Szukaj: w


recenzje

Murder in the First (Morderstwo pierwszego stopnia)


Wi瞛ienie Alcatraz, potocznie zwane "Ska陰" by這 zawsze wdzi璚znym tematem dla filmowc闚, by wspomnie wybuchow Twierdz czy intryguj帷 Ucieczk z Alcatraz. Wok馧 odosobnionej plac闚ki naros這 wiele mit闚 i legend, szczeg鏊nie zwi您anych z ucieczkami a tak瞠 bardzo surowym traktowaniem skaza鎍闚. W nieco bardziej realistyczn konwencj wpisuje si wyprodukowane w 1995 roku Morderstwo pierwszego stopnia Marca Rocco z intensywn kreacj Kevina Bacona, kt鏎emu na ekranie partneruje inna m這da gwiazda tamtych lat Christian Slater oraz Gary Oldman, naturalnie w roli sadystycznego naczelnika plac闚ki. Inspirowany do嗆 lu幡o prawdziw histori dramat bohatera polega na tym, 瞠 za drobne wykroczenie zostaje zes豉ny do izolatki, w kt鏎ej sp璠za...trzy lata, traci zmys造 i zabija w afekcie wsp馧wi篥nia. Murder in the First to dobry, cho nakr璚ony na typowych dla kina s康owniczego kliszach dramat, w kt鏎ym niepo郵edni rol odgrywa muzyka..

W owym czasie (po這wa lat 90-ych) by to w zasadzie pierwszy tego rodzaju powa積y projekt w filmografii Christophera Younga, kt鏎y jak dot康 "wy篡wa si" g堯wnie w kinie grozy i sensacji. Przedsi瞝zi璚ie, kt鏎e niew徠pliwie mocno zaanga穎wa這 go emocjonalnie, cho by mo瞠 nazwisko g堯wnego bohatera mia這 te swoje znaczenie… Young jak wspomina w wywiadzie dla soundtrack.net, by bardzo podekscytowany projektem, poniewa po raz pierwszy m鏬 komponowa dla typowego mainstreamowego kina dramatycznego a dodatkowym bod嬈em by re篡ser, kt鏎emu podoba豉 si muzyka z Jennifer 8. Kompozytor podszed do sprawy stuprocentowo powa積ie, tworz帷 ilustracj podr璚znikowo dramatyczn. S逝chaj帷 tej 軼ie磬i d德i瘯owej na usta cisn si s這wa elegia, adagio, lamentacja.

Niew徠pliwie, jednym z g堯wnych trop闚 dla stworzenia muzyki by這 pewnie s造nne Adagio na skrzypce Barbera, cho Young zrobi to po swojemu, tworz帷 bardzo ekspresyjny, do嗆 z這穎ny kompozycyjnie temat g堯wny, kt鏎ego konstrukcja sk豉da si z sinusoidalnych wzlot闚 i wycisze orkiestry. Jest z pewno軼i jedn z wizyt闚ek d逝giej ju dzi kariery tw鏎cy. Cz窷ci sk豉dowe g堯wnej kompozycji s wykorzystywane do konkretnych zdarze i scen, a na jej fundamencie przedstawia pomniejsze rozwini璚ia tematyczne. Mo積a go odnie嗆 do nier闚nej walki z systemem s康owniczo-wi瞛iennym Stan闚 Zjednoczonych jak i te do gehenny, kt鏎 przechodzi bohater. P造ta rozpoczyna si jego wykonaniem w utworze tytu這wym i w wielkim stylu ko鎍zy j z utworem Redemption - znakomitym kawa趾iem wsp馧czesnej muzyki filmowej, mimo 瞠 troch zapomnianym ze wzgl璠u na niszowo嗆 filmu. Przypomina mi przede wszystkim inny fina - Linii 篡cia James'a Newtona Howarda. Wa積ym sk豉dnikiem jest tu r闚nie ch鏎, ko造sz帷y, koj帷y, ale te i na sw鎩 spos鏏 tryumfuj帷y a deklamowane dodatkowo Kyrie Eleison zwraca uwag na religijno-spirytualne tre軼i. Wspania豉 jest tu sol闚ka na wiolonczel, kt鏎a wchodzi w drugiej jego cz窷ci, cho "zagrzebana" nieco pod warstw symfoniki i wokaliz.

Ca豉 reszta soundtracka utrzymana jest w podobnym, refleksyjno-elegialnym brzmieniu, przypominaj帷 cho熲y Urodzonego czwartego lipca Johna Williamsa, co z jednej strony jest jego zalet jak i pomniejsz wad. Ka盥y w zasadzie utw鏎 prowadzony jest w jakim stopniu przez instrumenty strunowe, naprzemiennie mamy do czynienia z partiami solowymi albo na skrzypce albo na wiolonczel. Nie rzadko z muzyki wyziera klasycystyczne pi瘯no, ma ci庵oty ku wirtuozerii, w kilku miejscach mamy do czynienia r闚nie z przejmuj帷ym wej軼iami instrumentarium (np. Solitary Confinement). W momentach otrzymujemy cieplejsze, pastoralne, podszyte nadziej tony (np. Back to Rock). Du穎 cz窷ciej jest jednak stonowana i oddalona, cho nawet w spokojniejszych utworach pole zostaje w豉軼iwie ca造 czas oddane jakiej prowadz帷ej melodii, wi璚 nie mamy tu raczej do czynienia z typowym underscorem. Co powoduje te tak dobr przyswajalno嗆 pracy. Ch鏎 r闚nie nie zapomina o swoim istnieniu, by wspomnie momenty splendoru w The Truth Be Known czy A Constant Spirit. Wartym uwagi jest tak瞠 utw鏎 鏀my, w zasadzie jedyny, w kt鏎ym kompozytor wchodzi na tak dobrze sobie znane, mroczniejsze tony z powolnie wybijanym przez kot造 rytmem, pow軼i庵liwymi smyczkami i mrocznym ch鏎em intonuj帷ym fraz Adoramus Dei. Jedynym zgrzytem wydania s dwa stylizowane na muzyk 廝鏚這w fragmenty, b璠帷e ilustracj pod kroniki filmowe . Utrzymane w specyficznym klimacie sprzed dekad, troch w stylu muzyki Nino Roty, kompletnie nie pasuj do bardzo powa積ego wyd德i瘯u muzyki i powinny by造 by umieszczone cho熲y na ko鎍u albumu.

Albumu, kt鏎y niestety na dzie dzisiejszy jest w zasadzie bia造m krukiem. Wydany przez francuskie (prawdopodobnie z tego wzgl璠u, 瞠 film by koprodukcj z Canal +) Le Bande Son szybko znikn掖 z sklepowych p馧ek a praca ta wed逝g mnie desperacko potrzebuje nowego wydania, kt鏎e powinna zrealizowa jedna z czo這wych wytw鏎ni kolekcjonerskich. Obok Bless the Child to z pewno軼i najpowa積iejsza pod wzgl璠em dramatycznym praca w jego karierze. Wirtuozerii i technicznej bieg這軼i w pracach Younga mo積a us造sze co nie miara, wystarczy przes逝cha kilka wiod帷ych 軼ie瞠k z horror闚 jego autorstwa (czy te np. The Core), jednak mi chodzi o inn, du穎 bardziej emocjonaln wirtuozeri. Amerykanin troch bezwstydnie poci庵a za wszelkie mo磧iwe emocjonalne sznurki i mo積a mu zarzuci, 瞠 w filmie co chwil sugeruje nam by wsp馧czu bohaterowi a muzyka jest by mo瞠 nazbyt sugeruj帷a konkretne uczucia. Ale c騜, ta muzyka jest po prostu bardzo wysokiego kalibru i trudno odm闚i jej tego cho熲y na p造cie (opr鏂z sytuacji z dwoma fragmentami, o kt鏎ych wspomina貫m wcze郾iej). Zbyt wiele tu zachwycaj帷ych moment闚, by stwierdzi, 瞠 to typowy hollywoodzki soundtrack dramatyczny. Warto zna przynajmniej znakomite Redemption, cho ca豉 reszta r闚nie jest „warta zachodu”. Ja miejsce Murder in the First widz, przynajmniej w odniesieniu do czasu powstania (lata 90-te), obok cho熲y takich dramatycznych tuz闚 jak Snow Falling on Cedars czy Sommersby. Nie jest to jaka bardzo skomplikowana pod wzgl璠em narracyjnym 軼ie磬a, jej rol jest stale wzrusza i pobudza do refleksji, ale robi to niemal doskonale.



Autor recenzji:  Tomek Rokita
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Murder in the First (3:17)
  • 2. Track 13 (2:19)
  • 3. Solitary Confinement (2:43)
  • 4. The Truth Be Known (3:10)
  • 5. Movietone News (2:01)
  • 6. She Don't Play Cards (3:08)
  • 7. Ashes (1:15)
  • 8. Adoramus Dei (4:06)
  • 9. A Constant Spirit (3:36)
  • 10. Suitcase Sally (2:39)
  • 11. D Block (3:10)
  • 12. Henry Young (1:17)
  • 13. All Things Visible (3:04)
  • 14. J.Q. 586 (2:56)
  • 15. Back to the Rock (1:53)
  • 16. Redemption (4:08)
Czas trwania: 44:42
Komentarze
Tomasz Goska 2016-11-24
13:41
安ietna partytura, kt鏎a wspina si na podium najlepszych prac w dorobku Younga. Filmu nigdy nie widzia貫m, ale je瞠li pod wzgl璠em funkcjonalnym jest lepiej ni na p造cie, to 鄉ia這 mo積a pokusi si o maksy. Ode mnie wi璚 4,5
andrzejlobo 2016-11-24
15:03
Występuje tu bardzo duża dojrzałość artystyczna. Piękne motywy z poruszającymi ch鏎ami. Napewno duża odskocznia od horror闚. Ale moim zdaniem za kilka lat facet naprawdę pokaże co potrafi w Hazardzistach, Huraganie i Kronikach portowych. Ale i tak jest dobrze.
Mefisto 2016-12-02
19:34
Dla mnie r闚nie cztery. Temat g堯wny przepi瘯ny, ale reszta materia逝 jest troch sinusoidowa, czyli raz lepiej, raz gorzej si j odbiera. Plus, co zosta這 zauwa穎ne, w niekt鏎ych scenach filmu muzyka zanadto szar簑je, wyskakuj帷 w zasadzie przed obraz - to nie do ko鎍a wina kompozytora, niemniej tu i 闚dzie odrobin pow軼i庵liwo軼i/wyciszenia by si tej ilustracji przyda這.

Murder in the First (Morderstwo pierwszego stopnia)

Kompozytor:

  • Christopher Young

Dyrygent:

  • Chris Boardman

Orkiestrator:

  • Christopher Young
  • Pete Anthony

Wydawca:

  • La Bande Son (1995)

Producent:

  • Olivier Bloch-Lain

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie