Szukaj: w


recenzje

Rupan sansei: Kariosutoro no shiro (Zamek Cagliostro)



Arsène Lupin III, wnuk s造nnego z這dzieja Arsène'a Lupii要a z cyklu powie軼iowego Maurice'a Leblanca, to jedna z najpopularniejszych postaci japo雟kiego komiksu. Bohater ten zadebiutowa w sierpniu 1967 roku w mandze autorstwa Kazuhiko Kato, podpisuj帷ego si pod do嗆 dziwnym pseudonimem Monkey Punch. Cztery lata p騧niej Lupin III trafi r闚nie do telewizji. Na podstawie jego przyg鏚 zrealizowano kilka seriali animowanych. Ma這 tego, pocz患szy od lat 70. do kin trafi這 wiele film闚 pe軟ometra穎wych, opowiadaj帷ych o potomku francuskiego rzezimieszka. Spo鈔鏚 wszystkich tych obraz闚 dzi najbardziej wyr騜nia si Zamek Cagliostro z 1979 roku (Lupin the Third: Castle of Cagliostro, oryg. Rupan Sansei: Kariosutoro no Shiro). Czemu akurat ten? Ot騜 dlatego, 瞠 by to re篡serki debiut najs造nniejszego tw鏎cy anime w historii gatunku, Hayao Miyazakiego. Nie by to jednak zupe軟ie przypadkowy anga. Tw鏎ca Spirited Away: w krainie bog闚 pracowa wcze郾iej nad niekt鏎ymi odcinkami serialu o Lupinie.

Zamek Cagliostro jest jedynym pe軟ometra穎wym filmem Miyazakiego, do kt鏎ego 軼ie磬i d德i瘯owej nie napisa Joe Hisaishi. W swoim debiucie japo雟ki re篡ser po陰czy si造 z Yuji, Ohno, 闚cze郾ie popularnym w Kraju Kwitn帷ej Wi鄉y jazzmanem i autorem muzyki filmowej. Nale篡 nadmieni, 瞠 Ohno napisa wcze郾iej score do jednego z seriali o Lupinie, co mo積a przypuszcza zapewni這 mu posad kompozytora przy Zamku Cagliostro. Jak 豉two si domy郵i, obydwa projekty od strony muzycznej s do siebie bardzo podobne. Ohno czerpie przede wszystkim z bliskiego mu jazzu, rozpisuj帷 sw鎩 score g堯wnie na typowy, bigbandowy sk豉d. W niniejszym tek軼ie we幟iemy na warsztat podstawowy soundtrack, kt鏎y na rynku ukaza si po raz pierwszy w 1983 roku dzi瘯i wytw鏎ni Nippon Columbia. 安iat這 dzienne ujrza r闚nie complete score, ale za t edycj powinni zabra si jedynie najzagorzalsi mi這郾icy franczyzy (ogrom materia逝 i bardzo wiele kr鏒kich 軼ie瞠k).

Na p造t trafi這 陰cznie 17 utwor闚. Nie oddaje ona w pe軟i 軼ie磬i d德i瘯owej, kt鏎 mo瞠my us造sze podczas seansu. W przeciwie雟twie do wspomnianego wcze郾iej complete score, decydenci z wytw鏎ni Nippon Columbia postanowili zaprezentowa na kr捫ku tylko najbardziej reprezentatywny materia. Ponadto utwory maj charakter nieilustracyjny (w filmie wykorzystano g堯wnie ich fragmenty oraz troch dodatkowych kompozycji). Rezultatem tego powsta przyst瘼ny, zgrabnie skrojony image album, podobny do innych filmowych wyda Japo鎍zyka. Tylko jeden kawa貫k nie zosta skomponowany przez Ohno. Wedding to bowiem aran瘸cja tematu muzycznego z Pastorale in F-Dur (BWV 590) Jana Sebastiana Bacha.

Cho Ohno nie by pierwszym kompozytorem, kt鏎y pisa dla franczyzy Lupin III (wcze郾iej swoj cegie趾 do這篡li min. Norio Maeda i Takeo Yamashita), to jednak w豉郾ie jego nazwisko nale篡 przede wszystkim przywo豉, gdy m闚imy o muzyce z japo雟kich film闚 i seriali o wnuku legendarnego, paryskiego w豉mywacza. Wynika to z tego, 瞠 Ohno jest autorem najbardziej rozpoznawalnego tematu serii - Lupin 80's Theme, kt鏎ego zreszt cz瘰to grywa na swoich koncertach. Co ciekawe, nie znajdziemy go na rzeczonym soundtracku w ani jednej kompozycji, co dziwi tym bardziej, 瞠 闚 motyw znalaz si w produkcji Miyazakiego.


Na potrzeby Zamku Cagliostro Ohno skomponowa nowy temat, kt鏎y przybra form piosenki promuj帷ej obraz. Fire Treasure prezentuje si jako jeden z najciekawszych motyw闚 Japo鎍zyka. Punktuje tutaj zw豉szcza chwytliwa, romantyczna melodia i intryguj帷y aran, utrzymany w typowym dla lat 70. brzmieniu. Ohno przedstawia go w kilku wariacjach – zasadniczej (piosenkowej) oraz w trzech dodatkowych (instrumentalnych), gdzie temat wiod帷y prowadzi min. flet poprzeczny, skrzypce, ob鎩 i smyczki. Rzeczone aran瘸cje to z pewno軼i najja郾iejsze fragmenty partytury Ohno.

Reszta kompozycji pod wzgl璠em tematycznym wypada ju gorzej. O ile nie mo瞠my powiedzie, 瞠 Ohno stroni od pisania melodii, o tyle wi瘯szo嗆 z nich nie ma ju po prostu takiej si造 przebicia. Tym bardziej, 瞠 Japo鎍zyk nie powtarza poszczeg鏊nych motyw闚. Praktycznie wszystkie 軼ie磬i, poza kilkukrotnie przypominanym Fire Treasure, prezentuj odr瑿ne idee muzyczne. My郵, 瞠 zamiast rozwodzi si nad ka盥ymi z nich z osobna, lepiej b璠zie, je郵i podejdziemy do muzyki Ohno bardziej og鏊nie. Zamieszczone na p造cie kawa趾i zasadniczo mo瞠my podzieli na dwie grupy: liryczne oraz przeznaczone do budowania underscore'u. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z lekkimi, sympatycznymi kompozycjami, raz bardziej 篡wio這wymi, a raz nieco bardziej stonowanymi. Ohno wykorzystuje w tej materii typowe, bigbandowe 鈔odki wyrazu, z zaznaczeniem wibrafonu, elektronicznego pianina, saksofonu oraz rozmaitych perkusjonali闚, kt鏎e buduj warstw rytmiczn. Takowe utwory, nawet je郵i nie s one 瘸dnymi oryginalnymi, czy zapadaj帷ymi w pami耩 dzie豉mi, potrafi na pewno odpr篹y s逝chacza. Inaczej ma si ju rzecz z mniej licznie wyst瘼uj帷ymi 軼ie磬ami zawieraj帷ymi underscore, gdzie Japo鎍zyk idzie w stron awangardy, pos逝guj帷 si min. b瑿nami i syntezatorowymi eksperymentami. Niestety psuj one troch odbi鏎 ca這軼i, wnosz帷 do albumu niepotrzebny chaos.

Gdyby鄉y por闚nali soundtracki z pe軟ometra穎wych film闚 Miyazakiego, to na pewno ten z Zamku Cagliostro wypada najs豉biej. Nie dlatego, 瞠 jest to z豉 muzyka. Po prostu w por闚naniu z partyturami Hisaishiego jest mniej przebojowa i pami皻na. Ohno wydaje si by te do嗆 przewidywalny i ostro積y w tworzeniu swoich jazzowych stylizacji, nie rewolucjonizuje swojego warsztatu, nie stara si by szczeg鏊nie kreatywnym. Z drugiej strony w omawianej 軼ie盧e d德i瘯owej mo瞠my znale潭 sporo funu, albowiem wiele kompozycji pozostawia po sobie mi貫 wra瞠nie. Sadz zatem, 瞠 nieca貫 trzy kwadranse z soundtrackiem z Zamku Cagliostro powinny si okaza przyjemnie sp璠zonym czasem dla ka盥ego, kto lubi jazz. Pozosta造m s逝chaczom poleca豚ym t p造t jednak z du穎 wi瘯sz ostro積o軼i.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Toward the Patrol Line (Variation) (2:52)
  • 2. Fire Treasure (Variation 1) (1:51)
  • 3. Sneakin (3:24)
  • 4. Fire Treasure (Variation 2) (2:12)
  • 5. A Riddle of Underground Waterworks (1:51)
  • 6. Fire Treasure (Variation 3) (2:58)
  • 7. Strange Sensation (3:25)
  • 8. Fire Treasure (3:07) – muzyka: Yuji Ohno; tekst: Jun Hashimoto; 酥iew: Bobby
  • 9. You Are Like Breeze (Variation) (2:59)
  • 10. Wedding (1:50) – muzyka: Jan Sebastian Bach; aran瘸cja: Yuji Ohno
  • 11. In the Lun-Lun Feeling (1:37)
  • 12. Tropical Wave (Variation) (3:20)
  • 13. The Plot of the Earl (1:30)
  • 14. Mystery Zone (1:41)
  • 15. Lone Wolf (2:55)
  • 16. Uncanny Night (2:38)
  • 17. "Mysterious Journey (Variation) (3:59)
Czas trwania: 43:34
Komentarze

Rupan sansei: Kariosutoro no shiro (Zamek Cagliostro)

Kompozytor:

  • Yuji Ohno

Wykonawcy:

  • You & The Explosion Band

Wydawca:

  • Nippon Columbia (1979/1983)

Producent:

  • Yuji Ohno

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie