Szukaj: w


recenzje

Gezora-Ganime-Kameba: Kessen! Nankai No Daikaijű (Yog: Monster from Space)


Nikogo raczej nie trzeba przekonywać, że gatunek kaiju-eiga rz±dzi się swoimi prawami. O ile jednak statystyczny miło¶nik kina jeszcze jest w stanie kupić opowie¶ci o gigantycznych rozmiarów jaszczurach i małpach, o tyle ogl±danie na ekranie wielkiej jak wieżowiec m±twy, która chce zniszczyć ¶wiat (a jakże!), może się okazać ponad jego siły. Ów destrukcyjna m±twa, o imieniu Gezora, pojawia się w filmie Yog: Monster from Space Ishiro Hondy (znanym także pod tytułem Space Amoeba). Jako że jednak obraz ten powstał w 1970 roku, czyli już u schyłku ery Showa, to decydenci z Toho nie mogli oprzeć się pokusie wstawienia do fabuły większej ilo¶ci olbrzymich potworów. I tak też w Yog: Monster from Space Gezorze partneruj± 30-metrowy krab Ganimes oraz sporych gabarytów kamienny żółw Kamoebas.

Yog: Monster from Space jest pierwszym filmem kaiju Hondy, w którym nie możemy podziwiać efektów specjalnych Eijiego Tsubarayi (artysta zmarł rok wcze¶niej, zast±pił go jego asystent, Teisho Arakiwa). Na stołek autora ¶cieżki dĽwiękowej, tak jak w wielu poprzednich dziełach Hondy, powrócił za to Akira Ifukube. Japoński kompozytor swoim zwyczajem stworzył muzykę bardzo przewidywaln±. I tak też na ¶cieżce dĽwiękowej dominuje przede wszystkim posępna i w wielu miejscach dysonuj±ca muzyka, tylko sporadycznie wychylaj±ca się poza ograne do bólu standardy ilustracyjne, „wynalezione” i stosowane przez Ifukube w praktycznie każdym monster-movie. Można więc powiedzieć, że kto zna soundtracki Japończyka, ten wie, czego się spodziewać.


Fundamentem partytury z Yog: Monster Space jest kilka motywów. Pierwszy z nich, wałkowany prawie non-stop, należało by przypisać Yogowi, pochodz±cej z Jowisza kreaturze, która po wyl±dowaniu na jednej z wysp Pacyfiku zaczęła mutować miejscowe zwierzęta do wspomnianych w pierwszym akapicie potworów. Ów melodia nie jest niczym szczególnym w dorobku w Japończyka, można wręcz powiedzieć, że wydaje się trochę napisana na kolanie, choć naturalnie nie można zarzucić jej braku funkcjonalno¶ci. Zreszt± sposób, w jaki posługuje się ni± Ifukube zasługuje na uwagę. Motyw ten, w tajemniczych, stonowanych aranżacjach (nierzadko archaiczna elektronika), pojawia się jako muzyczne odzwierciedlenie Yoga. Natomiast rozpisany na szerszy skład wykonawczy (głównie typowe dla kompozytora blachy) staje się tematem Gezory, olbrzymiej m±twy, pierwszego potwora stworzonego przez Yoga.

Swoje motywy otrzymały także Ginemes i Kamoebas. I tym razem nie możemy mówić o jaki¶ zapadaj±cych w pamięć melodiach. Znów jednak wyróżnia się sposób użytkowania tych idei muzycznych w ruchomych kadrach. Po pierwsze, obydwa motywy pojawi± się często w asy¶cie motywu Yoga, co sprawnie potrafi uzmysławiać widzowi i słuchaczowi zwi±zek przybyłego z kosmosu antagonisty oraz jego pomiotów. Po drugie, takowa konsekwentna lejtmotywika potrafi wyczarować doprawdy porz±dne kompozycje, tak jak chociażby muskularne Ganime Vs. Kameba, gdzie, jak łatwo się domy¶lić, będziemy mieli sposobno¶ć usłyszeć „walkę” tematów Ganimesa i Kamoebasa. Jest też niestety druga strona medalu – posługiwanie się wyżej opisywanymi melodiami może szybko wywołać uczucie znużenia.

Czasami jednak Ifukube odstępuje od operowania rzeczonymi wyżej motywami. Gdzieniegdzie Japończyk wprowadza przestarzale już brzmi±ce elektroniczne efekty brzmieniowe, innym razem rozpisuje akcję na dynamiczne partie fortepianu. Sporo słuchaczy zwróci zapewne uwagę na utwór The Prayer Of Selgio Island, który odwołuje się do muzyki z rytuałów odprawianych przez tubylcz± ludno¶ć wyspy, na której toczy się akcja filmu. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że jest to nic innego, jak przepisany, z zaledwie kosmetycznymi zmianami, temat przewodni z 9 lat starszego filmu King Kong vs. Godzilla. Podobnież nadmieniona fortepianowa akcja ma korzenie we wcze¶niejszych pracach Japończyka, chociażby w ¶cieżce dĽwiękowej z filmu Varan The Unbelievable. Pewnym wyróżnikiem tej pracy jest natomiast wykorzystanie idiofonu przypominaj±cego w brzmieniu ksylofon. Dodaje on pewnego egzotycznego kolorytu, lecz niestety usłyszymy go w zaledwie trzech utworach.

Samo wydanie jest tradycyjnie rozwleczone do granic możliwo¶ci – bez większo¶ci utworów można by się spokojnie obej¶ć (zwłaszcza entych repetycji motywów poszczególnych potworów). Alternatywy zreszt± nie ma, bo żadna kompozycja z Yog: Monster from Space nie trafiła na cenion± w¶ród fanów Symphonic Fantasię oraz równie popularne Ostinato. Takiemu stanowi rzeczy trudno się dziwić. Wałkowane do znudzenia tematy, choć funkcjonalne, s± w gruncie rzeczy tylko kolejnymi motywikami Japończyka, a inne zwracaj±ce uwagę idee muzyczne albo nie posiadaj± dostatecznej siły wyrazu albo s± zrzynkami z wcze¶niejszych prac maestro. I dlatego też Yog: Monster from Space należy zakwalifikować do dolnej półki dokonań Akiry Ifukube.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Main Title (01:31)
  • 2. Launching Of The Helios (00:45)
  • 3. The Helios Heads Into Outer Space (00:51)
  • 4. The Helios In Crisis (00:52)
  • 5. Return Of The Helios (00:24)
  • 6. The Appearance Of Gezora (00:50)
  • 7. Background Music On Board (02:09)
  • 8. Strange Lights In The Cave (00:56)
  • 9. Gezora Attacks (02:09)
  • 10. The Prayer Of Selgio Island (03:37)
  • 11. Undersea Probe I (00:40)
  • 12. Undersea Probe II (00:34)
  • 13. The Helios Underwater (00:51)
  • 14. The Terror Of Gezora (02:54)
  • 15. Gezora Comes Ashore (03:55)
  • 16. Gezora Vs. The Humans (02:56)
  • 17. Space Lifeforms On The Move I (00:12)
  • 18. The Appearance Of Ganime (04:45)
  • 19. Space Lifeforms On The Move I (00:16)
  • 20. Obata And The Space Lifeform I (00:37)
  • 21. Obata And The Space Lifeform II (01:14)
  • 22. The Wedding Ceremony (00:54)
  • 23. Remains Of The Dead Bats (01:07)
  • 24. The Appearance Of Kameba (01:17)
  • 25. Obata's Resistance (01:38)
  • 26. Ganime Vs. Kameba (05:48)
  • 27. The End Of The Space Lifeform (00:38)
  • 28. Ending (00:52)
  • 29. M1T1: Main Title (Take 1) (01:30)
  • 30. 10AT1: Undersea Probe I (Take 1) (00:39)
  • 31. M20T1: Obata And The Space Lifeform I (Take 1) (00:36)
  • 32. M23T1: Remains Of The Dead Bats (Take 1) (01:08)
  • 33. M Taiko Drums (04:47)
  • 34. M10: The Prayer Of Selgio Island (Karaoke Version) (03:41)
  • 35. Gezora's Cry (00:39)
  • 36. Ganime's Cry (00:30)
  • 37. Kameba's Cry (00:26)
  • 38. "Yog, Monster From Space" Movie Trailer (02:01)
Czas trwania: 61:09
Komentarze

Gezora-Ganime-Kameba: Kessen! Nankai No Daikaijű  (Yog: Monster from Space)

Kompozytor:

  • Akira Ifukube

Wydawca:

  • Toshiba Emi (1970/1997)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie