzebnych dodatków, to jednak wci±ż jest to muzyka, która trwa prawie 70 minut, co przy tego rodzaju ¶cieżkach dĽwiękowych na pewno będzie doskwierało statystycznemu miło¶nikowi muzyki filmowej. Nie ma co ukrywać – zredukowanie materiału na pewno wyszłoby wszystkim na dobre. Niemniej chociażby ze względu na pierwsze pojawienie się Gamera March należy zaliczyć ten soundtrack do ważniejszych pozycji z muzycznego uniwersum Gamery.



Inne recenzje z serii:
  • Gamera Trilogy
  • Gamera: Guardian of the Universe

    Nasza ocena
    Oryginalno¶ć ¶cieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Daiei Mark (00:14)
    • 2. Opening (04:26)
    • 3. Main Title: Gamera March [Film Version] (01:09) muzyka: Kenjiro Hirose; ¶piew: The Daiei Childrens' Choir
    • 4. Hamabe Boy Scouts = "Happy Scouts" (00:48) – muzyka: Kenjiro Hirose; ¶piew: The Daiei Childrens' Choir
    • 5. All Boy Scouts Assembled (00:44)
    • 6. Masao And Jim's Prank (01:25)
    • 7. The Two Men Return Impatiently (00:41)
    • 8. The Successful Prank (01:17)
    • 9. Through The Open Window, We See The Bottom Of The Sea (00:18)
    • 10. The Encounter With Gamera (01:20)
    • 11. Together With Gamera (01:43)
    • 12. The Super Catch Beam/Gamera's Past/The Discovered Weakness (06:45)
    • 13. The Captured Two Boys/The Threat To Gamera (03:51)
    • 14. Inside The Space Ship/Firing The Brainwave Control Apparatus (04:13)
    • 15. The Telepathy Materialization Machine/The Mysterious Space Creatures (06:55)
    • 16. Gamera, Destroy! (04:58)
    • 17. Escape/The Choice Of Mankind/The Commanding Officer's Proposal (03:50)
    • 18. Reversing The Brain Wave Control Coil/Escape From The Spaceship/Gamera's Counterattack (04:17)
    • 19. Gamera Vs. Viras [Monster Sound Effects] (00:48)
    • 20. The Viras Aliens Unite/Gamera Vs. Viras (07:53)
    • 21. Formidable Enemy Viras/Underwater Fight (01:30)
    • 22. Decisive Battle/Viras' Final Moment/Ending (04:19)
    • 23. Reversing The Brain Wave Control Coil/Escape From The Spaceship/Gamera's Counterattack [Extra Take] (04:17)
    Czas trwania: 67:59
    Komentarze

  • Gamera Tai Uchu Kaijû Bairasu (Gamera vs. Viras)

    Kompozytor:

    • Kenjiro Hirose

    Wydawca:

    • VAP Inc. Records (1968/1996)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie