Szukaj: w


recenzje

Schindler's List (Lista Schindlera)


Rok 1993 był bardzo dobry dla Stevena Spielberga. Najpierw słynny "Park Jurajski", który przez pewien czas był najbardziej kasowym filmem w historii kina, potem sukces artystyczny, jakim była "Lista Schindlera". Wstrz±saj±cy dramat wojenny był czym¶, czego po tym reżyserze nikt by się nie spodziewał, mimo że miał za sob± już inny filmo o horrorze II wojny ¶wiatowej - "Imperium słońca". Muzykę napisał jak zwykle John Williams a za zdjęcia odpowiadał Polak Janusz Kamiński, co zaczęło bardzo owocn± współpracę obu panów.

Tak samo jak film, muzyka także zaskoczyła fanów, zwłaszcza, je¶li się weĽmie pod uwagę "Park Jurajski", z tradycyjn± williamsowsk± tematyk± i elementem magii. W "Li¶cie Schindlera" kompozytor poszedł w zupełnie drug± stronę. Klasycyzuje, opiera cał± partyturę na sekcji smyczkowej i na skrzypcowym solo Itzhaka Perlmana, jednego z najbardziej znanych skrzypków ¶wiata. Tak powstała partytura przez niektórych uważana za największe osi±gnięcie kompozytora, a to bardzo dużo, je¶li się weĽmie pod uwagę takie projekty jak "Gwiezdne wojny", "Supermana" czy "Indianę Jonesa".

Płytę rozpoczyna przepiękny Theme from Schindler's List. Temat główny jest po prostu znakomity i, przez solowe skrzypce, bardzo emocjonalny. Cały utwór jest bardzo prosty, oparty na dwóch czę¶ciach, z czego ostatnia wraca oktawę wyżej. Skrzypce wła¶ciwie łkaj±, co jest jak najbardziej zrozumiałe w kontek¶cie całego filmu. Drugi utwór wprowadza żydowski temat (Jewish Town (Krakow Ghetto '42)). Brzmi to tradycyjnie, z tym że jest dużo mroczniejsze (klasyczny żydowski utwór byłby dużo szybszy i z solowym klarnetem, być może nawet w miejsce skrzypiec), pod koniec także bardzo intensywny.

Znakomite jest Immolation (tytuł skrócony). Smyczki osi±gaj± wielk± intensywno¶ć, po czym wchodzi chór. Po prostu wstrz±saj±ce, także w swoich nawi±zaniach do Mozarta. Partie chóralne s± wprost znakomite, po czym muzyka uspokaja się, przechodz±c w temat główny w aranżacji na flet prosty. Remembrances wprowadza kolejny temat, być może nawet piękniejszy niż bardziej znany temat główny. Utwór ten występuje w dwóch wersjach, w drugiej zostaje zaaranżowany na orkiestrę i skrzypce Perlmana. Trudno powiedzieć, która jest lepsza, ale ja osobi¶cie skłaniam się ku wersji orkiestrowej.

Bardzo ciekawym utworem jest Schindler's Workforce, bo chyba najbardziej przypomina bardziej znany styl kompozytora. Cało¶ć oparta jest na prostym żydowskim rytmie, nawet z tamburynem. i na temacie z Jewish Town. Kompozyjca ta jest bardzo progresywna, przez co do¶ć szybko staje się męcz±ca, ale wła¶nie taki był zamiar Williamsa. Oprzeć cało¶ć na jednostajnym rytmie, ze zmieniaj±c± się harmoni± i melodyk±. Tu Williams jest jak zwykle do¶ć złożony, chyba najbardziej (poza Immolation) na płycie. Po tym utworze dostajemy jeden z najprostszych - OYF'N Pripetshok and Nacht Aktion.

Po tych kilku utworach, większo¶ć wła¶ciwie powtarza temat Remembrances i główny. Nie jest to bynajmniej ani, nudne, ani, jak w przypadku niektórych prac Hornera, cokolwiek ¶mieszne. Godne polecenia jest prawie jazzowe (w swojej harmonii) powtórzenie głównego tematu w I Could Have Done More. Co¶ przepięknego, aż trudno to opisać słowami. Trzeba powiedzieć, że Williams pokazał tu, że prostota potrafi być piękna. ¦wietne też jest intensywne wykonanie głównego tematu w Give Me Your Names. Nie można też zapomnieć o jego gitarowej aranżacji w Making the List.

Oczywi¶cie, Williams nie powtarza tylko tematów. Jednym z wspomnianych wyj±tków jest chociażby bardzo dramatyczny i mroczny, wręcz przerażaj±cy Auschwitz-Birkenau. Stolen Memories zaczyna się od ¶wietnego klasycyzuj±cego fragmentu na chór. Ciekawa historia wi±że się z Yeroushalaim Chel Zahav. Otóż kiedy wy¶wietlano film w Izraelu, pie¶ń t± zamienili, ponieważ jest to... popowa piosenka z lat 60., o czym pewnie Steven Spielberg nie miał pojęcia...

Płytę kończ± powtórzenia obu głównych tematów, wspomniane już Remembrances z Perlmanem i Theme from Schindler's List. Znakomita muzyka, osobi¶cie zgadzam się z opiniami, że to najlepsza praca Williamsa w jego bogatej karierze, poza tym wi±że się z tym metamorfoza, jak± potem przeszedł kompozytor. Wystarczy porównać "The Lost World" z oryginalnym "Parkiem Jurajskim", żeby to odczuć. Jasne, ten drugi film jest horrorem, ale jednak co¶ w tym musi być. Najwybitniejsza kompozycja jednego z najwybitniejszych kompozytorów w historii gatunku.



Autor recenzji:  Paweł Stroiński
Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
Czas trwania: 64:36
Komentarze
Paweł Stroiński 2011-12-31 14:04
Nie. Williams nie jest ani wykonawc±/dyrygentem,, ani nawet kompozytorem Jerusalem of Gold. Kompozytorem jest Naomi Shemer, wykonawc± Kameralny Chór Ramat Gan z Tel Awiwu, a dyrygentem Hana Tzar. Wszystko rzecz jasna wykonane i nagrane w Izraelu.
Mikael 2012-01-01 23:41
Gdyby ten utwór był oryginaln± kompozycj± Williamsa, to mogę się założyć, że doczekałby się nominacji do Oscara (Original Song). Ba, a może nawet i drugiej statuetki. Zdecydowanie jeden z najlepszych tracków na płycie.
mike 2012-01-13 15:17
Theme, Remembrances, Immolation. Komentarz zbędny.
mike 2012-01-20 22:43
A w sprawie tego Yeroushalaim Chel Zahav. Wie kto¶, gdzie można nabyć filmow± wersję tego utworu, bo różni się od tego na płycie. Jest wolniejsza, w tle gra jakis instrument, a na pocz±tku jest takie jakby gwizdanie. Byłbym bardzo wdzięczny!
Brian 2012-02-29 16:29
Gitarowej aranżacji nie było przypadkiem w Stolen Memories a nie w Making the List?
Mefisto 2012-02-29 18:56
w Stolen Memories jest aranżacja na banjo
mike 2012-02-29 19:57
Nie wiedzieć czemu, Making the List zawsze z Harrym Potterem mi się kojarzyło.
bladerunner22 2012-12-30 00:46
choć nie mój ulubiony, to jestem w stanie podzielić zachwyty krytyków i słuchaczy i może nie stwierdzić, ale przyznać im rację, że to score wszech czasów .
Koper 2012-12-30 09:49
a kto¶ tak napisał? :P
Mieszko 2014-03-06 17:05
Oscar? Nie mogło być inaczej. Jedna z najlepszych partytur w karierze Williamsa, lecz z t± wybitno¶ci±... Jak dla mnie trochę przesada. Maksymaln± notę dałbym tylko wtedy, gdyby mniej eksploatowano dwa piękne motywy. Duże brawa dla solistów!

Do tej recenzji istnieje jeszcze 13 komentarzy. Chcesz zobaczyć wszystkie?    » pokaż wszystkie
Schindler

Kompozytor:

  • John Williams

Muzyka dodatkowa:

  • Mark Warschafsky
    Naomi Shemer

Dyrygent:

  • John Williams
  • Ronit Shapira
  • Hana Tzur (chór)

Orkiestrator:

  • John Neufeld

Soli¶ci:

  • Itzhak Perlman (skrzypce)
  • Giora Feldman (klarnet)
  • John Williams (fortepian)
  • The Li-Ron Herzeliya Children's Choir i The Ramat Gan Chamber Choir (partie chóralne)

Wykonawcy:

  • Boston Pops Orchestra

Wydawca:

  • MCA Records (1993)

Producent:

  • John Williams

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2021 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie