Szukaj: w


recenzje

Gojira, Ebirâ, Mosura: Nankai no daiketto (Ebirah - potwór z głębin)


Poprzedni film z serii o Godzilli dał mi raka. Ten dał mi homara. Trudno mi rozstrzygn±ć, który z nich spowodował większe spustoszenie w moim organiĽmie i mózgu, ale bez w±tpienia zagłębianie się w produkcje wytwórni Toho z lat 60-tych to zadanie dla jednostek wyj±tkowo odpornych, masochistów, lub też nałogowych słuchaczy muzyki filmowej, ponieważ niejednokrotnie mimo niezbyt inspiruj±cego obrazu, japońscy kompozytorzy tworzyli ¶wietnie ¶cieżki lub chociaż tematy. Niestety, czasami jednak mimo talentu i wschodni mistrzowie nie do końca potrafili się odnaleĽć w kolejnych filmach o słynnym potworze.

Tak zdaje się być w przypadku Masaru Sato, który pomijaj±c bezpo¶redni sequel pierwszego filmu, wkroczył do serii w momencie, gdy zaczęła zmieniać swój ton na znacznie bardziej lekki, komediowy i adresowany do dzieci. Kolejne zmiany przybierały na sile z filmu na film w zaskakuj±cym tempie, dlatego Sato raczej nie trzymał się ani swojej, ani też napisanej przez Ifukube palety tematycznej i eksperymentował z różnymi rozwi±zaniami, chociaż generalnie jego muzyka pod±żała za tendencjami filmu i była znacznie lżejsza od nieco wymęczonej już, mrocznej i dysonuj±cej oprawy, jak± zwykł pisać Akira Ifukube.

Bez w±tpienia rezygnacja z bombastycznej symfoniki i wykorzystanie elementów muzyki popularnej i jazzowej ułatwia (w jakim¶ stopniu) odbiór filmu, jednak na tym etapie Sato, ł±cz±c różne wpływy, tworzy dziwaczn± i niezbyt strawn± podczas prezentacji albumowej hybrydę. Na płycie znajdziemy utwory inspirowane ówczesnym rock’n’rollem (nie grzesz± one oryginalno¶ci± - Young Go Go kojarzy się ze słynn± ze względu na swoj± kiczowato¶ć czołówk± Batmana z Adamem Westem, natomiast Yacht and Hurricane and Monster przypomina nie¶miertelny gitarowy riff z tematu Jamesa Bonda ), odrobinę przygodowej egzotyki (Transportation by Yaren), nieco orkiestralnego action score’u (No Way to Survive), oraz mickey mousingu. Na płycie nie brakuje też eksperymentatorstwa – walka Godzilli z tytułowym Ebirahem zilustrowana jest specyficznym gitarowym efektem dĽwiękowym, natomiast temat Czerwonego Bambusa wykorzystuje dysonuj±ce pomruki blach.

W nieco bardziej typowej dla serii sylistyce osadzona jest pie¶ń Mothry (która to już w całym cyklu?), która jest chyba najbardziej udanym elementem ¶cieżki dĽwiękowej. Nie jest jednak tak przebojowa, jak pie¶ń napisana przez Kosekiego, przypomina ona raczej miks rozwi±zań Ifukube zastosowanych dla Mothry i dla Konga. Możliwe też, że kotły i flety zastosowane przez Sato, maj± nawi±zywać do oryginalnej pie¶ni z pierwszego filmu o wielkiej ćmie.

Kolejnym temat jest nowy, prosty motyw Godzilli. Daleki jest on od tego, co dla potwora pisał Ifukube i kojarzyć się może nieco z dokonaniami Sato w kinie samurajskim. Z drugiej strony temat ten wydaje się być podszyty delikatnie czym¶ jazzowym, co zreszt± będzie przez kompozytora w różny sposób rozwijane w kolejnych czę¶ciach cyklu.

Niestety, mimo, że soundtrack w filmie radzi sobie nieco lepiej niż wymęczone score’y Ifukube, i wnosi powiew ¶wieżo¶ci swoim rozrywkowym tonem, w żaden sposób też nie przyci±ga słuchacza na dłużej. Pie¶ń Mothry, mimo, że całkiem udana, nie ma w sobie ani przebojowo¶ci oryginału Kosekiego, ani też eterycznego piękna tematów Ifukube. Nie ma tutaj też żadnych wyrazistych tematów, które by zapadały w pamięć, znajdziemy tu jedynie kilka prostych motywów i przygrywek. Pondto cało¶ć, zwłaszcza podczas prezentacji albumowej, ze względu swój eklektyzm, mimo niedługiego czasu trwania płyty, tworzy trudny do wysiedzenia miszmasz.

Podczas gdy film nawet już nie kryje się z tym, że jest czystym rakiem, muzyka trzyma nieco wyższy od obrazu poziom. Kompozytor zdaje się podchodzić do serii z przymrużeniem oka i stara się też dopasować do tonu filmu, co jest zdecydowanym progresem w stosunku do pisanych na jedno kopyto ilustracji Ifukube. Niestety, jako, że film nie pozwala Sato na rozwnięcie skrzydeł, ilustracja w filmie spisuje się do¶ć przeciętnie, natomiast różne eksperymenty i mieszanka stylistyczna tworzy nieprzyjemny w odbiorze albumowy produkt, który nie ma słuchaczowi wiele do zaoferowania.

Inne recenzje z serii:
  • Gojira
  • Gojira No Gyakushu
  • Godzilla: The Best of 1984-1995
  • Kingu Kongu tai Gojira
  • Gojira tai Mosura
  • San daikaijû: Chikyû saidai no kessen
  • Kaijű Daisenso

    Autor recenzji:  Wojtek Wieczorek
    Nasza ocena
    Oryginalno¶ć ¶cieżki:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na płycie:
    OCENA OGÓLNA:
    Lista utworów
    • 1. Main Title (2:04)
    • 2. Young Go Go (2:19)
    • 3. Appearance of Yoshimura (0:59)
    • 4. Transportation By Yaren I (0:29)
    • 5. Transportation By Yaren II (1:22)
    • 6. Yach and Hurricane and Monster (1:15)
    • 7. Lech Island (1:29)
    • 8. Red Bamboo (0:35)
    • 9. Fierce Ebirah (1:05)
    • 10. No Way to Survive (1:13)
    • 11. Wish of Dayo I (0:12)
    • 12. Mothra Song (4:08)
    • 13. Sleeping Godzilla (0:28)
    • 14. Infiltration of the Enemy Base I (0:53)
    • 15. Infiltration of the Enemy Base I (0:31)
    • 16. Escape (0:46)
    • 17. Fly Away Balloon -Southern Sea Horizon (0:28)
    • 18. Wish of Dayo II (0:09)
    • 19. Mothra Song II (2:51)
    • 20. Crisis in the Pasture (0:30)
    • 21. Sleeping Godzilla (0:27)
    • 22. Godzilla’s Wakening (0:38)
    • 23. Departure of Boat to Lech Island (1:44)
    • 24. Rebirth of Godzilla (1:31)
    • 25. Godzilla vs. Ebirah (0:45)
    • 26. Red Bamboo Bae (0:28)
    • 27. Retreat from Base (0:54)
    • 28. Godzilla vs. Big Condor (1:20)
    • 29. The Demolition of Red Bamboo Bae (0:51)
    • 30. Godzilla vs. Ebirah I (0:40)
    • 31. Godzilla vs. Ebirah II (0:30)
    • 32. The Wish of the People on Infant Island (1:03)
    • 33. Mothra’s Song (4:12)
    • 34. Godzilla vs. Ebirah III (1:39)
    • 35. The Arrival of Mothra (0:48)
    • 36. Before Nuclear Explosion (0:43)
    • 37. Ending (0:36)
    Czas trwania: 42:33
    Komentarze

  • Gojira, Ebirâ, Mosura: Nankai no daiketto (Ebirah - potwór z głębin)

    Kompozytor:

    • Masaru Sato

    Wydawca:

    • Futureland/Toshiba EMI Japan (1966/1993)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie